Mens, natuur, geloof, evolutie, oftewel een uitdaging... Revised

Gestart door Bart van Hoogstraten, december 14, 2010, 20:47:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

#150
Citaat van: evertdirks op december 27, 2010, 16:03:36 PM
Citaat van: g.j. keizer op december 27, 2010, 14:11:07 PMJulius Caesar herschreven.
1. Met zo'n achternaam zou ik dat ook graag geloven  ;D .
2. Je stelling gaat niet helemaal op. In de geschiedschrijving van de Romeinen is de berechting van een persoon rond die tijd die Jesus zou moeten zijn wel opgetekend.

Evert,
1. Mijn achternaam (Keizer, was Keizers = van de Keizer) komt van boerderij De Keizer in Lochuizen, waar mijn voorouders tot 1822 dicht bij hebben gewoond. In de Napoleontische tijd kreeg iedereen verplicht een achternaam en zij hebben toen blijkbaar voor vernoeming naar het buurtschap of het "noaberschap" van de boerderij gekozen. Als reizende timmerlieden zouden ze ook voor Timmerman(s) hebben kunnen kiezen.
2. In de geschiedschrijving van de Romeinen komen meerdere door hen vervolgde "profeten" en "zendelingen" voor, die o.a. naar de naam Jezus of naar de naam van een van "zijn" apostelen luisterden. Voor de "Messias" van het Nieuwe Testament moet je terug naar de in het Grieks vastgelegde en vanuit andere oorspronkelijke geschriften in andere talen vertaalde (bijbel)teksten. En ik voeg maar eens enkele citaten uit het hoofdstuk "De onkenbaarheid van de historische Jezus" uit "Het onheil van het christendom of pleidooi voor een humaniteit zonder God" van Joachim Kahl (1970) toe : "Welke hypothese is op grond van het aanwezige bronnenmateriaal gerechtvaardigd ? De stelling, dat een historische figuur na zijn onbegrijpelijke dood door zijn aanhangers tot een goddelijk wezen werd opgehemeld ? Of de omgekeerde stelling, dat een aanvankelijke mythe achteraf tot een historische figuur gevormd werd ?" ... "Iedere theologie, die - hoe vaag ook - principieel uitgaat van de historische Jezus, zwelgt in verzinsels. Want de onvoorwaardelijke zekerheid van het geloof is onverenigbaar met de steeds relatieve historische resultaten".
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

ronald

Citaat van: g.j. keizer op december 27, 2010, 16:24:27 PM
Citaat van: Marina op december 27, 2010, 16:11:17 PMokselsnuiven, ik sla het even over  :( (ik zie vanzelf wel of het een man of een vrouw is)

Marina,
Dat is het 'm nou juist, het orgaantje in je neus heeft een niet bewust waarneembare voorsprong op je ogen  :o  en registreert veel eerder met welk geslacht je van doen hebt. En ik heb begin 70-er jaren met het studenten aan mouwoksels laten ruiken zelfs studiepunten en een bescheiden inkomen verdiend.
geweldig hoe een topic na de wederopstanding kan evolueren tot okselsnuiven!  ;D

met die geuren schijnen we ook geschikte partners te kunnen herkennen en zo de meest positieve genencombi's te maken. wat teveel op onszelf lijkt ruikt minder interessant zeg maar. mischien is dat ook de reden dat zoveel relaties mislukken, er wordt te veel met parfum gewerkt en dan pik je zomaar de verkeerde? maar misschien zijn we ook wel veel minder een monogame soort dan we denken?
groeten, Ronald van Seijen

liesbeth te Paske

Citaat van: Marina op december 27, 2010, 18:58:46 PM
ik las wel ergens dat je door zoenen onbewust het testosteronlevel van een man weet
(vooropgesteld dat je met een man zoent dan  ;D )
Door de hoeveelheid speeksel die er dan vrij komt?? :P
Groet,
Liesbeth

Sonderbare Vogel

Marina

ugh nee, dat zijn gewoon mannen die niet kunnen zoenen
Nee ik weet niet hoe dat zit, ons onderbewustzijn schijnt dat ergens op te meten en te registreren
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

g.j. keizer

Citaat van: ronald op december 27, 2010, 18:20:26 PMmet die geuren schijnen we ook geschikte partners te kunnen herkennen en zo de meest positieve genencombi's te maken. wat teveel op onszelf lijkt ruikt minder interessant zeg maar. mischien is dat ook de reden dat zoveel relaties mislukken, er wordt te veel met parfum gewerkt en dan pik je zomaar de verkeerde?

Ronald,
Klopt, vandaar dat door vrouwen te dragen parfums toenemend voor mannen aantrekkelijke feromonen als geslachtshormonen (muskus) uit de anaalklieren van dieren bevatten en mannengeurtjes van viriliteit en potentie communicerende lokstoffen zijn voorzien. Grappig genoeg is de hoogleraar, waarbij ik destijds mijn praktica gedaan heb, eind 70-er jaren naar Parijs vertrokken om daar voor de parfumeurs te gaan werken.
En zoals uit talloze eerder aangehaalde uitkomsten van experimenten van gedragsbiologen of humane ethologen bleek, is een overdosis van feromonen als copuline dominant over de waarneming via onze ogen. Bij partnerkeuze speelt in eerste instantie de door de zo gelijk mogelijke mate van symmetrie van beide lichaamshelften bepaalde attractiviteit van beide partners de hoofdrol, wat wil zeggen, dat perfect symmetrische mannen en vrouwen elkaar bij voorkeur als partner kiezen, maar als een overdosis aan copuline in het spel wordt gebracht, verliezen mannen elk gevoel voor aan symmetrie gekoppelde aantrekkelijkheid en willen ze nog maar één ding : ...  :rolleye: . Van symmetrie van de beide lichaamshelften is aangetoond, dat het met een perfecte verdeling van de vitale organen geassocieerd is, wat eveneens als een indicatie voor sterke genen wordt beschouwd.
Overigens komt het wel eens voor, dat partners geen sex kunnen hebben, omdat de lust vanwege een niet met de ene partner compatibele combinatie van feromonen bij de andere partner vergaat. De therapie bestaat dan uit de toediening van (maskerende) feromonen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#155
Citaat van: Marina op december 27, 2010, 19:06:54 PMons onderbewustzijn schijnt dat ergens op te meten en te registreren

Marina,
Niet ons onderbewustzijn (wat dat ook mag zijn), maar voor feromonen gevoelige receptoren in onze mond (tong) en neus (vomero nasale orgaan) registreren testosteron of andere geslachtshormonen en zij geven buiten onze waarneming om hun signalen via een directe verbinding door aan onze "oerhersenen" (zie Bewustzijn, hersenen en gedrag en Tranen van de krokodil van Pieter Vroon).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Marina

haha, ben es wat gaan googelen op de copulines van Gerrit:
http://relatie.blog.nl/mars-venus/2009/10/05/mooie-vrouwen-ruiken-lekker-mooie-mannen-stinken

;D en dit verklaart de reacties van sommige jongens -iknoemgeennamen- hier op het forum  :D (wie de schoen past mag 'm houden)
"Als klap op de vuurpijl jagen de copulines het testosteronniveau in de mannen op, wat weer tot extra hanengedrag leidt"
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

g.j. keizer

Citaat van: Marina op december 27, 2010, 20:29:59 PM... copulines : mooie-vrouwen-ruiken-lekker-mooie-mannen-stinken ... en dit verklaart de reacties van sommige jongens -iknoemgeennamen- hier op het forum  :D (wie de schoen past mag 'm houden) ... testosteronniveau ... extra hanengedrag ...

Marina,
Ondanks dat dit een forum op Waarneming.nl is, vind ik het knap, dat je de feromonen van "ons jongens" via een internetverbinding kan ruiken en ons op basis daarvan kan classificeren  :o .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Question

Citaat van: g.j. keizer op december 28, 2010, 10:39:20 AM
Citaat van: Marina op december 27, 2010, 20:29:59 PM... copulines : mooie-vrouwen-ruiken-lekker-mooie-mannen-stinken ... en dit verklaart de reacties van sommige jongens -iknoemgeennamen- hier op het forum  :D (wie de schoen past mag 'm houden) ... testosteronniveau ... extra hanengedrag ...

Marina,
Ondanks dat dit een forum op Waarneming.nl is, vind ik het knap, dat je de feromonen van "ons jongens" via een internetverbinding kan ruiken en ons op basis daarvan kan classificeren  :o .
;D ;D ;D Alle mannen zijn het zelfde!  ;)

g.j. keizer

Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen



g.j. keizer

Citaat van: Question op december 28, 2010, 11:22:05 AM
Citaat van: g.j. keizer op december 28, 2010, 11:21:09 AM
Citaat van: Question op december 28, 2010, 10:52:00 AM;D ;D ;D Alle mannen zijn hetzelfde!  ;)
Tineke,
En alle vrouwen ook  ??? ??? ???  ?
;D ;D nee, die natuurlijk niet. ;)

Tineke,
Dat gaat alleen maar op als mannen een hoge dosis copuline hebben opgesnoven  :rolleye: , anders kennen ze wel degelijk het verschil tussen attractieve  :-*  en niet-symmetrische vrouwen  :( .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Question

Citaat van: g.j. keizer op december 28, 2010, 11:36:02 AM
Citaat van: Question op december 28, 2010, 11:22:05 AM
Citaat van: g.j. keizer op december 28, 2010, 11:21:09 AM
Citaat van: Question op december 28, 2010, 10:52:00 AM;D ;D ;D Alle mannen zijn hetzelfde!  ;)
Tineke,
En alle vrouwen ook  ??? ??? ???  ?
;D ;D nee, die natuurlijk niet. ;)

Tineke,
Dat gaat alleen maar op als mannen een hoge dosis copuline hebben opgesnoven  :rolleye: , anders kennen ze wel degelijk het verschil tussen attractieve  :-*  en niet-symmetrische vrouwen  :( .
Dus als mannen veel met vrouwen omgaan/of een beroep hebben waar veel vrouwen rondhuppelen (en dus een hoge dosis copuline hebben opgesnoven) dan is er geen land met ze te bezeilen.  ;) ;D

g.j. keizer

Citaat van: Question op december 28, 2010, 11:39:17 AMDus als mannen veel met vrouwen omgaan/of een beroep hebben waar veel vrouwen rondhuppelen (en dus een hoge dosis copuline hebben opgesnoven) dan is er geen land met ze te bezeilen.  ;) ;D

Tineke,
Was het maar zo (simpel), de vrouwen zouden daarvoor namelijk wel allemaal naakt en ongewassen moeten rondhuppelen  ::) :-[ .
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Question

#165
Citaat van: g.j. keizer op december 28, 2010, 11:46:14 AM
Citaat van: Question op december 28, 2010, 11:39:17 AMDus als mannen veel met vrouwen omgaan/of een beroep hebben waar veel vrouwen rondhuppelen (en dus een hoge dosis copuline hebben opgesnoven) dan is er geen land met ze te bezeilen.  ;) ;D

Tineke,
Was het maar zo (simpel), de vrouwen zouden daarvoor namelijk wel allemaal naakt en ongewassen moeten rondhuppelen  ::) :-[ .
Ongewassen? vinden mannen ongewassen vrouwen aantrekkelijk? Dan weet ik gelijk waarom ik nog vrijgezel ben..ik was me! hmm..bijzondere wezens, die mannen. :P


andre.schulten

het is altijd mooi als je weet hoe het 'mechaniek' werkt, maar de vraag blijft wat je er vervolgens mee kunt..

bijv. http://media.tumblr.com/0ZEBnoQrc910fgdxcccDjd81_500.gif

;)

g.j. keizer

Citaat van: Question op december 28, 2010, 11:49:10 AM
Citaat van: g.j. keizer op december 28, 2010, 11:46:14 AMWas het maar zo (simpel), de vrouwen zouden daarvoor namelijk wel allemaal naakt en ongewassen moeten rondhuppelen  ::) :-[ .
Ongewassen? vinden mannen ongewassen vrouwen aantrekkelijk? hmm..bijzondere wezens. :P

Tineke,
Nee, niet aantrekkelijk, daarvoor hanteren (ook mannen) andere kriteria. Ze worden ongewild door de massaal door ongewassen naakte vrouwen verspreide en niet door parfum en/of zeep gemaskeerde lichaamsgeur "verleid"  ;) . Waarom denk je overigens, dat vrouwen (volgens de reklame) op bezwete mannenlichamen vallen ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: andre.schulten op december 28, 2010, 12:20:53 PMhet is altijd mooi als je weet hoe het 'mechaniek' werkt, maar de vraag blijft wat je er vervolgens mee kunt..

André,
Als we de reklame voor een bepaalde deodorant moeten geloven, hoeven we ons alleen maar rijkelijk met :-X :-X :-X te besproeien om hordes vrouwen achter ons aan te krijgen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

andre.schulten

Citaat van: andre.schulten op december 28, 2010, 12:20:53 PM
het is altijd mooi als je weet hoe het 'mechaniek' werkt, maar de vraag blijft wat je er vervolgens mee kunt..

Há, had i9k net getypt: toepassen in de reclame dus, bijvoorbeeld...

Het onderwerp spitst zich nu toe op de natuurlijke, de biologische kant, maar ondertussen speelt ook de cultuur een rol. De afspraken die we onderling gemaakt hebben; dat je niet mag stelen, niet mag doden, enz. Zeg maar de grondwet en dan kom je direct weer uit bij het geloof; want veel van die afspraken zijn gebaseerd op de 10 geboden. Ook al gaat er bijna niemand meer naar de kerk; onze westerse cultuur leunt zwaar op het christendom.

ronald

Citaat van: andre.schulten op december 28, 2010, 12:20:53 PM
het is altijd mooi als je weet hoe het 'mechaniek' werkt, maar de vraag blijft wat je er vervolgens mee kunt..

bijv. http://media.tumblr.com/0ZEBnoQrc910fgdxcccDjd81_500.gif

;)
haha, geweldig!  ;D
groeten, Ronald van Seijen

g.j. keizer

#171
Citaat van: andre.schulten op december 28, 2010, 12:27:20 PMDe afspraken die we onderling gemaakt hebben; dat je niet mag stelen, niet mag doden, enz. Zeg maar de grondwet en dan kom je direct weer uit bij het geloof; want veel van die afspraken zijn gebaseerd op de 10 geboden. Ook al gaat er bijna niemand meer naar de kerk; onze westerse cultuur leunt zwaar op het christendom.

André,
De 10 geboden zijn niet tot het christendom beperkt, je vindt ze zowel in de thora, als in de bijbel en de koran ( http://mens-en-samenleving.infonu.nl/religie/13435-de-tien-geboden.html ). De eerste 6 geboden bevatten regels voor de omgang met (de naam van) de oppergod en van het nakomen van de laatste 2 (tot 4) geboden vind je in onze cultuur ook weinig terug. Resteren slechts 2 geboden, die enige invloed op onze grondwet hebben gehad.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Margreet Kwh

Ik weet niet of ik als christen mag reageren in deze rubriek ;)
maar de invloed van het christendom beperkt zich niet tot de tien geboden, lijkt me.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Question

#173
Citaat van: MarKoHu op december 28, 2010, 12:57:36 PM
Ik weet niet of ik als christen mag reageren in deze rubriek ;)
maar de invloed van het christendom beperkt zich niet tot de tien geboden, lijkt me.
Natuurlijk mag je reageren. juist wel!
Wat voor invloed heeft het christendom nog meer dan?


Margreet Kwh

#174
zie politiek en kunst. Maar ook in het dagelijks leven. Ik las kortgeleden dat de komst van de Islam ervoor zorgt dat mensen zich (of ze willen of niet) als christenen profileren.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

#175
Citaat van: MarKoHu op december 28, 2010, 13:03:16 PM
zie politiek en kunst. Maar ook in het dagelijks leven. Ik las kortgeleden dat de komst van de Islam ervoor zorgt dat mensen zich (of ze willen of niet) als christenen profileren.

Lijkt me een typische (natuurlijke) angst-reactie; je bedreigd voelen en je dan groter maken. En als niet-christenen dat doen dan dragen ze toch meer van die erfenis mee dan ze zichzelf bewust zijn. zo schijnen geëmigreerde nederlandsers zich ook héél hollands te gaan gedragen in hun kleine gemeenschap in het buitenland: bij wijze van spreken door weer op klompen te gaan lopen..

Ik ging wat kort door de bocht met de 10 geboden. Nu ben ik zowiezo niet zo op de hoogte met deze materie (je hebt klokken en je hebt klepels..), maar het ging me er vooral om het onderwerp breder te maken. (en dat lukt)

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

g.j. keizer

Citaat van: MarKoHu op december 28, 2010, 12:57:36 PMIk weet niet of ik als christen mag reageren in deze rubriek ;)  maar de invloed van het christendom beperkt zich niet tot de tien geboden, lijkt me.

Margreet,
Vanzelfsprekend mag dat, als je je dan maar niet tot de korte lijst van positieve invloeden beperkt, maar ook de lange lijst van negatieve invloeden onder ogen wil zien. Wat het laatste betreft is het in 1970 verschenen boek van Joachim Kahl "Het onheil van het christendom of pleidooi voor een humaniteit zonder God" vanwege de misbruikschandalen in de kerk van Rome inmiddels weer zeer aktueel.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Margreet Kwh

Gerrit,
je timmert het wel erg dicht zo. Ik denk dat alle menselijke cultuur zowel positieve als negatieve invloeden heeft.
Ik denk dat het de kunst is om als mensen met al onze verschillende achtergronden, te proberen met elkaar in dialoog te blijven.
En dan bedoel ik met respect voor elkaar. En ik heb niet de pretentie, de wijsheid in pacht te hebben.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

ronald

dat zeg je heel mooi Margreet, de mens kan alles mooi maken maar ook grondig verknoeien. waar dingen vaak misgaan is wanneer het georganiseerd en groot wordt. mensen doen in groepsverband soms hele rare dingen, er gaat dan een of ander groepsbewustzijn werken en als er dan iets mis gaat dan gaat het in die hele groep makkelijk mis.
aan groepen kleeft vaak een of andere vorm van macht, en zodra mensen zich met die macht gaan identificeren is waar de groepsvorming ooit mee is begonnen makkelijk vergeten en gaat de voornaamste strijd alleen nog maar om die macht.
dat is niet alleen bij geloof zo, ook bij bv voetbal of zoals op dit forum bij natuurbeleving. als zich hier een jager of eierzoeker aandient dan kan die het nog zo goed bedoelen maar binnen geen tijd vliegt dan de poep in de propellor, frrrr  :o . topic gesloten, geen gesprek meer en dus geen kans om iets van elkaar te gaan snappen.
groeten, Ronald van Seijen