(huis)dieren en vuurwerk

Gestart door Marina, december 26, 2010, 22:26:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina


Als je vuurwerk afsteekt, houd je dan rekening met (huis)dieren?

Als je zelf dieren hebt, wat doe je om ze rustig te houden?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Violet (en Remco)

In hoeverre kun je rekening houden met (huis)dieren? Iedereen knalt van alles de lucht in, een knal meer of minder maakt niet uit... Maar je wacht natuurlijk even met knallen totdat bijvoorbeeld de voorbijganger met hond ruim voorbij is. Toch? Ik weet het, helaas is niet iedereen zo, sommigen schijnen het zelfs leuk te vinden om dieren te pesten (of erger).
Voor ons hoeft het allemaal eigenlijk niet, die harde knallen. Siervuurwerk is wel mooi, maar dat geknal, schrik me elke keer te barsten  :o 

En onze eigen huisdieren? We blijven sowieso thuis met ouwejaar. Dit jaar zijn onze papegaai en 1 van onze katten overleden, maar we hebben nu nog 3 katten. Papegaai vond al dat vuurwerk wel interessant, de katten wisselt. Degene die er nu niet meer is maakte zich eigenlijk nooit zo druk. Alleen om middernacht verstopte ze zich even. Onze Dikke Rode Kater is ook relaxed, de ander verstopt zich de hele avond ergens in een veilig en donker hoekje. De laatste kat was redelijk gestressd, die hebben we toen op advies van de dierenarts een beetje valium gegeven. Werd dat beest helemaal hyper-de-pieper van  :rolleye: . Komt bijna nooit voor, maar wij hebben er weer zo eentje met een afwijking...

We doen dus niets behalve bij ze thuis blijven en ze af en toe rustig toe spreken en aandacht geven. Zelf steken we trouwens geen vuurwerk meer af.

En hoe doe jij dat eigenlijk Marina?

Groetjes,
Violet
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Marina

Zelf steek ik nooit vuurwerk af en nu heb ik nog maar 1 kat, die er niet zoveel om geeft.
Twaalf uur vindt ze even vervelend, maar we wonen in een rustige straat aan de rand van de stad, om half één is alles weer uitgestorven.
We blijven altijd thuis, voor de beesten.

Toen ik nog honden had was het lastiger. Honden die ik van pup af aan had hadden er nooit echt problemen mee, maar vooral mn laatste hond (die kreeg ik als  volwassen) was overal bang voor: vuurwerk, onweer, als iemand een glas omgooide...
Dat was echt heel lastig uitlaten, en loslaten kon al helemaal niet, daaagen tevoor al niet meer.
Op de dag zelf een pilletje van de dierenarts, maar dan nog kroop hij onder het bijzettafeltje (en het was toch een gemiddelde hond die daar niet onder paste).
Vervelende was dat mn man dan de neiging heeft om de hond te troosten, maar dat moet je volgens mij nou juist niet doen want dan voed je de angst alleen maar. 
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Die pilletjes hebben we ook gemengde ervaringen mee.
Wel eens meegemaakt dat een hond dan halfverlamd met slepende achterpoten dóórliep, heel akelig om te zien.
Is later wel weer goedgekomen gelukkig.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

je moet de angst idd niet voeden. vaak kun je het wel voor zijn door een tijdje voor twaalf al te beginnen met je huisdier lekker te knuffelen. als hij of zij dan om 12 uur schrikt en merkt dat jij gewoon precies zo doorgaat als je net ook deed kan dat heel goed werken.

ik blijf ook graag thuis met oud en nieuw omdat hier meerdere katten rondlopen. enige alcoholische versnaperingen, de muziek lekker luid en dan een boel lol en drukte maken, dan merken de beestjes er niet al teveel van. zo'n offer wil ik best brengen hoor  :P
groeten, Ronald van Seijen

Marina

katten met alcoholische versnaperingen? :o
heb je ze opgevoed tot butler  ;D
ja ik snap wat je bedoelt maar ik zag het opeens voor me
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

de katten alcoholische versnaperingen voeren zal het probleem vast ook verhelpen, maar katten kennende gaat dat toch wel nieuwe problemen opleveren  ;) .
en gelukkig is niet van alles een youtube filmpje beschikbaar  :P
groeten, Ronald van Seijen

CeesvanDijk

Onze oudste hond is word echt panisch van vuurwerk en hem moeten we helaas drogeren met oud en nieuw.
Helaas kan je dat niet de hele week voor en na de jaarwisseling doen en ik moet zeggen dat ik me mateloos stoor aan dan zinloze geknal iedere dag.
Als iedereen zijn vuurwerk zou bewaren voor uitsluitend de jaarwisseling kunnen huisdierenbezitters hun maatregelen nemen en is er niets aan de hand. 

Marina

Ik heb nog wel wat kattenkruid, is dat niks voor je katten, Ronald?  :rolleye:
(over hyperdepieper gesproken)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: CeesvanDijk op december 26, 2010, 23:31:28 PM
Onze oudste hond is word echt panisch van vuurwerk en hem moeten we helaas drogeren met oud en nieuw.
Helaas kan je dat niet de hele week voor en na de jaarwisseling doen en ik moet zeggen dat ik me mateloos stoor aan dan zinloze geknal iedere dag.
Als iedereen zijn vuurwerk zou bewaren voor uitsluitend de jaarwisseling kunnen huisdierenbezitters hun maatregelen nemen en is er niets aan de hand.

Het is echt vreselijk af en toe, als je net in een verkeerd gebied woont.
Kunnen je andere honden er wel tegen?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

CeesvanDijk

Onze andere hond hebben we pas een half jaar maar hij lijkt er beter tegen te kunnen,
Helaas wonen wij aan de de Dorpsstraat en tussen de weg en ons voorraam zit slechts een halve meter.
Soms lijk het of mensen het leuk vinden om juist onder ons raam vuurwerk af te steken. :angry:

Question

Ik heb onze kat 1keertje een"kalmeringspilletje" gegeven, en dat doe ik denk ik nooit weer. Ze leek zo bezopen als wat, en nog bang. Ik laat haar mooi haar gangetje gaan. rond 12 uur sowiso niet knuffelen enzo, want dan kalmeert ze juist niet. Als ze bang is kruipt ze naar haar veilige plekje achter de oven. En als ze vind dat het veilig is komt ze weer tevoorschijn.

Marina

Ik heb ook wel eens het idee dat sommige pilletjes ze niet echt kalmeren, maar ze gewoon suf maken zodat wij er geen last van hebben. De kat of hond is er niet minder bang van.
Of zou elk dier weer anders op de pilletjes reageren?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

vuurvlinder

Pillen versuffen inderdaad en ik zou er nooit aan beginnen. Angst gedrag kun je het beste maar gewoon negeren. Troosten is zinloos omdat dit een bevestiging is voor het dier dat vuurwerk eng is. Overigens vind ik het geen probleem dat er al dagen geknald wordt. Huisdieren kunnen er dan rustig aan wennen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

CeesvanDijk

Rustig aan wennen :-\
Na afgelopen oud en nieuw is onze hond zo bang geworden dat ik hem amper meer na buiten krijg tijdens het kersen seizoen.
Als hij hoort dat er in de verte word geschoten wil hij alleen nog waar na huis en als dat niet kan verstopt hij zich in de bosjes.

vuurvlinder

Jazeker, rustig aan wennen. Hond aangelijnd uitlaten en bij wegduiken/schrikken gewoon roepen: "Niks aan de hand". Als jij je normale vrolijkheid uitstraalt zal dat een positief effect hebben op je hond. Honden worden niet schijterig geboren, ze worden schijterig gemaakt.  ;)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Question

Citaat van: vuurvlinder op december 26, 2010, 23:56:19 PM
Pillen versuffen inderdaad en ik zou er nooit aan beginnen. Angst gedrag kun je het beste maar gewoon negeren. Troosten is zinloos omdat dit een bevestiging is voor het dier dat vuurwerk eng is.
Precies..die ervaring heb ik ook. Je kunt hoogstens de deuren dichthouden en wat eventuele veilige verstop plekjes creëren. (tenminste..zo werkt het bij onze kat) En verder ze gewoon haar gang laten gaan. Hoe meer ik me met haar bemoei als het zover is..hoe panischer ze wordt. Als ik me zo min mogelijk met haar bemoei dan blijft ze een stuk rustiger. (ze wacht gewoon op haar verstop plekje tot het over is)

andre.schulten

Citaat van: vuurvlinder op december 27, 2010, 00:52:03 AM
Jazeker, rustig aan wennen. Hond aangelijnd uitlaten en bij wegduiken/schrikken gewoon roepen: "Niks aan de hand". Als jij je normale vrolijkheid uitstraalt zal dat een positief effect hebben op je hond. Honden worden niet schijterig geboren, ze worden schijterig gemaakt.  ;)

Klopt, het lastige is alleen dat de meeste mensen niet eens in de gaten hebben dat zijzelf de bangerikken zijn..

stefanhageman

Onze hond is er niet bang voor maar de hond van familie die hier met oudjaar komt die ligt dan de hele avond te piepen. Die hond hadden ze 3 jaar geleden ook zo'n kalmeringtablet gegeven maar dat kalmeerde iets te veel die hond liet alles lopen echt uit zo'n beetje elk gat wat dat beest rijk was kwam wel iets.(braken, poepen en plassen echt alles liep eruit) Daarvan werd het dus alleen maar erger....
Stefan Hageman


Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

CeesvanDijk

De ene hond is de andere niet.
Ik weet heus wel hoe ik moet reageren en hoe ik met honden om moet gaan (mijn broer is al jaren hondentrainer) maar als de angst er eenmaal in zit krijg je dat er niet meer uit.
Sommigen mensen weten het allemaal zo goed, ik word daar een beetje moe van.


ronald

trek het je niet aan Cees, men bedoelt het volgens mij niet verkeerd. het wordt idd wat generaliserend beschreven hier en daar, maar dat gaat ook zo makkelijk op een forum, en woorden schieten zomaar hun doel voorbij. het klopt natuurlijk in heel veel gevallen wel dat de gevoelens van de baas op het huisdier overgaan. maar bij sommige dieren kun je er maar weinig aan doen. het is nou eenmaal een buitensporig evenement wat voor mensen en dieren met een hoge gevoeligheid elk jaar weer een pittig gebeuren is. zelf spring ik ook op bij het eerste geknal, vooral sinds die vervelende vlinderbommen e.d. (van dat illegale erg hardknalspul) beschikbaar kwamen. later wen ik er wel aan maar blijf het een onprettig gevoel vinden dat er dronken mensen met explosieven lopen te gooien.
heb je trouwens al eens geprobeerd om de muziek lekker op te schroeven en zo de zaak wat te maskeren?
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Klopt, bij mn laatste 2 honden was dat heel duidelijk.
De ene trok flegmatisch een wenkbrauw op, de ander zat onder het tafeltje.
Katten krek eender: de ene sliep door, de ander dook onder het bed.
Je kunt er zelf een hoop aan doen maar karakter van de hond telt ook.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

liesbeth te Paske

Citaat van: Question op december 26, 2010, 23:40:49 PM
Ik heb onze kat 1keertje een"kalmeringspilletje" gegeven, en dat doe ik denk ik nooit weer. Ze leek zo bezopen als wat, en nog bang. Ik laat haar mooi haar gangetje gaan. rond 12 uur sowiso niet knuffelen enzo, want dan kalmeert ze juist niet. Als ze bang is kruipt ze naar haar veilige plekje achter de oven. En als ze vind dat het veilig is komt ze weer tevoorschijn.
Voor onze grote rooie kater (vorig jaar op 19 jarige leeftijd overleden :'() zette ik een doos neer, dat vond hij prachtig en was er de hele avond zoet mee. ;D.... en uiteindelijk vergat hij het hele vuurwerk.
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

ronald

ojah, katten en dozen zijn een erg leuke combi, dat zie je wel aan Sjors.  :)  (respectabele leeftijd ook, 19 jaar, al kun je ze ook dan natuurlijk nog niet missen)
wie bange katten heeft en weinig mooie wegkruipplekjes doet er goed aan om een paar doosjes neer te zetten waar ze lekker in weg kunnen kruipen. evt een paar doosjes over elkaar, kleden oid erover, dan zitten ze goed verstopt en wordt het geluid ook nog wat gedempt.
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Ach wat een lief koppie, die Sjors!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Citaat van: ronald op december 27, 2010, 18:43:54 PM
ojah, katten en dozen zijn een erg leuke combi, dat zie je wel aan Sjors.  :)  (respectabele leeftijd ook, 19 jaar, al kun je ze ook dan natuurlijk nog niet missen)
wie bange katten heeft en weinig mooie wegkruipplekjes doet er goed aan om een paar doosjes neer te zetten waar ze lekker in weg kunnen kruipen. evt een paar doosjes over elkaar, kleden oid erover, dan zitten ze goed verstopt en wordt het geluid ook nog wat gedempt.

dus jullie beginnen in oktober al met doosjes te verzamelen?  :angel:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

liesbeth te Paske

Citaat van: Marina op december 27, 2010, 18:52:04 PM
Citaat van: ronald op december 27, 2010, 18:43:54 PM
ojah, katten en dozen zijn een erg leuke combi, dat zie je wel aan Sjors.  :)  (respectabele leeftijd ook, 19 jaar, al kun je ze ook dan natuurlijk nog niet missen)
wie bange katten heeft en weinig mooie wegkruipplekjes doet er goed aan om een paar doosjes neer te zetten waar ze lekker in weg kunnen kruipen. evt een paar doosjes over elkaar, kleden oid erover, dan zitten ze goed verstopt en wordt het geluid ook nog wat gedempt.

dus jullie beginnen in oktober al met doosjes te verzamelen?  :angel:
Wij namen gewoon een wijndoos, dus was verzamelen lang van tevoren niet echt nodig ;) ;D
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

Marina

grinzz bij Ronald thuis lopen er méér katten dan in een wijndoosje passen denk ik  ;D
Al weet ik natuurlijk niet hoeveel wijn zij drinken!
(ronald en zn vriendin dus, niet die katten)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

ik ben nu in het gelukkige bezit van een bierdoos. daar heb ik eerst lol van en de katten erna. dus in het belang van de katten moet ik me maar even zetten en er flink tegenaandrinken  :rolleye:
groeten, Ronald van Seijen