Buizerd

Gestart door Theovanv, januari 03, 2011, 14:26:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Zou dit eventueel Ruigpootbuizerd kunnen zijn, vanwege de polsvlekken?

Theo van Veenendaal

Rikstar

dit is inderdaad een leuke ruigpoot lookalike gezien de donkere borst en zwarte polsvlekken. toch lijkt mij dit toch een gewone buizerd.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Theovanv

Citaat van: Rikstar op januari 03, 2011, 16:32:42 PM
dit is inderdaad een leuke ruigpoot lookalike gezien de donkere borst en zwarte polsvlekken. toch lijkt mij dit toch een gewone buizerd.
Waarom dan?
Theo van Veenendaal

Jan vH

Ik denk ook gewone Buizerd. Hij is wel erg donker voor Ruigpootbuizerd, vooral de staart lijkt me te donker.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

#4
Klik  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=207433 en hier

voor prachtige polsvlekken en andere RPB-features bij Buizerden.....

En     http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=223682
is ook wel aardig
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: Jan vH op januari 03, 2011, 17:25:30 PM
Ik denk ook gewone Buizerd. Hij is wel erg donker voor Ruigpootbuizerd, vooral de staart lijkt me te donker.
Hij is vooral erg donker door het contrast en tegenlicht, wat niks over de vogel zelf zegt. Ik heb naar de staart gekeken, maar daar kan je ook verder ingezoomt niks van wat er onder de poten zit etc.
Theo van Veenendaal

Theovanv

Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 17:36:31 PM
Klik  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=207433 en hier

voor prachtige polsvlekken en andere RPB-features bij Buizerden.....

En     http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=223682
is ook wel aardig
Idd leuke uitzonderingen ja :) Maar waarom is "mijn" vogel nou wel of geen Buizerd?
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op januari 03, 2011, 17:45:06 PM
Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 17:36:31 PM
Klik  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=207433 en hier

voor prachtige polsvlekken en andere RPB-features bij Buizerden.....

En     http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=223682
is ook wel aardig
Idd leuke uitzonderingen ja :) Maar waarom is "mijn" vogel nou wel of geen Buizerd?

Waarom zou dit een Ruigpoot moeten zijn?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 18:11:47 PM
Citaat van: Theovanv op januari 03, 2011, 17:45:06 PM
Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 17:36:31 PM
Klik  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=207433 en hier

voor prachtige polsvlekken en andere RPB-features bij Buizerden.....

En     http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=223682
is ook wel aardig
Idd leuke uitzonderingen ja :) Maar waarom is "mijn" vogel nou wel of geen Buizerd?

Waarom zou dit een Ruigpoot moeten zijn?
Ja, zo kun je alles omdraaien? Ik weet niet zeker of dit een Ruigpoot of gewone Buizerd is vanwege oa de polsvlekken, dus daarom mijn vraag. Maar ik heb nog nergens gelezen waarom dit nou een 100% zekere Buizerd dan wel Ruigpoot is. Tussen de regels door lees ik ook wel dat dit geen Ruigpoot is, maar daarom mag ik hopelijk nog wel nieuwsgierig zijn waarom dit een Buizerd is?
Theo van Veenendaal

HPM

Zullen we met z'n allen afspreken dat dit soort vogels Buizerds zijn tenzij er kenmerken zijn aan te wijzen die Buizerd uitsluiten én op een andere soort wijzen?
Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op januari 03, 2011, 18:23:39 PM
Zullen we met z'n allen afspreken dat dit soort vogels Buizerds zijn tenzij er kenmerken zijn aan te wijzen die Buizerd uitsluiten én op een andere soort wijzen?
Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om even de kenmerken te noemen waarom dit wel een Buizerd is zodat ik daar weer van kan leren voor de volgende keer. Waarom zullen we afspreken dat een soort een soort is, omdat het niet een andere soort is? Waarom moeten we dat afspreken? Er zijn toch gewoon harde kenmerken die die soort tot die soort en niet tot die andere soort maken?
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op januari 03, 2011, 18:15:01 PM
Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 18:11:47 PM
Citaat van: Theovanv op januari 03, 2011, 17:45:06 PM
Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 17:36:31 PM
Klik  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=207433 en hier

voor prachtige polsvlekken en andere RPB-features bij Buizerden.....

En     http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=223682
is ook wel aardig
Idd leuke uitzonderingen ja :) Maar waarom is "mijn" vogel nou wel of geen Buizerd?

Waarom zou dit een Ruigpoot moeten zijn?
Ja, zo kun je alles omdraaien? Ik weet niet zeker of dit een Ruigpoot of gewone Buizerd is vanwege oa de polsvlekken, dus daarom mijn vraag. Maar ik heb nog nergens gelezen waarom dit nou een 100% zekere Buizerd dan wel Ruigpoot is. Tussen de regels door lees ik ook wel dat dit geen Ruigpoot is, maar daarom mag ik hopelijk nog wel nieuwsgierig zijn waarom dit een Buizerd is?

Een dergelijke discussie heb je hier al eens proberen te voeren Theo......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 18:29:50 PM
Citaat van: Theovanv op januari 03, 2011, 18:15:01 PM
Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 18:11:47 PM
Citaat van: Theovanv op januari 03, 2011, 17:45:06 PM
Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 17:36:31 PM
Klik  http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=207433 en hier

voor prachtige polsvlekken en andere RPB-features bij Buizerden.....

En     http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=223682
is ook wel aardig
Idd leuke uitzonderingen ja :) Maar waarom is "mijn" vogel nou wel of geen Buizerd?

Waarom zou dit een Ruigpoot moeten zijn?
Ja, zo kun je alles omdraaien? Ik weet niet zeker of dit een Ruigpoot of gewone Buizerd is vanwege oa de polsvlekken, dus daarom mijn vraag. Maar ik heb nog nergens gelezen waarom dit nou een 100% zekere Buizerd dan wel Ruigpoot is. Tussen de regels door lees ik ook wel dat dit geen Ruigpoot is, maar daarom mag ik hopelijk nog wel nieuwsgierig zijn waarom dit een Buizerd is?

Een dergelijke discussie heb je hier al eens proberen te voeren Theo......
Een dergelijke discussie? Ik vraag gewoon waarom dit een Buizerd is? Is dat dan zo moeilijk uit te leggen? Ik discussieer niet, ik ontken niet dat dit een Buizerd is, ik wil gewoon graag weten waarom? Waarom haal je er van alles bij? Wat is er anders aan deze vraag als aan alle andere determinatievragen? Waarom wil je alles zo ingewikkeld maken, Frank..........................................................................
Theo van Veenendaal

gko

#13
citaat Theo van V. : is dat dan zo moeilijk uit te leggen?

het is inderdaad niet zo simpel,het is niet alleen een kwestie van optellen van kenmerken.
er komt ook ervaring bij kijken, er is een lastig grensgebied is tussen de twee
soorten, wat vooral bij foto's een rol speelt. Ik denk dat je er het beste een onzekere ruigpoot
van kunt maken en nog een paar jaar doorstudeert op het verschil tussen de twee soorten.
Misschien is het een ruigpoot, maar dat krijg je nooit zeker van deze foto.

bovendien is het bij twijfelgevallen gemakkelijker een vogel buizerd te noemen, omdat
verreweg de meeste dat ook zijn en je dus minder kans hebt de plank mis te slaan
met vr gr gkoopman

Theovanv

Citaat van: gko op januari 03, 2011, 18:40:39 PM
het is niet alleen een kwestie van optellen van kenmerken. er komt
ook ervaring bij kijken, men weet dat er een lastig grensgebied is tussen de twee
soorten, wat vooral bij foto's een rol speelt. Ik denk dat je er het beste een onzekere ruigpoot
van kunt maken en nog een paar jaar doorstudeert op het verschil tussen de twee soorten.
Misschien is het een ruigpoot, maar dat krijg je nooit zeker van deze foto.
Bedankt voor je bijdrage GKO, maar het is niet mijn bedoeling te proberen hier een Ruigpootbuizerd van te maken. Ik geloof meteen dat het een gewone Buizerd is als dat gezegd wordt, daar heb ik geen problemen mee, maar ik vraag alleen waarom dan. Je wordt hier altijd, terecht, zo gewezen op de harde feiten en de zekere eigenschappen en determineren op wat je wel ziet en niet wat je niet zit of wat het niet is, maar niemand wil me uitleggen waarom dit een Buizerd is zodat ik daar weer van kan leren voor de volgende keer.
Theo van Veenendaal

gko

ik begrijp je punt, zie de laatste paar regels die ik nog aan mijn vorige bericht
hebt toegevoegd, ik denk persoonlijk dat er net te weinig te zien is voor ruigpoot,
met vr gr gkoopman

APellemans

Ik weet het verschil ook niet echt te duiden. Ik kan me wel voorstellen dat de admins zo af en toe een beetje moe worden van iedereen die hoopt iets bijzonders gezien te hebben. Dat geldt niet alleen voor jou, of buizerds, maar ook voor de taigarietgans, de witkopstaartmees,....

Dus dat men die vermoeidheid zo af en toe toont, dat mag (van mij). Het is vast niet persoonlijk.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

HPM

Theo, je wekt wel degelijk de indruk dat je met alle geweld van een (zeer) algemene Buizerd een zeldzame Ruigpootbuizerd wil maken. Dan zal je toch met goede argumenten moeten komen. Frank heeft op een paar mooie voorbeelden gewezen die je duidelijk zouden moeten maken dat Buizerd in jouw geval niet is uit te sluiten.

En waarom we iets zouden moeten 'afspreken' is dat het forum deze winter overspoeld wordt met vragen van mensen die denken dat ze een Ruigpootbuizerd op de foto hebben staan en iedere  keer opnieuw wordt weer verteld waarom het toch een Buizerd is of inderdaad een Ruigpootbuizerd. Ik neem aan dat jij dat soort topic leest en dus ook de genoemde kenmerken.

Ik verwijs toch nog maar eens naar de vliegbeeldjes uit Porter die ik eerder heb gepost. Als je die goed bekijkt en de soorten vergelijkt kun je een paar dingen vinden die je kunnen helpen, zoals dat polsvlekken Buizerd niet uitsluiten en een bruine buik ook niet.

Herman van der Meer

Theovanv

Citaat van: HPM op januari 03, 2011, 18:58:20 PM
Theo, je wekt wel degelijk de indruk dat je met alle geweld van een (zeer) algemene Buizerd een zeldzame Ruigpootbuizerd wil maken. Dan zal je toch met goede argumenten moeten komen. Frank heeft op een paar mooie voorbeelden gewezen die je duidelijk zouden moeten maken dat Buizerd in jouw geval niet is uit te sluiten.

En waarom we iets zouden moeten 'afspreken' is dat het forum deze winter overspoeld wordt met vragen van mensen die denken dat ze een Ruigpootbuizerd op de foto hebben staan en iedere  keer opnieuw wordt weer verteld waarom het toch een Buizerd is of inderdaad een Ruigpootbuizerd. Ik neem aan dat jij dat soort topic leest en dus ook de genoemde kenmerken.

Ik verwijs toch nog maar eens naar de vliegbeeldjes uit Porter die ik eerder heb gepost. Als je die goed bekijkt en de soorten vergelijkt kun je een paar dingen vinden die je kunnen helpen, zoals dat polsvlekken Buizerd niet uitsluiten en een bruine buik ook niet.
Ik opper alleen in mn openingsvraag of dit een RPB kan zijn vanwege de polsvlekken. Daarna pleit ik nergens voor RPB, maar vraag ik enkel waarom het een Buizerd is. En ik heb al meerdere keren gezegd dat die vraag niet komt uit de intentie om een Buizerd uit te sluiten en en er stiekem toch een RPB uit te slepen, maar enkel om te leren waarom dit een Buizerd is en geen RPB zodat ik dat de volgende keer beter zelf kan beoordelen. Maar genoeg daarover.
Theo van Veenendaal

frankw

#19
Maar Theo zie jij kenmerken naast de donkere polsvlekken die pro Ruigpootbuizerd zijn? Als die er niet zijn is het gewoon een Buizerd. Tenminste, we zijn het er over eens dat we hier met een Buteo te maken hebben?

Theovanv

Citaat van: frankw op januari 03, 2011, 19:05:25 PM
Maar Theo noem jij nou eens naast de donkere polsvlekken 1 kenmerk pro Ruigpootbuizerd? Als die er niet zijn is het gewoon een Buizerd. Tenminste, we zijn het er over eens dat we hier met een Buteo te maken hebben?
Die polsvlekken deden me twijfelen, verder wist ik het niet zeker, vandaar mijn vraag. Ik heb naar de staart gekeken maar kon niet genoeg info uit de foto halen om daar iets uit af te leiden en voor de rest reikt mijn kennis niet ver genoeg. Ik neem idd van jullie aan dat dit een Buizerd is, of denk je dat het niet eens een Buteo is? Ik zou graag willen leren van dit geval hoe ik de volgende keer zelf bij zo'n exemplaar tot de conclusie kan komen of het een Buizerd of RPB is. Dus waarom is dit wel een Buizerd, en waarom is dit geen RPB? Er zijn toch bepaalde kenmerken die daarop wijzen? Dat is waar ik al de hele tijd naar vraag.
Theo van Veenendaal

HPM

Als er geen kenmerken zijn die algemene Buizerd uitsluiten én op zeldzame Ruigpootbuizerd wijzen is het onwaarschijnlijk dat het een Ruigpootbuizerd is. Het heeft dan weinig zin om (door) te vragen waarom het een Buizerd is.

Herman van der Meer

Guus Peterse

Doorslaggevende kenmerken voor ruigpootbuizerd zijn, even in het kort, grote, donkere polsvlekken, een donkere buik en een witte staart met donkere eindband. Het lastige van deze foto is dat je met een beetje goede wil van de eerste twee kenmerken hier wel iets terugziet terwijl het derde niet goed te beoordelen is. Toch is het, in elk geval wat mij betreft, geen ruigpootbuizerd (en niet vanwege de relatieve zeldzaamheid), maar ik vind het nog verdraait lastig om uit te leggen waarom niet. Dat is wellicht de reden waarom er zo terughoudend op je vraag gereageerd wordt: je foto laat het gewoon niet goed zien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Ik ben het niet helemaal met je eens Guus, ik denk dat je hier heel goed kunt aantonen waarom het géén RPB is en (o.a. daarom) wèl een gewone Buizerd, er van uitgaande dat RPB lang niet zo variabel is als een Buizerd. De wat vage, smalle donkere achterrand van met name de handvleugel (+ het gave verenkleed) duiden op een jonge (1e w.) vogel. In geval van een RPB zou-ie dan een massief donker buikschild moeten hebben en een tamelijk lichte kop. De enige RPB die zo'n 'gebroken' buiktekening heeft en een donkere kopkap is een adulte man maar die heeft dus juist een brede, zwarte achterrand aan de hele vleugel, inclusief de hand. De bredere, donkere tekening op de armvleugel past overigens ook niet op RPB maar zie je wel vaker bij Buizerd. Hetzelfde geldt voor de donker roodbruine tekening op de dekveren v.d. ondervleugel: ook niet  passend op RPB (immers roomkleurig bij onv. en grijsbruin + donker gestreept bij ad.) maar kun je van Buizerd verwachten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Bedankt voor de uitleg, ik heb overigens nog wel meer foto's, maar lijkt me niet relevant.
Theo van Veenendaal

Guus Peterse

Citaat van: frankneijts op januari 03, 2011, 22:45:43 PMIk denk dat je hier heel goed kunt aantonen waarom het géén RPB is en (o.a. daarom) wèl een gewone Buizerd, er van uitgaande dat RPB lang niet zo variabel is als een Buizerd. De wat vage, smalle donkere achterrand van met name de handvleugel (+ het gave verenkleed) duiden op een jonge (1e w.) vogel. In geval van een RPB zou-ie dan een massief donker buikschild moeten hebben en een tamelijk lichte kop. De enige RPB die zo'n 'gebroken' buiktekening heeft en een donkere kopkap is een adulte man maar die heeft dus juist een brede, zwarte achterrand aan de hele vleugel, inclusief de hand. De bredere, donkere tekening op de armvleugel past overigens ook niet op RPB maar zie je wel vaker bij Buizerd. Hetzelfde geldt voor de donker roodbruine tekening op de dekveren v.d. ondervleugel: ook niet  passend op RPB (immers roomkleurig bij onv. en grijsbruin + donker gestreept bij ad.) maar kun je van Buizerd verwachten.
Dat bedoelde ik ongeveer met best lastig uit te leggen. Maar inderdaad, mijn laatste opmerking, dat de foto het gewoon niet goed laat zien, is dus onjuist.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015