Mens, natuur, geloof, evolutie, oftewel een uitdaging... Revised

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 14, 2010, 20:47:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

dacht ie misschien dat je achter zn koeien aanzat?  :D
maar jullie hebben het kunnen bijleggen bij een pilsje?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

ah, dat zijn de betere punten al maak ik me nu wel wat zorgen om mijn nieren...
maar Tineke, geen nood als je weer eens droevig bent dan is Marina er vast wel voor je met haar wijze verlichting  ;)  (en volgens mij klopt dat ook wel tot een bepaalde hoogte ;-)
groeten, Ronald van Seijen

Question

#392
Ikke droevig? k geloof dat ik het daar niet zo mee eens ben  ;))
Citaat van: ronald op februari 06, 2011, 16:08:47 PM
Citaat van: Question op februari 06, 2011, 15:49:41 PM
Even verder val ik onder metaal-haan. Best interessant, al heb ik het idee dat sommige dingen niet kloppen, zoals dit:
CiteerJe kunt een Haan niet voor de gek houden.
ach..misschien ook wel..hé Ronald, hou maar op met mij voor de gek houden..want dat wordt niks..zegt de Chinese dierenriem  :P
of heeft die dierenriem jou nou ook al voor de gek?  ;D
maar met de dreigende castratie is mijn enthousiasme voor de chinese dierenriem wel wat getemperd geloof ik  ;)
:o ;D  :wacko:


Marina

dus: als ik niet wijs ben, en tineke niet droevig, zal ronald ook wel niet respectabel zijn  ;D

Tineke, ik las op een andere site dat Hanen LOSBANDIG zijn  :rolleye:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Citaat van: Marina op februari 06, 2011, 17:16:40 PM
dus: als ik niet wijs ben, en tineke niet droevig, zal ronald ook wel niet respectabel zijn  ;D

Tineke, ik las op een andere site dat Hanen LOSBANDIG zijn  :rolleye:
;D ;D ;D ohw sjit..dan is dat vast nog een on-ontdekt deeltje van mij. grinnik
heb je een linkje? waar heb je dat gelezen?!

Maico Weites

#395
Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 06, 2011, 14:43:20 PM
Okay dan, verder met discussiëren!
Ik probeer, vanuit mijn totale atheïsme, alles te begrijpen (zelfs wicca) en val van de ene verbazing in de andere wat mensen zich allemaal voor geks in hun hoofd kunnen halen maar hier houdt het voor mij dus nu echt op: www.academievoorastrologie.nl
Iemand die deze "steenbok" kan uitleggen wat deze pseudowetenschap (onder leiding van, nota bene, 2 doctorandussen!!!) in het hoger beroepsonderwijs doet? En hoe ze het voor mekaar hebben gekregen er een erkend bachelordiploma aan vast te koppelen?

''de eerste officiële HBO bachelor opleiding Astrologie ter wereld is in oprichting!''

Come fucking on! HBO-bachelor in astrologie? Wat volgt? Een 'hbo-bachelor' alchemie en wichelroedes maken?
Volgens mij heb ik dit eerder ergens gelezen (GeenStijl?). Maar hij is alleen maar in oprichting en dit zal toch geen officiële opleiding worden.

Ja GeenStijl: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/01/de_eerste_officiele_hbo_bachel.html
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Marina

World of Warcraftkunde! DAT ga ik studeren als ik groot ben!  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

In Gambia doet men nog aan voodoo en iedereen heeft daar zgn "Djudju's". Talismannen die je bij een tovenaar of tovenares kunt laten maken. Ik had er voor de gein eentje laten maken die me tegen ongelukken met de auto moest beschermen (leek me een leuk souvenir). Maar je kon dus bijvoorbeeld ook een "bullet-proof djudju" kopen. Ik sprak erover met een daar wonende Engelsman en die kwam met het verhaal dat de politiecommissaris van Serekunda er eentje had laten maken door een dure tovenaar (hoe duurder hoe beter) en vervolgens zijn sergeant opdracht gaf om op hem te schieten. Hij is daarbij overleden... Maar het meest opmerkelijke daarbij was een bericht in de krant waarin de commissaris van Banjul verklaarde dat hij er helemaal niets van begreep hoe dat nou kon want die van hem werkte wel!  Dat lijkt me ook wel wat... een HBO voor voodoo!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jarinka

#398
Deze topic heeft (indirect) inspiratie opgeleverd voor een nieuw gedicht :) Misschien niet de goede plek om hem te delen, maar toch wilde ik hem hier graag plaatsen.
Verloren fragmenten
Groeten, Jarinka Heijink

ronald

mooi Jarinka, leuk ook dat je indirect inspiratie van dit topic krijgt. het heeft in ieder geval weinig belemmeringen. off topic bestaat in dit topic eigenlijk niet en dat geeft volgens mij alle ruimte voor creativiteit  :)
groeten, Ronald van Seijen

Vincent Hart

Citaat van: Marina op februari 04, 2011, 20:53:43 PM
Ik heb het over zelf uitmaken wanneer je je vrije dagen wil hebben, en dat hoeft niet persé op zondag (tenzij dat je eigen keuze is tuurlijk).
Net als Jarinka dus ... Wat je hele tirade, naast dat 'ie nogal rabiaat overkomt voor een niet-gelovige, ook volslagen onnodig maakt, Marina ... Leven en laten leven moet wel van twee kanten komen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

stefanhageman

Dat klopt het is ook nog voor vrije/feest dagen  :wacko: Met alle respect voor gelovigen hoor je mag geloven wat je wilt (alhoewel niet extremistisch) want is wetenschap ook niet gewoon een Zoektocht naar Zekerheid die je als gelovige hebt in de vorm van de hemel?
Stefan Hageman


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jarinka op februari 06, 2011, 20:45:01 PM
Deze topic heeft (indirect) inspiratie opgeleverd voor een nieuw gedicht :) Misschien niet de goede plek om hem te delen, maar toch wilde ik hem hier graag plaatsen.
Verloren fragmenten

Ik vind het de mooiste afsluiting van dit topic wat er verzonnen had kunnen worden!
Tot ziens op een ander topic allemaal!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

Citaat van: stefanhageman op februari 06, 2011, 21:57:19 PM
Dat klopt het is ook nog voor vrije/feest dagen  >:D Met alle respect voor gelovigen hoor je mag geloven wat je wilt (alhoewel niet extremistisch) want is wetenschap ook niet gewoon een Zoektocht naar Zekerheid die je als gelovige hebt in de vorm van de hemel?
wetenschap kan idd ook makkelijk in een soort geloof veranderen, daar heeft het al vele eeuwen last van. maar het mooie van wetenschap is wel dat als iemand iets ontdekt of beweert, anderen hun uiterste best zullen doen om aan te tonen dat het niet zo is. dat houdt het levend en zorgt voor vooruitgang. maar het blijft bijzonder hoe zelfs de knapste koppen zich soms stuklopen op hun eigen denkbeelden.
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Misschien dat wetenschap en religie wel een gemeenschappelijke bron hebben: bang om te "verdwijnen" in het niets als je dood bent.
Wetenschappers willen dat hun naam voortleeft in hun onderzoek, gelovigen scheppen een hemel of een walhalla of reïncarnatie.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ronald

Citaat van: Marina op februari 06, 2011, 22:37:32 PM
Misschien dat wetenschap en religie wel een gemeenschappelijke bron hebben: bang om te "verdwijnen" in het niets als je dood bent.
volgens mij zeg je het daar precies goed. het idee dat dit alledaagse alles zou zijn is ook best moeilijk te behappen en je vindt het niet alleen bij wetenschap en geloof. ik heb er ook wel lang moeite mee gehad en had allemaal alternatieve visies om het wat draaglijker te maken. tegenwoordig ga ik er van uit dat dit alles is, en ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk al mooi genoeg vind. mocht er meer zijn, dan wordt dat gewoon bonus!  :angel:
groeten, Ronald van Seijen

Marina

Dat is een mooie invalshoek, Ronald! Wat er na je dood gebeurt blijft toch altijd gokken.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

g.j. keizer

#408
Citaat van: Marina op februari 06, 2011, 22:37:32 PMMisschien dat wetenschap en religie wel een gemeenschappelijke bron hebben: bang om te "verdwijnen" in het niets als je dood bent. Wetenschappers willen dat hun naam voortleeft in hun onderzoek, gelovigen scheppen een hemel of een walhalla of reïncarnatie.

Marina,
Zoals ik eerder al aangaf, geloof of religie is geritualiseerde, al dan niet in een geloofsovertuiging gestalte gegeven (collectieve) existentiële angst, angst om tijdens het korte aardse leven de controle over zichzelf en/of belangrijke anderen te verliezen, angst om zich niet (fysiek) voort te kunnen planten (nazaten, nalatenschap) en om na zijn of haar dood compleet in de vergetelheid te raken, omdat herinneringen van anderen aan jou - oh zo - vluchtig (zullen) blijken te zijn. Vandaar de aandrang om iets tastbaars in de vorm van souvenirs (let op de dubbele betekenis van het woord : de herinnering op zich en een object, waardoor je aan iets of iemand wordt herinnerd) of persoonsgebonden voorwerp (foto's, prullaria, "hebbedingetjes", transitional objects) achter te laten : een urn met as of een laatste rustplaats, oftewel een ultiem persoonlijke territorium in de vorm van een graf met steen, kunst, een boek, muziek, een schilderij of een postume tentoonstelling van je levenswerk, een gebouw, een naam als wetenschapper, een standbeeld, een straatnaam naar jou vernoemd, etc. En inderdaad, gelovigen scheppen of creëren een veronderstelde werkelijkheid na de dood zelf, omdat ze niet met de diep gevoelde angst kunnen leven, dat het allemaal voor niets blijkt te zijn geweest en leveren daarmee het beste bewijs voor de non-existentie van een "hiernamaals".
Als afsluiting een quote van Carl G. Jung : "Religion is a defense against a religious experience."
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

andre.schulten

"Religion is a defense against a religious experience"', zei Jung.
Ofwel: religie verhindert een religieuze ervaring.

Dit doet me denken aan 'The life of Brian' van Monty Python. Die film laat (naast een hoop zottigheid) haarfijn zien hoe het ontstaan van een religie in zijn werk gaat. Iemand krijgt om welke reden dan ook een aantal volgelingen en die beginnen ogenblikkelijk van alles en nog wat te interpreteren. En daarbij leveren ze hun ziel en zaligheid helemaal uit aan hun meester en stoppen acuut met zelf denken, met zelf initiatief nemen. Het filmpje dat Tineke een poosje geleden in dit topic plaatste van die goeroe die al schaterend een mop vertelde is een zelfde voorbeeld: let maar eens op de schapen rondom, de dwepers, de zalige-glimlachers.

Zo kan religie nooit bedoeld zijn. Ik denk dat mensen als Jezus, Boeddha, Weet-ik-wie, het leven heel intens hebben ervaren, hebben begrepen waar het werkelijk om gaat (wat was dat ook alweer.. ;)..het was zoiets als: je moet het leven be-leven..). Maar leg dat vervolgens maar eens aan anderen uit, als je het alleen maar kunt 'weten' door het te ervaren.. Dáár zit het probleem; je kunt het niet aan een ander voordoen.

Waarschijnlijk heeft iedereen wel eens zo iets ervaren. Iets dat je heel diep raakt en dat –als je het probeert weer te geven- vooral heel erg knullig klinkt. Ik heb zelf eens een poging gedaan om iets op papier te zetten:


TERUGKEER

Jaren gingen voorbij en ik zag mijn moeders familie amper. Mijn moeder hield me globaal op de hoogte en dat was het wel. En dan is het ineens 20 juli 2006. Harrie, de jongste broer van mijn moeder is overleden aan ziekte. Ik ging met mijn moeder naar de begrafenis. Voor mij geen punt van discussie.
De lijkwagen zou vanuit Winterswijk naar de boerderij rijden. Daar had hij altijd gewoond. Vervolgens zou de stoet naar de kerk in het dorp rijden. De wagen was vroeger dan afgesproken. Dat gaf het volgende tafereel: de wagen werd in de schaduw van een boom geparkeerd en de familie vormde een wachtende halve cirkel tussen de wagen en de boerderij. Ik stond achter de rolstoel van mijn moeder. Opeens stroomde een nauwelijks te beschrijven gevoel door mij heen: Hij gaat en ik sta hier. Ik die me altijd het buitenbeentje voelde. Ik die me altijd afzijdig hield van het familiegebeuren, van de kerk, van hoe het hoorde. Maar ook ik hoor hier te staan. Ook ik kom van deze boerderij, ook ik heb wortels in deze aarde, het is evengoed mijn land. Al is dat indirect, via mijn moeder. Ook ik hoor erbij. Wat ze ook van mij denken, wat ze ook van mij vinden.  Op dat moment herstelde zich een deel van de verbinding met mijn familie, met mijn voorouders, mijn geschiedenis.

Twee weken daarvoor was ik nog met moeder en mijn zus bij Harrie op visite geweest. Doodziek was hij en het bezoek was hem eigenlijk te veel. Hij schrok op toen we binnenkwamen. Hij zat aan de keukentafel, graatmager, broek en hemd aan –waarschijnlijk had hij de hele nacht zo gezeten. Holle blik. Het kwam niet tot een laatste gesprek, het bleef bij algemeenheden tussen veel ongemakkelijke stiltes door. Mijn moeder probeerde er nog een positieve draai aan te geven, maar hij wist allang beter.
Toen we weggingen, gaf hij me een hand en schonk me een flauwe glimlach.
'Dag André, weerkomm'n, hè?'

Ik ben teruggekomen, Harrie.
Ik ben er.


Een paar dagen na de begrafenis loop ik nog steeds met het rouwkaartje op zak. Ik moet diep graven om te ontdekken waarom. Aanvankelijk vond ik de ongeschreven regels en wetten van de kleine gemeenschap vooral dwingend en benauwend. Dat het moeilijk is om er uit de pas te lopen. Nu zie ik dat zo'n gemeenschap ook veiligheid en geborgenheid in zich heeft. Dat je je niet altijd volledig hoeft te conformeren aan de gewoonten, maar dat je dan wel sterk in je schoenen moet staan. Langzaam dringt ook tot me door hoe hard het boerenleven, zeker rond de Tweede Wereldoorlog, moet zijn geweest. Een leven aan de armoedegrens. Ik begrijp de eeuwige zuinigheid van mijn moeder beter. Alle restjes worden nog altijd bewaard. Toen ik eens had 'uitgevonden' dat wortels raspen met een kaasschaaf veel eenvoudiger is en niet spat, reageerde zij verontwaardigd: 'Maar dat is toch veel te dik'.
Ik kan nu ook het onbegrip over het afwijzen van een bed beter plaatsen, vroeger, toen ik als puberjongen met mijn stadse fratsen in het hooi wilden slapen. Het bed waar zo hard voor gewerkt was.

Het was een leven van aanpakken, doorpakken. Van vooral niet zwak zijn. Van buffelen om middelen van bestaan te hebben. Het werk is zwaar en de dagen zijn lang. Tegelijk moet je als boer, als geen ander, kunnen accepteren, moet je kunnen laten. Kunnen berusten dat je tegen weer en wind, tegen storm en ontij en dus ook tegen de slagen van het leven niet opgewassen bent. Daarin schuilt misschien wel de grootste kracht. Maar wellicht moet je eerst afstand nemen om dat te kunnen zien.

g.j. keizer

#410
Citaat van: andre.schulten op februari 08, 2011, 11:10:01 AM
1. "Religion is a defense against a religious experience"', zei Jung. Ofwel: religie verhindert een religieuze ervaring.
2.  'The life of Brian' van Monty Python. Die film laat haarfijn zien hoe het ontstaan van een religie in zijn werk gaat. Iemand krijgt om welke reden dan ook een aantal volgelingen en die beginnen ogenblikkelijk van alles en nog wat te interpreteren. En daarbij leveren ze hun ziel en zaligheid helemaal uit aan hun meester en stoppen acuut met zelf denken, met zelf initiatief nemen. Ik denk dat mensen als Jezus ... het leven heel intens hebben ervaren, hebben begrepen waar het werkelijk om gaat (je moet het leven be-leven..). Maar leg dat vervolgens maar eens aan anderen uit, als je het alleen maar kunt 'weten' door het te ervaren.. Dáár zit het probleem; je kunt het niet aan een ander voordoen.

