winterkwartels en japanse kwartels

Gestart door Max Berlijn, december 15, 2010, 15:39:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Max Berlijn

Geen zeldzaamheid maar wel zeldzaam om mooi te zien in NL zonder het gebruik van bandopname en leuk voor de maandlijsters:

http://waarneming.nl/waarneming/view/51304492

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

joostheeremans

Citaat van: Max Berlijn op december 15, 2010, 15:39:02 PM
Geen zeldzaamheid maar wel zeldzaam om mooi te zien in NL zonder het gebruik van bandopname en leuk voor de maandlijsters:

http://waarneming.nl/waarneming/view/51304492

Groet Max


In het maandlijsttopic werd gesuggereerd dat het hier om een escape of Japanse kwartel ging
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Max Berlijn

Ik kan noch bevestigen, noch ontkennen. Ze zijn niet tot nauwelijks in het veld te onderscheiden.

In zuid-europa worden Japanse Kwartels losgelaten begreep ik, maar waarom zouden die dan hier naar toe trekken (terwijl ze minder trekgedrag hebben dan de onze).

Er zijn wel meer winterwaarnemingen van Kwartels(zie waarn.nl) dus dat zou je dan bij al die gevallen moeten stellen. Tam is de vogel in ieder geval totaal niet. Een Poelruiter op 2 januari is ook raar (maar die heb ik wel met foto), dus de tijd van het jaar is ook geen zuivere indicatie van de herkomst..

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Citaat van: Max Berlijn op december 15, 2010, 16:34:10 PM
Ik kan noch bevestigen, noch ontkennen. Ze zijn niet tot nauwelijks in het veld te onderscheiden

In zuid-europa worden Japanse Kwartels losgelaten begreep ik, maar waarom zouden die dan hier naar toe trekken (terwijl ze minder trekgedrag hebben dan de onze)..
Wellicht interessant dan om ons een beeld te vormen van hoeveel japanse kwartels er gehouden worden in Limburg/België (kwarteleieren liggen in elk geval bij elke Delhaize). Reuze makkelijke beesten en ''Tegenwoordig zijn deze kwartels populaire volièrevogels." Vervolgens kun je je afvragen welk scenario waarschijnlijker is: Gewone kwartel (toch een echte zomergast) blijft steeds vaker hangen, of: Een Japanse kwartel ontsnapt/wordt uitgezet en blijft in leven (kwekers roemen Japanse kwartels om hun 'winterhardheid'!) Met je eens dat over ID op basis van veldkenmerken waarschijnlijk niets zinnigs te zeggen is.

Citaat van: Max Berlijn op december 15, 2010, 16:34:10 PM
Er zijn wel meer winterwaarnemingen van Kwartels(zie waarn.nl) dus dat zou je dan bij al die gevallen moeten stellen.
Lijkt me helemaal geen slecht idee.
Citaat van: Max Berlijn op december 15, 2010, 16:34:10 PM
Tam is de vogel in ieder geval totaal niet. Een Poelruiter op 2 januari is ook raar (maar die heb ik wel met foto), dus de tijd van het jaar is ook geen zuivere indicatie van de herkomst..

Groet Max
Maar bij poelruiter speelt geen verwarring met een gehouden soort die gewend is aan ons soort winters ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JRoosma

Misschien liggen er wel wat veertjes voor DNA-onderzoek?
Jaring Roosma

August

Heb zelf veel ervaring gehad met het houden van Japanse Kwartels. Deze zijn erg makkelijk te kweken en worden veel gehouden in volière. Helaas worden ze regelmatig los gelaten omdat ze veel lawaai maken, en de haantjes maken elkaar dood ook al komen ze uit 1 nest. Mijn overleden opa heeft in de jaren 90 een tiental van deze kwartels vrijgelaten in Rijswijk (ZH) in een bosperceel aan het julianalaantje (bij het Dierenasiel). Een aantal van deze vogels hebben het er enkele jaren uitgehouden. Deze vogels waren ook erg schuw geworden. Het geluid klinkt wel iets anders dan een gewone kwartel. Ik had Japanse kwartels in allerlei kleuren en ook precies getekend als deze in Limburg
August van Rijn

Max Berlijn

Ik heb inmiddels wat meer opgezocht en reacties gekregen (zo kom je de winter wel door..).

Jap Kwartel heeft vaak veel rood op de kop (vooral rond de teugelstreek) bij ad mannen zie: http://www.chclub300.ch/gallery/Suchen/index.php van onze eigen Jan B.

Een van de kwartelvangers hier in Limburg zegt dat het zeker een Kwartel is en wel een vrouw. Jap Kwartel volgens hem met enige oefening uit te sluiten door o.a. een andere houding (hogere rug).

Ik ga de foto's ook nog doorsturen naar mensen in zuid europa.

Groet Max

PS: Een eeh Vincent:
Citeer
Er zijn wel meer winterwaarnemingen van Kwartels(zie waarn.nl) dus dat zou je dan bij al die gevallen moeten stellen.
     Lijkt me helemaal geen slecht idee.

zo zal de soort natuurlijk nooit gaan voorkomen in de winter....
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jeroen Nagtegaal

Max, Jij zoekt alleen verschillen tussen zuivere Kwartels en zuivere Japanse Kwartels, Wat doe je met alle hybriden die fenotypisch gelijk kunnen zijn aan Kwartels?

Opties voor zulke wintervogels (en wellicht alle kwartels) is een uitgebreid DNA onderzoek in combinatie met vele kleedkenmerken, maten etc.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Max Berlijn

#8
Jeroen en anderen,

Volgens mij is het onbegonnen werk om hybriden uit te sluiten maar wanneer er geen aanwijzingen voor zijn (of voor Jap kwartel) lijkt het me het meest logisch om gewoon te geloven dat het een heuze gewone Kwartel is die is blijven hangen (jonge onervaren vogel uit Aug 2010, zoals je waarschijnlijk weet komen de jongen uit zuid europa in die maand naar het noorden). Zo kan je bij Witkopgorzen zonder DNA ook nooit zeker zijn dat er geen Geelgorsbloed in zit en bij Zwartkeellijsters zonder DNA nooit zeker dat er geen Roodkeel (of andere lijstersoort) in zit enz..

Onschuldig tenzij aanwijzingen er voor is de enige werkbare oplossing. Vooralsnog zie of hoor ik nog geen enkel kenmerk wat op hybride of Jap Kwartel past (vergelijk maar eens met de onderste van dit rijtje: http://waarneming.nl/waarneming/view/48403092) , behalve dat de vogel unseasonal is en in de bebouwde kom zit maar daar kan ik weinig mee (Houtsnippen zitten normaal ook in het bos en zie winterwaarnemingen van Poelruiter, Witvleugelstern etc.). Bandje spelen met beide geluiden en kijken wat er gebeurt is een geopperde optie?

Groet Max
PS: Mijn Chinese Dwergkwartels hadden altijd kapotte tenen, dat lijkt deze vogel in ieder geval ook niet te hebben zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/51294594
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Max Berlijn

Wederom een deskundige (er gaat een stuk komen waar hij aan mee heeft geschreven in een van de eerste nummers in DB volgend jaar) die zich uitspreekt voor Kwartel alleen wel een man (onderaan de commentaren).

