Terugblik 2010: de leukste momenten, mooiste soorten, beste vondsten.....

Gestart door frankneijts, december 09, 2010, 22:43:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Een goede gewoonte vond ik dat de laatste jaren (of heb ik iets gemist? en dan mag dit weer weg...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Leukste moment: 1e Europese Odo-congres in Portugal, met de daarop volgende veldtrip. Iets van 40 soorten gefotografeerd, waaronder Macromia.

In Nederland had ik toch nog een paar nieuwe soorten, waarvan de zeldzaamste 2 nieuwe populaties betreft: Gaffelwaterjuffer en Sierlijke Witsnuitlibel. Daarnaast mn eerste zekere Bronlibellen en weet niet of ik Bosbeekjuffer al had, maar die heb ik nu ook in nederland met tientallen.
gezien. En voor Groningen de 1e populatie Plasrombout. (Er waren al wel losse waarnemingen, maar dat waren veelal zwervers).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

#2
voor mij was onze trip naar Syrie denk ik wel het hoogtepunt. Met als topsoorten een hele serie rombouten: vaandeldrager, gestreepte haaklibel, anormogomphus kiritschenkoi, golftanglibel.




Andere toppers in syrie: rode korenbout, beekkeizerlibel, ischnura intermedia.



En als mooiste plek de rivier waar we veel gestreepte haaklibellen zagen. Zal later een plaatje toevoegen.

In Nederland: eindelijk zuidelijke glazenmaker gezien en dan nogg in flinke aantallen ook. Top!

Peter Hoppenbrouwers

In Nederland en mn.in de buurt van Nijmegen was het top met Zuidelijke glazenmaker, een paar flitsen mannetje Zuidelijke keizerlibel en werd stijlvol afgesloten met een Zuidelijke heidelibel waar een meter verder een Bandheidelibel zat op dat zelfde moment. De laatst genoemde is nog erg zeldzaam hier...
Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Weia

Ik ga er maar weinig op uit, dan zie je ook niet veel... Maar hoogtepunten waren in het voorjaar voor het eerst territoriale bruine winterjuffers in de straat, na de zomer voor het eerst winterjuffer als tuinsoort en ook een weidebeekjuffer als straatsoort. Maar het allerleukst was een onderzoekje met een hogesnelheidscamera naar hoe mieren lopen...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

onvergetelijk was voor mij het moment dat ik het tweede larvenhuidje van de Sierlijke witsnuit vond in de Weerribben. we hadden al heel wat uren gezocht en alleen maar Gevlekte witsnuithuidjes gevonden, wat op zich ook erg leuk is, maar daar kwamen we natuurlijk niet voor. de plek waar Jeroen ons had afgezet was ook al zo teleurstellend, vrij simpele vierkante petgaten, dus na een tijd begon de moed ons flink in de schoenen te zakken. maar toen ik het huidje zag hangen was dat meteen voorbij, ik wist niet hoe ik het had. het huidje is ongelooflijk mooi en imposant en van afstand herkenbaar voor een liefhebber. dus trillend van enthousiasme moest ik het nog los zien te krijgen van de Lisdoddestengel waar het op zat, wat wonderlijk genoeg nog lukte ook. snel in een bakje en dicht... die is binnen!
nu nog durf ik er maar nauwelijks naar te kijken, maar zo nu en dan spiek ik toch even heel voorzichtig...

daarnaast was het onderzoek van de Gevlekte glanslibel weer geweldig, zowel in de Lindevallei, de Weerribben als de Wieden waren de resultaten weer erg leuk. dit soortgerichte onderzoek blijf ik geweldig vinden. jezelf helemaal te pletter sjouwen wekenlang, alle gegevens tegenelkaar afwegen, kansen inschatten en dan weer zoeken, machtig!

ojah, en natuurlijk de Oostelijke witsnuit die ons een hele poos flink in spanning liet of ze er nog wel waren. dit jaar geen 140 huidjes, maar met heel veel moeite twee. maar die zijn dan ook wel de moeite waard en zo'n dipjaar is natuurlijk ook erg interessant!
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

Citaat van: Weia op december 10, 2010, 11:29:56 AM
En Frank zelf...??
die heb ik nog niet waargenomen, maar dat zal misschien ook nog wel eens lukken. de Kempen schijnt daar een goed biotoop voor te zijn  ;)
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

Ik heb ook nog geen Frank waargenomen, maar ben ook nog nooit in de Kempen geweest... Misschien toch iets doen...


Zoals gebruikelijk hebben mijn hoogtepunten direct te maken met de foto's (en dit jaar ook filmpjes) die ik maak. Dat laatste was sowieso een van m'n hoogtepunten, het kunnen filmen (van libellen en andere dingen). Libellen bleken nog best lastig. Niet zo zeer het filmen op zich, maar wel om er iets boeiends van te maken, of ze bewegen te veel, of ze zitten op een stokje en bewegen niet...


Een ander hoogtepunt was toch wel onze tocht naar de Dwergjuffer. Na een tevergeefse zoektocht vorig jaar, dit jaar wel succes. Erg apart beest en blijft iets mysterieus hebben...


Fotografisch gezien is deze foto mijn hoogtepunt op libellengebied. Een foto waar ik afgelopen winter het idee voor gekregen had en dan is het erg mooi als je die (min of meer) waar kunt maken. Helemaal af is hij nog niet, dus een van m'n doeien voor 2010 is ook al bekend :-)
Maar ik ben er nu ook al best wel tevreden mee.


Gert Veurink

Ik heb Frank dit jaar gedipt in de Kempen. Wel nog aan de lijn gehad terwijl hij zuidelijke glazenmakers had ontdekt, maar dat was op dat moment toch net te ver rijden...

Hoogtepunten in willekeurige volgorde.

1. Hypolestes trinitatis

Ik had contact met KD en later David Paulson over bijzondere endemische soorten op de Dom.Rep. waar ik 4 dagen moest zijn voor mijn werk. Het belangrijkst was toch wel hylpolestes trinitatis. Ik kreeg de ongeveer-coordinaten waar-ie gezien zou zijn in 1984. Ik had één dag vrij om rond te kijken. Ik had een chauffeur gehuurd die slechts spaans bleek te spreken (ik niet) en echt geen letter engels. Dus met een kaart en mijn gps moest ik uitleggen waar ik heen wilde. Blijkt net die tropische storm thomas langs te razen en mijn vrije dag letterlijk weg te regenen. Ik heb op het punt gestaan af te bellen en dacht toen, ach mijn enige kans om iets van het land te zien, in de auto zit ik droog dus ik ga gewoon. Na 100 km rijden moesten we van de weg af en begon het droog te worden, veel flinke wolken en wind. Vage zand en bergweggetjes. Volgens de gps no 1,5 km van de plek vandaan zag ik een mooi stroompje. Ik gaf aan dat ik daar even wilde kijken. Een goed gevoel want binnen vijf minuten:
http://observado.org/waarneming/view/50811459?_popup=1

2. Dwergjuffer http://observado.org/waarneming/view/48674602?_popup=1
Zoals Arjen al zei, vorig jaar mislukt. Nu wel schitterend gezien. Prachtig gebied. Gezellige dag ook met een leuke clubje mensen.

3. Dat was echter niet m'n kleinste. Dat was namelijk Agriocnemis http://observado.org/waarneming/view/48588070?_popup=1 die was echt belachelijk klein. Waanzinnige ervaring. Was ik helemaal ondersteboven van.

4. NVL-Tweevlekexcursie. Erg leuke dag gehad met mooi resultaat! http://observado.org/waarneming/view/47874733?_popup=1


5 Tijdje een keizerlarve geobserveerd. Ik had al wat huidjes bestudeerd en het nodige gelezen over de vangmaskers, maar het nog nooit in actie gezien. Gewldig indrukwekkend. Wat een krachtsexplosie en wat een monsters zijn het...http://waarneming.nl/waarneming/view/50914480?_popup=1

Eervolle vermelding was het nieuws van uitsluipende sierlijke witsnuit in NL. Niet gezien, maar geweldig nieuws.

