Hoe moet je geluiden invoeren op waarneming.nl?

Gestart door laatvlieger, juli 14, 2006, 15:16:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Met veel mobiele telefoons, mp3 spelers en digitale compactcamera's zijn tegenwoordig geluidsopnamen te maken, dus veel succes!

Hoe voeg je een geluid toe aan een waarneming:
  • Log in op www.waarneming.nl
  • Ga naar de waarneming waaraan je een geluid toe wilt voegen. (Bijvoorbeeld door naar "mijn waarnemingen" in het horizontale menu bovenaan de pagina te gaan. Er verschijnt dan een lijst met waarnemingen)
  • klik op het grijze of blauwe vierkantje met een "i" erop ( of ) dat achter de waarneming staat waaraan het geluid moet worden toegevoegd. Je komt dan in het "detailscherm" terecht.
  • in dit detailscherm staat rechts "geluid toevoegen". Als je dit aanklikt kom je in het invoerscherm voor geluiden en kun je het geluid bij de waarneming toevoegen.
  • bij "type" kan in het scroll down menu nog worden aangegeven wat voor soort geluid het was.
Let bij het invoeren op de volgende dingen:
  • Het toe te voegen geluid dient van (een van) de waargenomen exemplaren te zijn.
  • Toevoeging alleen met toestemming van de maker (meestal zul je dit zelf zijn)
  • Geluidsopnames mogen niet groter zijn dan 2mb en alleen in mp3 formaat. Het copyright blijft bij de maker.
Met vragen over, of problemen met het invoeren kun je hier op het forum terecht.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gert de Jong

Maar hoe krijg je een geluid nu weer weg? Ik heb per ongeluk een verkeerd bestand erop gezet en daar is niets op te horen. Dat wil ik er dus af hebben.
Alvast dank.

Lowieke

Open de waarneming en klik op de achter het geluidsbestand. De detailpagina van het geluidsbestand opent en erchts op de pagina onder opties kan je kiezen voor wijzigen of verwijderen.
Jeroen.

Leo Nagelkerke

Ik heb een geluid ingevoerd bij een waarneming van waterral: http://waarneming.nl/waarneming/view/81285245

Als ik het wil terugluisteren lijkt het alsof er niets in het bestand staat. Het gaat alleen goed als ik met de rechter muisknop op het geluid klik en ik het in een apart tabblad open. Is dat voor iedereen zo of ligt dat aan mijn instellingen? Beter nog: kan ik dat veranderen?

M.v.g.

Leo

HPM

Citaat van: Leo Nagelkerke op januari 22, 2014, 10:08:36 AM
Ik heb een geluid ingevoerd bij een waarneming van waterral: http://waarneming.nl/waarneming/view/81285245

Als ik het wil terugluisteren lijkt het alsof er niets in het bestand staat. Het gaat alleen goed als ik met de rechter muisknop op het geluid klik en ik het in een apart tabblad open. Is dat voor iedereen zo of ligt dat aan mijn instellingen? Beter nog: kan ik dat veranderen?

M.v.g.

Leo

Het komt vaker voor en wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het type conversie naar mp3. Bij mij wordt je opname aangegeven als QuickTime mpeg.
Herman van der Meer

Leo Nagelkerke


HPM

Citaat van: Leo Nagelkerke op januari 22, 2014, 12:30:09 PM

Kun je hem wel beluisteren?

Op dezelfde manier als jij.
Je kan het ook opvatten als een tekortkoming in de door Waarneming gebruikte player omdat die bepaalde mp3 types niet aankan.
Herman van der Meer

Lowieke

Het is geen mp3. Het is een MPEG-4/3gpp container, gebruikelijk als je opneemt met je telefoon, met daarin een aac gecodeerde geluidstream.
Die geluidstream isoleren en omzetten naar mp3 kan met bv FFMpeg of wav to mp3 converter.
Jeroen.

Steefje89

Hoe gaat dit in de nieuwe versie van waarneming ? Mp3 geluiden worden niet herkend en geacepteerd.
Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

Lowieke

Citaat van: Steefje89 op mei 14, 2019, 20:47:25 PM
Mp3 geluiden worden niet herkend en geacepteerd.
Er zijn vandaag toch weer 30 mp3 geluidsbestanden ingevoerd, dus dat klopt niet.
Kan je het geluidsfragment ergens anders plaatsen (bv http://tinyupload.com/), dan wil ik wel eens kijken of het werkelijk een mp3 bestand is.
Jeroen.

Steefje89

Ik converteer een avi bestand naar een mp3 bestand en dan geeft waarneming een fout aan dat het bestand niet herkend wordt. Ik ben zeker dat het een mp3 is
Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

Steefje89

Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

Frank van de Putte

Het is een tekstbestand (.txt), er is dus iets fout gegaan..
Groetjes,

Frank van de Putte

Steefje89

#13
Dat lijkt me sterk. Op de tablet is het normaal geluidsbestand. Ik heb net geprobeerd het bestand via youtube te converteren zoals ook bij muziek. Alles komt er als mp3 uit is goed te beluisteren, maar kan niet in waarneming worden ingevoerd.

Het document onbekende vogelzang is hier als mp3 weergegeven, maar is dus niet te uploaden
Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

Steefje89

Nee ik upload overal het mp3 bestand. Ook die jullie van mij via de link hadden gekregen was een mp3. Het verbaasde mij dat er text uitkwam. Het bestand text is er wel inderdaad, maar die gebruik ik niet.
Ik heb het bestand via youtube onbekende vogelxang genoemd en daar komen bijgevoegde gegevens uit.
Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

Steefje89

Intussen nog even verder geprobeerd, via de webaite die je stuurde in je laatste bericht is het converteren naar mp3 gelukt. Bestandstype exact hetzelfde als de andere bestanden, maar wel laadbaar. Ik heb het bestand dus zojuist kunnen toevoegen. Bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

Lowieke

Citaat van: Steefje89 op mei 15, 2019, 18:24:10 PM
http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=87213816271163629175

Via deze link kun je het bestand downloaden. Deze is dan al omgezet van avi naar mp3.
Ja, een prima mp3. Er staat alleen geen bestandsextensie achter, mogelijk dat waarneming.nl het daarom niet accepteerd.
Jeroen.

erik.h

Hallo,

Vraagje over de vernieuwde website waarnemingen.be
Men kan foto of geluid invoeren dat na upload wordt geanalyseerd door Obsindentify.

Voer ik een foto in, dan wordt dit dadelijk correct afgehandeld met aangeven van de vermoedelijke soort(en).
Voer ik een geluid in, dan verschijnt er wel een groen vinkje maar voorts gebeurt er niets meer.....ook niet na lang wachten.
Ik ben zeker dat het een mp3-bestandstype betreft.

Wat loopt hier fout?
Graag alle commentaar.
Bedankt.