Libellen in Groningen

Gestart door Goyatlah, december 26, 2010, 03:47:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Het hieronder vertelde verhaal is gepubliceerd in het blad van de Groningse KNNV. Maar wellicht is e.e.a. ook voor andere noorderlingen relevant, dus hierbij een kopie:

Libellen in 2010
Zoals velen onder jullie wel zullen weten was er een (dag)vlinder- en libellen-werkgroep, Stad en Ommeland. Deze is ondermeer vanwege drukke werkzaamheden van kaderleden opgeheven. Om deze lacune een klein beetje op te vullen zijn er vanuit de insectenwerkgroep en door mij een aantal dingen ondernomen, zoals invulling van het Broekenweering-project voor libellen en dagvlinders, een aantal excursies, een trip naar Naturalis (inclusief de libellen-collectie, die normaliter niet toegankelijk is), en een korte cursus larvenhuidjes determineren.
Groninger libellenwerkgroep
Of er een Groninger libellenwerkgroep kan komen durf ik op het moment niet te zeggen, maar vast staat wel dat dat betekent dat een paar mensen zich daar dan aktief voor moeten gaan inzetten. Over de vorm ben ik van mening dat een samenwerkingsverband tussen een aantal K.N.N.V.- en I.V.N.-werkgroepen (en evt. andere groepen) voor de hand ligt, en dan onder een paraplu van N.V.L. of Vlinderstichting. Op die manier is het mogelijk dat ook ongeorganiseerden, of leden van bv. N.J.N. zich kunnen aansluiten. Zolang dit allemaal nog niet het geval is zullen activiteiten waarschijnlijk een ad hoc karakter blijven houden.
Huidjescursus
In april heb ik bij Chris van Houdt een huidjescursus gegeven, waar in ik heb geprobeerd een overzicht te geven van de larvenhuidjes van de Nederlandse
16
'echte' libellen (Anisoptera), en hoe je de verschillende groepen snel uit elkaar kunt houden. Daarna hebben de deelnemers met hulp van Bas v.d. Wetering en Ewoud v.d. Ploeg kunnen oefenen op aanwezige huidjes. De presentatie heb ik later omgewerkt tot een foto-tabel, waarmee bijna alle Nederlandse soorten op naam te brengen zijn (http://exuviae.goyatlah.nl/).
Broekenweering-project
In totaal zijn er 12 excursies geweest waar libellen en dagvlinders geïnventariseerd zijn. Een paar samen met de afdeling, een paar met de insectenwerkgroep, een paar met Marjan van Oosten, en een paar in mijn eentje. Het volledig verslag komt in het rapport.
Afdelingskampje
Op het afdelingskampje in Zuid-Limburg, zijn niet alleen leuke soorten als jonge Bosbeekjuffers (Calopteryx virgo), copula's van Zilveren Maan (Boloria selene), en uitsluipende Tengere Grasjuffers (Ischnura pumilio) waargenomen, maar ook een net uitgeslopen Coenagrion. Thuis gekomen kon ik de soort op de gemaakte foto's identificeren als Gaffelwaterjuffer (Coenagrion scitulum). Uit verder onderzoek bleek later dat het hier om de 2e Nederlandse populatie gaat (de andere is bij Cadzand – Zeeuws Vlaanderen). Een vervolgonderzoekje leverde het voortplantingsplasje op, met huidjes, en mannetjes en vrouwtjes van verschillende ouderdom (http://libellen.goyatlah.nl/taxa/Gaffelwaterjuffer.html).
Excursies
Een aantal excursies wil ik hier nog even aan stippen:
Plasrombout (Gomphus pulchellus): de lokatie in noord-Drenthe lijkt veel groter dan ik eerder dacht. Marjan van Oosten wist de larvenhuidjes overal vandaan te plukken, en ook vonden we meer dan 50 imago's. Een zoektocht bij Haren leverde ca. 20 huidjes op en 50 imago's, waaronder 2 copula's. Daarmee is dit de eerste populatie in de provincie Groningen. Van een derde zoektocht in Sellingen is het helaas nog niet gekomen.
Gevlekte Witsnuitlibel (Leucorrhinia pectoralis): Bij Waterhuizen gezocht en niet gevonden. In plaats daarvan wel een kolonie Tengere Grasjuffers (Ischnura pumilio) en 1 Vroege Glazenmaker (Aeshna isoceles). Van zoekakties bij Yde en bij de Gasselter Duinen is het helaas niet gekomen, maar bij Havelte hebben we samen met de L.W.D. op diverse plaatsen individuen gevonden.
17
Donkere Waterjuffers (Coenagrion armatum) in de Weerribben. De excursie naar deze zeer zeldzame soort werd georganiseerd door Jeroen Bredenbeek van S.B.B. in samenwerking met de N.V.L. Naast een stuk of 20 Donkere Waterjuffers zijn er ook een paar Noordse Winterjuffers (Sympecma paedisca) waargenomen. De mooiste waarneming was echter van de in Nederland uitgestorven gewaande Sierlijke Witsnuitlibel (Leucorrhinia caudalis). Het dier was net uitgeslopen, en helaas weet niet iedereen dat je van dermate jonge dieren beter af kunt blijven. Het dier was dan ook beschadigd en heeft het wellicht niet overleeft. Het huidje is door mij verzameld, en later onderzoek door leden van de Hynstebyter heeft nog 1 huidje aan het licht gebracht.
Groene Glazenmakers (Aeshna viridis) bij de Lettelberter Petgaten. Na het debacle bij 't Kret waar de populatie van de Groene Glazenmakers onbedoeld lijkt te zijn uitgeroeid door onjuist beheer, heeft Herman de Heer ons laten zien dat er bij Lettelbert een populatie is waar het dus wel goed mee gaat.
Noordse Winterjuffers (Sympecma paedisca). Halverwege oktober zijn we op zoek gegaan naar Noordse Winterjuffers en we hebben er zowaar ruim 20 gevonden. Het vrouwtje Blauwe Glazenmaker (Aeshna cyanea) dat op dat moment haar eitjes afzette was een mooie afronding van deze excursie.
Naturalis
In oktober hebben we (Chris van Houdt, Marjan van Oosten en ik) de trein gepakt naar het verre Leiden, waar we samen met René Manger uit Assen een privé rondleiding kregen van Vincent Kalkman (Naturalis, E.I.S.) door de libellen-collectie en de bibliotheek van Naturalis, waarbij een aantal vragen van Marjan over libellen in Nieuw-Zeeland en passant ook nog beantwoord konden worden. Dit was (uiteraard) zeer informatief, en ik wil hierbij Vincent nog bedanken voor zijn moeite. Een filmpje staat op de homepage van de N.V.L.: http://www.brachytron.nl/. Later zijn we in Leiden nog wat
sight-seeing wezen doen, en de Vietnamese loempia's mogen niet vergeten worden.
Plannen voor de toekomst...
Behalve een libellencursus eigenlijk nog niets. Maar voor ideeën houd ik me aanbevolen.
Dolf Ramaker (dolf@goyatlah.nl)
Afbeeldigen libellen uit The Dragonflies of Europe, Harley books

Reakties kunnen hier, maar ook op 1 van mijn mail-adressen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Citaat van: Goyatlah op december 26, 2010, 03:47:19 AM
Maar wellicht is e.e.a. ook voor andere noorderlingen relevant,
Zefs voor midderlingen!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

nick w


Goyatlah

Mijn achterliggende idee is, dat we eigenlijk met een klein aantal mensen (meest vrouwen, op mij na dan) best veel bereikt hebben. Maar er is nog geen echte achterliggende organisatievorm (vereniging, werkgroep, of weet ik wat), waar mensen lid van kunnen worden, dus is alles los-vast zand. Op zich niet zo'n probleem, behalve voor mensen die zand van een andere zandbank zijn...

En ik hoop met name op kommentaar van ex-leden van Stad en Ommeland.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Citaat van: Goyatlah op december 26, 2010, 23:33:49 PM
Mijn achterliggende idee is, dat we eigenlijk met een klein aantal mensen (meest vrouwen, op mij na dan) best veel bereikt hebben. Maar er is nog geen echte achterliggende organisatievorm (vereniging, werkgroep, of weet ik wat), waar mensen lid van kunnen worden, dus is alles los-vast zand. Op zich niet zo'n probleem, behalve voor mensen die zand van een andere zandbank zijn...

En ik hoop met name op kommentaar van ex-leden van Stad en Ommeland.

Dat zou leuk zijn, maar volgens mij zijn die op dit forum niet actief.

Je bericht had ik vanochtend gelezen. Mooi werk hoor!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

#5
Herman toch wel?

Maar goed, het gaat nu niet meer om een richtingenstroming hoop ik (waarneming.nl vs telmee, vlinderstichting vs nvl, etc).
Er is nog veel te doen, over GG hoef ik je niets te vertellen, maar ook naar Plasrombout en LeucPect mag wel meer gezocht worden.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

interessant Dolf! Die privérondleiding bij Naturalis was overigens een NVL-Eis-excursie...  ;)
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Weet ik uiteraard. Heb aangegeven dat Vincent voor EIS werkt, en NVL heb ik dacht ik op andere plaatsen wel vermeld. Maar goed het gaat alleen maar om een overzicht van dingen waar een evt op te richten werkgroep Groningen zich zou kunnen bezighouden. Dus er kunnen wel meer slordigheden in zitten. Vond ik niet echt belangrijk. (De taalfouten zijn er bv. ook niet door mij maar door Marjan & Willem uitgehaald)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

jullie zijn goed bezig daar in Groningen!  :duim:
zou mooi zijn als jullie het libellengebeuren een beetje op gang kunnen houden daar, zelfs al zou dat met de los zand methode zijn. een paar enthousiaste liefhebbers kunnen al heel leuke dingen klaarspelen!
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik denk dat we hier wel iets van jullie Paardenbijters kunnen leren, en wat mij betreft gebeurt dat ook.
Zijn 2 probleempjes.
1 - ik ben met andere dingen bezig
2 - er is niemand die mij vervangd
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

het is idd maar een klein groepje in Groningen. maar zolang je zo nu en dan wat leven in de brouwerij brengt met leuke libellennieuwtjes kun je toch het vuurtje een beetje gaande houden. het lijkt me vooral afwachten tot er eens iemand opduikt die en tijd en zin heeft om het zaakje weer een tijdje te dragen.
wij Paardenbijters doen overigens ook iets dergelijks, gewoon proberen met enige regelmaat met wat enthousiasme strooien blijkt erg goed te werken.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Ik heb al een voorstel naar Rene, maar wellicht kunnen wij (ikke, Ronald, Peter) ook tot overeenstemming komen. Heb geen idee, en ligt denk ik ook niet aan mij...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

leuk, dan is onofficieel de NOA (noordelijke odonaten alliantie  ;) ) dus al actief  :P
maar het blijft in eerste instantie toch zaak om een handjevol mensen te vinden waar je samen iets mee op poten kunt zetten, dat zal jullie grootste struikelblok zijn lijkt me. maar als je alleen al een nieuwsbrief met enige regelmaat rond kunt sturen doe je volgens mij al veel goeds. liefst hier en daar een excursie om het levend te houden. het hoeft niet heel veel tijd te kosten om het enigzins gaande te houden.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

@Weia
wil je dit topic opschonen op overtollige berichten (2/3 zal dan vermoedelijk van mij zijn, het zij zo, maar eea is niet begrijpbaar meer. Was al geconcludeerd, maar ik vraag er nu expliciet om.

Iets anders,
LWD heeft een verzoek van mij om Groningen op de ALV te agenderen geweigerd. Aangezien dit volgens mij niet volgens de statuten is, heb ik mijn lidmaatschap van de LWD op gezegd. Jammer, want dat had vast makkelijker gekund.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Dwaen. Pardon, dat is Fries.


Bist ja doch ain, ik heb het geschoond.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

manger

Citaat van: Goyatlah op december 27, 2010, 23:15:40 PM
@Weia
wil je dit topic opschonen op overtollige berichten (2/3 zal dan vermoedelijk van mij zijn, het zij zo, maar eea is niet begrijpbaar meer. Was al geconcludeerd, maar ik vraag er nu expliciet om.

Iets anders,
LWD heeft een verzoek van mij om Groningen op de ALV te agenderen geweigerd. Aangezien dit volgens mij niet volgens de statuten is, heb ik mijn lidmaatschap van de LWD op gezegd. Jammer, want dat had vast makkelijker gekund.

Ik denk dat het goed is om het bericht van Dolf hierboven even in het juiste perspectief te plaatsen. Dolf heeft ons gevraagd of wij Groningen wilde opnemen in onze werkgroep. Daarbij wilde hij snel antwoord. Wij hebben hem meteen geantwoord dat we momenteel niet de behoefte hebben om te fuseren of Groningers te 'parapluen'. Dit om teleurstelling op de werkgroepbijeenkomst te voorkomen. De ALV waar Dolf op doelt is een werkgroepsbijeenkomst met leuke informatieve bijdragen.

We wensen Dolf met het opzetten van een Groningse werkgroep of in welke vorm dan ook veel succes!

Namens de trekkers van de Libellen werkgroep Drenthe,

Groet, Rene
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu

Goyatlah

Zonder hier een ingewikkelde dsikussie te willen starten. LWD heeft jaarlijks 1 vergadering voor alle leden - ik noem dat een ALV - Rene blijkbaar iets anders. Rene vind dat de LWD blijkbaar ook geen vereniging is, maar geeft niet aan wat het wel is. Jammer maar ik leg blijkbaar iets bloot waar niemand (inklusief ikzelf) om gevraagd heeft.

Ik daag Rene dan hierbij uit om te laten zien hoe de LWD dan wel georganiseerd is. (Ik kan als lid geen dingen op de jaar vergadering agenderen, dus wie kan dat wel, en wie besluit wat. Rene stelt in een mail dat er niet eens statuten zijn....)

Sorry, ik zit hier niet om de LWD te belasteren, maar leg me e.e.a. gewoon uit.
Mijn idee om Groningen tijdelijk in Drenthe op te nemen was legitiem, net zoals dat Rene dat liever niet ziet, maar laat die beslissing aan de leden over.
Ik krijg die mogelijkheid niet.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

manger

Dolf,

Je hebt conform je verzoek snel antwoord gekregen. Dit forum is niet bedoeld voor dit soort discussies. Ik zet deze discussie niet voort op dit forum.

Nogmaals veel succes met je Groningse libellen activiteiten!

Groet, Rene 
Video's van de Nederlandse Libellenfauna www.video.dutchdragonflies.eu
Libellenfauna van Nederland www.dutchdragonflies.eu