Een Ruigpootbuizerd?

Gestart door MarianneW, december 18, 2010, 20:49:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarianneW

Ik denk dat ik vanmiddag een ruigpootbuizerd heb gezien en gefotografeerd. Maar ik zou toch wel graag horen wat de experts er van vinden. Als het een ruigpootbuizerd is, dacht ik zelf een eerste najaar, of toch nog geen adult.
Op een gegeven moment vloog hij weg omdat er een gaai langsvloog die een luide schreeuw zag waarvan hij erg schrok. Ik heb toen lichte ondervleugels gezien met donkere polsvlekken maar helaas de staart niet goed kunen bekijken omdat de auto ervoor zat  :-\ .
Ik heb expres de onscherpe foto ook erbij gevoegd waarop hij aan het poepen is, omdat je daar volgens mij de witte vlek boven de donkere staartband een stukje kunt zien.
Graag hoor ik jullie mening, ook als ik het helemaal fout heb, graag waarom. Bedankt!

Marianne





Marianne

henkjanvdkolk

Een Ruigpootbuizerd!

Donker buikschild, zwarte eindband op staart, lichte kop! Leuk!

En bevederde poten natuurlijk!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

MarianneW

Leuk! Yes! Ben je het ook eens met dat het een eerste najaar is? Ik vind roofvogels echt erg moeilijk en ben me suf aan het oefenen......

Marianne
Marianne

frankw


henkjanvdkolk

Helemaal Marianne!

Let bijvoorbeeld op de staartband. Juveniel heeft een beetje een diffuse staartband. Adulte vogels hebben doorgaans een scherpe staartband.
Ook de combinatie lichte kop en dicht donker buikschild sluit al een aantal (mannelijke) kleden uit, maar niet adult vrouw.

Een goed boek (vind ik) voor determinatie van roofvogels is 'Veldgids Roofvogels' van Benny Gensbol. Voor elke soort vrij uitgebreide beschrijving van alle kleden en van veel kleden tekeningen, zowel in vlucht als in zit.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

PieterH

Mooie en duidelijke foto's Marianne  :duim: !
Groeten , Pieter Hilgeman

joost van der Laan

Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

MarianneW

Jongens bedankt! Ik ben er ook echt blij mee, zowel met de ontdekking als met de foto's (al waren die natuurlijk te danken aan de vogel zelf die zo lief dichtbij bleef zitten). Zelf vind ik zijn oog zo mooi, die iris is zo apart van kleur.
Marianne

frankneijts

Citaat van: MarianneW op december 19, 2010, 00:19:11 AM
Jongens bedankt! Ik ben er ook echt blij mee, zowel met de ontdekking als met de foto's (al waren die natuurlijk te danken aan de vogel zelf die zo lief dichtbij bleef zitten). Zelf vind ik zijn oog zo mooi, die iris is zo apart van kleur.

En dat is nog een leeftijdskenmerk: bij adulten is de iris veel donkerder.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

keesschreven

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

karel b

echt mooie foto s van een jonge ruigpoot proficiat