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=4172&page=zoek&logout=1

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Citaat van: Max Berlijn op december 15, 2010, 20:47:21 PM
PS: Een eeh Vincent:
Citeer
Er zijn wel meer winterwaarnemingen van Kwartels(zie waarn.nl) dus dat zou je dan bij al die gevallen moeten stellen.
     Lijkt me helemaal geen slecht idee.

zo zal de soort natuurlijk nooit gaan voorkomen in de winter....
Het gaat toch om een zo correct mogelijke interpretatie van het voorkomen, geen MAXimaal (flauw) voorkomen van soorten? Lijkt me juist wel interessant (volgens mij vinden we elkaar daar) om te bekijken of/in hoeverre je bij al die kwartelwaarnemingen buiten het seizoen de vogel op soort kunt determineren. Pas daarna kun je in mijn ogen iets (gefundeerds) zeggen over het voorkomen van kwartel in late herfst/winter.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peterlindenburg

wordt de optie ontsnapte gewone kwartel nog serieus genomen of is het nu alleen maar kiezen tussen een Japanse kwartel of een wilde winterkwartel?

August

Beste Max,
Mijn kwartels hadden geen kapotte poten omdat ze in een zeer ruime buiten volière liepen, tevens had ik destijds ook wat gewone kwartels gekregen en die kweekten gewoon met de Japanse soortgenoten. Ik denk trouwens dat het een mannetje is op de foto en geen Hen wegens de koptekening en de streepjes op de buik (is bij hennetje minder). Maar of deze vogel een Japanner is of een gewone durf ik niet te zeggen. Had wel Japanners die er precies zo uit zagen (sluit trouwens geen hybriden uit die kwamen zoals gemeld ook bij ons voor). Toch denk ik dat dit een escape is omdat de soort gewoon heel veel gehouden word en daardoor de kans in mijn ogen veel groter is dan een wilde en wetende dat Limburg en Noord Brabant de grootste hoeveelheid aan kwekers bevat van exoten. Ligt dichtbij België waar vogels eenmaal veel makkelijker te krijgen zijn. Is er trouwens al eerder een kwartel in de winter gemeld in de bebouwde kom?
August van Rijn


Max Berlijn

#14
Ik begrijp even niet waarom Vincent en August maar door blijven hameren op Jap. Kwartel?

Twee mensen die veel met Kwartels doen (een ook in zuid-europa) spreken zich toch uit voor Kwartel?. De vogel heeft toch geen enkel kenmerk voor Jap. kwartel tot op heden?

Zijn bij alle Goudlijsters in Europa de 15+ andere in het veld zonder roep niet te onderscheiden en wel gehouden "Scaly Thrushes" meegenomen? Het antwoord is nee, omdat op basis van uiterlijk geen reden voor was, maar als we op jullie manier door zouden moeten gaan is Goudlijster niet te aanvaarden in de WP en zo zijn er veel meer voorbeelden.

Het meest zuiver is dus om af te gaan op waar je kan afgaan en dat is uiterlijk, schuw gedrag. Beide zijn tot op heden geen reden om het geen Kwartel te noemen (in tegendeel zie de opmerkingen over het rood in de kop bij Jap Kwartel).Tevens trekt de soort door tot ver in Oktober (zie de linkjes in de vorige postings). Je kan toch niet "wetenschappelijk" zeggen dat alle gevallen na Oktober dan maar Jap. Kwartels zijn terwijl er bij al die gevallen geen enkele aanwijzing voor is??

Groet Max
PS: Nog even over dat bebouwde kom verhaal. Van de vijf winter gevallen zat Noordwijk in een tuin en zou je Katwijk mogelijk ook zo kunnen betitelen. De winter is bij uitstek DE plek om te overwinteren, hoeveel Baltimore Troepialen ken je in NL in de bebouwde kom? Maar kijk ook buiten NL hoeveel mensen zijn er naar de Geelbrauwgors van Zweden gegaan vorige winter en ga zo maar door. Ben je wel eens in Israel geweest? Hoeveel kwartels heb je daar gezien in Kibbuts (schrijf je dat zo?) tuinen...ik veel.

PS2: August wel even alles lezen, het is al als een mannetje betitelt door Erik Maasen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Citaat van: Max Berlijn op december 16, 2010, 11:16:30 AM
Zijn bij alle Goudlijsters in Europa de 15+ andere in het veld zonder roep niet te onderscheiden en wel gehouden "Scaly Thrushes" meegenomen? Het antwoord is nee, omdat op basis van uiterlijk geen reden voor was, maar als we op jullie manier door zouden moeten gaan is Goudlijster niet te aanvaarden in de WP en zo zijn er veel meer voorbeelden.

Tsja, die moeten dus van de lijst.
Groeten,

Bram ter Keurs

Steven Wytema

#16
Citaat van: Max Berlijn op december 16, 2010, 11:16:30 AM
Ik begrijp even niet waarom Vincent en August maar door blijven hameren op Jap. Kwartel?
Max jij ook goed lezen he ;)


August zegt dat Kwartels (naast Jappen ook gewone) ook worden gehouden.
Als ik op Marktplaats zoek valt me trouwens wel op dat Japanse en Chinese e.d. meer worden aangeboden dan gewone....
maar helaas bijvoorbeeld ook deze :)
(mocht dus binnenkort iemand in de buurt van Stolwijk een Kwartel zien dan weet je waar ie vandaan komt)
Steven Wytema


Certhia

Kwarteln**kerij zou ik t willen noemen.
Prima (Europese) kwartel lijkt me zo.

August

Citaat van: Max Berlijn op december 16, 2010, 11:16:30 AM
Ik begrijp even niet waarom Vincent en August maar door blijven hameren op Jap. Kwartel?

Twee mensen die veel met Kwartels doen (een ook in zuid-europa) spreken zich toch uit voor Kwartel?. De vogel heeft toch geen enkel kenmerk voor Jap. kwartel tot op heden?

Zijn bij alle Goudlijsters in Europa de 15+ andere in het veld zonder roep niet te onderscheiden en wel gehouden "Scaly Thrushes" meegenomen? Het antwoord is nee, omdat op basis van uiterlijk geen reden voor was, maar als we op jullie manier door zouden moeten gaan is Goudlijster niet te aanvaarden in de WP en zo zijn er veel meer voorbeelden.

Het meest zuiver is dus om af te gaan op waar je kan afgaan en dat is uiterlijk, schuw gedrag. Beide zijn tot op heden geen reden om het geen Kwartel te noemen (in tegendeel zie de opmerkingen over het rood in de kop bij Jap Kwartel).Tevens trekt de soort door tot ver in Oktober (zie de linkjes in de vorige postings). Je kan toch niet "wetenschappelijk" zeggen dat alle gevallen na Oktober dan maar Jap. Kwartels zijn terwijl er bij al die gevallen geen enkele aanwijzing voor is??

Groet Max
PS: Nog even over dat bebouwde kom verhaal. Van de vijf winter gevallen zat Noordwijk in een tuin en zou je Katwijk mogelijk ook zo kunnen betitelen. De winter is bij uitstek DE plek om te overwinteren, hoeveel Baltimore Troepialen ken je in NL in de bebouwde kom? Maar kijk ook buiten NL hoeveel mensen zijn er naar de Geelbrauwgors van Zweden gegaan vorige winter en ga zo maar door. Ben je wel eens in Israel geweest? Hoeveel kwartels heb je daar gezien in Kibbuts (schrijf je dat zo?) tuinen...ik veel.

PS2: August wel even alles lezen, het is al als een mannetje betitelt door Erik Maasen.
Ps Max niet zo op je teentjes getrapt zijn  ;)  inderdaad had ik dat nog niet gelezen en jij leest ook niet alles ik zeg nergens dat het een Japanse Kwartel per definitie is maar acht de kans groot. maar het feit is wel dat dit nou een soort is wat gigantisch veel word gehouden. Maar als jij een kwartel van wilt maken en wilt tellen ga je gang ik geloof er gewoon niet in bij deze soort.
August van Rijn

Justin Jansen

#19
Citaat van: August op december 16, 2010, 12:14:18 PM

Ps Max niet zo op je teentjes getrapt zijn  ;)  inderdaad had ik dat nog niet gelezen en jij leest ook niet alles ik zeg nergens dat het een Japanse Kwartel per definitie is maar acht de kans groot. maar het feit is wel dat dit nou een soort is wat gigantisch veel word gehouden. Maar als jij een kwartel van wilt maken en wilt tellen ga je gang ik geloof er gewoon niet in bij deze soort.

@August, op grond van welke kenmerken onderscheid je deze volgens jouw Japanse Kwartel van de Europese Kwartel? Ik heb nog geen argumenten buiten onderbuikgevoelens gezien die voor Japanse Kwartel pleiten. Geloof moet je scheiden van harde kenmerken....
M.v.g., Justin Jansen


Ben Gaxiola

#20
Citaat van: Justin Jansen op december 16, 2010, 13:33:25 PM
Citaat van: August op december 16, 2010, 12:14:18 PM

Ps Max niet zo op je teentjes getrapt zijn  ;)  inderdaad had ik dat nog niet gelezen en jij leest ook niet alles ik zeg nergens dat het een Japanse Kwartel per definitie is maar acht de kans groot. maar het feit is wel dat dit nou een soort is wat gigantisch veel word gehouden. Maar als jij een kwartel van wilt maken en wilt tellen ga je gang ik geloof er gewoon niet in bij deze soort.

@August, op grond van welke kenmerken onderscheid je deze volgens jouw Japanse Kwartel van de Europese Kwartel? Ik heb nog geen argumenten buiten onderbuikgevoelens gezien die voor Japanse Kwartel pleiten. Geloof moet je scheiden van harde kenmerken....

Even een citaatje uit het CDNA-handboek;

2.13 Kans op fouten  Bij het aanvaarden of niet aanvaarden van gevallen kunnen twee soorten fouten optreden:

1 Een geval wordt om wat voor reden niet aanvaard. Het is niet ondenkbaar dat het wel deze soort
betrof. Dit wordt een fout van de eerste soort genoemd.

2 Een geval wordt aanvaard. Het is niet ondenkbaar dat het niet deze soort betrof. Dit wordt een fout
van de tweede soort genoemd.
Om fouten van de tweede soort te voorkomen, dient de CDNA 'streng' te zijn in haar beoordeling. Dit
heeft als gevolg dat fouten van de eerste soort automatisch zullen toenemen. Bij een mildere,
lankmoedige CDNA zullen automatisch fouten van de tweede soort toenemen Wim Wiegant, lezing
DBA Texel-week 1999). Al vanaf haar oprichting heeft de CDNA gekozen voor de werkwijze om fouten
  van de tweede soort zoveel mogelijk te voorkomen. Consequentie zal daarbij zijn dat gevallen kunnen
worden afgewezen die 'in werkelijkheid' aanvaard dienden te worden."

Bij "extreme" waarnemingen lijkt het me niet verkeerd om de lijn van het CDNA te volgen...


   
Ben Gaxiola

Catwzl

Het zal wel aan mij liggen, maar mijn vertrouwen in de correctheid van opmerkelijke waarnemingen wordt er door discussies als deze niet groter op.

Mijn onderbuik zegt trouwens altijd bij bijzondere waarnemingen moet je juist geen enkele mate van twijfel hebben, maar ja ik ben dan ook maar een beunhaas.

Waar de eerste keer 'de cdna' staat in het bovenstaande citaat kun je natuurlijk ook 'men' zetten.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

August

#22
Citaat van: Justin Jansen op december 16, 2010, 13:33:25 PM
Citaat van: August op december 16, 2010, 12:14:18 PM

Ps Max niet zo op je teentjes getrapt zijn  ;)  inderdaad had ik dat nog niet gelezen en jij leest ook niet alles ik zeg nergens dat het een Japanse Kwartel per definitie is maar acht de kans groot. maar het feit is wel dat dit nou een soort is wat gigantisch veel word gehouden. Maar als jij een kwartel van wilt maken en wilt tellen ga je gang ik geloof er gewoon niet in bij deze soort.

