Huiskraai aangewezen als invasieve exoot

Gestart door Catwzl, december 31, 2010, 19:19:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Catwzl


De Huiskraai is in december 2010 door de Nederlandse overheid officieel aangewezen als invasieve exoot.

De vestiging van de huiskraai kan nadelige gevolgen hebben voor inheemse vogelsoorten door predatie van eieren, nestjongen en volwassen individuen. Ook is bekend dat de vogel in grote groepen schade kan veroorzaken aan landbouwgewassen, vee, viskwekerijen en elektriciteitsdraden. De huiskraai wordt in veel gebieden elders in de wereld als een invasieve soort beschouwd die tot een plaag is uitgegroeid. Daarom wordt de huiskraai in Nederland aangemerkt als schadelijke invasieve exoot. De vogels zijn niet op eigen kracht naar Nederland gekomen. Ze zijn meegereisd op de schepen die vanuit andere werelddelen in de Rotterdamse haven aankomen. Een zich uitbreidende populatie huiskraaien in het havengebied bij Hoek van Holland kan voorts betekenen dat Nederland een 'stepping stone' wordt voor nieuwe vestigingen van huiskraaien elders in Europa.

Zie de staatscourant.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marnix

Dit is volgens mij eerder de vrijbrief om ze te vangen (of erger...)
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Catwzl

Citaat uit de staatscourant:

CiteerVan zowel de Pallas' eekhoorn als de huiskraai bevindt zich reeds een populatie in de groene ruimte van Nederland, respectievelijk bij Weert in Noord-Brabant en Hoek van Holland in Zuid-Holland. Deze populaties dienen verwijderd te worden om de risico's voor inheemse diersoorten te voorkomen.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

f_a_roos

Geldt dit dan ook voor de Halsbandparkiet? Eksters zijn ook een risico voor inheemse diersoorten, maar zijn op een gegeven moment onschendbaar verklaard. En wat dacht men van de Nijlgans? Tamelijk agressief naar andere vogelsoorten. Is er een speciale reden om de Huiskraai op de zwarte lijst te plaatsen?

Citaat van: Catwzl op december 31, 2010, 20:10:28 PM
Citaat uit de staatscourant:

CiteerVan zowel de Pallas' eekhoorn als de huiskraai bevindt zich reeds een populatie in de groene ruimte van Nederland, respectievelijk bij Weert in Noord-Brabant en Hoek van Holland in Zuid-Holland. Deze populaties dienen verwijderd te worden om de risico's voor inheemse diersoorten te voorkomen.

Jan vH

Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 20:19:43 PM
Geldt dit dan ook voor de Halsbandparkiet? Eksters zijn ook een risico voor inheemse diersoorten, maar zijn op een gegeven moment onschendbaar verklaard. En wat dacht men van de Nijlgans? Tamelijk agressief naar andere vogelsoorten. Is er een speciale reden om de Huiskraai op de zwarte lijst te plaatsen?

Citaat van: Catwzl op december 31, 2010, 20:10:28 PM
Citaat uit de staatscourant:

CiteerVan zowel de Pallas' eekhoorn als de huiskraai bevindt zich reeds een populatie in de groene ruimte van Nederland, respectievelijk bij Weert in Noord-Brabant en Hoek van Holland in Zuid-Holland. Deze populaties dienen verwijderd te worden om de risico's voor inheemse diersoorten te voorkomen.

Heb je dit topic al gelezen?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Marnix op december 31, 2010, 20:02:48 PM
Dit is volgens mij eerder de vrijbrief om ze te vangen (of erger...)
Helemaal niet erg. Ik ben voor (graag zie ik wel nog ringonderzoek), Wellicht komen we zo eindelijk eens af van de andere exoten (flora en fauna).

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 20:26:49 PM
Nee, hoezo?

Citaat van: Jan vH op december 31, 2010, 20:23:22 PM
Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 20:19:43 PM
Geldt dit dan ook voor de Halsbandparkiet? Eksters zijn ook een risico voor inheemse diersoorten, maar zijn op een gegeven moment onschendbaar verklaard. En wat dacht men van de Nijlgans? Tamelijk agressief naar andere vogelsoorten. Is er een speciale reden om de Huiskraai op de zwarte lijst te plaatsen?

Citaat van: Catwzl op december 31, 2010, 20:10:28 PM
Citaat uit de staatscourant:

CiteerVan zowel de Pallas' eekhoorn als de huiskraai bevindt zich reeds een populatie in de groene ruimte van Nederland, respectievelijk bij Weert in Noord-Brabant en Hoek van Holland in Zuid-Holland. Deze populaties dienen verwijderd te worden om de risico's voor inheemse diersoorten te voorkomen.

Heb je dit topic al gelezen?

In dat topic staat veel info over de Huiskraaien. Zie ook het rapport, waar het topic over gaat, en dan vooral pagina 34 t/m 38. Daar staan de redenen voor het wegvangen. Volgens mij is het vooral ook de economische kant en gevaar voor de volksgezondheid die meespelen. Bij Halsbandparkiet en Nijlgans is het eigenlijk alleen een probleem voor een aantal vogelsoorten, en dat vindt de regering waarschijnlijk minder belangrijk. Daarnaast zal ook meespelen dat Nijlgans en Halsbandparkiet nu heel lastig uit Nederland weg te krijgen zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

f_a_roos

Je snapt inderdaad, dat mijn reactie eigenlijk was "hoezo de Huiskraaien?". Vlgs. mij zitten die Huiskraaien al jaren op dezelfde plaats en verspreiden zich niet (er schijnen waarnemingen te zijn buiten het areaal HvH). Ik zal het rapport eens lezen op de pagina's die je aangeeft, maar ik heb toch een beetje het gevoel tot nu toe van 'selectieve verontwaardiging'.

Citaat van: Jan vH op december 31, 2010, 20:50:03 PM
Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 20:26:49 PM
Nee, hoezo?

Citaat van: Jan vH op december 31, 2010, 20:23:22 PM
Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 20:19:43 PM
Geldt dit dan ook voor de Halsbandparkiet? Eksters zijn ook een risico voor inheemse diersoorten, maar zijn op een gegeven moment onschendbaar verklaard. En wat dacht men van de Nijlgans? Tamelijk agressief naar andere vogelsoorten. Is er een speciale reden om de Huiskraai op de zwarte lijst te plaatsen?

Citaat van: Catwzl op december 31, 2010, 20:10:28 PM
Citaat uit de staatscourant:

CiteerVan zowel de Pallas' eekhoorn als de huiskraai bevindt zich reeds een populatie in de groene ruimte van Nederland, respectievelijk bij Weert in Noord-Brabant en Hoek van Holland in Zuid-Holland. Deze populaties dienen verwijderd te worden om de risico's voor inheemse diersoorten te voorkomen.

Heb je dit topic al gelezen?

In dat topic staat veel info over de Huiskraaien. Zie ook het rapport, waar het topic over gaat, en dan vooral pagina 34 t/m 38. Daar staan de redenen voor het wegvangen. Volgens mij is het vooral ook de economische kant en gevaar voor de volksgezondheid die meespelen. Bij Halsbandparkiet en Nijlgans is het eigenlijk alleen een probleem voor een aantal vogelsoorten, en dat vindt de regering waarschijnlijk minder belangrijk. Daarnaast zal ook meespelen dat Nijlgans en Halsbandparkiet nu heel lastig uit Nederland weg te krijgen zijn.

f_a_roos

#9
Ik heb het rapport snel even gelezen.

Er worden allerlei voorspelligen gedaan over de groei van de populatie op basis van statistiek (zeker indrukwekkend), maar de praktijk wijst een heel andere groeisnelheid uit, dan de theorie, nl. veel lager.

De ecologische schade. Het agressieve gedrag wordt genoemd, daar kennen we dus meer soorten van, die beschermd zijn verklaard in NL, en de Halsbandparkieten etc.

De economische schade. Het rapport rept vnl. van schade aan tropische gewassen in tropische gebieden.

De sociale schade. De impact op de mens a.g.v. geluid etc. Dit geldt natuurlijk pas in geval van een uit de hand gelopen populatie.

De volksgezondheidsrisico's. Laat me niet lachen er is een Israelisch onderzoek van ca. 20 jaar oud dat de vogeltrek griep zou kunnen veroozaken. Dit onderzoek is jarenlang genegeerd, totdat we met laatst met een of andere gevaarlijk griep werden geconfronteerd in NL. Toen kwam het idee ineens op. Die Huiskraaien mochten willen dat ze aan onze besmettelijke ziekten een bijdrage zouden leveren.

Een citaat uit de conclusie: "Ook het voorspellen van de Nederlandse situatie wordt hierdoor omgeven door onzekerheden. Wat overblijft is het beeld dat de Huiskraai in veel gebieden als een invasieve soort wordt beschouwd die tot een plaag is uitgegroeid en dat bij een groeiende Nederlandse populatie de kans op schadegevallen, die zeer uiteenlopend van aard kunnen zijn, eveneens zal toenemen (zie ook het risico-assessment model van Bomford (2003) in
bijlage 1)." Het is allemaal een beetje iffy dus, gebaseerd op een mening dat het een invasieve soort is. En dan het risicomodel van  Bomford (?); neem nu C11, "harm to people 3". Voor een geïsoleerde groep die nauwelijks groeit zoals in de praktijk blijkt? Als je goed naar Bomford kijkt zijn de risico's voor NL gewoon laag.

Prettig jaareinde en veel vogelplezier in 2011!

Citaat van: Jan vH op december 31, 2010, 20:50:03 PM
Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 20:26:49 PM
Nee, hoezo?

Citaat van: Jan vH op december 31, 2010, 20:23:22 PM
Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 20:19:43 PM
Geldt dit dan ook voor de Halsbandparkiet? Eksters zijn ook een risico voor inheemse diersoorten, maar zijn op een gegeven moment onschendbaar verklaard. En wat dacht men van de Nijlgans? Tamelijk agressief naar andere vogelsoorten. Is er een speciale reden om de Huiskraai op de zwarte lijst te plaatsen?

Citaat van: Catwzl op december 31, 2010, 20:10:28 PM
Citaat uit de staatscourant:

CiteerVan zowel de Pallas' eekhoorn als de huiskraai bevindt zich reeds een populatie in de groene ruimte van Nederland, respectievelijk bij Weert in Noord-Brabant en Hoek van Holland in Zuid-Holland. Deze populaties dienen verwijderd te worden om de risico's voor inheemse diersoorten te voorkomen.

Heb je dit topic al gelezen?

In dat topic staat veel info over de Huiskraaien. Zie ook het rapport, waar het topic over gaat, en dan vooral pagina 34 t/m 38. Daar staan de redenen voor het wegvangen. Volgens mij is het vooral ook de economische kant en gevaar voor de volksgezondheid die meespelen. Bij Halsbandparkiet en Nijlgans is het eigenlijk alleen een probleem voor een aantal vogelsoorten, en dat vindt de regering waarschijnlijk minder belangrijk. Daarnaast zal ook meespelen dat Nijlgans en Halsbandparkiet nu heel lastig uit Nederland weg te krijgen zijn.

Jeroen Nagtegaal

Ik hoor vaak dat ieder denkt dat de populatie niet of amper groeit. Maar de maximale groepsgrootte is gebaseerd op één waarneming. Niemand weet hoe de soort leeft in NL. Het zal mij niets verbazen als er 100 exemplaren rondvliegen. Helaas is er niemand die ze wil of mag ringen... Er is nog nooit één Huiskraai geringd in NL.

Als men er 2 jaar een (kleur)ringonderzoek op zet kan er veel data worden verzameld, evt. met DNA onderzoek voor de familiverbanden. Het is voor mij helaas veel te ver maar het lijkt mij een zeer interessante soort voor meer onderzoek!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Als dit de nieuwe beleidslijn wordt zal er nog heel wat bloed vloeien de komende jaren. In deze wereld zonder grenzen is niet te voorkomen dat planten en dieren van over de hele wereld hierheen gehaald worden. Om nijlgans en halsbandparkiet nog uit te roeien is het nu te laat denk ik maar de huiskraai kan nog wel over de kling gejaagd worden. Dat is vermoedelijk de achterliggende gedachte geweest en nogmaals: als dat gewoonte wordt staat ons wat te wachten. Pang!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ArjanH

#12
Hoezo invasief ? De populatie Huiskraaien in Nederland is al jaren stabiel. Deze soort is ooit per boot aangekomen in Nederland en heeft zich nadien niet of nauwelijks vermenigvuldigd. Wellicht dat er wat meer zijn dan enkele tientallen maar van een invasie kan en mag niet gesproken worden. Maar Bleker heeft in zijn korte (maar nu al veel te lange) periode als staatssecretaris al meer dan 1 pijnlijke vergissing gemaakt. Wellicht dat hij eerst maar eens moet kijken naar het invasieve voorkomen van Fazanten in met name de wintermaanden. Hoe zou dat toch komen ? Daadwerkelijk een toename van de populatie Fazanten die een gevaar kunnen vormen voor inheemse soorten of toch wat exemplaren die ten gunste van de jachtliefhebbers zijn losgelaten om vervolgens te worden neergeknald ? "Dierenliefhebber" Graus: laat je eindelijk eens een keer horen !

dupont

Grote schande als de soort uitgeroeid wordt in Nld. Wat nou schade; toon aan dan! Kennelijk draait Geert aan de knoppen bij Bleeker...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rikstar

helemaal mee eens.
daarom ben ik ook voor eerst onderzoek te doen en daarmee te onderzoeken wat de schade aan inheemse soorten nou precies is etc.

Citaat van: dupont op december 31, 2010, 22:38:56 PM
Grote schande als de soort uitgeroeid wordt in Nld. Wat nou schade; toon aan dan!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

GijsB

in nederland brengt de huiskraai nog geen schade toe, maar in andere landen, waar de huiskraai al algemener is, zijn de problemen wat groter dan hier, iets van voorkomen is beter dan genezen...

http://www.issg.org/database/species/impact_info.asp?si=1199&fr=1&sts=sss&lang=EN
Gijs

f_a_roos

#16
Deze referentie is precies waar het SOVON rapport zich op baseert. Een vaag verhaal over sociale en ecologische impact en vervolgens een economische impact die zich vooral voordoet in tropische landen op tropische gewassen.

EDIT 01-01-2011: [heb wat gewauwel mijnerzijds eruit ge-edit]

Citaat van: dralion13 op december 31, 2010, 23:00:23 PM
in nederland brengt de huiskraai nog geen schade toe, maar in andere landen, waar de huiskraai al algemener is, zijn de problemen wat groter dan hier, iets van voorkomen is beter dan genezen...

http://www.issg.org/database/species/impact_info.asp?si=1199&fr=1&sts=sss&lang=EN

GijsB

en als de populatie in eens toch te groot wordt en er ontstaan problemen zit iedereen te klagen dat er niet op tijd is ingegrepen :rolleye:
Gijs

Ben Wielstra

Maar als je besluit eerder onderzoek te negeren, waarom zou je dan de conclusies van het onderzoek dat je voorstelt wel accepteren?


Bas vd Burg

Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 21:10:24 PM
Je snapt inderdaad, dat mijn reactie eigenlijk was "hoezo de Huiskraaien?". Vlgs. mij zitten die Huiskraaien al jaren op dezelfde plaats en verspreiden zich niet (er schijnen waarnemingen te zijn buiten het areaal HvH). Ik zal het rapport eens lezen op de pagina's die je aangeeft, maar ik heb toch een beetje het gevoel tot nu toe van 'selectieve verontwaardiging'.

Hoezo "er schijnen waarnemingen te zijn buiten het areaal HvH"?? Misschien maar even kijken op http://waarneming.nl/soort/view/261?from=1990-01-01&to=2011-01-01&species=soort+261&prov=0&akt=0&maand=0&os=0&page=49 ? Nu moet ik wel toegeven dat het vaak bij incidentele waarnemingen blijft en een enkele poging tot broeden in Park Ockenburg Den Haag 2003. Van het recente geval in Ierland (geloof ik) wordt gezegd dat die vogel afkomstig is uit Hoek van Holland
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

f_a_roos

Uit dit kaartje blijkt toch dat ze vnl. rond HvH zitten?

http://waarneming.nl/soort/maps/261?from=1990-01-01&to=2011-01-01

De waarnemingen in de rest van het land zijn m.i. van veel oudere datum.

Citaat van: Bas vd Burg op januari 01, 2011, 15:18:03 PM
Citaat van: FrankR op december 31, 2010, 21:10:24 PM
Je snapt inderdaad, dat mijn reactie eigenlijk was "hoezo de Huiskraaien?". Vlgs. mij zitten die Huiskraaien al jaren op dezelfde plaats en verspreiden zich niet (er schijnen waarnemingen te zijn buiten het areaal HvH). Ik zal het rapport eens lezen op de pagina's die je aangeeft, maar ik heb toch een beetje het gevoel tot nu toe van 'selectieve verontwaardiging'.

Hoezo "er schijnen waarnemingen te zijn buiten het areaal HvH"?? Misschien maar even kijken op http://waarneming.nl/soort/view/261?from=1990-01-01&to=2011-01-01&species=soort+261&prov=0&akt=0&maand=0&os=0&page=49 ? Nu moet ik wel toegeven dat het vaak bij incidentele waarnemingen blijft en een enkele poging tot broeden in Park Ockenburg Den Haag 2003. Van het recente geval in Ierland (geloof ik) wordt gezegd dat die vogel afkomstig is uit Hoek van Holland

f_a_roos

OK, toegegeven, ik ging iets te snel door de bocht. Ik kreeg uit het rapport de indruk, dat er niet echt ringonderzek was gedaan en ook geen echt schadeonderzoek h.t.l. Vervolgens kunnen alle trekvogels besmettelijke ziekten meenemen, dat is lang geleden al aangetoond, dus dat geldt niet alleen voor Huiskraaien.

Citaat van: Triturus op januari 01, 2011, 12:47:09 PM
Maar als je besluit eerder onderzoek te negeren, waarom zou je dan de conclusies van het onderzoek dat je voorstelt wel accepteren?

Guus Peterse

En daarbij: huiskraaien die er nu al zitten, kunnen natuurlijk geen besmettelijke ziektes meer meebrengen. Dat kunnen alleen nieuwe huiskraaien.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gerben Mensink

En nu? Allemaal min één omdat we nu formeel met een exoot te maken hebben?
groet,
Gerben Mensink

Vincent Hart

Gelukkig is het nog niet zover dat VROM aan CDNA/CSNA/NOU voorschrijft wat de status van een bepaalde soort is - overigens heeft VROM wel degelijk druk uitgeoefend om de status op de Nederlandse lijst te laten wijzigen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Citaat van: Vincent Hart op januari 01, 2011, 18:26:27 PM
overigens heeft VROM wel degelijk druk uitgeoefend om de status op de Nederlandse lijst te laten wijzigen.

bron?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Ja, daar vraag je wat. Kwam van een CDNA-lid, of mondeling vernomen, of het stond ergens in een topic hier/onder een foto op de DB-site
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

steenl

Citaat van: Gerben Mensink op januari 01, 2011, 17:40:29 PM
En nu? Allemaal min één omdat we nu formeel met een exoot te maken hebben?

Nee, Blocker van de toekomst.  8)

Catwzl

Niet het CSNA bepaalt of een soort een exoot is in ons land dat doet de Nederlandse staat bij monde van het ministerie van ELI (voorheen LNV). Dat geldt ook niet alleen voor vogels, maar alle (dier)soorten zoals bijvoorbeeld de Grijze Eekhoorn, Japanse Oester, Pallas' Eekhoorn, Tijgermug, Muskusrat, etc. Zij bepalen of de soort volgens de Nederlandse wet een (invasieve) exoot is en/of de soort zoals ze dat zo netjes noemen "gereguleerd" moet worden.

Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers