Mens, natuur, geloof, evolutie, oftewel een uitdaging... Revised

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 14, 2010, 20:47:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

nee t had iets met wilgen te maken geloof ik, maar zeker weten doe ik t niet
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

nee je hebt gelijk, wel groente!

edit: die met die wilg is een griend, daar was ik mee in de war
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Als we toch off-topic zijn, wat betekent je onderschrift, Marina?
En wat Groningen betreft, ik ben fan van Kees Stip.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Maico Weites

Marina, ben je dan ook een 'heks' en geloof je echt in goden of zijn het meer dat de verhalen/levenswijze je gewoon aanspreken?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Marina

@Maico:
Leuk dat je interesse toont!

Er zijn heel veel stromingen in het paganisme, variërend van de (tot voor kort officiële) godsdienst van IJsland tot hele groepen vrouwen die maagd blijven om de Godin te eren tot kruidenvrouwtjes die de jaarfeesten in ere houden en van alles daar tussenin. Je hebt Asatru, Gardnerianen, Alexandrianen, sjahmanen, leunstoelheksen en eclectisch paganisten.
(Het Satanisme is btw gebaseerd op de bijbel, dus niet paganistisch.)


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Margreet Kwh

Marina, dank voor je uitvoerige antwoord. Zo'n tijd wil ik ook niet terug.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Ik ben net terug van de "jacht". Afgelopen 48 uur 16 uur geslapen, 24 uur gewerkt en voor de rest op de weg gezeten. Geen internet, tv, of radio, een hoop gestress en de telefoon erbij, maar wel op mijn gemak en uitgebreid over het een en ander na kunnen denken over mijn laatste bezoek hier. Sterkste punten op dit topic tot nu toe zijn die van Jarinka (klinkt als "Eureka", maar dan vrolijker  ;) ). En die van André (onze scheppende dichter [of was het een dichtende schepper?  ;) ]). -> Deze hele "discussie" leidt tot nul komma nul, misschien zelfs tot minder! De geweldige natuur ("het alles", "het mooiste en boeiendste wat er is") moeten we delen, vooral met iedereen die dat ook geweldig vindt... en dan bundelen we kracht en komen we veel verder, los van geloof of ongeloof. En Jarinka maakt inderdaad eigenlijk een heel groot punt! Op dit topic wordt eigenlijk niet gediscussieerd. Het is een verzamelhoek geworden van overtuigd ongelovigen om hun nog niet overwonnen frustraties te uiten zonder in de gaten te hebben dat ze anders denkende mede-genieters van waarneming.nl plezier ontnemen door ze tegen de schenen te trappen. Het algemene (en grootste!) doel (natuurbesef, -bescherming en -educatie) is hier belangrijker dan het persoonlijke!
Ik stel voor dat we dit topic opheffen en afspreken dat we creationisme <-> evolutionisme bij verder waarnemingsgenot buiten beschouwing laten om zo een hoger doel te bereiken.
Iedereen akkoord als ik een PM stuur naar Hisko om dit topic te verwijderen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

Topics verwijderen omdat je je niet in alle standpunten kunt vinden, dat zou ik wel een hele foute zaak vinden.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

andre.schulten

ah Broeder Bart, gij hebt het Licht gezien!
mijn zegen heeft u..

maar zonder gekheid: volledig mee eens.

vuurvlinder

Ik ben het er ook mee eens, het is een gebed zonder einde.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ronald

ik zou het zeker jammer vinden om de uitdaging (zie titel) als mislukt te zien omdat er zo nu en dan een kinkje in de kabel komt. er komen ook hele mooie gesprekken uit voort, en ik vind eigenlijk nog steeds dat je wat je standpunt ook is met een open mind zo'n gesprek moet kunnen hebben.
en dat er niks gewonnen wordt met deze discussie wou ik niet zeggen. het zet me soms wel aan het denken en dat is altijd goed. en Bart, ik zie dat het topic bij jou ook een hele gedachtengang heeft losgemaakt. discussies, zeker om dit soort punten zullen nooit tot een eensluidende conclusie komen, en daar zijn ze mijns inziens ook niet voor bedoeld.
het is ook zeker niet het onderwerp wat de zaken in opschudding brengt, maar de meningen van mensen. zelf op een kookforum kan de mens het volledig uit de hand laten lopen, en ook op natuurfora zie je dat soms gebeuren.
maar als men hier vind dat het topic wel verwijderd kan worden lig ik daar ook niet wakker van hoor. het is een mooi stukje geschiedenis, en als dit 'sterft' leeft er wel weer wat nieuws op. als ik dit soort dingen teruglees (wat toch al vrij zeldzaam is) dan zit er toch niet de energie achter zoals wanneer het ontstaat, het is alweer verleden.
ik vind alles dus prima, maar ben het er zeker niet mee eens dat dit soort gesprekken niks opleveren  :)
groeten, Ronald van Seijen

Jarinka

Ik zit te twijfelen over het sluiten of niet. Om de sfeer niet opnieuw verhit te laten worden is sluiten een goede optie. Maar we kunnen deze topic ook omdopen tot een topic waar mensen kunnen vertellen wat ze wél geloven/waarom ze leven zoals ze leven. Zonder vooroordelen. Puur ter informatie, om niet het algemene beeld van de levensstijl te zien, maar om te zien hoe mensen het persoonlijk vinden en ervaren. Wat beïnvloedt je leven? Volg je bepaalde regels (niet alleen van bv. het christendom, maar ook zen), en hoe wordt je leven daardoor veranderd?

Marina, ik ben bijvoorbeeld erg nieuwsgierig naar wicca. Ik heb het een en ander op deze site gelezen (bewust niet de Wikipedia-pagina geopend, want ik ben benieuwd naar hoe een wiccan het uitlegt), maar weet niet of daar goed uitgelegd staat op welke manier jij wiccan bent. Doe je wel eens rituelen (als dat het goede woord is) en andere dingen die op die site beschreven staan? Hoe ben je bij wicca gekomen? Weten vrienden/familie ervan, en hoe reageren ze erop?
Als je dit soort dingen te persoonlijk vindt om hier openbaar neer te zetten, of als deze topic verwijderd/gesloten wordt kun je het PM'en. En als je er geen zin in hebt, kan ik het prima begrijpen ;)
Groeten, Jarinka Heijink

Margreet Kwh

Wat mij betreft hoeft het topic niet verwijderd te worden.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Question

Van mij hoeft dit topic niet gesloten te worden. Ik vind het juist erg interessant hoe anderen denken, en hoe ze bepaalde dingen zien. Dat is (vind ik) juist erg leerzaam. Als het idd toch weg wordt gehaald..nou ja..so be it. Dat is dan nog niet een wereldramp al zou ik het wel een beetje jammer vinden.

ronald

Citaat van: Jarinka op februari 05, 2011, 23:39:14 PM
Maar we kunnen deze topic ook omdopen tot een topic waar mensen kunnen vertellen wat ze wél geloven/waarom ze leven zoals ze leven. Zonder vooroordelen. Puur ter informatie, om niet het algemene beeld van de levensstijl te zien, maar om te zien hoe mensen het persoonlijk vinden en ervaren. Wat beïnvloedt je leven? Volg je bepaalde regels (niet alleen van bv. het christendom, maar ook zen), en hoe wordt je leven daardoor veranderd?
dat is ook waar ik het oorspronkelijke topic voor het opgestart. ik vind open discussies over dit soort zaken heel mooi, en al moet je er soms voor door wat gemodder, het wordt toch ook steeds wel weer interessant. het is een proces als het leven zelf, soms is het allemaal prachtig, en dan is het weer een tijdje wat aanmodderen.

over zienswijzen: ik vind zen geweldig. ik heb misschien wel geen idee wat het precies inhoudt, maar misschien is dat ook juist wel de essentie ervan. zodra je zen snapt met je verstand lijkt het geen zen meer te zijn. het heeft ook geen regels, je hoeft niet elke dag om kwart voor drie een rondje om je stoel te huppelen, maar gewoon doen wat je doet. toen het ooit op mijn pad kwam en iemand me vertelde dat je dingen heel aandachtig deed, bv een vloer dweilen en dan daar ook echt mee bezig zijn vond ik dat maar raar. je kon tijdens zo'n saaie klus toch veel beter aan allemaal leuke dingen denken? maar ik heb nu wel geleerd dat de meest onbenullige klusjes heel bevredigend kunnen zijn als je er echt in opgaat. zen is volgens mij niet veel meer of minder dan dat, maar ook daar maken mensen soms een soort geloof van. een mooi verhaal vind ik altijd die van de man die zit te mediteren om tot rust te komen. zijn kinderen zijn nogal luidruchtig, en flink geïrriteerd roept hij: stil, ik zit te mediteren!...  ;D
groeten, Ronald van Seijen

ronald

maaru, misschien toch wel belangrijker dat wat er met dit topic gebeurt: ben je nu alweer wat in de rust dan Bart? klinkt wel erg hectisch die jacht van je.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

als ik het zo las dan heeft hij heel wat afgecontempleerd, ik zag wel even een heel andere mening dan anders en dat vond ik toch wel mooi. misschien heeft hij wel gelijk, misschien ook niet, maar flinke zijsprongen van iemands gebruikelijke gedachten kunnen heel mooie inzichten opleveren omdat je even uit een vast denkpatroon stapt.
groeten, Ronald van Seijen

Question

Citaat van: ronald op februari 06, 2011, 00:11:20 AM
als ik het zo las dan heeft hij heel wat afgecontempleerd, ik zag wel even een heel andere mening dan anders en dat vond ik toch wel mooi. misschien heeft hij wel gelijk, misschien ook niet, maar flinke zijsprongen van iemands gebruikelijke gedachten kunnen heel mooie inzichten opleveren omdat je even uit een vast denkpatroon stapt.

nou je t zegt..idd. wat een ommekeer. hoe belangrijk zijn dingen dan nog he? Als je er bij ff stilstaat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op februari 05, 2011, 23:58:31 PM
maaru, misschien toch wel belangrijker dat wat er met dit topic gebeurt: ben je nu alweer wat in de rust dan Bart? klinkt wel erg hectisch die jacht van je.

Mwoaah, valt wel mee, ik moet af en toe flink pieken maar dat ben ik gewend. Maar ik kwam gewoon tot de conclusie dat er niet meer gediscussieerd werd. Het was een eenzijdige verzameling van gelijkdenkenden geworden die elkaar alleen maar beaamden door (inderdaad Jarinka) een beetje kerkje te plagen (met mezelf vooraan op de overbodige barricades, mijn excuses iedereen). Het is eigenlijk sinds Jarinka ertussen kwam met haar standpunt dat er weer gediscussieerd wordt en nieuwe inzichten ontstaan. Ik vond, tot een paar posts geleden, dat we zinloos bezig waren. Maar het ziet er inmiddels weer anders uit dus...

Ik ben trouwens inderdaad behoorlijk zenuwwappig ivm de reis -> Heb ik de auto bijna helemaal op orde breekt er op het laatste moment nog even een bout af van het rechter voorwiel bij het terugleggen ervan -> peperdure reparatie die ik zelf niet kan en waarvoor geen tijd meer is (er moet een nieuw draadeind in de naaf gezet worden). Geen andere keus dus dan de gok te wagen met een verzwakte wielbevestiging (in gezelschap van een navigator die, heel vreemd, in zuidelijke richting de landkaart ondersteboven te houdt  ;) ). (da's dus zo'n beetje 100% van de ongeveer 7600 km...  :P ). Maar goed, het is een barrelrace, oftewel een uitdaging...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

mooi dat je tegen die jacht kunt Bart, en zoals ik zei, volgens mij heb je daar wel mooie inzichten bij gekregen. ik vind nog steeds dat het niet zinloos is om als behoorlijk gelijkgestemden zo nu en dan maar wat aan te modderen (al viel dat ook best wel mee, ook daar kwam zo nu en dan wel mooie dingen uit, maar idd soms was het niet veel meer dan maar wat vastgeroest gemopper). het leven kan nou eenmaal niet uit een aansluitende serie successen en winstgevende dingen bestaan. het leven zelf is in principe ook ontstaan uit imperfectie. als na de oerknal alles perfect en gelijk was geweest hadden nooit sterrenstelsels kunnen ontstaan en deze 'natuurwet' gaat (bijna?) altijd op.
maar wat aanmodderen wordt in onze cultuur ook vaak als nutteloos gezien, iets waar ik het ook niet mee eens ben. als er even niks nieuws wil verschijnen, en je ziet nog geen andere optie, die dan maar gewoon wat en er komt vanzelf weer iets op je pad.

om vanuit onze gemiddelde cultuur gezien te reageren op je afgebroken wielmoer, tsjee wat balen zeg, hoeveel pech kun je hebben!
om meer vanuit mijn denkwijze te reageren: goh Bart wat mooi dat je uitdaging nu al begonnen is!  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Okay dan, verder met discussiëren!
Ik probeer, vanuit mijn totale atheïsme, alles te begrijpen (zelfs wicca) en val van de ene verbazing in de andere wat mensen zich allemaal voor geks in hun hoofd kunnen halen maar hier houdt het voor mij dus nu echt op: www.academievoorastrologie.nl
Iemand die deze "steenbok" kan uitleggen wat deze pseudowetenschap (onder leiding van, nota bene, 2 doctorandussen!!!) in het hoger beroepsonderwijs doet? En hoe ze het voor mekaar hebben gekregen er een erkend bachelordiploma aan vast te koppelen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Marina op februari 06, 2011, 14:46:50 PM
Ik ben ook steenbok. Zijn die anders dan anderen dan?

Nee, helemaal niet, was overdrachtelijk bedoeld.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Question

hmm..zou k ook studiefinanciering kunnen krijgen voor een schilder cursus? (niet voor kozijnen enzo) ;D
Hihi..ik val onder waterman, maar k ben helemaal niet zo dol op water. :rolleye:

ronald

ik ben een stier, maar houdt er helemaal niet van om met speren in mijn rug op rooie doekjes af te rennen  :P

hoe het kan dat geleerde mensen/wetenschappers zichzelf voor de gek kunnen houden is volgens mij niet veel anders dan wat mensen overal proberen. we willen alles kunnen uitleggen, en als we goed met woorden zijn kunnen we daar net zo lang mee goochelen tot het waar lijkt en we weer even rust hebben. maar dan duikt er weer iemand op die een tegenbewijs heeft en dan begint de jacht naar waarheid weer.

het boek waar ik nu in lees is wat dat betreft echt leuk. vaak totaal onleesbaar voor me omdat het over natuurkunde gaat en de neutrinos'en weet ik wat voor deeltjes vaak langskomen. maar dan om aan te geven hoe fanatiek de wetenschap zoekt naar unificatie. er moet een code zijn voor het hele leven, en die willen ze vinden. belangrijk daarbij is dat alles symmetrisch moet zijn, zodat het begrijpbaar en mooi is. maar altijd duikt er weer een onstabiel deeltje op, of een deeltje wat gewoon totaal maling heeft aan theorieën. dan is er weer opschudding en gaan de theoristen weer aan het werk om een betere theorie te bedenken om de zaak weer glad te strijken. dat deze zoektocht onvruchtbaar zal blijven mag duidelijk zijn, want we kunnen nooit alle info betrekken in de wetenschap, slechts het deel waar we bij kunnen. en dat is maar een piepklein deeltje, al wordt onze kom die we kennen wel steeds wat groter. maar tot het einde van oneindigheid zullen we nooit komen, hoe hard we ook ons best doen.
grappig is ook dat deze man, die zijn best doet om aan te tonen dat je heel voorzichtig met vaststaande waarheden moet zijn, toch beweert dat licht het snelste is wat er kan zijn. alles wijst daar wel op, maar wederom kunnen we niet alles zien, laat staan meten. licht is dus het snelste wat we kennen, en waarschijnlijk ook wel het snelste wat er is. maar om daar nou zo zeker van te zijn is weer een waarheid aanhangen die bijna niet te toetsen is.

zelfs de allerslimste wetenschappers kunnen er soms enorm naast zitten maar toch hun mening niet makkelijk loslaten (zelfs einstein had het wat dit betreft niet makkelijk), dus dat astrologie op bepaalde punten heel serieus wordt genomen lijkt me niet heel raar.
groeten, Ronald van Seijen

ronald

Citaat van: Marina op februari 06, 2011, 15:08:21 PM
De chinese dierenriem is wel heel leuk, ik ben benieuwd of jullie je hier ook beter in kunnen vinden:
(ik blijk een vuur-haan te zijn  ;D )

http://www.astrologie.ws/chinast.htm

ik blijk een water-os te zijn. maar of ik me kan vinden in de beschrijving ervan? deels wel en deels niet, eigenlijk niet veel anders dan de sterrrenbeeld verhaaltjes die ik soms wel eens lees  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Marina

en zo ben je gecastreerd voor je t weet  ;D (stier... os...)
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Question

Citaat van: Marina op februari 06, 2011, 15:08:21 PM
De chinese dierenriem is wel heel leuk, ik ben benieuwd of jullie je hier ook beter in kunnen vinden:
(ik blijk een vuur-haan te zijn  ;D )

http://www.astrologie.ws/chinast.htm
CiteerVervolgens komt de Draak, die typisch een Waterman is,
:rolleye: :rolleyes:

Question

Even verder val ik onder metaal-haan. Best interessant, al heb ik het idee dat sommige dingen niet kloppen, zoals dit:
CiteerJe kunt een Haan niet voor de gek houden.
ach..misschien ook wel..hé Ronald, hou maar op met mij voor de gek houden..want dat wordt niks..zegt de Chinese dierenriem  :P

ronald

Citaat van: Question op februari 06, 2011, 15:49:41 PM
Even verder val ik onder metaal-haan. Best interessant, al heb ik het idee dat sommige dingen niet kloppen, zoals dit:
CiteerJe kunt een Haan niet voor de gek houden.
ach..misschien ook wel..hé Ronald, hou maar op met mij voor de gek houden..want dat wordt niks..zegt de Chinese dierenriem  :P
of heeft die dierenriem jou nou ook al voor de gek?  ;D
maar met de dreigende castratie is mijn enthousiasme voor de chinese dierenriem wel wat getemperd geloof ik  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ronald

 ;D  ook daar ben ik idd geen fan van.
wel leuk overigens dat de enige keer dat ik echt dacht dat mijn laatste uur geslagen had een ervaring met een stier was. ondanks een stroeve start konden we het na en tijdje toch zo 'goed' met elkaar vinden dat ik het weiland uit kon komen en bleek het gewoon een stierlijk onderonsje geweest te zijn.
groeten, Ronald van Seijen