Matkop?

Gestart door CeesvanDijk, december 20, 2010, 15:59:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

CeesvanDijk

Ik ben er vrij zeker van maar toch maar even checken.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51373312
een onzekere Matkop - Poecile montanus gezien op 2010-12-20 te Harmelen - De Kievit
foto`s :


bij voorbaat dank Cees van Dijk

Rickschonewille

Matkop is volgensmij  :duim:  Ik zie geen vlekje op de snavel, ( voor zover dat is te zien is op de foto ) en ook komen op de aangegeven plek geen Glanskoppen voor, deze 2 soorten zal je eigenlijk (bijna) nooit bij elkaar zien.

zsonor

Check de armpennen. Tenzij dat de lichtval is, is het een kenmerk van de Matkop ;D

CeesvanDijk

Bedankt voor de bijdrage heren.
Ik heb op vogelvisie.nl de geluiden van de Matkop en Glanskop vergeleken en geconcludeerd dat het een Matkop moet zijn.
Voor mij een nieuwe soort en dat zo dicht bij huis, ik ben er wel blij mee.

JohanvantBosch

Citaat van: CeesvanDijk op december 20, 2010, 19:34:11 PM
Bedankt voor de bijdrage heren.
Ik heb op vogelvisie.nl de geluiden van de Matkop en Glanskop vergeleken en geconcludeerd dat het een Matkop moet zijn.
Voor mij een nieuwe soort en dat zo dicht bij huis, ik ben er wel blij mee.

Met deze foto en gezien de problemen met de geluiden van deze soorten, zou ik er zeker een vraagteken bij laten staan.
Die vleugelvlek wordt tegenwoordig nauwelijks meer als kenmerk beschouwd. Het vlekje op de snavel waarover  Rick het heeft is het beste kenmerk, maar met deze foto zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen of het er wel of niet zit.
Er zijn ongelofelijk veel topics over matkop/glanskop. Bekijk er eens een paar.

CeesvanDijk

Sorry, maar wat bedoel je met ''gezien de problemen met de geluiden van deze soorten"
Ik vond de geluidsfragmenten op de door mij aangehaalde site erg duidelijk (en totaal niet op elkaar lijkend) of moet ik daar mij vraagtekens bij zetten?

HPM

Citaat van: CeesvanDijk op december 20, 2010, 20:27:41 PM
Sorry, maar wat bedoel je met ''gezien de problemen met de geluiden van deze soorten"
Ik vond de geluidsfragmenten op de door mij aangehaalde site erg duidelijk (en totaal niet op elkaar lijkend) of moet ik daar mij vraagtekens bij zetten?

Heb je dan precies het Matkopgeluid gehoord wat  op Vogelvisie staat?
Herman van der Meer

CeesvanDijk

Ja precies.
Dankzij dat geluid kon ik ze volgen door het dichte kreupelhout.
Het heeft me zeker twintig minuten gekost voordat ik een beetje aanvaardbare foto had.
Bij thuiskomst had ik ze ingevoerd als onzeker omdat ik vergeten was dat het geluid op Vogelvisie stond.
Na het luisteren van het fragment had ik geen twijfel meer.
Hopelijk wordt hij goedgekeurt :-\

CeesvanDijk

Dat is inmiddels gebeurd :duim: