Hoofdmenu

Zwaluwen??

Gestart door Inge van der Wulp, september 14, 2006, 19:12:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Toen wij net in de tuin zaten zag ik zwaluwen over vliegen. Ze waren duidelijk op muggen jacht. Maar ik dacht dat de zwaluwen altijd eind juli vertrekken naar het zuiden. Ik heb nog nooit zo laat in het seizoen zwaluwen gezien.

Zijn dit andere zwaluwen dan de gierzwaluwen die we altijd in de zomer hebben? Deze lijken ook af en toe een vleugels helemaal in te klappen tijden het vliegen en dat is me bij de gierzwaluwen nooit zo opgevallen (of ik heb gewoon niet goed genoeg gekeken)

Weet iemand het?

Groeten, Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

maartenwielstra

Zwaluwen trekken bij mijn weten tot in oktober zonder dollen nog naar Afrika met een uischieter in november en zelfs december. Dan praat ik over gewone, vleugelinklappende zwaluwen (bijv. boerenzwaluw; giertjes zul je al niet meer zo makkelijk zien, maar ook tot in november mogelijk gok ik zo). Kan iemand dit fenomeen nog gedetailleerder uit leggen? Ik ben slecht in eerste, laatste en piekende data onthouden.

RWester

De vele Gierzwaluwen zijn inmiddels richting zuid vertrokken. De volwassenen vertrekken eerder dan de jongen. De trek van de volwassenen begint al in augustus met een uitloop naar september. Af en toe wordt nog een latere gezien.

Opvallend bij deze soort is (evenals bij Oeverzwaluw) dat ook al zijn broedsels dan nog niet klaar, deze worden achtergelaten door de volwassenen, zo sterk is de trekdrang.

Boerenzwaluwen vertrekken vanaf september. Zo is merkbaar dat afgelopen dagen na een paar zeer windstille maar wel mooie dagen er wel redelijk grote trek is, maar dat vandaag, met iets meer bewolking, de stroom werkelijk los kwam. (bij ons op trektelpost te Nijmegen verdubbeling van het aantal vergeleken met gisteren en paar dagen daarvoor, dit werd ook op andere posten opgemerkt)

Het kan ook zijn dat door de egaal helblauwe lucht zwaluwen zijn gemist omdat ze zo hoog en buiten het zicht overvlogen.

Een verklaring zou ook kunnen zijn dat in de (afgelopen) mooie dagen veel insecten vlogen, en de zwaluwen zich eerst aan het volproppen waren ('opvetten'), voor de grote trek. Boerenzaluwen worden de laatste jaren tot in december gezien, maar  dit betreffen slechts enkelingen. En hoe lang ze blijven tot in de winter is ook weer afhankelijk van het weer.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Kaja

ik zag een paar dagen geleden op verschillende plaatsen 30-50 boerenzwaluwen bij elkaar viegen. Ze vlogen niet naar één richting.
was dat dan ook trek of voorbereiding ofzo?

Henk1949

#4
CiteerOpvallend bij deze soort is (evenals bij Oeverzwaluw) dat ook al zijn broedsels dan nog niet klaar, deze worden achtergelaten door de volwassenen, zo sterk is de trekdrang.

Hoewel volwassen Gierzwaluwen niet langer hier blijven als nodig is. Worden er zelden jonge, nog niet volgroeide Gierzwaluwen, hulpeloos achtergelaten.

Wat zich wel voordoet bij Gierzwaluwen is dat in de laatste dagen van een laat broedsel een of soms beide volwassen Gierzwaluwen vertrekken.

De jonge Gierzwaluwen blijven dan nog 1 tot 2 dagen in de nestruimte om hun overtollige gewicht kwijt te raken. Ze wachten tot ze hun ideale vlieggewicht hebben.

boogey55

#5
Citeerik zag een paar dagen geleden op verschillende plaatsen 30-50 boerenzwaluwen bij elkaar viegen. Ze vlogen niet naar één richting.
was dat dan ook trek of voorbereiding ofzo?
Kan goed. bij ons zijn ze bijna allemaal weg. Toevallig gisteren nog 4 gezien richting zuid.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Geert-Jan Kroon

Veel vogelsoorten verzamelen eerst voor ze wegtrekken. Denk bijvoorbeeld aan vinken, spreeuwen enz..

Ook zwaluwen trekken in grote groepen en verzamelen dus eerst.
Groet,

Geert-Jan Kroon

Kaja

vandaag waren er 20-30 boerenzwaluwen aan het foegareren boven ulestraten (zlimburg)
Allemaal juvenielen

Jeroen Nagtegaal

Ik zie eigenlijk alleen solitare beesten en geen groepen, de afgelopen dagen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerrit Kteu

Ik zag zojuist nog een bozwa (om maar in de afko's te blijven) overvliegen in z'n uppie richting ZO (Urecht 18:00).

Maar dagen geleden zag ik nog redelijke aantallen bozwa's en huzwa's.

Gelukkig blijven ze wat langer dan de gizwa's.

Guus Peterse

Als ik de recente waarnemingen van boerenzwaluw bekijk, dan worden er echt nog wel behoorlijke aantallen gezien. Is ook mijn ervaring: ze zijn nog lang niet op.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gerrit Kteu

Nee idd, die indruk had ik ook niet. Hier in de omgeving UT waar jij ook vogelt zie ik ze nog zat, tenminste, vooral afgelopen weekend nog. Doordeweeks weinig tijd gehad.

Ik was de afgelopen weken al bezig met het invoeren van de zwaluwen om een beetje mijn eigen fenologie van deze soorten te registreren.

Jeroen Nagtegaal

Ik zie dus allen maar huisjes,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Ik had vandaag een groepje Boertjes, en er hangen nog een tijdje een paar Huiszwaluwen rond bij de sluizen van Kornwerderzand. Daar broeden ze normaal, maar ze zijn nog niet weg(of sinds heel kort).  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

rob_voesten

bij mijn oom op de boerderij

hebben nog enkele koppels boerezwaluwen jongen deze staan wel op het punt van uitvliegen.

groetjes Rob Voesten
Rob Voesten

Ringmeldingen doe het hier. En ik help je er mee.

Mail: woeste1voeste@hotmail.com

Jeroen Nagtegaal

Vnadaag een 150 huisjes gezien in 6 uur tijd
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Ook vandaag weer 50 Boertjes op Texel bij elkaar. Vast een verzameling.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Weia

Ik zag een keer in november een boerenzwaluw. Commentaar van een andere vogelaar: díe is vroeg!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Guus Peterse

Er was eens een kaasboer uit Gouda
die zat om de tafel zijn vrouw na.
Maar zij riep heel vief:
'Alles is relatief.
Als ik iets harder loop zit ik jou na.'

Of is dit nu 'Prat maar raak'?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Robert de Boer

Dit jaar zien we rond Steenwijk vergeleken met andere jaren erg veel huiszwaluwen. Is het een goed zwaluwenjaar geweest?
Zelfs nu zitten er nog vrij forse jongen in het nest aan de schuur.
Lijkt me erg laat.

Robert
Robert de Boer
Steenuilenwerkgroep NWH
Vogelwerkgroep NWH
Vrijwilliger Staatsbosbeheer in de Weerribben (BMP)
http://steenuil.websitemaker.nl/steenuil
Mijn waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/1513

huysse

De "vaste" boerenzwaluwen zijn hier dit jaar vroeg vertrokken. Ik denk wel een paar weken vroeger dan andere jaren.
Hoe ligt dat elders in het land?

Groet,
Marijke

Kaja

ik zag 2 dagen geleden nog twee boerenzwaluwen (ziud limburg)

thijs

Ik zie ze vrijwel iedere dag, vaak vliegen ze om de toren van mn school, en op de fiets of boven het huis ook nog regelmatig.
Meestal groepjes van 2 tot 5 beesten nog maar, een paar weken geleden waren het 20 of 30 vaak..

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

huysse

Ik bedoel met "vaste", de zwaluwen die hier broedden. Die zijn dus allemaal allang weg in tegenstelling tot vorige jaren.

Marijke

Jeroen Nagtegaal

Ik zag vandaag nog een 20 huisjes jagend op muggen boven een graslandje,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerrit Kteu

Ik zag vandaag nog zo'n 50 boertjes rondvliegen rond wat boerderijen en her en der nog wat trekkende exemplaren in kleine groepjes van 2-5. Maar het einde nadert. Ik zie trouwens geen huisjes meer.

Kaja

Citeergeen huisjes meer.

ik ook niet

Inge van der Wulp

Vorige week in het dolfinarium een boerenzwaluw die een nest had. Ze was ook aan het voeren. Redelijk laat lijkt me...
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jeroen Nagtegaal

De 15e nog 1 huisje en een boertje overvliegend bij het ringstation in schouwen duioveland
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com