@August, op grond van welke kenmerken onderscheid je deze volgens jouw Japanse Kwartel van de Europese Kwartel? Ik heb nog geen argumenten buiten onderbuikgevoelens gezien die voor Japanse Kwartel pleiten. Geloof moet je scheiden van harde kenmerken....
Heb je gelijk in en die kenmerken heb ik niet, maar heb ook nog geen geen kenmerken gehoord waarom het een europese is toch! alleen dat een paar expers zeggen dat het er 1 is. En zou het het een europese zijn waarom dan geen escape? Maar nogmaals als mensen deze willen tellen moeten ze dat zeker dan doen maar ik geloof er niet zo in.
Blijft een geweldige waarneming zo,n kwartel in de winter
August van Rijn

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Justin Jansen

#24
Citaat van: August op december 16, 2010, 14:22:49 PM
Citaat van: Justin Jansen op december 16, 2010, 13:33:25 PM
Citaat van: August op december 16, 2010, 12:14:18 PM

Ps Max niet zo op je teentjes getrapt zijn  ;)  inderdaad had ik dat nog niet gelezen en jij leest ook niet alles ik zeg nergens dat het een Japanse Kwartel per definitie is maar acht de kans groot. maar het feit is wel dat dit nou een soort is wat gigantisch veel word gehouden. Maar als jij een kwartel van wilt maken en wilt tellen ga je gang ik geloof er gewoon niet in bij deze soort.

@August, op grond van welke kenmerken onderscheid je deze volgens jouw Japanse Kwartel van de Europese Kwartel? Ik heb nog geen argumenten buiten onderbuikgevoelens gezien die voor Japanse Kwartel pleiten. Geloof moet je scheiden van harde kenmerken....
Heb je gelijk in en die kenmerken heb ik niet, maar heb ook nog geen geen kenmerken gehoord waarom het een europese is toch! alleen dat een paar expers zeggen dat het er 1 is. En zou het het een europese zijn waarom dan geen escape? Maar nogmaals als mensen deze willen tellen moeten ze dat zeker dan doen maar ik geloof er niet zo in.
Blijft een geweldige waarneming zo,n kwartel in de winter
August, er is 1 feit: er zit een Kwartel!
Nu is de vraag welke soort, met uitspraken als ik geloof er niet in, en als iemand het wil tellen komen we niet zoveel verder. De kans dat het een Europese is - nota-bene een broedvogel in Nederland- is heel groot, en er zijn data die het wintervoorkomen van Europese Kwartel ondersteunen (Robert Keizer & Rudy Offereins  Winterwaarnemingen van Kwartels in Nederland         (1997 Dutch Birding)).
Ik ken geen publicaties over het wintervoorkomen van Japanse Kwartels in Nederland, noch weet ik hoeveel er ontsnappen, dat laatste zijn alleen onderbuikgevoelens die niet gevoed worden door beschikbare data.
M.v.g., Justin Jansen


snwja3

Justin,
de pot verwijt de ketel  ;) .
De kans dat hier een Europese Kwartel overwintert is NIET heel GROOT. Het gaat hier maar om enkele gevallen, het blijft dus een zeldzame waarneming, ofwel een zeer kleine kans dat je hem treft.
We weten wel wat over Japanse Kwartels, het verhaal van August zijn vader geeft al aan dat ze los gelaten worden.
Verder kan ik me nog een geval in een tuin in Zeeuws Vlaanderen (met foto's) herinneren van een paar jaar terug.

Maar kansbereking heeft m.i. hier zo weinig zin, het kan allebei, hoe klein/groot de kans ook is, dus moet je van beide uitgaan.

Waar Max/jij echter heen willen is hoe behandel je zo'n (dit) geval.
1) Er zijn al uitspraken van experts die de vogel als Kwartel man determineren. Zou nog leuk zijn als die ook melden op grond waarvan, leren wij wat van en kan het echt een uitgemaakte zaak worden
2) En als 1) juist is, dan kan je met als achtergrond de winterwaarnemingen en geen teken van gevangenschap hier de algemene regel laten tellen, dus aanvaardbaar als 'wilde' Kwartel tenzij tegendeel wordt aangetoond
3) Zoals bij elke 'escape' zal je mensen houden die bovenstaande te kort door de bocht vinden, dat moet mogen
Wietze Janse

caliprobola

Misschien doet het weinig ter zake maar ik had ooit een gewone grasmus (en op basis van wat ik toen wist en nu weet over oostelijke ondersoorten van grasmus leek de vogel een jonge, 2CY, nominaat te zijn) op 2 januari in de sneeuw, succesvol getwitcht door 3 mensen. Waarmee ik gewoon wou aantonen dat zowat iedere soort ook buiten zijn typische seizoen kan waargenomen worden.


mvg
Pieter Vantieghem

Justin Jansen

Citaat van: snwja3 op december 16, 2010, 15:20:22 PM
Justin,
de pot verwijt de ketel  ;) .
De kans dat hier een Europese Kwartel overwintert is NIET heel GROOT. Het gaat hier maar om enkele gevallen, het blijft dus een zeldzame waarneming, ofwel een zeer kleine kans dat je hem treft.
We weten wel wat over Japanse Kwartels, het verhaal van August zijn vader geeft al aan dat ze los gelaten worden.
Verder kan ik me nog een geval in een tuin in Zeeuws Vlaanderen (met foto's) herinneren van een paar jaar terug.

Maar kansbereking heeft m.i. hier zo weinig zin, het kan allebei, hoe klein/groot de kans ook is, dus moet je van beide uitgaan.

Waar Max/jij echter heen willen is hoe behandel je zo'n (dit) geval.
1) Er zijn al uitspraken van experts die de vogel als Kwartel man determineren. Zou nog leuk zijn als die ook melden op grond waarvan, leren wij wat van en kan het echt een uitgemaakte zaak worden
2) En als 1) juist is, dan kan je met als achtergrond de winterwaarnemingen en geen teken van gevangenschap hier de algemene regel laten tellen, dus aanvaardbaar als 'wilde' Kwartel tenzij tegendeel wordt aangetoond
3) Zoals bij elke 'escape' zal je mensen houden die bovenstaande te kort door de bocht vinden, dat moet mogen
Wietze, volgens het DB stuk uit 1997 7 gevallen in de winter van Kwartel. Was dat geval van Zeeuws Vlaanderen ook in de winter?
M.v.g., Justin Jansen


Bas vd Burg

#28
Hey Justin, wel grappig dat jij het artikel van Rudy en Robert aanhaalt en hiermee aangeeft dat er data beschikbaar is inzake wintergevallen van Kwartel in Nederland.

De aanleiding van het stuk is hun waarneming van een Kwartel op 22 januari 1996, waarna een overzicht wordt gegeven van het aantal wintergevallen (dec-feb) van Kwartel in NL. In het stuk staat ook dat voor wat betreft de waarneming van 22 januari 1996 Japanse Kwartel niet helemaal uitgesloten is.......... letterlijk citaat "Het is niet helemaal uit te sluiten dat de vogel een uit gevangenschap afkomstige Japanse Kwartel C. japonica betrof."

In hetzelfde artikel staat dat in de winter van 1995/1996 elders in Noord-Europa Kwartels werden waargenomen dat wel
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

snwja3

Hoi Justin,
7 gevallen in de winter, dan isie (in de winter) ongeveer net zo zeldzaam als de Zwartkeellijster ....... ;)
Dat Zeeuwse geval was (als ik het mij goed herinner) ook in de wintermaanden, misschien kan een van de meelezende Zeeuwen snel meer info op tafel brengen, heb het zo niet even voorhanden.
Wietze Janse