Hoofdmenu

Welke plant is dit?

Gestart door Spink, mei 18, 2005, 19:13:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Spink

Mijn excuses voor de slechte foto, maar kan iemand mij op weg zetten met de determinatie van deze plant? Ik geraak er niet uit.

marcel123

#1
het lijkt een klokje (Campanula) ..

Spink

Maar wel klokje zou het dan zijn?  :rolleyes:
Ze staan precies al wel ver open op mijn foto...
Ik zal anders morgen een betere foto proberen te maken.

boogey55

Volgens mij is de linker foteo van optilete de zelfde plant als de plant van spink.
de stamper en meeldraden wijzen daar op en de vorm van de bladeren ook.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Spink

Dus dan is het waarschijnlijk campanula portenschlagiana. Hij lijkt er inderdaad sprekend op. Het blijkt een sierplant te zijn, lees ik net in mijn flora... maar ik heb hem gewoon op de stoep gevonden.

hiskodevries

klopt hier in Utrecht groeit hij ook overal tegen de huizen aan
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

mcbud

Het zou best weleens het Breedbladig klokje - Campanula latifolia - kunnen zijn, maar dat hoort eigenlijk pas in juni te bloeien. De bloemen daarvan staan eerst rechtop en gaan later knikken. Ze zijn 4-5 cm lang en bijna tot halverwege ingesneden. Alleen de onderste (brede) bladen hebben een steel (met vleugeltjes).  
C. latifolia is in het wild z.z.z. die in tweede helft van de vorige eeuw in niet meer dan 10 uurhokken voorkwam.
Door de zaaadhandel komen escapes tegenwoordig wat meer voor. Ik vond ooit een stuk of tien planten langs een sintelpad tussen volkstuinen.
Een betere foto, ook van het blad, zou het misschien wat makkelijker maken.

succes
marc  

Pieter Stolwijk

Als de kroonslippen aan de voet wit zijn is het  Kruipklokje (Campanula poscharskyana). Zie Denters: Stadsplanten p.51 (porscharskyana is een spelfout).

Maar dat lijkt niet het geval: dan is het Dalmatiƫklokje (C. portenschlagiana).

Beide veel verwilderd in steden en nu ingeburgerd.

Pieter Stolwijk


Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente