Hoofdmenu

heidelibellen

Gestart door spectator, september 16, 2006, 09:46:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Bij een echtelijk samenzijn hebben de libellen de gewoonte een een "wiel" te vormen  Ik leerde dat deze houding nodig is voor een succesvolle voortplanting ivm de plaatsing van de hiervoor aanwezige organen. Maar wat is het nut van het hier gefotografeerde gedrag?  Het koppel vloog dicht boven het wateroppervlak en, zoals de ringen laten zien , werd daarbij het opervlak regelmatig door het vrouwtje beroerd, deze dans duurde, met kleine onderbrekingen, geruime tijd.
vr. groet
Arend Breukel

Weia

Dit is het eileggen. Doordat het mannetje er bij is voorkomt ie dat er even gauw met een ander gepaard wordt. Er zijn heel wat soorten die bij het eileggen in tandem blijven. Ook soorten die de eitjes niet in het water werpen maar in plantenstengels afzetten doen het vaak in tandem.
Ook komt voor dat het vrouwtje op deze zelfde manier eitjes in het water deponeert en dat het mannetje er vlak boven de wacht hout. De vuurlibel doet dat, zuidelijke oeverlibel, platbuik, en nog een hele zwik neem ik aan.
Een eitje óp het water werpen zou maken dat het eitje op het water blijft drijven en niet door de oppervlaktespanning heen kan komen. Daarom slaat het vrouwtje de eitjes het water ín.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Viv Anch

Soms  gooien de heidelibellen ze gewoon ergens in het gras aan de waterkant... hopend dat daar het water weer komt in de winter o.i.d..
En pas geleden zag ik ze ook wat preciezer op plantjes afzetten. En het ging dan alleen om de bloedrode die al deze technieken toepaste... Ik dacht dat ze allemaal hun eigen techniek hadden; ik bedoel heidelibel gooit z ein water, keizelibel zet ze netjes af op plantjes.. .etc. maar blijkbaar kan 1 soort ook verschillende technieken gebruiken????
was getekend Vivianne

grunsven

Sommige soorten (zoals keizerlibellen) leggen de eieren in (dode) plantendelen. Sympetrum strooien ze gewoon in de vegetatie of in het water.

voor soorten di in hoge aantallen voorkomen is het verdedigen van het vrouwtje erg belangrijk voor het mannetje. Mannetjes halen met hun hamulus al het sperma van een eventuele vorige paring uit het vrouwtje. Bovendien worden de eieren pas bevrucht vlak voor het leggen. Het mannetje dat als laatste gepaard heeft bevrucht dus alle eieren.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Nagtegaal

Ik zie ook wel eens blauwe glazenmaker, eitjes afzeetn op een muurtje of andere verhoging langs een vijver
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

magnolia

CiteerIk zie ook wel eens blauwe glazenmaker, eitjes afzeetn op een muurtje of andere verhoging langs een vijver
Even in herinnering:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=11426
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

Viv Anch

CiteerSommige soorten (zoals keizerlibellen) leggen de eieren in (dode) plantendelen. Sympetrum strooien ze gewoon in de vegetatie of in het water.

voor soorten di in hoge aantallen voorkomen is het verdedigen van het vrouwtje erg belangrijk voor het mannetje. Mannetjes halen met hun hamulus al het sperma van een eventuele vorige paring uit het vrouwtje. Bovendien worden de eieren pas bevrucht vlak voor het leggen. Het mannetje dat als laatste gepaard heeft bevrucht dus alle eieren.
Ik hoorde pas van Kars Veling of was het .. Bouwman dat vrouwtjes ook wel sperma achter kunnen houden in en geheim laatje of zo haha.. Maar echt dat zei hij. Dus als een mannetje dan het zaad van zijn voorganger weg probeert te halen kan hij net een beetje laten zitten.
Hopelijk is het geen fabeltje ik vind het wel aardig dat ze als vrouw toch nog iets in de pap te brokkelen heeft.  ;)  
was getekend Vivianne