Hoofdmenu

Grote Zaagbek?

Gestart door Din van Nieuwenhuijzen, december 18, 2010, 19:24:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Din van Nieuwenhuijzen

Vraag van een beginnende vogelaar.

We hebben ons afgelopen week suf lopen zoeken naar een klein eendje met een witte keelvlek en uiteindelijk is de conclusie geworden dat het een nonnetje was.
Bij die zoektocht kwam ik o.a. deze waarneming tegen.
http://waarneming.nl/waarneming/view/51124809
Dit werd een grote zaagbek genoemd.
Wat mij opvalt is dat er duidelijk twee meerkoeten op de achtergrond zichtbaar zijn en deze eenden duidelijk kleiner lijken dan de meerkoeten. Volgens mijn vogelboekje zou het precies andersom moeten zijn. Het zou dan onlogisch zijn dat het hier zaagbekken betreft. Ik heb de vogels uiteraard zelf niet bekeken en een verrekijker kan vaak details weergeven die niet op een foto zichtbaar zijn.
Zou het hier mogelijk toch om nonnetjes kunnen gaan?

Jarinka

De vogel linksboven is een vrouw Grote Zaagbek. Het kan zijn dat de waarnemer er vier heeft gezien, en er maar een heeft gefotografeerd; of de waarnemer dacht dat de andere vogels ook Grote Zaagbekken waren.
Over de vogels vooraan durf ik niks te zeggen.

Welkom op het forum trouwens :)
Groeten, Jarinka Heijink

jonas D

Het zijn toch grote zaagbekken.
Nonnetje is kleiner dan grote zaagbek.
De grootte kan je moelijk schatten vanaf een foto (er kunnen fotografische effecten parten spelen)
Groeten,
Jonas

Jarinka

Citaat van: jonas D op december 18, 2010, 19:32:11 PMDe grootte kan je moelijk schatten vanaf een foto (er kunnen fotografische effecten parten spelen)
Maar de grootte is meestal redelijk te schatten als er direct vergelijkingsmateriaal (in dit geval de Meerkoeten) op de foto staat.
Groeten, Jarinka Heijink

jonas D

Citaat van: Jarinka op december 18, 2010, 19:32:55 PM
Citaat van: jonas D op december 18, 2010, 19:32:11 PMDe grootte kan je moelijk schatten vanaf een foto (er kunnen fotografische effecten parten spelen)
Maar de grootte is meestal redelijk te schatten als er direct vergelijkingsmateriaal (in dit geval de Meerkoeten) op de foto staat.

Daar heb je gelijk in ;)
Groeten,
Jonas

Robertmeer

Alle 4 de vogels op de foto's zijn Grote Zaagbekken. Naast de grootte zijn er natuurlijk nog wel meer kenmerken die Grote Zaagbekken onderscheiden van Nonnetjes. Zo kan je op de foto bijvoorbeeld kijken naar de snavel (lang en dun bij Grote Zaagbek, kort bij Nonnetje) en naar de wang (donker bij GZ, licht bij Nonnetje). Daarnaast zijn Groe Zaagbekken ook veel langgerekter dan Nonnetjes.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Din van Nieuwenhuijzen

Nou dat is dan duidelijk :rolleye:
Ik blijf het toch best lastig vinden.

Als bijlage (ff zien of dat zo lukt) de foto van ons eendje.
Nonnetje akkoord of andere ideeen?

jonas D

Groeten,
Jonas

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Citaat van: Jarinka op december 18, 2010, 19:32:55 PM
Citaat van: jonas D op december 18, 2010, 19:32:11 PMDe grootte kan je moelijk schatten vanaf een foto (er kunnen fotografische effecten parten spelen)
Maar de grootte is meestal redelijk te schatten als er direct vergelijkingsmateriaal (in dit geval de Meerkoeten) op de foto staat.
Maar ja, er is alleen sprake van 'direct vergelijkingsmateriaal' als de vergeleken vogels op dezelfde afstand van de waarnemer zitten. Hier zit de meerkoet 'iets' achter de zaagbekken. Maar wat is 'iets'? In hoeverre krijg je vertekening door het standpunt van de fotograaf? Hoever is de foto ingezoomd en in hoeverre ontstaat hierdoor vertekening? Is de meerkoet alert/voelt ie zich bedreigd waardoor ie zich groter maakt dan ie is? En waar hebben we het eigenlijk over als vogel X 'groter' is/lijkt dan vogel Y? Lengte, breedte? Iets anders?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

colossus

Ik heb de waarnemer wel ontmoet 'in het veld' en ondanks zijn vrij korte levenslijst is hij zeker geen beginner.
In de plas waarin hij de foto heeft gemaakt zitten overigens regelmatig zowel Grote Zaagbekken als Nonnetjes.
Dit zijn duidelijk Grote Zaagbekken. Zie de motivatie van Robert hierboven.

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper