Wensen en plannen 2011

Gestart door JohanvantBosch, januari 05, 2011, 20:20:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Het verbaast me dat nog niemand dit topic heeft gestart... (Gert??, Arjen??  O0 )

Ik ben benieuwd naar jullie wensen en plannen in dit mooie nieuwe libellenjaar. Ik zal ze straks ook eens op een rij zetten....  ;D

EDIT: Nu dan...

- Ik heb in Nederland nog een wenssoort, dat is Zuidelijke Heidelibel. Die hoop ik dit jaar te zien en liefst zelf te vinden.
- Wil verder gewoon lekker libellen kijken en mooie dingen zien. Daarbij liefst wat weg van de gebruikelijke plekken.
- Ook wil ik dit jaar wat meer fotograferen.
- Komende zomer ga ik met Marcel naar Suriname om daar libellen te verzamelen en fotograferen.
- Ik wil wat artikelen afmaken/schrijven, nl een aantal over surinaamse libellen, een of twee over onze trip naar Syrie van 2010 en een aantal CWNO verslagen.
- Ook wil ik wel een of twee korte tripjes in Europa, buiten NL doen om libellen te zien.
Genoeg wensen en plannen dus

Limosa

Idd mannen dat heeft wel even geduurd!! >:D

Maar bij deze zal ik alvast een voorzet geven:

         
  • Meer populatietechnisch de gewone en minder algemene soorten rondom Tilburg en enkele andere plekken in NL op de kaart zetten. Hopelijk wat witte vlekken wegwerken op de kaarten in wrn.nl en meer gegevens verzamelen over de verspreiding van de soorten.
  • Hopelijk eindelijk de Bronlibel in NL bewonderen.
  • De soorten in een ecologisch perspectief bestuderen.
  • Wie weet eens een gaffelwaterjuffer of hoogveenglanslibel bewonderen.
  • Weer lekker genieten van deze prachtige soortgroep!!!
Maar of het er dit jaar allemaal van komt is nog maar de vraag met hopelijk het mooiste moment van het jaar in de vorm van de geboorte van onze kleine begin april!!! :angel:
Groeten,

Joachim

nick w

Ik zou graag dit jaar eens wat rombouten zien, vorig jaar miste ik ze allemaal, dus nu hopelijk beter. En verder diverse soorten glanslibellen aantreffen, en gewoon veel mooie beestjes zien op mooie plekken, bekend en onbekend. Gezellige trips doen met gezellige mensen naar die mooie plekken, samen beleven is nóg leuker!

Groet, en tot ziens,
Nick W

EDIT: Joachim, leuk, we duimen dat de nieuwe wereldburger gezond is en later ook libellen mooi vindt!

Gert Veurink

#3
ik heb het druk met werk en heb een hekel aan de winter! Ik ben nu vooral aan het overleven, daarom nog even niet aan gedacht, sorry... maar dit helpt wel, hoop doet leven  ;)

- mooi NVL-programma afmaken
- doorgaan met monitoringsroutes voor NM
- mercuur zoeken (en dit keer hopelijk wel vinden!) in NL
- betere foto's maken
- meer aandacht voor gedrag
- verdieping in determinatie ook internationaal, oftewel: studeren! Dat kan wel mooi in de winter trouwens
- zorgen dat er 1000 verschillende soorten met foto op observado staan
- ik heb 3 of 4 gerichte korte buitenlandlibellen-tripjes op mijn programma...
- ik heb ook nog wat buitenlandwerk-tripjes op mijn programma waar ik wat soorten wil meepikken
- fout argument, maar voelt toch een beetje zo, zal door het vogelen komen: paar schaamsoorten wegwerken... hoogveenglans in NL, zuidelijke keizer, maar hoop stiekem ook op kleine tang en sierlijke witsnuit, dan heb ik huidige NL-populatie geloof ik compleet behalve zadel
- wereldsoorten meer dan 100. Onzinnig doel, maar voelt gewoon als leuke uitdaging. (Johan 200?)

Maar vooral meer genieten hier in de buurt. Van verschillende soortgroepen. Libellen zijn zeker mijn grootste dierenliefde, maar dagvlinders, nachtvlinders, sprinkhanen, vogels, wantsen, springstaarten etc. zijn ook ernstig geweldig.
Vervelen zal ik me dus wel weer niet. Ik weet sowieso niet wat dat is trouwens.
Ben ondanks alle leuke plannen toch een klein beetje jaloers Johan, met je Suriname... komt nog wat te vroeg voor mij vrees ik. Niettemin zeer gegund en ook blij mee, want is erg nuttig wat jullie daar doen. :duim:

groet!
Gert Veurink



ronald

spannend Joachim! grote kans dat je veel tijd kwijt bent met het uitzoeken van de verspreiding van de kleine dit jaar dus  :)

ik heb nu het noordse winterjufferonderzoek wel zo'n beetje afgerond, al blijft dat een leuke soort om nog wat nieuwe plekjes voor op te sporen.
maar dit jaar wil ik me vooral met het gevlekte glanslibel onderzoek in NO nederland bezig houden. er zijn zulke leuke ontwikkelen gaande omtrent die soort de laatste jaren. het is erg leuk om deze ontwikkeling in de gaten te houden, zeker nu er nog een handjevol mensen ook wil gaan zoeken.
natuurlijk wordt de oostelijke witsnuit ook weer spannend dit jaar, was vorig jaar een dip voor die jaargang of is de hele populatie uitgedund?
bovenstaande soorten komen elk jaar weer bij me in beeld, en ook Groene glz en Noordse glz blijven me boeien.
hmmm, ik merk nu al dat het seizoen alweer te kort wordt want ik heb ook nog onderzoekjes lopen naar venwitsnuiten, gevlekte witsnuiten, er moet nog uitgebreid genoten worden van weidebeekjuffers en al dat andere leuke spul. maar goed dat ik eigenlijk alleen maar aan libellen doe, al heb ik er ook al meerdere uitstapjes voor de grote vuurvlinder opzitten. ik hoop dat ik daar nog wat missing links voor kan vinden. zoveel heeft dat beestje nou ook weer niet nodig, daar moet nog wel het een en ander voor mogelijk zijn.
de kans dat ik me ga vervelen is in ieder geval vrij klein  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Hetzelfde plan als vorig jaar... Bij andere groepen (vogels, spinnen, mieren) ga ik niet op iets speciaals af, maar de twee libellensoorten die ik in Nederland gemist heb... sierlijke en tang. Misschien ga ik ook nog op zoek naar zoiets als mercuur, daar een vrij reizendagje aan opofferen is niet verkeerd. Er is ook nog kans dat mijn wereldlijst groter wordt, staat op 82 haha.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

timtermaat

Beetje vreemde wens misschien, maar: geelvlekheidelibel zoeken. Die soort heb ik door samenloop van omstandigheden al jaren niet meer gezien in NL en dat begint nu tamelijk vervelend te worden.

Nieuwe soort in NL zien wordt lastig, mercuriale is denk ik de grootste (minst kleine) kanshebber. Toch maar weer eens wat kwelstroompjes bezoeken in Limburg en Twente/Achterhoek. Het moet een keer gaan lukken toch? Ik heb trouwens het idee dat veel mensen hun eigen lijstje met kwelstroompjes in hun hoofd hebben en deze af en toe bezoeken. Het is natuurlijk spannend om dit als een soort geheimzinnig wedstrijdje voort te zetten, met eeuwige roem voor de ontdekker als hoofdprijs. Maar we zouden ook eens meer gecoördineerd alle kweltroompje en -sloten kunnen afzoeken? Het is maar een idee...

Verder zou het goed zijn als we in 2011 de kern van een mooie populatie sierlijke witsnuiten kunnen ontdekken in De Weerribben. Iedereen verplicht een dagje kanoën of fluisterboten!.

En verder: larvenhuidjes, larvenhuidjes, larvenhuidjes... Er valt nog zo veel te vinden en te ontdekken! Lijkt me leuk om het eerste huidje van zuidelijke keizerlibel in NL te verzamelen. Er is al wel een paar keer een vers uitgeslopen beest gezien, maar volgens mij heeft niemand ooit een huidje opgeraapt. Ook een huidje van gaffellibel staat hoog op m'n lijstje.
Tim Termaat

ronald

ojah, de sierlijke witsnuit wil natuurlijk ook nog aandacht! na wat ik er vorig jaar van gezien heb kon dat nog wel eens heel leuk worden de komende jaren. de plek waar ze nu gevonden zijn is niet extreem bijzonder, als het daar kan dan kan het op veel meer plekken. en staar je daarbij vooral niet blind op de weerribben, hou je ogen overal goed open!
groeten, Ronald van Seijen

ewoudploeg

Citaat van: timtermaat op januari 06, 2011, 09:51:36 AM
blablabla

En verder: larvenhuidjes, larvenhuidjes, larvenhuidjes... Er valt nog zo veel te vinden en te ontdekken! Lijkt me leuk om het eerste huidje van zuidelijke keizerlibel in NL te verzamelen. Er is al wel een paar keer een vers uitgeslopen beest gezien, maar volgens mij heeft niemand ooit een huidje opgeraapt. Ook een huidje van gaffellibel staat hoog op m'n lijstje.

Het eerste deel van het verhaal heb ik flink uitgedund, maar met de laatse alinea kan ik het meer dan eens zijn. Volgens mij moet die zuidelijke keizer wel lukken trouwens. De plek is bekend en het zijn opvallende huidjes die (in mijn beleving) vaak op goed zichtbare plekken hangen.

Mijn wensen laten niet veel verrassingen zien: de huidige collectie larvenhuidjes moet worden aangevuld. Ik hoop dat ik iets kan regelen om op niet toegankelijke plekken legaal te kunnen verzamelen. Er zijn een paar van die soorten waar ik niet bij mag komen, maar die nog wel noodzakelijk zijn om een leuke publicatie te produceren (armatum? ??? ). Daarnaast staat er een tripje naar Turkije gepland om onder meer huidjes van Epallage fatime, Ceriagrion georgifreyi en Anax immaculifrons te verzamelen.

Owh ja, ik wil Ronald graag helpen met het Sierlijke beestje!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Weia

Is er geen huidje van zuidelijke keizer? Ik dacht van wel...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Limosa

Citaat van: ronald op januari 05, 2011, 23:13:31 PM
spannend Joachim! grote kans dat je veel tijd kwijt bent met het uitzoeken van de verspreiding van de kleine dit jaar dus  :)

Citaat van: ronald op januari 06, 2011, 10:51:30 AM
ojah, de sierlijke witsnuit wil natuurlijk ook nog aandacht! na wat ik er vorig jaar van gezien heb kon dat nog wel eens heel leuk worden de komende jaren. de plek waar ze nu gevonden zijn is niet extreem bijzonder, als het daar kan dan kan het op veel meer plekken. en staar je daarbij vooral niet blind op de weerribben, hou je ogen overal goed open!

Als ik dan toch nog wat spaarzame tijd weet vrij te maken dan idd maar eens voor een ouderwets dagje varen in de Weerribben op zoek naar nieuwerwetse Sierlijke Witsnuiten!  8) 

Groeten,

Joachim

grunsven

OK, gaan jullie mercuriale zoeken, dan ga ik voor Epitheca en Oxygastra.

Een dagje hastulatum/pectoralis bij Brabantse vennen lijkt me ook wel weer eens leuk. En dan niet de bekende plekken maar juist die waar ze maar af en toe zitten. Zeker pectoralis blijft een beetje mysterieus in die hoek.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ArjenDrost †

Citaat van: JohanvantBosch op januari 05, 2011, 20:20:40 PM
Het verbaast me dat nog niemand dit topic heeft gestart... (Gert??, Arjen??  O0 )
Mmmm, moet ik me nu aangesproken voelen? ;)


Ik weet het eigenlijk nog niet zo goed voor het komend jaar. Waarschijnlijk wordt het een erg vol jaar met fotografie (misschien komt er zelfs wel een libellenfotoworkshop). Ik heb me voorgenomen om dit jaar minder met m'n macrolens en meer met m'n groothoek op pad te gaan voor libellen. Mooi foto's maken van libellen in hun natuurlijke omgeving. Is alleen wel een lastige tak van fotografie, ben dus benieuwd hoe dat gaat. En verder natuurlijk door met leuke dingen filmen. Ben op dit moment eigenlijk nog helemaal niet met libellen bezig, komt wel weer op de NVL-dag, denk ik.
En misschien ook nog wel een kort buitenlands tripje...

rrrrr

Lekker ontspannen mooie plaatjes maken.........en misschien bij toeval ook nog eens nieuwe soort aan het lijstje toevoegen.

Rob

Platbuik

Ik heb nogal een lange lijst; veel hiervan is achterstallig onderhoud :)
- Overwinteringsplekkenzoeken hier in de buurt (kun je nu al doen!)
- Twee soorten vlekken wegwerken op de Kampina, en letten op Venglazenmaker en Oost- & Siersnuit
- "Kwelgeesten" (Bandjes, Beekoevers) zoeken tussen de bekende plekken en de Den Bosch, ook de Wijstgronden bij Bedaf checken
- Beerze, Reusel, Rosep, Zandlij, Aa, Dommel en Essche stroom in de gaten houden
- Plasrombouten zoeken (Zuiderplas, Meerseplas, Heeswijk, Middelrode, Berlicum)
- Eens kijken bij de Hertogswetering, de Hoefse graaf
- Rombouten speuren in de Maas bij Den Bosch (Koornwaard, Gewande, Bokhoven, vistrappen)
- Kijken of de laagveensoorten verder oprukken richting Den Bosch
- Kijken wat er nog bijkomt in de Moerputten, na het eerste bandje vorig jaar (Korenbout? Vroege? Vlekken?).
- Tweevlek/bronslibel (belgische trip)
- Een trip naar de duitse Schemerlibel, en mercuur meenemen (duimen dat het lukt)
- Eens een vrouwtje Vlekglans op de foto zetten
- monitoren, met Jaap, Tim en Albert

Als dat allemaal klaar is nog eens naar de Grensmaas voor een vrouwtje tanglibel,
en een dagje of wat naar de Swalm; of Gaffeltjes en ZuidOever bij Bergeijk zoeken.

>:D Boktorren beter leren kennen.

Wat er waarschijnlijk weer bij in zal schieten:

- wielen aan de Keerdijk,
- Wijboschbroek,
- de Hertogswetering,
- de Hoefse graaf,
- sloten in Vlijmens ven/Vughtse Gement, gebied tussen Den Bosch en Oss,
- de Heinis,
- Ijzeren Man en -Vrouw,
- Engelermeer,
- Leemkuilen,
- zandplas aan de kruising A2-Maas,
- libellen zoeken aan de Jeker, Gulp en Geul,
- verre libellenvakantietrip.

Heb je Tips? Ervaringen? Graag! :duim:
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

ArjanH

#15
Mijn wensen zijn nogal divers, maar ik leg de lat niet te hoog. Temeer omdat ik pas in 2010 ben begonnen me te verdiepen in libellen. Uiteraard hoop ik in 2011 wat nieuwe soorten te zien en / of te ontdekken (voor mezelf dan, al zou het ontdekken van een nieuwe soort voor mezelf en voor de wetenschap nog leuker zijn  :rolleye: ). Mijn grootste wens is misschien wel het waarnemen van de Bosbeekjuffer, al is het maar om dan eens in levende lijve de verschillen met Weidebeekjuffer (en die vind ik al zo mooi) te kunnen zien.  Deze wens is dan tegelijkertijd ook een plan van me: op zoek naar de Bosbeekjuffer ! Daarnaast hoop ik, naast de bekende stukjes die ik met enige regelmaat bezoek, ook wat plekken te ontdekken waar weinig of geen libellenwaarnemingen van bekend zijn.

M.Haverkamp

Kleine tang in Nederland proberen, Zuidelijke bron en bronslibel in Belgie.

Iets geks in Nederland ontdekken....

Jan vH

Ik ben pas vorig jaar begonnen en heb dan ook nog 'maar' 27 soorten gezien, waarvan 25 in de Gelderse Vallei.

Ik wil me dit jaar weer vooral richten op de Gelderse Vallei. Deze soorten zouden nog kunnen als nieuwe regiosoort:
- Smaragdlibel (Moet lukken bij Wekeromse Zand, alleen even op de goede tijd erheen gaan)
- Plasrombout (Goed zoeken bij Kwintelooyen)
- Rivierrombout (Met een beetje geluk bij Wageningse Bovenpolder)
- Koraaljuffer (Als ze dit jaar weer in Dreijen Arboretum zitten)
- Glassnijder (Ga ik niet naar zoeken, maar kom ik misschien wel tegen bij bijvoorbeeld Kwintelooyen)
- Geelvlekheidelibel (Toeval, op geschikte plekken zoeken)
- Tengere Grasjuffer (Toeval, op geschikte plekken zoeken)
- Vroege Glazenmaker (Moet toch te doen zijn)
- Blauwe Breedscheenjuffer (Misschien)
- Venwitsnuitlibel (Moet te doen zijn bij Wekeroms Zand of Loofles)
- Venglazenmaker (Goed opletten bij Wekeromse Zand
- Steenrode Heidelibel (Heb ik al wel in Friesland, maar vreemd genoeg nog niet (met zekerheid) in de regio)
- Vuurlibel (Goed zoeken bij Leersumse Veld / Wageningse Bovenpolder, bij toeval misschien ergens anders)
- Zwervende Heidelibel (??)

Als iemand hier nog tips voor heeft hoor ik het graag. Het zal vast niet allemaal lukken dit jaar, maar ik ga toch mijn best proberen te doen.

Verder staat in ieder geval twee weken Zeeland op het programma, begin juli. Ik ga in ieder geval het gebied de Schotsman bij het Veerse Meer eens goed uitpluizen, misschien dat dat nog Vuurlibel opleverd. Misschien dat ik iemand zover kan krijgen om naar Zeeuws Vlaanderen te gaan, maar dat is de vraag. Verder waarschijnlijk nog een weekje naar (de omgeving van) de Weerribben. Misschien dat ik dan ook nog een keer naar het Fochteloërveen kan. Als ik naar de Weerribben ga moet Groene Glazenmaker wel een keer lukken, vorig jaar had ik pech (maar wel Noordse Winterjuffers gelukkig!).

En daarnaast ga ik proberen zoveel mogelijk witte stukken op de verspreidingskaartjes op Waarneming.nl op te vullen, en de soortenlijsten van de gebieden op te hogen.

Oftewel, dit jaar wil ik weer actief naar libellen gaan kijken!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

hansh

Mijn enige voornemen is dat 2011 een beter "libellenjaar" wordt dan 2010.
In 2010 het grootste gedeelte van het seizoen geveld door een hernia waardoor foto's maken een onmogelijkheid was.
En laat het ook een jaar zijn geweest waarin, in de omgeving van Nijmegen (Millingerwaard enzo) veel soorten te zien zijn geweest.
Dat ga ik in 2011 dus helemaal inhalen, soorten te over, qua Nederlandse soorten heb ik ongeveer 65% op de foto staan.
Verder kijken hoe het met de (mij bekende) populaties bandheidelibellen, vuurlibellen en tengere grasjuffers gaat.

Gr. Hans


Weia

Citaat van: Jan vH op januari 09, 2011, 19:16:01 PM
Ik wil me dit jaar weer vooral richten op de Gelderse Vallei. Deze soorten zouden nog kunnen als nieuwe regiosoort:
- Smaragdlibel (Moet lukken bij Wekeromse Zand, alleen even op de goede tijd erheen gaan)
Die vliegt misschien wel door je straat!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w


Gert Veurink

Citaat van: nick w op januari 09, 2011, 23:06:38 PM
Citaat van: Gert Veurink op januari 09, 2011, 20:10:19 PM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=96437.msg645695.html#msg645695  ;D
Ben wel benieuwd op welke plek ze wél gaan opduiken dan, en welke eerst  ;D

Groet,
Nick W

ik blijf bij mercuur... en ik denk in de achterhoek of twente. We hebben in twente afgelopen jaar zonder succes gezocht, maar gaat een keer lukken
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Eigenlijk zelfde hoop als voorgaande jaren. Am. Keizer, Zadellibel, Bronslibel, Tweevlek of Mercuur vinden in NL.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's