André,
1, Ik zou dat vertalen als : "Religie is een verdedigings- of afweermechanisme tegen een religieuze ervaring", waarbij gelovigen het aan de sjamanen of hun opvolgers, de clerus overlaten om de religieuze ervaring voor hen te door- of beleven in plaats van dat ze het zelf (durven te) ervaren.
2. Historische bewijzen voor het bestaan van Jezus als mens van "vlees" en "bloed" ontbreken. In de "notulen" van de Keizerlijke Rechtbank in Rome is slechts één keer sprake van een joodse man genaamd Jezus, een misdadiger, die niet werd veroordeeld tot het kruis, maar tot steniging tot de dood er op volgde. Als je wilt weten, waar Jezus werkelijk symbool voor stond (Vliegenzwam/Gulden Vlies/Heilige Graal/Manna of Julius Caesar ?), zou je de inhoud van de volgende boeken eens "tot je moeten nemen" :
- "The Sacred Mushroom and the Cross" van John M. Allegro (heruitgave : Gnostic Media, 2009),
- "Astrotheology & Shamanism" van Jan R. Irvin & Andre Rutajit (Gnostic Media, 2007),
- "The Holy Mushroom. Evidence of Mushrooms in Judeo-Christianity" van Jan R. Irvin (Gnostic Media, 2008),
- "Failed God ? Fractured Myth in a Fragile World" van John A. Rush (North Atlantic Books, 2008),
- "The Mushroom in Christian Art" van John A. Rush (North Atlantic Books, 2010),
- "War Jezus Caesar ?" van Francesco Carotta (Goldman, München, 1999).
Als je er, net als Allegro, Irvin, Rush en ik, van uitgaat, dat het vroeg christelijk geloof tot in de vroege middeleeuwen zijn wortels had in rituelen rond het gebruik van hallucinogene paddenstoelen als de Vliegenzwam (Amanita muscaria) en het Puntig kaalkopje (Psilocybe semilanceata) door sjamanen en hogepriesters, die niet-ingewijden begeleiden bij hun eerste "religieuze" ervaring onder invloed van deze entheogenics, dan was het ooit wel mogelijk om de beleving te ondergaan op dezelfde manier als dat bij de "voorgangers" (in twee betekenissen van het woord), de sjamanen zelf was gebeurd. Zie ook : www.fungikeizer.weebly.com .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

andre.schulten

Citaat van: g.j. keizer op februari 08, 2011, 11:50:14 AM
zie ook:www.fungikeizer.weebly.com[/url] .

Há, zo schrijf je een paddenstoelenencyclopedie, zo ben je 'fungikeizer'...  ;D 
Maar, in een oogopslag: interessante stof. daar ga ik rustig voor zitten -later.

en verder:
Jij baseert je op de geestverruimende middelen -wat ik overigens een heel aannemelijke insteek vind.
Ik moet het hebben van de meer aardse ervaringen..  ;)

g.j. keizer

#413
Citaat van: andre.schulten op februari 08, 2011, 13:46:47 PM1. Há, zo schrijf je een paddenstoelenencyclopedie, zo ben je 'fungikeizer'...  ;D
2. Maar, in een oogopslag: interessante stof. daar ga ik rustig voor zitten -later. en verder: Jij baseert je op de geestverruimende middelen -wat ik overigens een heel aannemelijke insteek vind. Ik moet het hebben van de meer aardse ervaringen..  ;)

André,

1. Had ik het daar nou bij gelaten, dan had ik mij nooit zo durven noemen, maar er is nog wel wat meer verschenen op zwamgebied, zie bijv. mijn CD "De Interactieve Paddenstoelengids" (ETI BioInformatics, Kosmos, Natuur & Techniek (UNESCO), 2000/2010) en mijn door ETI/UvA beheerde website op www.soortenbank.nl : Paddenstoelen, waar je onder Inhoudsopgave : "Godsdienst en bijgeloof" en onder Vliegenzwam : Extra informatie nog veel meer info over dit onderwerp kan vinden.
2. Zoek je een meer "down to earth" ervaring, dan kan ik je het boek van Francesco Carotta aanbevelen (zie ook het volgende bericht).

Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#414
Citaat van: leonwillems@home.nl op februari 08, 2011, 12:36:14 PMHoe zit het dan met Josephus?

Leon,

Flavius Josephus (37-100), geen tijdgenoot van Jezus, die volgens de overlevering op 33-jarige leeftijd in 30 AD zou moeten zijn overleden, was een joodse geschiedschrijver, die niet het "levensverhaal" van Jezus, maar van het door zijn trouwe volgelingen, de legionairs en veteranen van de keizerlijke garde vertelde verhaal van de na zijn dood gedeïficeerde en als god aanbeden kleinzoon van Venus, Julius Caesar, heeft opgeschreven. Deze "apostelen" en aanbidders van "divi filius" Julius Caesar verspreidden zich na zijn dood in 44 voor Christus vanuit Rome over de eilanden in het oosten van de Middellandse Zee (Cyprus), tot ze in Palestina aan land gingen, waar ze een kolonie stichten en hun als godsdienst gepresenteerde geloof onder de lokale bevolking verspreiden. De bijbelboeken (OT) en evangeliën (NT) werden in de periode 70 tot 100 na het begin van onze jaartelling geschreven door "apostelen" en "evangelisten", die Jezus als persoon nooit kunnen hebben gekend. Verder toont Carotta een opvallende overeenkomst aan tussen het werk "Historiae", waarin het leven van Julius Caesar wordt beschreven, door Gaius Asinius Pollia (76 v.Chr.-4 AD), een bondgenoot van Julius Caesar en stichter van de Romeinse bibliotheek, en het oudste evangelie, het in een simpel "allochtoon" latijn geschreven evangelie van Marcus, een tweede of derde generatie immigrant in Rome. En hij laat zien, dat 75 jaar voor de veronderstelde dood van Jezus, in religieuze ceremonieën al vooruit werd gelopen op bepaalde motieven, die van grote betekenis zijn in de hedendaagse Goede Vrijdag lithurgie van de rooms katholieke mis. Hij komt uiteindelijk tot de slotsom, dat het verhaal van Jezus niets anders dan het herschreven verhaal van Julius Caesar's levensgeschiedenis en lot is, waarbij niet Jezus uiteindelijk gekruisigd werd, maar een aan een op een kruis lijkend tropaeum bevestigde wasreplica van Julius Caesar's lichaam op het Forum Romanum aan de rouwende Romeinen werd getoond. Overigens werd niet Julius Caesar als Jezus in een stal met een os en ezel geboren, maar de "onbevlekt ontvangen" aangenomen zoon van Julius Caesar, de latere keizer Augustus Gaius (Octavius of Octavianus) (63 v. Chr.-14 AD). Zie verder het boek "War Jezus Caesar ?" van Francesco Carotta.
Josephus was oorspronkelijk een van de joodse legerleiders, die leiding gaven aan de Joodse opstand (66-70), waarbij de romeinen de joden versloegen en Jeruzalem en de Joodse tempel verwoesten. Volgens Joseph Atwell, schrijver van het boek "Caesar's Messiah", was de Jezus-figuur een verzinsel van het Romeinse Keizerlijke Hof bedoeld : "to offer a vision of a "peaceful Messiah", who would serve as an alternative to the revolutionary leaders of first century Israel, that threatened Rome, so it was nothing but an official scam to pacify the jews."   
In de tijd, dat hij nog naar de naam Ratzinger luisterde, heeft zelfs de huidige paus toegegeven, dat tegenwoordig het grootste probleem bij de zending en geloofsverspreiding is, dat er geen historisch bewijs voor Jezus' bestaan als mens van vlees en bloed is. En de paus luistert, net als de Romeinse keizers, naar de naam Pontifex Maximus, werd oorspronkelijk net als hen in een draagstoel rondgedragen, draagt net als de Romeinse keizers rode schoenen en heeft, net als de kardinalen en bisschoppen, het teken van de dolk met de verwondingen van de dolkstoten ter hoogte van zijn schouder en hals als symbool op de stola, die hij om zijn nek en schouders draagt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#415
Citaat van: g.j. keizer op februari 08, 2011, 11:50:14 AM
Citaat van: andre.schulten op februari 08, 2011, 11:10:01 AM"Religion is a defense against a religious experience"', zei Jung. Ofwel: religie verhindert een religieuze ervaring.
Ik zou dat vertalen als : "Religie is een verdedigings- of afweermechanisme tegen een religieuze ervaring", waarbij gelovigen het aan de sjamanen of hun opvolgers, de clerus overlaten om de religieuze ervaring voor hen te door- of beleven in plaats van dat ze het zelf (durven te) ervaren.

André,

Nog een aanvulling. Jung heeft pogingen ondernomen om de Bardo Thodol, het Tibetaanse Dodenboek, te analyseren, maar slaagde er tot zijn grote frustratie niet in om tot een bevredigende interpretatie van de "religieuze" teksten te komen, omdat hij niet inzag, dat de onder invloed van hallucinogene of anderszins psycho-actieve stoffen tot stand gekomen Bardo Thodol alleen door "ingewijden" kan worden begrepen, die vergelijkbare spirituele ervaringen hebben ondergaan.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

ronald

Citaat van: andre.schulten op februari 08, 2011, 11:10:01 AM
Het filmpje dat Tineke Ronald een poosje geleden in dit topic plaatste van die goeroe die al schaterend een mop vertelde is een zelfde voorbeeld: let maar eens op de schapen rondom, de dwepers, de zalige-glimlachers.
zo leer je elke dag bij, nu blijk ik zowaar een dwepend schaap te zijn  ;D  ik zit dan niet in dat filmpje, maar kijk wel graag filmpjes waarin deze man met woorden probeert te wijzen naar dat wat niet in woorden te vangen is. hij verteld hetzelfde als bv eckhart tolle, en ik vermoed dat ook jezus en aanverwanten hetzelfde probeerden.
en je hebt voor een groot deel gelijk hoor, veel mensen die naar bv deze man of eckhart tolle gaan blijven hangen in de woorden en maken van de vertellers meer dan ze zijn, hoe hard die vertellers ook roepen dat ze dat niet moeten doen. als je nog volledig in je verstand zit dan is wat er verteld wordt vaag gebrabbel of misschien wel juist hele belangrijke spirituele info (bij dit soort mensen past de geweldige zin: stil verd >:( rie, ik zit te mediteren... ;) ). wat dit soort mensen vertellen kan echter wel dat denken leren doorbreken zoda je een ruimere blik krijgt die open staat voor wat het leven brengt ipv vanuit je verstand alles te beoordelen zonder het eigenlijk echt te zien.
zelf heb ik enkele jaren terug zelf een erg verhelderende ervaring gehad waarna het leven opeens enorm veel makkelijker en mooier werd. wat ik toen zag/voelde/wist was ongeveer hetzelfde als wat de man in het filmpje, eckhart tolle en aanverwanten zeggen. en dat is opzich ook geen wonder, want van binnen weten we het eigenlijk allemaal allang. zoals je al zei André, je kunt het niet in woorden uitdrukken en ik heb mijn pogingen daartoe ook maar gestaakt. ik denk dat het grootste probleem is dat het eigenlijk zo simpel is dat we er makkelijk volledig overheen kijken.

trouwens erg mooi en ontroerend André, dat verhaal van je!
groeten, Ronald van Seijen

Vincent Hart

Citaat van: g.j. keizer op februari 08, 2011, 11:50:14 AMAls je er, net als Allegro, Irvin, Rush en ik, van uitgaat, dat het vroeg christelijk geloof tot in de vroege middeleeuwen zijn wortels had in rituelen rond het gebruik van hallucinogene paddenstoelen als de Vliegenzwam (Amanita muscaria) en het Puntig kaalkopje (Psilocybe semilanceata) door sjamanen en hogepriesters, die niet-ingewijden begeleiden bij hun eerste "religieuze" ervaring onder invloed van deze entheogenics, dan was het ooit wel mogelijk om de beleving te ondergaan op dezelfde manier als dat bij de "voorgangers" (in twee betekenissen van het woord), de sjamanen zelf was gebeurd. Zie ook : www.fungikeizer.weebly.com .
Voor wat het waard is: Ik kan me (ook) als verstokt atheist wel iets voorstellen bij het hebben van een 'religieuze ervaring' onder invloed van hallucinogenen. Uiteraard alleen op basis van wat ik daarover heb gelezen ...  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

g.j. keizer

Citaat van: Marina op februari 06, 2011, 14:50:40 PMAstrologie hangt immers nauw samen met astronomie.

Marina,
Niet alleen met astronomie, maar nog veel meer met de wortels van het ontstaan van godsdiensten als het judeo-christelijke geloof en de islam. Zie bijvoorbeeld : Jan Irvin & Andrew Rutajit. Astrotheology & Shamanism. Christianity's Pagan Roots. A Revolutionary Reinterpretation of the Evidence. (Gnostic Media, 2009).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: Marina op februari 05, 2011, 20:27:51 PMEr zijn heel veel stromingen in het paganisme, variërend van de (tot voor kort officiële) godsdienst van IJsland tot hele groepen vrouwen die maagd blijven om de Godin te eren tot kruidenvrouwtjes die de jaarfeesten in ere houden en van alles daar tussenin. Je hebt Asatru, Gardnerianen, Alexandrianen, sjahmanen, leunstoelheksen en eclectisch paganisten.

Marina,

En terugkomend op je eerdere bericht over paganisme, ken jij "The cult of the Divine Births in Ancient Greece" van Marguerite Rigoglioso ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen