1 kj Gr. mantel? nogal donker met rare dunne snavel.

Gestart door halictus, december 17, 2010, 20:55:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

halictus

Allen gegroet,

Kan iemand helpen met deze meeuw? Plaats en datum Den Haag, Laakhaven, vandaag 17dec2010. Groot beest, m.i. ben ik voor 90% zeker van gr. mantel 1e kj, maar hij (waarschijnlijk zij?) is wel donker. Dat kan nog aan de donkere dagen voor Kerst liggen, maar de snavel is zo raar dun, ook op andere foto's. Ik heb gezocht maar op 't net kan ik geen ander plaatje van zo'n dungesnavelde GM vinden.
Alvast dank,
Frank

Mars Muusse

Tsja, hoe leg je nou precies uit dat het toch waarschijnlijk een zilver is?  O0

caliprobola

Voor een grote mantel is de staartband te breed, is de snavel veel te slank, is er te veel tekening op de onderdelen,...
Behalve de wat donkere tertials zie ik inderdaad ook niet veel verkeerd voor een zilver, evt van noordelijke oorsprong.
Er is behoorlijk wat variatie in grootte, zowel individueel als tussen geslachten als tussen de beide Europese ondersoorten van zilvermeeuw dus in de grootte hoef je geen probleem te zien.


mvg
Pieter Vantieghem

halictus

OK, Mars en Pieter, bedankt. De breedte van die staartband had ik compleet over het hoofd gezien, Pieter.
Ik heb nog twee andere foto's, waarop de breedte van de "schenen" van die grote dikke meeuw, vergeleken met de twijgjes van de andere, op boomstammen lijken. En de tekening van de tertials vond ik ook vreemd voor een Zilver, maar ik meen me te herinneren dat ik die al eens op een andere meeuw had, die door de experts ook als Zilver werd gedetermineerd. Een dergelijk grootteverschil had ik overigens nog niet eerder gezien, maar komt dus voor! Misschien zijn die andere Zilvers dan vrouwtjes. Eerder had ik een ander beest aan de Scheveningse Haven met een niet opvallend dikke snavel, even groot als de daar naast staande Zilvers, ten onrechte voor ook een Zilver gehouden; dat bleek een Gr Mantel te zijn! En een meeuw van iets meer dan Zilvergrootte, vrijwel wit en gecheckerd in een parkje in de buurt bleek weer geen Gr Mantel maar een Zilver...heb er zo langzamerhand hoofdpijn van maar ik blijf het proberen. Ik zet er nog een op het forum waar ik ook weer niet tussen Gr Mantel en Zilver kan besluiten.
Voor deze: nogmaals dank!