Ruigpootbuizerd toch?

Gestart door Violet (en Remco), december 12, 2010, 16:12:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51261056
een onzekere Ruigpootbuizerd - Buteo lagopus gezien op 2010-12-12 te Polsbroekerdam - Natuurontwikkelingsgebied Willeskop

De vogel viel op door de grootte, het opvallende bidden en vaak naar beneden hangende poten. Door tegenlicht was het helaas erg lastig te zien, maar we menen toch dat we hier niet met een doorsnee buizerd te maken hebben. Mogen we uit onderstaande (beroerde foto's van filmpje) concluderen dat we hier idd met een Ruigpootbuizerd te maken hebben of vergissen we ons?
Zie ook het filmpje op YouTube.

We hopen snel nog te kunnen linken naar foto's van onze medewaarnemer... Die een veel beter toestel heeft  ;)

foto`s :






bij voorbaat dank Violet & Remco
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

peterflits

Dit is inderdaad een ruigpoot mooie gebandeerde staart.

Peter
Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

Violet (en Remco)

Thanks Peter  :duim:

We zijn er blij mee! Was een mooi gezicht, we hebben er echt van genoten!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

peterflits

Ruigpoten bidden langdurig en ik heb er vanmorgen ook een gezien.
Het is inderdaad een mooi gezicht :duim:
Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

frankneijts

Misschien er toch even op wijzen dat "veelvuldig bidden met afhangende poten" gewone Buizerden ook vaak doen en dat zoiets dus absoluut geen diagnostisch kenmerk van Ruigpootbuizerd is!  Sterker: de kans dat je dat een Buizerd ziet doen is vele malen groter omdat die soort véél algemener is...
Maar de vogel op de foto's is in dit geval wel degelijk een Ruigpootbuizerd, met name omdat op de eerste foto de het bevederde en daardoor dikke en ruige loopbeen prima te zien is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Violet (en Remco)

Dag Frank,
Bedankt voor je reactie. We zijn ons er van bewust dat ook Buizerds dit gedrag vertonen. Om die reden hebben we ruim de tijd genomen in de hoop dat ie wat dichter bij zou komen. En konden we uiteindelijk (gelukkig) deze opnames maken.
Desalnietemin goed dat je er even op wijst!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Violet (en Remco)

Hier trouwens nog de link naar de foto van onze mede-waarnemer. Verschil in fototoestel/lens moge duidelijk zijn  8)
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl