winterkwartels en japanse kwartels

Gestart door Max Berlijn, december 15, 2010, 15:39:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

Citaat van: Justin Jansen op december 22, 2010, 06:53:24 AM
herhaal de publicatie nogmaals: Robert Keizer & Rudy Offereins  Winterwaarnemingen van Kwartels in Nederland (1997 Dutch Birding)). Het is al bekend het wintervoorkomen van Kwartel in Nederland.

Vraag aan de Japanse Kwartel kenners hier, hoe lang wordt de soort gehouden in Nederland?
Als ik vanavond tijd heb zal ik 'm op de DB-site zetten. Help me herinneren.
Wietze Janse

August

Heb nog een oud volière boek eerste druk 1951 daar staan al beschreven hoe je Japanse kwartels moet kweken in de volière. Dus minimaal vanaf de jaren 50 worden ze gehouden
August van Rijn

Toine

Klopt inderdaad, Japanse kwartels worden al tientallen jaren gehouden en gekweekt. Het zijn ook eigenlijk al gedomesticeerde vogels (geselecteerd op gedrag, vorm, kleur etc.). Van 'wilde' Japanse kwartels kan je al niet meer spreken.

tekenaar

voor japanse kwartel spreken:
- rosse kleur op de borst (met name op foto's van Max)
- habitat (tuin)
- wintervoorkomen (in winter grotere kans op escape dan op wilde vogel)
- genoemde gewenning aan menselijke activiteit
- mogelijk iets verlengde keelveren (maar slecht te beoordelen aan de hand van deze foto's)

voor europese kwartel spreken:
- reactie op bandopname* 
- habitat van europese kwartel dichtbij**

kanttekeningen:
* niet genoemd wat de kwaliteit van de bandopnames was, al neem ik aan dat dit wel goed zit
** hoe vaak wordt in de zomer een kwartel buiten zijn habitat aangetroffen, die daar dan ook nog eens een tijd blijft hangen? Ik verwacht dat kwartels in de winter, met sneeuw, inderdaad op a-typische plekken op kunnen duiken, maar dan verwacht ik niet dat ze blijven hangen ...

niet bekend zijn:
- roep van de vogel
- relatieve afmetingen van de vogel (tarsus lengte, tarsusdiameter, vleugellengte)

Als je de bandopname doorslaggevend vindt, zijn we uitgediscussieerd. Ik ben daar nog steeds niet van overtuigd in dit geval. Overigens valt me bij japanse kwartels in gevangenschap op dat er nogal wat variatie in de roep zit, waardoor ik me kan voorstellen dat sommige roepen minder reactie geven dan andere. Eerlijk is eerlijk, ook met een beroerde soorteigen roep verwacht ik een sterkere reactie dan op een prachtige niet-soorteigen roep. Maar met name de kleur van de borstveren maakt dat ik allerminst overtuigd ben.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/