ruigpoot?

Gestart door C.Dekker, januari 02, 2011, 15:43:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

C.Dekker

wat is er dit voor eentje?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

redmar_woudstra

groet,
Redmar

C.Dekker

deze dan ook denk ik?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Robert V.T

ja, ook een gewone buizerd
Groeten,

Robert van Tiel

Jaofik

Beste C.,

Ik weet zo net nog niet of de vogel op foto 2 een Buizerd is. Misschien ligt het aan mijn beeldscherm, maar zo'n mooie zwarte eindband aan een witte staart zie ik nooit bij een Buizerd, wel bij (juveniele) Ruigpootbuizerd!

Heb je nog een foto van vogel 2?

Groet,

Herman van Oosten.

Timo Roeke

Ik dacht dwarsstrepen te zien. Maar een tweede foto van vogel_2 kan geen kwaad.

C.Dekker

Heb alleen deze nog heb hem gecropt voor jullie
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Jarinka

Citaat van: C.Dekker op januari 03, 2011, 19:12:52 PM
Heb alleen deze nog heb hem gecropt voor jullie
Toch een gewone Buizerd, o.a. omdat hij geen donker buikschild heeft.
Groeten, Jarinka Heijink

Timo Roeke


Jaofik

Ha,

Dank voor de crop.

Wat het buikschild betreft: dat is vooral bij jonge vogels opvallend lijkt me, kijkend in de ANWB-gids en Forsman's roofvogelboek. Met andere woorden: afwezigheid van een erg opvallend donker schild hoeft niet meteen een eventuele Ruigpootbuizerd naar de prullenbak te verwijzen. Hoewel de vogel wat kortvleugelig overkomt, kan dat ook door de crop komen. Ik zie nog steeds een witte staart met duidelijk afstekende zwarte eindband, en eerlijk gezegd lijken de onderdelen me ook niet per se tegen (maar ook niet perfect voor!) Ruigpootbuizerd pleiten.
Polsvlekken fijn aanwezig, maar geen scherp afgetekende donkere achterrand aan de armpennen, onderkant.

Nog iemand die zijn licht kan laten schijnen over vriend Buteo?

Herman van Oosten.

Robertmeer

Citaat van: Jaofik op januari 03, 2011, 22:30:20 PM
Ha,

Dank voor de crop.

Wat het buikschild betreft: dat is vooral bij jonge vogels opvallend lijkt me, kijkend in de ANWB-gids en Forsman's roofvogelboek. Met andere woorden: afwezigheid van een erg opvallend donker schild hoeft niet meteen een eventuele Ruigpootbuizerd naar de prullenbak te verwijzen. Hoewel de vogel wat kortvleugelig overkomt, kan dat ook door de crop komen. Ik zie nog steeds een witte staart met duidelijk afstekende zwarte eindband, en eerlijk gezegd lijken de onderdelen me ook niet per se tegen (maar ook niet perfect voor!) Ruigpootbuizerd pleiten.
Polsvlekken fijn aanwezig, maar geen scherp afgetekende donkere achterrand aan de armpennen, onderkant.

Nog iemand die zijn licht kan laten schijnen over vriend Buteo?

Herman van Oosten.
't Is toch echt een Buizerd. Ook adulte Ruigpootbuizerds hebben namelijk een donkere buik.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

KorHaan

En zie ik daar nogal wat wit op de bovenvleugeldekveren?
Dat sluit RPB al uit. Het is een Buizerd.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

C.Dekker

Dank allen voor de uitleg ga vandaag gewoon weer eens proberen om een rpb te vinden
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

C.Dekker

Heb er weer eentje word er niet goed van iedereen ziet ze hier in de buurt ik zie 12 buizerden vandaag maar volgens mij geen 1 rpb terwijl ik toch in het gebied zit waar ze dan gezien worden
Dit zal er ook wel weer geen zijn is al gecropt en lichter gemaakt orgineel was wat donker
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Robertmeer

Citaat van: C.Dekker op januari 04, 2011, 18:21:54 PM
Heb er weer eentje word er niet goed van iedereen ziet ze hier in de buurt ik zie 12 buizerden vandaag maar volgens mij geen 1 rpb terwijl ik toch in het gebied zit waar ze dan gezien worden
Dit zal er ook wel weer geen zijn is al gecropt en lichter gemaakt orgineel was wat donker
Dit is juist wel een Ruigpoot! Zie de donkere buik, de duidelijke polsvlekken en de witte staart met zwarte eindband.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

C.Dekker

Dat meen je niet zou ik wel erg gaaf vinden toch eentje vandaag dank je wel
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Herman van der Klis

Waarom wordt v.w.b. donkere buikschild  hier in dit topic helemaal/helaas niet ingegaan op het onderscheid tussen  ad. mannetjes en vrouwtjes (RPB) ??
.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

C.Dekker

hoi Herman vertel jij het maar dan ik vind het reuze intressant
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Adri Clements

Aantal distaal (van lichaam af) gelegen staartbanden: 3-4 bij adulte man, 1-2 bij adulte vrouw en 1 bij juveniel.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Herman van der Klis

Ik zou a.h.v. buikschilden en ook aantal banden op (witte) staart niet te snel een etiket op een Buizerd of RPB plakken. Mannetjes en vrouwtjes kunnen bij RPB hier erg in verschillen volgens lit. (alhoewel ik daar v.w.b. genoemde sexenverschil hier niet helmaal overtuigd van ben). zie ook o.a. Svensson. En zeker bij de donkere fasae. Je moet altijd de combinatie van alle (zo veel mogelijk) kenmerken in ogenschouw nemen.
Voor mij in het veld zijn eigenlijk maar 2 kenmerken erg bepalend voor RPB :
1 De bevederte poten (helaas lang niet altijd zichtbaar) en de
2 duidelijk grotere vleugels ( veel ervaring nodig).
Het bidden biedt niet soms enige  houvast , echter zien we een buizerd bidden bij vrijwel windloos weer , dan is mijn ervaring , goed kijken of hier een kandidaat RPB van te maken is . Vaak klopt 't. Een gewone Buizerd heeft meestal  redelijk wat wind nodig.
Alle andere andere kenmerken zijn helaas veel te variabel , en daar komt nog bij dat hybridenzwermen ons ook nog parten kan spelen.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankneijts

Citaat van: Herman van der Klis op januari 05, 2011, 13:14:35 PM
Ik zou a.h.v. buikschilden en ook aantal banden op (witte) staart niet te snel een etiket op een Buizerd of RPB plakken. Mannetjes en vrouwtjes kunnen bij RPB hier erg in verschillen volgens lit. (alhoewel ik daar v.w.b. genoemde sexenverschil hier niet helmaal overtuigd van ben). zie ook o.a. Svensson. En zeker bij de donkere fasae. Je moet altijd de combinatie van alle (zo veel mogelijk) kenmerken in ogenschouw nemen.
Voor mij in het veld zijn eigenlijk maar 2 kenmerken erg bepalend voor RPB :
1 De bevederte poten (helaas lang niet altijd zichtbaar) en de
2 duidelijk grotere vleugels ( veel ervaring nodig).
Het bidden biedt niet soms enige  houvast , echter zien we een buizerd bidden bij vrijwel windloos weer , dan is mijn ervaring , goed kijken of hier een kandidaat RPB van te maken is . Vaak klopt 't. Een gewone Buizerd heeft meestal  redelijk wat wind nodig.
Alle andere andere kenmerken zijn helaas veel te variabel , en daar komt nog bij dat hybridenzwermen ons ook nog parten kan spelen.

mvg

Herman van der Klis

Qua verenkleed is een bepaalde combinatie van kenmerken wel degelijk diagnostisch voor Ruigpootbuizerd Herman! En juist zoiets als "grotere vleugels" zou ik al helemaal niet noemen omdat zoiets in het veld niet na te meten valt en ook op foto's erg lastig te beoordelen is.
Maar ik begrijp de problemen niet zo goed en eigenlijk ook niet alle pogingen om voor de zoveelste keer het wiel uit te vinden:
Pak de ANWB-gids en kijk goed naar de plaatjes en (vooral dat niet vergeten!) LEES wat er in de tekst op de linkerpagina en bij de plaatjes staat: veel duidelijker kan het toch niet uitgelegd worden?! Lees eventuele eerdere discussies over dit determinatieprobleem nog eens na (er zijn er genoeg... 8) ), bekijk dan nog eens flink wat foto's (óók van gewone Buizerden) in deze database en/of die van bijv. Birdpix (die zijn meestal lekker groot en duidelijk!) en pas de uit de ANWB-gids verworven kennis toe. Beter nog: ga, eventueel met een wat meer ervaren vogelaar, naar de dichtstbijzijnde plek waar 1 of meerder RPB zitten (kijk in de waarnemingenoverzichten) en leer van de (een) vogel zelf.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

#21


Frank  :  Qua verenkleed is een bepaalde combinatie van kenmerken wel degelijk diagnostisch voor Ruigpootbuizerd Herman!..........

Verdikkeme , da's nou juist wat ik in feiten beweer...,die combinatie..


Frank  : En juist zoiets als "grotere vleugels" zou ik al helemaal niet noemen omdat zoiets in het veld niet na te meten valt en ook op foto's erg lastig te beoordelen is......

Daarom zeg ik ook : met ervaring . Voor mij althans erg doorslggevend.
Beoordeling van foto's ....?
Natuurlijk helemaal mee eens, maar da's wat anders.   In het veld tegen een B of RPB aanlopend hebben we niet allemaal een grote Canon op zak. Dan is dit op/met afstand een bruikbaar kenmerk.


Frank  :  Maar ik begrijp de problemen niet zo goed en eigenlijk ook niet alle pogingen om voor de zoveelste keer het wiel uit te vinden ........

De problemen die ik nog al eens tegenkom , dat is dat meningeen bij het zien van een foto met soms 1 a 2 kenmerkjes veel te gemakkelijk een RPB meent te zien , ook na het zien zelfs van een enkele kenmerk. Lees dit topic er ook maar over na.

tenzij......... de moeite wordt genomen de lange tekst in de ANWB goed te lezen , dan zou menig post hierover beter overdacht worden.
Dat laatste is eigenlijk wat ik wil benadrukken , nee niet om weer het wiel uit te vinden, da's onbegonnen werk.

Tot slot gaat het natuurlijk om de nieuw aangekomen vogelaars , ook hier op het forum, die duidelijk niet in het bezit zijn van de goede /benodigde gidsen en dus al helemaal niks gelezen hebben.



mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

frankmeer

Citaat van: Herman van der Klis op januari 05, 2011, 13:14:35 PM
Alle andere andere kenmerken zijn helaas veel te variabel , en daar komt nog bij dat hybridenzwermen ons ook nog parten kan spelen

Herman, bedoel je hybriden tussen Buizerd en Ruigpootbuizerd? Daar is mij niets over bekend. Kun je daar wat meer over vertellen?
Frank van der Meer

caliprobola

Citaat van: Herman van der Klis op januari 05, 2011, 13:14:35 PM
Ik zou a.h.v. buikschilden en ook aantal banden op (witte) staart niet te snel een etiket op een Buizerd of RPB plakken. Mannetjes en vrouwtjes kunnen bij RPB hier erg in verschillen volgens lit. (alhoewel ik daar v.w.b. genoemde sexenverschil hier niet helmaal overtuigd van ben). zie ook o.a. Svensson. En zeker bij de donkere fasae. Je moet altijd de combinatie van alle (zo veel mogelijk) kenmerken in ogenschouw nemen.
Voor mij in het veld zijn eigenlijk maar 2 kenmerken erg bepalend voor RPB :
1 De bevederte poten (helaas lang niet altijd zichtbaar) en de
2 duidelijk grotere vleugels ( veel ervaring nodig).
Het bidden biedt niet soms enige  houvast , echter zien we een buizerd bidden bij vrijwel windloos weer , dan is mijn ervaring , goed kijken of hier een kandidaat RPB van te maken is . Vaak klopt 't. Een gewone Buizerd heeft meestal  redelijk wat wind nodig.
Alle andere andere kenmerken zijn helaas veel te variabel , en daar komt nog bij dat hybridenzwermen ons ook nog parten kan spelen.

mvg

Herman van der Klis

Ik begrijp dit bericht niet zo heel goed. Juveniele ruigpoten zijn bijlange niet zo variabel, integendeel zelfs erg typisch, en beschikken over een hele resem aan kenmerken die in combinatie buizerd gemakkelijk uitsluiten. De bevederde tarsi zijn nu net één van die weinige kenmerken die je in het veld niet hoeft te zien om zeker te zijn over een ruigpootbuizerd. Als je die tarsi al ziet dan heb je alvast een erg mooie waarneming van een RPB gedaan.

Enkele individuele gewone buizerden kunnen wel een of enkele kenmerken hebben die gewoonlijk aan RPB toegeschreven worden  (gewone buizerd = "buse variable" in het Frans) maar meestal vallen ze al snel door de mand doordat een aantal andere kenmerken niet kloppen voor RPB.

Adulten vallen in het veld misschien niet zo snel op als juvenielen maar eens je ze wat beter bekijkt zijn ze minstens even typisch.

Dat er veel fouten gemaakt worden, is een feit maar die worden m.i. vooral veroorzaakt door het feit dat er te weinig echt naar kenmerken gekeken wordt bij vogels en die kenmerken mede daardoor te weinig gekend zijn. Voor een opsomming van die kenmerken kan je natuurlijk terecht in de betere vogelgids. Het is enkel aan de waarnemer om ze toe te passen.

Het was me trouwens niet bekend dat er een grote hybridisatiezone is tussen ruigpootbuizerd en buizerd (toch niet in die mate dat hele zwermen hybrides onze richting uitkomen), voor zover ik weet is die er niet. Ik heb in elk geval nog nooit over buizer/ruigpootbuizerd-hybrides gehoord. Wel al over Rough-legged hawk met andere N-Amerikaanse Buteo-soorten. Ook komt de donkere fase van RPB niet voor bij Europese vogels, wel bij de N-Amerikaanse ondersoort.


mvg
Pieter

Herman van der Klis

Sorry , Pieter, hybridezwermen is een biologisch begrip , die je niet moet vertalen alszijnde het voorkomen van hele zwermen. Meer vertalen als uitzwermen .Een veel gebruikte term binnen de Botanie .
Hybridisatie komt voor tussen Buizerd en RPB , zij het natuurlijk niet in grote mate. Het gaat later om de uitsplitsing van genen en in een later stadium van introgressie die hier wel eens een rol zou kunnen spelen bij Buteo buteo . Deze vogels verspreiden zich later ver van de hybridisatiezone , waarbij kenmerken voortkomend uit introgressieve hybridisatie steeds voor grotere variatie kan en gaat zorgen. In het verleden hebben we het hier al vaker over gehad , waarbij ik erg nieuwschierig ben en ook pleitte wat er uit evt. parsimonisch ondrzoek aan het licht zou komen.

Voor het overige kenmerkenverhaal doelde ik meer hier binnen dit topic m.n. het buikschildverhaal.
Lees dit topic er maar eens over na , waar sommige posts een beetje te luchtig over doen en daarna tekst ANWB.

mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

Rikstar

omdat er zoveel topics zijn over ruigpoten dan maar onder het actuele topic over ruigpoten plaatsen.

deze waarneming is van mij vandaag:
http://waarneming.nl/waarneming/view/51642218

Dat het een ruigpoot is is voor mij zeker. ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar leeftijd/geslacht.
ik dacht zelf aan een 2de kj man. toch blijf ik het een apart vogel vinden.
adulte man leek het mij niet gezien de bovenkant van zijn staat maar 1 zwarte eindband heeft! (terwijl in anwb gids 3-4 of 5 banden moet hebben) onderkant had hij daarentegen wel meerdere banden.
Dus vooral mijn vraag is het man/vrouw, adult of 2dekj of misschien wel 3de kj?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankmeer

Citaat van: Rikstar op januari 05, 2011, 19:21:13 PM
omdat er zoveel topics zijn over ruigpoten dan maar onder het actuele topic over ruigpoten plaatsen.

deze waarneming is van mij vandaag:
http://waarneming.nl/waarneming/view/51642218

Dat het een ruigpoot is is voor mij zeker. ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar leeftijd/geslacht.
ik dacht zelf aan een 2de kj man. toch blijf ik het een apart vogel vinden.
adulte man leek het mij niet gezien de bovenkant van zijn staat maar 1 zwarte eindband heeft! (terwijl in anwb gids 3-4 of 5 banden moet hebben) onderkant had hij daarentegen wel meerdere banden.
Dus vooral mijn vraag is het man/vrouw, adult of 2dekj of misschien wel 3de kj?

Rik, een 2kj lijkt me niet, die zijn nu nog in juveniel kleed. Maar het lijkt me wel een mannetje, wellicht dan een 3kj man of toch een adult.
Frank van der Meer

frankneijts

Citaat van: Herman van der Klis op januari 05, 2011, 16:06:54 PM
Sorry , Pieter, hybridezwermen is een biologisch begrip , die je niet moet vertalen alszijnde het voorkomen van hele zwermen. Meer vertalen als uitzwermen .Een veel gebruikte term binnen de Botanie .
Hybridisatie komt voor tussen Buizerd en RPB , zij het natuurlijk niet in grote mate. Het gaat later om de uitsplitsing van genen en in een later stadium van introgressie die hier wel eens een rol zou kunnen spelen bij Buteo buteo . Deze vogels verspreiden zich later ver van de hybridisatiezone , waarbij kenmerken voortkomend uit introgressieve hybridisatie steeds voor grotere variatie kan en gaat zorgen. In het verleden hebben we het hier al vaker over gehad , waarbij ik erg nieuwschierig ben en ook pleitte wat er uit evt. parsimonisch ondrzoek aan het licht zou komen.

Voor het overige kenmerkenverhaal doelde ik meer hier binnen dit topic m.n. het buikschildverhaal.
Lees dit topic er maar eens over na , waar sommige posts een beetje te luchtig over doen en daarna tekst ANWB.

mvg


Herman van der Klis

Herman, graag een bron voor jouw stellige mening dat Buizerd en Ruigpootbuizerd hybridiseren. Hierover is voor zover ik weet (en Pieter en Frank M.) niets recentelijk gepubliceerd maar ik kan natuurlijk best iets gemist hebben....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Herman van der Klis

Citaat van: frankneijts op januari 06, 2011, 12:06:27 PM
Citaat van: Herman van der Klis op januari 05, 2011, 16:06:54 PM
Sorry , Pieter, hybridezwermen is een biologisch begrip , die je niet moet vertalen alszijnde het voorkomen van hele zwermen. Meer vertalen als uitzwermen .Een veel gebruikte term binnen de Botanie .
Hybridisatie komt voor tussen Buizerd en RPB , zij het natuurlijk niet in grote mate. Het gaat later om de uitsplitsing van genen en in een later stadium van introgressie die hier wel eens een rol zou kunnen spelen bij Buteo buteo . Deze vogels verspreiden zich later ver van de hybridisatiezone , waarbij kenmerken voortkomend uit introgressieve hybridisatie steeds voor grotere variatie kan en gaat zorgen. In het verleden hebben we het hier al vaker over gehad , waarbij ik erg nieuwschierig ben en ook pleitte wat er uit evt. parsimonisch ondrzoek aan het licht zou komen.

Voor het overige kenmerkenverhaal doelde ik meer hier binnen dit topic m.n. het buikschildverhaal.
Lees dit topic er maar eens over na , waar sommige posts een beetje te luchtig over doen en daarna tekst ANWB.

mvg


Herman van der Klis

Herman, graag een bron voor jouw stellige mening dat Buizerd en Ruigpootbuizerd hybridiseren. Hierover is voor zover ik weet (en Pieter en Frank M.) niets recentelijk gepubliceerd maar ik kan natuurlijk best iets gemist hebben....

Even snel tussen m'n werk door Frank. Natuurlijk geen recent onderzoek , en zeker geen introgressieverhaal, die ik zelf over dit onderwerp nooit ben tegengekomen , dit laatste komt geheel op mijn conto.

http://grin.biblio.globalraptors.org/rmwp?dbOverride=1&fields=Keywords&func=doAdvSearch&dbId=GRIN&terms=hybridization

http://www.globalraptors.org/grin/ResearcherResults.asp?lresID=307


by WS Clark - 2006 - Cited by 4 - Related articles
There are few reports of hybridization between Buteo species, most of which have been observations of inter ...... tween Common Buzzard and Rough-legged ...

Dit zijn zo maar wat artikelen , die ik even snel tijdens mijn werk voor je hebt opgezocht.

En ergens in mijn achterhoofd moet er ook nog een DNA-DNA hybridisatie onderzoek(je) (oude techniek) zijn geweest tussen Common buzzard en Rough-legged Buzzard  (ik kan het helaas niet meer voor de geest halen , hoe het artikel heette ).

Hoe dan ook , beschrijvingen van kruisingen zijn bekend tussen de verschillende Buizerd-soorten , niet alleen bovengenoemde , maar ook tussen soorten in gordel Zuid-Europa/Azie en niet te vergeten Amerika. ( google :zoek onder hawk , niet onder buzzard)

Het aantal hybridisatiegevallen in de enorme ontoegankelijke gebieden van Scandinavie gaan natuurlijk allenm aan onze aandacht voorbij,  temeer omdat dit gebieden zijn met een lage vogelaarsdichtheid.

Mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

caliprobola

Er zullen inderdaad wel enkele gevallen van hybridisatie zijn, zo stonden er een hele tijd geleden blijkbaar foto's op de site van Forsman van een gemengd koppel. Toch lijkt het mij dat dit slechts uitzonderingen zijn, niet opvallend meer dan bij andere taxa, en dient dit voor determinatie in de lage landen weinig problemen op te leveren. Al wie een reeks foto's van juveniele RPB's bekijkt merkt dat er in feite weinig variatie in dit kleed te bespeuren valt. In elk geval zeker niet in die mate dat er een deel van de exemplaren intermediaire kenmerken zou hebben.


mvg
Pieter