Verder veel hoogtepunten met andere soortgroepen, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

@ Weia, leuk onderzoekje, is het ergens terug te vinden?
groet!
Gert Veurink



Weia

Citaat van: Gert Veurink op december 10, 2010, 14:05:55 PM
@ Weia, leuk onderzoekje, is het ergens terug te vinden?
Nog niet, volgend jaar komt een vervolg, hun voorwaartse snelheid is niet gelijkmatig, wil ik ook nog vastleggen. Maar ter bevrediging van je nieuwsgierigheid hier een plaatje van de contacttijden van de zes pootjes. De mier beweegt naar rechts, twee keer per cyclus (1 cyclus=100%, achterpoten staan boven en onder) hebben alle zes de pootjes contact met de grond, altijd hebben drie pootjes contact. Voor+achter+midden.v.d.andere kant bewegen ongeveer als een driepoot, maar elk pootje heeft een andere contacttijd en ze gaan niet tegelijk los van de grond en weer in contact. Volgend jaar wil ik het ook aan een mestkever ofzo testen, die gaan tenminste lekker langzaam. Dit was een slome mier in de herfst, dan nog doet ze 5 cycli per seconde, 's zomers minstens twee keer zo snel.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Citaat van: Peter Hoppenbrouwers op december 10, 2010, 09:44:55 AM
In Nederland en mn.in de buurt van Nijmegen was het top met Zuidelijke glazenmaker, een paar flitsen mannetje Zuidelijke keizerlibel en werd stijlvol afgesloten met een Zuidelijke heidelibel waar een meter verder een Bandheidelibel zat op dat zelfde moment. De laatst genoemde is nog erg zeldzaam hier...

jouw bericht doet me er aan denken dat ik nog meer hoogtepunten had, nl driemaal een zuidelijke kezerlibel als lunchpauze soort... vlakbij mijn werk in delft. drie verschillende plekken, wel in hetzelfde gebied, dus of het er 1, 2 of 3 zijn geweest....?
peter trouwens bedankt voor affinis! ;)

frankneijts

#12
Citaat van: Weia op december 10, 2010, 11:29:56 AM
En Frank zelf...??

Vond dit wel de leukste/spannendste/mooiste momenten uit 2010:

* Echt als een kind zo blij was ik met de vondst van zelfs 4 verschillende Zuidelijke oeverlibellen (en ook nog 's prachtige mannetjes), precies op de plekken die ik voor ze in gedachten had... Voor mij een zeer welkome nieuwe voor de Kempen.
* Bijna net zo blij was ik met de foto's van Bronlibellen in de Kempen want dat was me (ook) nog niet eerder gelukt en de begeleidende waarnemingen van jagende mannetjes, een eiafzettend wijfje, de vondst van een paar huidjes enz.
* Heerlijk vond ik het bekijken en fotograferen van Bronlibellen op "die andere Brabantse locatie" waaruit bleek dat zo'n 'hangplek' door meerdere mannetjes wordt gebruikt en eindelijk eens een paringswiel van deze geweldige soort gezien.
* Bij het veelvuldig fotograferen van Zuidelijke glazenmakers op 1 locatie in Budel-Dorplein was het elke keer een kick om wéér een ander individu te kunnen platen...
* Een wat vermoeiend maar erg leuk tripje met Hugo v.d. Slot naar Noord-Frankrijk waar we de gewenste Sierlijke witsnuiten helaas dipten maar thuiskwamen met enkele prachtige dagvlinderplaten èn een nieuwe soort die we daar niet hadden verwacht en ik pas op m'n PC herkende: Gele rombout.
* Het ronddartelen in, over en langs de Grote Beerze met Hugo en Theo M. voor wat leuke platen van Beekrombouten
* En verder eigenlijk elke dag dat ik in het veld ben geweest voor libellen omdat er vrijwel altijd wel (weer) iets leuks/moois/spannends was te zien. De fraaie foto van Arjen brengt wat dat aangaat vele herinneringen naar boven: ik prijs me gelukkig dat ik in een streek woon waar zulke beelden niet zeldzaam zijn. Ik ben dan ook zeer benieuwd waar je volgend jaar mee op de proppen komt Arjen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gert Veurink

Citaat van: Weia op december 10, 2010, 14:26:57 PM...ter bevrediging van je nieuwsgierigheid hier een plaatje ...

leuk, dank! Ik zet even een linkje op het mierenonderdeel
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

leuk te lezen trouwens al die hoogtepunten. Krijg gelijk weer leuke plannen en ideeën voor volgend jaar
groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citaat van: Gert Veurink op december 10, 2010, 17:20:53 PM
Krijg gelijk weer leuke plannen en ideeën voor volgend jaar
Nee, dat is een topic voor over een maand ofzo ;)

Anne Hueber †

Mijn hoogtepunt was, om weer redelijk goed het veld in te kunnen.....en in mijn favoriete gebiedje in Berkheide (Winning 3) rond te struinen.
Ook een paar dagen met Nick een hotelletje pepikt in Limburg en daar mooie soorten gezien.
De excursie naar de Hoogveenglanslibel en de Speerwaterjuffer.
En verder om met de andere admins foto's te valideren en de leuke reakties van waarnemers op het commentaar bij een foto.

Sticht

#17
In juli tijdens vakantie in Zeeland heel veel gaffelwaterjuffers gezien, naast de zwervende pantser de meest algemene juffer aldaar. Daarnaast een zuidelijke heidelibel, voor mij de eerste in NL.

En voor de liefhebbers van visjes; ook in Zeeland te vinden, Carcharodon carcharias.

Ted van der Knaap

Ik vond het geen leuk libellenjaar... ...wat me vooral bijstaat dat het seizoen hier in het Westen maar erg laat op gang kwam. Pas in de 3e week van mei had ik de eerste libellen in "mijn struingebiedjes"

Als ik dan een moment uit 2010 terughaal dan is dat bij een ven in Deurne. Had een wedstrijd in de buurt met m'n hond en de avond ervoor had ik al wat voorwerk gedaan om daar in de pauze te gaan struinen.

Dag later was het wel balen want het was tijdens de pauze bewolkt en af en toe zelfs miezerig. Toch ernaartoe en halverwege de ven vloog er toch wat op wat ik wist te volgen naar een boom verderop van de kant. Het was iig een nieuw soort voor me!
's Avonds thuis bleek het een Venwitsnuitlibel.

Later in het jaar had ik bij een ven in de buurt van Oss ook m'n eerste Tengere Pantserjuffers.

Al met al geef ik dit jaar toch maar een mager 5je (had misschien een 7 kunnen zijn als m'n focus meer op libellen had gelegen)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

nick w

Ook mijn libellenjaar kwam wat laat op gang, maar toen gelijk met hon-der-den smaragdlibellen tegelijk, mooie belevenis waarvoor nogmaals dank aan de aanstichter!
Daarna ging het om en om goed en minder goed: géén rombouten aan de Beerze, wel zuidelijke glazenmakers in Zuid-Holland, géén rombouten in de Biesbosch, wél bronlibellen en grote uitsluipdag van bandheidelibellen met Anne. En wel Groene glazenmakers in het noorden, mooie beesten en nogmaals dank aan de gids daar! Die rombouten zal ik voor een ander jaar moeten bewaren, maar de rest was top, inclusief weer nieuwe bruine winterjuffers op mijn balkon op weg naar hun wintergebied. Nu nog vinden waar dat wintergebied dan is....

Groet,
Nick W

Gert Veurink

Citaat van: MartinBorsboom op december 10, 2010, 18:47:23 PM
En voor de liefhebbers van visjes; ook in Zeeland te vinden, Carcharodon carcharias.

Geheel off topic maar eh:
Gaaf! Ik heb ooit een heremietkreeftje in een haaientand gezien. Hoe kun je zien dat-ie van de great white is trouwens? Ik heb een andere (dat heremietkreeftje heb ik z'n huis maar niet afgenomen) m ooit afgedaan als haai spec. Zal m es opzoeken
groet!
Gert Veurink



ronald

@ Arjen, zeker een hele mooie foto, en zie ik nu goed dat er ook nog een larvenhuidje van een beekjuffer aan dat takje hangt?

geweldig wat hier verder allemaal langskomt, niet alleen libellen, maar haaientanden, vissen, mieren, erg leuk!  :)
groeten, Ronald van Seijen

frankneijts

Citaat van: Gert Veurink op december 10, 2010, 21:41:41 PM
Citaat van: MartinBorsboom op december 10, 2010, 18:47:23 PM
En voor de liefhebbers van visjes; ook in Zeeland te vinden, Carcharodon carcharias.

Geheel off topic maar eh:
Gaaf! Ik heb ooit een heremietkreeftje in een haaientand gezien. Hoe kun je zien dat-ie van de great white is trouwens? Ik heb een andere (dat heremietkreeftje heb ik z'n huis maar niet afgenomen) m ooit afgedaan als haai spec. Zal m es opzoeken

Kijk hier voor het determineren van Cadzandse haaientanden: http://www.paleontology.nl/index.php?NFZpbmRwbGFhdHNlbi9DYWR6YW5kLihOTCkvQWZiZWVsZGluZ2Vu Let in elk geval op de zaagrandjes........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Sticht

Citaat van: frankneijts op december 10, 2010, 22:48:32 PM
Citaat van: Gert Veurink op december 10, 2010, 21:41:41 PM
Citaat van: MartinBorsboom op december 10, 2010, 18:47:23 PM
En voor de liefhebbers van visjes; ook in Zeeland te vinden, Carcharodon carcharias.

Geheel off topic maar eh:
Gaaf! Ik heb ooit een heremietkreeftje in een haaientand gezien. Hoe kun je zien dat-ie van de great white is trouwens? Ik heb een andere (dat heremietkreeftje heb ik z'n huis maar niet afgenomen) m ooit afgedaan als haai spec. Zal m es opzoeken

Kijk hier voor het determineren van Cadzandse haaientanden: http://www.paleontology.nl/index.php?NFZpbmRwbGFhdHNlbi9DYWR6YW5kLihOTCkvQWZiZWVsZGluZ2Vu Let in elk geval op de zaagrandjes........

idd helemaal off topic. ;D Bij de witte; vorm en zaagrandjes inderdaad.  Leuke site Frank! Kende ik niet.

Goyatlah

Even terug naar het onderwerp. Had dit jaar ook de eerste Rivierrombout in Friesland.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

Citaat van: Goyatlah op december 10, 2010, 23:20:23 PM
Even terug naar het onderwerp. Had dit jaar ook de eerste Rivierrombout in Friesland.
ik vermoed dat dit ook meteen voor lange tijd de laatste is, we zijn hier in Friesland niet heel dik bedeeld met grote snel stromende rivieren. maar zeg nooit dat je nooit nooit moet zeggen, ik zou in ieder geval wel graag eens een Friese rombout willen zien, maakt niet eens uit welke eigenlijk. volgens mij zijn er nog geen tien rombouten gezien hier, en ik vraag me af of we de vijf wel halen. ik kan er zo uit mijn hoofd maar twee bedenken, en dan reken ik deze Rivierrombout mee. maar misschien wordt dat een van de leukste momenten van volgend jaar?
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Rombouten zijn lastig, tenzij je de huidjes kunt vinden. In Groningen ben ik eerst gaan kijken waar de waarnemingen waren (die van mij, en die op waarneming.nl) Toen ben ik gaan zoeken op geschikte lokaties die voor al die beesten kloppen. De lokaties die tot dan toe bekend waren heb ik nooit 1 beest gevonden, maar mn eigen lokaties vaak 50 of meer per dag en 50 of meer huidjes per zoektocht. Oftewel mijn lokaties kloppen, de rest niet...

Ik ken die pulchellum beestjes dus een beetje, en het mannetje in de Lindevallei was dus 100% geen pulch. (Veel te uitgebreid achterlijf). Ook geen Beek (te licht, en groen-gelig).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Btw, ik nodig Nick & Ronald uit om begin juni Plasrombouten te kijken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †

Citaat van: ronald op december 10, 2010, 21:59:00 PM
@ Arjen, zeker een hele mooie foto, en zie ik nu goed dat er ook nog een larvenhuidje van een beekjuffer aan dat takje hangt?
Nee, helaas. Dat had de foto nog een stukje mooier gemaakt.  Ik heb ze wel hier liggen, maar niet van dit takje.