afsluitdijk

Gestart door GijsB, december 27, 2010, 21:18:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

veer 1 tm 5 heb ik gevonden op de afsluitdijk, ik weet niet waar veer 6 vandaan komt


1 topper?
2 t/m 5 ook topper?
6 buizerd?
Gijs

GijsB

Gijs

keesschreven

1. donsveer van een eend. Topper zou inderdaad kunnen, waarom denk je daaraan? Zaten die er veel?
2 tot en met 5 zijn van ganzen. Nogal donker, misschien Canadese gans? 2 is wat grijzer met bruin zoompje: grauwe/kol?
6. armpen fazant

Helaas niet bij allemaal uitsluitsel, dus misschien kun je nog wat informatie toevoegen (welke vogels kwamen er voor, datum).
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

pwolf

5 wellicht Aalscholver? Ik mis het voor eend-gansachtigen extra dons aan de schacht.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Marina

Bekend maatlatje!
Hoe hoog is jouw boon geworden?
De mijne is nu aan het bloeien.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

GijsB

mijn boon is ongeveer 35 cm geworden

maar ik dacht bij veer 1 aan topper vanwege de fijne strepen en het feit dat er bij de afsluitdijk duizenden toppers zitten


ik heb ze 25 december gevonden bij het monument op de afsluitdijk (alleen de fazant niet, die lag toevallig nog in de auto)
Gijs

keesschreven

Citaat van: pwolf op december 28, 2010, 21:44:33 PM
5 wellicht Aalscholver? Ik mis het voor eend-gansachtigen extra dons aan de schacht.

groeten, pim

Je hebt denk ik gelijk. Ik vond hem ook wel wat stijfjes overkomen, maar niet bij stilgestaan.
Ook is de spoel best lang, schacht zwart, baarden bij basis wat bruinig.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

GijsB

heb ook nog wat vleugels te determineren



pijlstaart, gaai, kleine mantelmeeuw, stadsduif, kokmeeuw, gierzwaluw??, paarse strandloper?


gevonden op vlieland in augustus


gevonden bij paesens afgelopen winter
Gijs


HPM

Op de bovenste foto zie ik o.a. Wilde eend(?), Vlaamse gaai, postduif en jonge Kokmeeuw(?)
Herman van der Meer

GijsB

nee hoor, daar was ik niet,  al moet ik toegeven dat ik wel eens wat dode vogels heb onthoofd (aalscholver, wulp, visdief, meren) maar een kapmes, nee die neem ik eigenlijk nooit mee

die wilde eend die je noemt is een pijlstaart
Gijs

keesschreven

Hangen die vleugels nou tegen je muur? Mooi behang!

Pijlstaart, gaai en stadsduif klopt (holenduif heeft donkerdere binnenvlag op handpennen).
Die grote meeuw kan inderdaad kleine mantel zijn. Kokmeeuw kan je nog even controleren aan de toppen van de buitenste handpennen. Patroon = http://michelklemann.nl/verensite/larus_ridibundus/laria01r.jpg.
Die strandlopertjes (geen gierzwaluw, hij lijkt spits, maar het is alleen een deel van de handvleugel. Gierzwaluw compleet grijs/zwart) lijken erg op bonte strandloper http://vogelfedern.de/asl.htm, en paarse inderdaad of kanoet.
De verenverzamelaarsites hebben helaas niks van paarse.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

GijsB

Ze hangen inderdaad bij me aan de muur, maar ben bang dat ik heb ontdekt dat ze zijn aangevallen door motten, alleen de pijlstaart heeft het overleeft
iemand enig idee hoe ik mijn vleugels hier tegen kan beschermen? (en de oeverpieper die nog in mijn vriezer ligt om opgezet te worden)
Gijs

keesschreven

Goede opzetters behandelen de objecten met een middel tegen vraat.

De vleugels zou je eerst in de vriezer kunnen doen (beestjes dood) en daarna is een plastic hoes.
De vraat kan ook komen door spektorren, vooral hun larven lussen veren en huiden.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Klaas van Dijk

hoi Gijs,

Het is erg handig om de vleugellengte van de steltlopervleugeltjes goed te meten. Gebruik wel de 'maximum chord' methode (=maximaal gestrekte vleugel). Vaak kun je op grond van de vleugellengte al diverse soorten uitsluiten.

Het is ook erg handig om foto's te maken als de vleugels helemaal zijn gestrekt. Is er ook sprake van slagpenrui / armpenrui bij de vleugels van de steltlopers?

Bij Paesens en op Vlieland zijn Kanoetstrandloper en Bonte Strandloper zeer talrijk. Paarse Strandlopers zitten niet / nauwelijks (= af en toe 1-2) bij Paesens. Op de strekdammen op het strand van Vlieland zitten wat meer Paarse Strandlopers, maar de totalen zinken in het niet bij de totalen van Bonte Strandloper en Kanoet.

Groetjes, Klaas

GijsB

ik ben bang dat deze vleugels niet meer te strekken zijn. Wel kan ik zeggen dat de vlieland vleugel 6 cm korter is dan de paesens vleugel. vlieland is dus iig geen kanoet
Die op vlieland is trouwens gevonden op het pad langs de kroon's polders
Gijs

Robert

gijs voeg mij anders maar even toe op msn als je dat hebt. folkert jan heeft hem wel... Ik heb wel erg goed adres voor jouw oeverpieper....




Groeten

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

pwolf

paarse = Kanoet

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen