Hoofdmenu

Twentse flora

Gestart door Corryabbink, september 12, 2006, 00:34:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

CiteerHallo Corry

Bezemkruiskruid zou natuurlijk veel beter bij de spoorrails passen.
Maar op mijn scherm zou ik het er absoluut niet van kunnen maken.

De prominente rol van twentenaren op dit forum is -wat mij betreft- nog steeds een raadsel. In mijn  (twentse) jeugd was natuur zeker geen "cool subject". 
Het levert wel een vreemde vertekening op in de "distributie"-kaartjes van veel plantensoorten. 
(heel soms maakt het me -volkomen onterecht - ook wel een beetje trots, want ik woon al heel  lang elders; maar ik heb nog steeds plaatjes in mijn hoofd met allerlei herinneringen aan veel vindplaatsen die worden gemeld)

vr gr

marc
Dag Marc,

Het hoeft natuurlijk helemaal geen Bezemkruidkruid te zijn dat was ook maar een gedachte. Die werd ook niet gevraagd althans niet op foto 2 en 3.

Waarom er zoveel Twentenaren zijn is mij ook een raadsel. Waarschijnlijk steekt toch de een de ander aan. In ieder geval is het voor mij leuk en de informatie van dat gebied wordt op deze manier steeds vollediger.

Bij de doorsnee burger of boer is natuur nooit "in" geweest het was gewoon een onderdeel van het leven dat men pas mist als er iets veranderd is. De boer zag en ziet de natuurontwikkeling nog altijd als een bedreiging van zijn bestaan. Verder zijn de twentenaren in het verleden niet alert genoeg geweest om ontwikkelingen tijdig een halt toe te roepen. Actie voeren past niet in hun straatje. Dan moet er wel heel wat gebeuren wil je ze zover krijgen. Vrij gezagsgetrouw met alle voor- en nadelen vandien.

Waarom zou je "onterecht" trots zijn?  Natuurlijk wordt het er hier ook niet beter op maar ik ben toch altijd nog erg trots op mijn Twenteland.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

#1
Goh,

en ik ben ook al opgegroeid in Twente (tot 20 jaar of zo).


Tssssss,



wellicht alleen tukkers op de site.


Brrr,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Ron Poot

Citeerwellicht alleen tukkers op de site.

Brrr,


Hènig an, Elmar. Ik ben opgegroeid in het groene hart van Holland en woon pas sinds 22 jaar in Twente. Met veel plezier, niks brrr. Zeker niet voor natuurliefhebbers!

CiteerIn mijn  (twentse) jeugd was natuur zeker geen "cool subject". 

Dan is er niet veel veranderd. Natuur is bij de gemiddelde tukker nog steeds niet "cool" of "hot" of "vet", behalve als het geld oplevert. En je er wat te drinken bij krijgt.  
Groet, Ron

mcbud

#3
22 jaar !
Dan heb je langer in Twente gewoond dan ik, Ron.
Hènig an klink ook niet mis, ook al zou ik de voorkeur geven aan "Hènnig an"
Weet je ook wat "oog'nbekeukelderie" betekent?

Terugkomend op Corry's opmerkingen:
Die Twentse trouw aan het gezag wordt wel eens wat overdreven. De eerste grote vakbondsaktie in Nederland was de Twentse textielstaking van 1923/24, waarin onder meer de oude 'van het Reve' (vader van G.K. en de hooggeleerde Leidse slavist Karel) optrad voor de vakbeweging. Die staking had internationale gevolgen en bracht een zware klap toe aan de economie van ons hele land. (In 1922 werd 17% van alle vermogensbelasting in Nederland betaald door inwoners van de stad Enschede)
In de tweede wereldoorlog telde het georganiseerde verzet in Hengelo alleen al meer leden dan de hele provincie Drente (volgens Lou de Jong tenminste). Maar dat was natuurlijk wel voordat het centrum van de stad in 1944 nog eens grondig werd platgegooid door Engelse bommenwerpers.

Trouwens, mijn eerste ervaring met actieve floravervalsing was toen ik als tienjarig jongetje met mijn oom mee mocht wandelen in het Aamsveen. Om echte adders te vinden. Onderweg haalde hij een handjevol oranjerode bessen uit de zijzak van z'n tweed jasje en vroeg mij om die één-vinger-diep te begraven in de berm van het beukenlaantje in het Schipholtbos. Het waren zaden van de Aronskelk, die hij maar had meegenomen uit de "zoveel mooiere bossen" rond zijn toenmalige woonplaats, Dieren. Zo zouden we de flora van oost Twente op een wat hoger plan kunnen brengen.
Dat idee alleen al maakte me furieus. We hadden toch genoeg mooie planten in Twente? Daar kon de Veluwe niks aan toe voegen. Dit was gewoon een plan van niks.
Maar het was wel een héél aardige oom, die alle verhalen over bomen, stenen, leven en de samenhang van dingen zomaar op een door-de-weekse dag aan een klein jongetje wilde vertellen. Dus heb ik toch maar die Aronskelkzaden in het Schipholtbos één-vinger-diep helpen uitzetten.
Ik weet niet eens welke Aronskelk, Italiaanse of gevlekte, maar ik heb er sindsdien altijd een slecht gevoel over gehad, en ben nooit meer in het Schipholtbos teruggeweest. Bestaat het nog of is het een woonwijk geworden?
Later op de middag trouwens nog wel drie Adders gezien, een dode Hazelworm op de weg, een Buizerd, een Havik en zeker zeventig Kraanvogels die in een majestueuze scheve V zacht-kwebbelend het Zuiden opzochten. Allemaal volgens mijn veldboekje van heel lang geleden.

We komen elkaar vast nog wel eens bij toeval tegen op één of andere reünie in de molen van Bels of op het (weer geopende?) Everlo. En dan hebben we geen idee van een mogelijke link via plantjes, mossen of paddestoelen....

Maar we zijn  wel erg ver afgedwaaald van teunisbloemen en bezemkruiskruid.....

Misschien dat een machtige administrator de orde kan herstellen?

vr groet

mcb

Windekind

CiteerHet waren zaden van de Aronskelk, die hij maar had meegenomen uit de "zoveel mooiere bossen" rond zijn toenmalige woonplaats, Dieren. Zo zouden we de flora van oost Twente op een wat hoger plan kunnen brengen.
Dat idee alleen al maakte me furieus. We hadden toch genoeg mooie planten in Twente? Daar kon de Veluwe niks aan toe voegen. Dit was gewoon een plan van niks.
Goh, dan bedoelde hij wellicht het faissantenbosje van Landgoed Middachten met de bermen er om heen.

Tja dat is ook een voorjaarsjuweel met Knikkend nagelkruid, Alpenheksenkruid, Klein heksenkruid, Verspreidbladig en Paarbladig goudveil, Slanke sleutelbloem, Boswederik, Bosereprijs, Gulden boterbloem, Muskuskruid, Gevlekte aronskelk, Bosbingelkruid, Gevlekt longkruid, Vingerhelmbloem en nog anderen op toch maar een klein stukkie bos.

Nu Twente weer :rolleyes:

Het mooiste dat ik zelf kan bedenken is "Achter de voort" .

Dat is ook geweldig, en qua bosgemeenschap wellicht zelfs wel mooier.
Maar qua soorten haalt het toch het bovenstaande net niet denk ik.

:P

Groet Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

#5
CiteerMisschien dat een machtige administrator de orde kan herstellen?
Zal wel niet..die wonen allemaal in Twente....

Corryabbink

Citeer
CiteerMisschien dat een machtige administrator de orde kan herstellen?
Zal wel niet..die wonen allemaal in Twente....
Een beetje reclame kan geen kwaad :P  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

CiteerHet mooiste dat ik zelf kan bedenken is "Achter de voort" .

Een echte topper in Twente vind ik het brongebied van de Mosbeek. Velden Beenbreek, Vetblad, Groenknolorchis, Parnassia, Vlozegge, Heidekartelblad en nog veel meer lekkers. En onder je voeten sijpelt het grondwater uit de bodem en vormt onder je ogen een beekje. Grandioos.

En natuurlijk het Hondeven. Maar dan moet je maar even kijken op onze webpagina over dit gebied.
Groet, Ron

Windekind

Beide gebieden ken ik goed  Ron.

Het dal van de mosbeek is inderdaag super.
Niet echt een bosgebied (daar haden we het namelijk over), maar een fantastisch brongebied.

Het hondeven ken ik ook goed (mooie Pingo-ruïne), al ben ik daar misschien wel 15 jaar lang niet geweest. Leuk en natuurlijk een bijzonder gebiedje, zeer mooi, maar staat toch wel een beetje in de schaduw van de echte toppers.
Het grootste deel van de door jouw genoemde soorten (website) ken ik ook uit die tijd. wat zijn volgens jouw de nieuwkomers ?

Ik zou Punthuizen en Stroothuizen eerder naar voren schuiven.
Al begrijp ik dat jij persoonlijk betrokken bent bij het Hondeven.
Ik herinner me dat Onno de Bruijn daar dik 15 jaar geleden ook al eens delen heeft laten plekken in overleg met de eigenaar (dat was in ieder geval wel de bedoeling).

In het geval van grasland/heide complexen e.d. wil ik dan graag Landgoed Staverden op de Veluwe naar voren schuiven als tegenkandidaat van de de Twentse toppers.

Weet je trouwens Ron dat wij ook een keer samen hebben gekeken naar planten.
Dat was in Almelo tijdens een ivn-excursie die jij leidde, met o.a. het schaatsbaantje in, hoe heette het gebied daar toch ? Gravenallee !
Ik denk wel bijna 20 jaar geleden. ik zou je niet herkennen nu, but I remember names quite well sometimes.


Groet,
Elmar



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Ron Poot

#9
Hoi Elmar.
Het woordje bos had ik even niet gezien. Maar als je het er over hebt, dan ken je vast Kloppersblok ook wel. Mooie voorjaarsflora met goudveil en sleutelbloem.

In de periode 1987-1990 hebben we (KNNV Almelo) het Hondeven onderzocht, in 1992 is een rapport verschenen. Eén van de gevolgen is, dat Onno de Bruijn, Fons Eijsink e.a. maatregelen geadviseerd hebben. Deze hebben geleid tot plagbeheer in 1996. Daardoor zijn veel bijzondere soorten toegenomen. In 2004 is opnieuw een stuk geplagd.
Nieuwe plantensoorten sinds het eerste onderzoek: Moeraswolfsklauw, Geelgroene zegge, Moerashertshooi, Klein wintergroen (in het bos uiteraard), Vlottende bies, Waterpostelein en (topper van dit jaar) Klein sterrenkroos. Daarnaast 10 soorten veenmos, allerlei bijzondere levermossen en 25 soorten libellen gevonden.

De excursie aan de Gravenallee herinner ik me nog wel. Jij was toen al behoorlijk fanatiek herinner ik me. Niet lang daarna ging je naar Velp, ik vond dat wel jammer.
Groet, Ron

Windekind

Hoi Ron,
het zijn inderdaad precies de soorten die ik niet ken van het gebied.


Klein sterrekroos die jij ok ontdekte is natuurlijk super. Ik heb die soort nog nooit gezien.



25 soorten libellen is ook behoorlijk, zitten daar nog echt bijzondere soorten bij ?

groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Ron Poot


Onder ander de volgende libellen zijn gevonden:
•   Koraaljuffer
•   Tengere pantserjuffer
•   Venwitsnuitlibel
•   Noordse witsnuitlibel
•   Platbuik
•   Maanwaterjuffer
•   Tengere grasjuffer
•   Noordse glazenmaker
•   Glassnijder
De Noordse glazenmaker is de meest recente topper, dit jaar voor het eerst aangetroffen - als larve en volwassen rondvliegend.

Oh ja, we hebben ook Draadzegge en Klein warkruid gevonden. Maar vermoedelijk waren die er vroeger ook wel maar niet ontdekt of herkend.
Groet, Ron

Corryabbink

Dat wordt praat maar raak :o  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

Teveel geneûl... de admin grijpt in.  :gun:  Wat gaat er nu gebeuren?  B)  
Groet, Ron

Corryabbink

#14
CiteerTeveel geneûl... de admin grijpt in.  :gun:  Wat gaat er nu gebeuren?  B)
Niet veel. Deze items moeten op het onderwerp toegespitst zijn. Nu in dit geval is dat zo. De titel is immers "Twentse flora".  De Teunisbloemen zijn we reeds gepasserd maar wat libellen daar nu doen........ :unsure:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Citeer
Citaat van: mcbud,Sep 12 2006, 00:26 AMHallo Corry

Bezemkruiskruid zou natuurlijk veel beter bij de spoorrails passen.
Maar op mijn scherm zou ik het er absoluut niet van kunnen maken.

De prominente rol van twentenaren op dit forum is -wat mij betreft- nog steeds een raadsel.
Dit verspreidingsbeeld heeft (wellicht niet in de minste plaats) ook  te maken met het feit dat Twente allerlei waarnemingen uit het verlden invoert.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Dirk van der Est

Wauw.. ik wist niet dat mijn tpoic zo'n wending zou krijgen lol.... groetjes, dirk van der est

JW_2all

#17
Citeer
Dit verspreidingsbeeld heeft (wellicht niet in de minste plaats) ook  te maken met het feit dat Twente allerlei waarnemingen uit het verlden invoert.

Groet,

Elmar
Aha, dat is het betere werk, daar moet ik voor 't Gooi en de regio Amsterdam nog aan beginnen. Al die oude notitieblokjes van vroeger kunnen dan eindelijk weggegooid worden. En daarna kan ik vijf jaar foto-archief op dezelfde wijze inboeken? Dat zitten nog al wat paddestoelen en flora bij o.a. ook uit Twente, Veluwe, Limburg e.d.
Dat houdt een mens van de straat.
Groet,
Jan

Corryabbink

#18
CiteerAha, dat is het betere werk, daar moet ik voor 't Gooi en de regio Amsterdam nog aan beginnen. Al die oude notitieblokjes van vroeger kunnen dan eindelijk weggegooid worden. En daarna kan ik vijf jaar foto-archief op dezelfde wijze inboeken? Dat zitten nog al wat paddestoelen en flora bij o.a. ook uit Twente, Veluwe, Limburg e.d.
Dat houdt een mens van de straat.


Ik zou zeggen kom maar op. Dan heeft iedereen er wat aan.
Er zouden veel meer boekjes leeggemaakt moeten worden :rolleyes:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Ron Poot

CiteerAl die oude notitieblokjes van vroeger kunnen dan eindelijk weggegooid worden

Al die oude boekjes heb ik niet ingeklopt, maar Pieter heeft wel de streeplijsten voor FLORON, die ik ooit bij hem had ingeleverd overgezet naar waarneming.nl. Dat heeft hij (met toestemming van betrokkenen) met meer lijsten van Twentse floristen gedaan, daardoor is de kaart van Twente zo goed gevuld.

:) tot mijn genoegen, het stimuleert om door te gaan.

De volgende stap is dat alle gegevens van FLORON (en andere PGO's) op deze manier beschikbaar komen.  
Groet, Ron

Pieter Stolwijk

Het Everlo is inderdaad weer open, maar heeft nu de uitstraling van een juppentent.

En (tante) Henny (racer Palthe-Borgelink) die vroeger de pannenkoeken bakte is inmiddels 95 jaar en nog goed gezond.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

Leuk om te horen dat het Everlo weer open is en dat de oude mevrouw Racer Palthe nog gezond is.
Wel jammer dat de sfeer is veranderd.
Geen spekpannekoeken meer, zeker. Dat zullend nu wel flensjes of blini's zijn geworden...
Ik herinner me nog dat de oude Racer Palthe (Hendrik?) met stront aan de laarzen oude kennissen op de deel kwam begroeten. Maar dat is lang geleden.
Ga er toch maar weer es kijken.

vr groet
marc

Pieter Stolwijk

Hendrik is al lang dood; zoon Jan en diens vrouw Rienni zijn onlangs met pensioen gegaan en hebben het grootste deel van het terrrein incl. de Havezathe aan Natuurmonumenten verkocht.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

marcel123

#23
De eerste afscheiding is een feit: de vrije republiek Twente.

www.waarneming.tw ?

(Remkes vandaag in de tweede kamer).

Corryabbink

#24
Citeerwww.waarneming.tw ?

Hebben we alles hier onder één dak en dan begint het spelletje van "verdeel en heers" weer :angry:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"