Jouw vogelmoment van 2010

Gestart door Timo Roeke, december 09, 2010, 11:34:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Citaat van: Harm058 op december 09, 2010, 18:37:13 PM
Die heerlijke Pestvogels van dit jaar, In Leeuwarden.(Huizum-west)

Ze lieten zich op nog geen 2 meter heerlijk bekijken, echt geweldig!

Ook de Ruigpootbuizerd(3 ex) bij Friesland buitendijks waren geweldig om te zien!

Hey daar was ik allemaal bij!  B)

Mijn hoogtepunten waren toch wel de Baltimoretroepiaal, Kraanvogel groep over de Zaanstreek, de Ruigpootuil, twee keer een Grote Pieper in twee weken, Kleinste Jager over telpost Zaanstreek en niet te vergeten de prachtige Baardgrasmus op Texel.
Dat volgend jaar een nog geslaagder jaar mag worden en dat er in deze maand nog leuke soorten Nederland bezoeken!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Folkert Jan

1 - TOH vogeldag!
2 - Vogelnacht met Gijs @ fochtelo en appelscha
3 - 1 januari @ lauwersmeer daglijsten
4 - Noordse Waterlijster twitch met de watertaxi
5 - Twitch Baltimoretroepiaal
6 - Twitch dwergooruil en cetti's en tweemaal dip woudaap op dezelfde avond
7 - Twitch rotskruiper met Robert, Gijs en Rik
8 - Weekendlijsten met Willen @ TOH eind april
9 - Eerste keer trektellen op kamperhoek met roodstuitzwaluw en grote pieper
10 - Zeetrek lauwersoog met 4 lifers, 150+ kleine Alken en een zelfontdekte rosse frapo
11 - Twitch witstaartkievit, witkopeend, Siberische taling, daurische klauwier
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

wumizusume

Voor mij was het de zichtwaarneming van Marsh Tapaculo in ZO-Brazilië, als ik het goed heb de eerste waarneming sinds twee jaar van deze soort. Na het localiseren van een zingende vogel, zo'n twintig minuten lang niks anders gezien dan bewegende rietblaadjes, tot er plots eentje enkele seconden lang (een eeuwigheid voor een tapaculo!) vrijwel helemaal open in beeld was in een miniscule opening.

In Nederland vond ik de Sperwergrasmus die ineens vlak voor me zat terwijl ik naar Pestvogels stond te kijken in Leiden ook wel een topmoment van dit jaar.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

gerdwichers8

Voor mij verwerd dat tot een negatief moment, omdat het aanleidde mijzelf als vogelaar te degraderen.
Ik bevond 'positief' op een roep van een soort die 'niet kan' voor Nederland.


The day my self-confidence died (16102010)


...maar ik is geen ziener..


leuk avatar die Teus

Justin Jansen

Die Indian Pitta vorige week op sinterklaas (Sri Lanka), zeer fraai kadootje.
M.v.g., Justin Jansen


GijsB

Citaat van: rnbflavour op december 12, 2010, 20:50:57 PM
1 - TOH vogeldag!
2 - Vogelnacht met Gijs @ fochtelo en appelscha
3 - 1 januari @ lauwersmeer daglijsten
4 - Noordse Waterlijster twitch met de watertaxi
5 - Twitch Baltimoretroepiaal
6 - Twitch dwergooruil en cetti's en tweemaal dip woudaap op dezelfde avond
7 - Twitch rotskruiper met Robert, Gijs en Rik
8 - Weekendlijsten met Willen @ TOH eind april
9 - Eerste keer trektellen op kamperhoek met roodstuitzwaluw en grote pieper
10 - Zeetrek lauwersoog met 4 lifers, 150+ kleine Alken en een zelfontdekte rosse frapo
11 - Twitch witstaartkievit, witkopeend, Siberische taling, daurische klauwier

owja, die vogelnacht was ook super, volgend jaar weer?
Gijs

Folkert Jan

Citaat van: dralion13 op december 13, 2010, 11:18:46 AM
Citaat van: rnbflavour op december 12, 2010, 20:50:57 PM
1 - TOH vogeldag!
2 - Vogelnacht met Gijs @ fochtelo en appelscha
3 - 1 januari @ lauwersmeer daglijsten
4 - Noordse Waterlijster twitch met de watertaxi
5 - Twitch Baltimoretroepiaal
6 - Twitch dwergooruil en cetti's en tweemaal dip woudaap op dezelfde avond
7 - Twitch rotskruiper met Robert, Gijs en Rik
8 - Weekendlijsten met Willen @ TOH eind april
9 - Eerste keer trektellen op kamperhoek met roodstuitzwaluw en grote pieper
10 - Zeetrek lauwersoog met 4 lifers, 150+ kleine Alken en een zelfontdekte rosse frapo
11 - Twitch witstaartkievit, witkopeend, Siberische taling, daurische klauwier

owja, die vogelnacht was ook super, volgend jaar weer?

Ja, tijdens de TOH dag ;-)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

migratorius

Citaat van: wumizusume op december 12, 2010, 23:07:19 PM
Voor mij was het de zichtwaarneming van Marsh Tapaculo in ZO-Brazilië
Jaloers! Dit jaar heb ik hem daar alleen gehoord (natuurlijk), maar wel een gave plek.

São Paulo Antwren was mijn hoogtepunt van het jaar, gevolgd door de toch wel verrassend eenvoudige Japanse Kuifibis. Swallow-tailed Cotinga (Zwaluwstaartcotinga), Crested Tit-Warbler (Kuifhaantje) en Ground Tit/Hume's Groundpecker (Holengaai) waren drie andere "most wanted" soorten die meewerkten.

Meest memorabele twitch was de Alder Flycatcher (Elzenfeetiran) van Blakeney Point: tegen windkracht 6 in, met zware buien 5 km over los grind marcheren voor een in het veld niet of nauwelijks te herkennen soort. Ik hoop niet dat ik dit soort condities ooit nog hoef mee te maken, maar het geeft wel voldoening.

Vier nieuwe soorten in NL was boven verwachting!

JanHein

Predator

Voor mij zijn het twee lange weekenden vogelen.

Op 1 de jaarlijkse excursie naar Vlieland eind September, weer beregezellig met 38 man en ook de vogels werkten mee.
Op de heenweg langs de boot tienduizenden (honderdduizend?) steltlopers onderweg naar hoogwatervluchtplaatsen.
Verder op het eiland leuke soorten: verschillende bladkoningen, een dwerggors en als klap op de vuurpijl een Aziatische roodborsttapuit.
Meest indrukwekkend vond ik de lijster fall op 27 september, het hele eiland zat stijfvol met zanglijsters, beflijsters en koperwieken.

Op 2 het weekend naar Limburg begin dit jaar, met een leuke zoektocht naar mibo's, taigaboomkruipers, kuifleeuwerikken en zelfs een hop.
Groet, Maarten

derks

Weekend Texel 22.5 op zaterdag. Om 4.50 t.p. bij de horstmeertjes. In een groepje eiders vliegt  hij vlak over me.
De brilzee-eend prachtig. Later in mijn uppie staan kijken hoe hij baltste tegenover eider vrouwen. Water omhoog scheppend met zijn snavel, zonnetje erop. Wat een begin van mijn verjaardag!! Dit is mijn moment...
MVG Han Derks

pwolf

ondanks vijf nieuwe soorten in NL en veel leuke veldmomenten ook van mij een moment in het buitenland. De laatste dag van mijn tweeweeks verblijf in Portugal een pelagic vanuit Portimao. Meer dan twintig Wilsons Stormvogeltjes rond de Katamaran, roepend en wel.

groet, pim
Pim Wolf, Vlissingen

WillemBosma

#71
Tja, kortom gewoon een succesvol vogeljaar, al weer benieuwd wat 2011 ons zal brengen.

Mijn mooiste vogelmoment begon met de Baltimoretroiepiaal, kort daarop de Oosterse Tortel vlakbij mijn huis (eindelijk een megasoort dichtbij huis).
Mooiste twitches verder: Rotskruiper, Dwergooruil, Noordse Waterlijster (Met kalsgenoten vanuit Arnhem paar flinke uren gereisd naar Vlieland), Daurische Klauwier, Daje Schier met o.a. Woestijntapuit en andere prachtsoorten die nieuw voor me waren, trekkende Roodstuitzwaluw met Robert op Texel, Dwergali, Kleine Topper (eindelijk), Ruigpootuil, Zwarte Zeekoet...

Ook de algemenere soorten worden niet vergeten zoals ik begin dit jaar in de winterse vrieskou supermooi het ijsvogeltje vanaf een brug op zeer dichtbij zag zitten, veel roerdompen dit jaar, en ook dichtbij!

Maar niet alleen op het gebied qua vogels, ook qua reptielen, amfibieën, vlinders, libellen en planten een interessant jaar gehad..

Leuke dagen in het algemeen waren de dagen met Folkert-Jan, Robert e.a., Lauwersmeer o.a. Zeer gezellig vogeljaar gehad! Met plezier blik ik erop terug!

Op naar 2011 :duim:
Willem Bosma

Velp/Opeinde

frankneijts

Veel leuke vogels maar weinig echte knallers dit jaar in de Kempen: de beste soort was ongetwijfeld de Bosgors die de jonge honden Marijn en Johannes vonden op de Strabrechtse Heide in maart. De invasie van Witkopstaartmezen was gelukkig ook in het zuiden merkbaar en zorgde voor mijn mooiste vogelmoment van dit jaar: zittend in een dennenbosje op een prachtige herfstdag op de Loozerheide, temidden van een groep van 30 drukke Witkopjes........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Deze Ruigpootbuizerd en dezelfde nog eens. Vooral om de kwaliteit van de waarneming, zo dicht bij en dan even zo'n blik opzij naar mij. Prachtig. En natuurlijk 3 weken in mei in China.
Groeten,

Bram ter Keurs

Gert Ottens

#74
Het vogelmoment van 2010 voor mij, begon eigenlijk als zoogdiermoment.
Tijdens een poging om één van de laatste Luipaarden van Israel te zien, heb ik afgelopen zomer met twee Israelische vogelmaten twee nachten overnacht in een zeer afgelegen wadi in de Negev. Helaas geen Luipaard (wel Luipaard-poep...), maar vooral 's nachts was het een magische ervaring, die werd versterkt door verschillende Palestijnse Bosuilen, Woestijnoehoe's, allerlei ondefinieerbare (maar zeer 'umheimliche') geluiden en de sfeervolle setting. Overdag kwamen op de (gedroomde/'verwachte') drinkplek van het Luipaard o.a. tientallen Sinai Roodmussen en Tristram's Spreeuwen drinken, fantastisch! Het was afzien door de hitte en het gebrek aan slaap, maar ik zou het zo weer doen...!

Gert

Ps. Goeie tweede op de lijst met vogelmomenten van 2010 zijn Baltimoretroepiaal, Daurische Klauwier, Groene Bijeneter, Noordse Waterlijster, Oosterse Tortel en Steppekiekendief (gezamenlijk).

August

Mijn mooiste moment op vogelgebied was op mijn verjaardag (16-08-2010) de Groene Bijeneter wat een cadeau!.
Wat zeker ook erg mooi was, is de herontdekking van de Dwergaalscholver in de Erfkamerlingschap nadat ik dit beest een aantal weken daarvoor 2 keer gedipt had. Wat zeker ook niet ongemeld moet worden zijn mijn ontdekkingen van een Bladkoning in Zoetermeer in mijn moeders tuin en Sperwergrasmus op de Maasvlakte.
Maar dit alles valt in het niets met voor mij het mooiste was in 2010, namelijk op 14-05-2010 de geboorte van mijn prachtige dochter Phaedra
August van Rijn

MarcelHaas

Mijn vogelmoment van 2010 was ongetwijfeld de Kuifkoekoek van het Zwanenwater. Nadat een vrijwilliger het beheerkantoor binnenliep om te melden dat hij die ochtend een Kuifkoekoek had gefotografeerd, onmiddelijk naar de plek gegaan. Niets uiteraard... de rest van de dag gezocht. Nog steeds niets. Volgende dag opnieuw gezocht. Nog steeds niets. De dag erna toch nog maar eens kijken ("je weet het maar nooit"); in eerste instantie weer niets. Zit Duinparelmoervlinders te tellen (veel dit jaar!) komt diezelfde vrijwlliger eraan met de melding dat-ie er weer zit. Snel naar de plek en jawel: op 10 meter een prachtige juveniele Kuifkoekoek! Zilvermeeuw duikt erop en het beest vliegt het duin over. Nooit meer gezien! Nieuwe soort en dat in 'mijn' gebied!

Dit jaar maar liefst negen nieuwe soorten gezien! Noordse Waterlijster was natuurlijk een knaller van formaat, maar de Groene Bijeneter vond ik wel de mooiste.

lennartv

Mijn leukste was denk ik de grote geelpootruiter op drie meter langsvliegend. Ik heb (helaas) niet die soorten die anderen allemaal noemen (groene bijeneter, noordse waterlijster...) maar de rotskruiper gaat volgende week ook hoop ik bij mijn beste vogelmomenten komen te staan! Verder vond ik de bonte tapuit van Westkapelle ook erg leuk ook leuke soorten bij Westkapelle waren grijze strandloper en citroenkwik. Verder heb ik ook de nodige dips gehad (helaas...) maar hopelijk wordt 2011 mijn topjaar!!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Albert de Jong

Mijn mooiste vogelmomenten van dit jaar liggen in Turkije. Eigenlijk hebben we daar een opeenstapeling van hele mooie momenten gehad met als hoogtepunt voor mij het magische geluid van een kaspische berghoenders op 3000 meter hoogte in opkomend zonlicht. Of was het toch die foeragerende bruine beer die we net voor een kaukasisch korhoen in beeld kregen? Het toch nog achterhalen van een broedlocatie groene bijeneters in het zuiden van Turkije, terwijl de laatste bekende in 2009 verwoest is, was ook erg gaaf. We hebben zeker 9 vogels prachtig kunnen zien en fotograferen. Met als ongekende knaller deze soort daarna binnen een maand in Nederland. Dat was wel een Nederlands moment-suprême.

Verder heb ik zoals veel anderen een bijzonder goed jaar met de al genoemde topsoorten zoals de waterlijster, geelpootruiter, grijze stralo, witstaartkievit, troepiaal etc. Leuke zelfontdekkers zoals kleinst waterhoen, siberische tjif, kleine bur waren vooral locaal gezien fijn. Op naar 2011 met daarin hopelijk een zelfontdekte nieuwe voor NL.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

gerdwichers8

Citaat van: derks op december 14, 2010, 21:53:43 PM
Weekend Texel 22.5 op zaterdag. Om 4.50 t.p. bij de horstmeertjes. In een groepje eiders vliegt  hij vlak over me.
De brilzee-eend prachtig. Later in mijn uppie staan kijken hoe hij baltste tegenover eider vrouwen. Water omhoog scheppend met zijn snavel, zonnetje erop. Wat een begin van mijn verjaardag!! Dit is mijn moment...


Hey ja, deze heb ik digitaal kunnen volgen: Aan de hand van de foto's op zulk een korte afstand een droommoment :o ! Is wat betreft het internet voor mij wel 1 van de meest tot de verbeelding sprekende waarnemingen van dit jaar in Nederland.

theomuusse

Tsja, als ik geen Groene Bijenetert had gezien dit jaar dan was het wel de 10 minuten in euforiestemming na het ontdekken van de juveniele Siberische Streep! Wat een ontzettend mooi beest en wat blijkt die achteraf ontzettend zeldzaam!!
Mijn gezins-vogelmoment is de opmerking van mijn vrouw bij het aan komen vliegen van de Alpengierzwaluw boven Haamstede.
Ik blij door mijn kijker kijkend zegt ze met haar blote oog 'wel een groot beest'.
Axel (2 jaar) zei de dagen daarna regelmatig 'Alpengierzwaluw, Papa?'.

Theo

ps, de mythische Dwergjuffer staat ook erg hoog op mijn 2010 lijst.

ArjenDrost †

Citaat van: theomuusse op december 15, 2010, 23:45:20 PM
ps, de mythische Dwergjuffer staat ook erg hoog op mijn 2010 lijst.
Ja, mooi was die he? :P


Voor diegenen die zich niks bij een dwergjuffer voor kunnen stellen: filmpje.

mhoekstein

Na de eerste kerstdag is de keus niet moeilijk meer: het moment dat ik nietsvermoedend door m'n telescoop stond te turen en opeens de Grote Trap door m'n beeld vloog :o. Daarvoor was de ontdekking van de Grote Geelpoot een geweldig moment, maar deze is toch nog een categorie beter! Overigens ook leuk dat ik beide vogels langsvliegend ontdekte en ze vervolgens gingen zitten en getwitcht konden worden. Het moment tussen ontdekken en neerstrijken / terugvinden droeg ook erg bij aan de beleving. :lol:
Mark
vr.groet
Mark Hoekstein

Ben Gaxiola

Zoals bekend was mijn vogelmoment het moment dat ik de Noordse waterlijster in beeld kreeg.

De volmaakte rust en ontspanning die ik vanaf een half uur later de rest van de dag had hoop ik nooit meer te vergeten.

Wat ook indrukwekkend was, maar dan in negatieve zin, was de diepe val terug op aarde maandagochtend op mijn werk, waar er vrijwel geen besef was dat ik dat weekeind "the holy grail" had gevonden en het natuurlijk business as usual was. 
Ben Gaxiola

Gert Veurink

Citaat van: ArjenDrost op december 15, 2010, 23:56:33 PM
Citaat van: theomuusse op december 15, 2010, 23:45:20 PM
ps, de mythische Dwergjuffer staat ook erg hoog op mijn 2010 lijst.
Ja, mooi was die he? :P


Voor diegenen die zich niks bij een dwergjuffer voor kunnen stellen: filmpje.

Ja en zo gezellig ook!  ;D
groet!
Gert Veurink



JaapHennevanger

Niet zozeer een moment, maar de vogelvakantie naar Polen afgelopen zomer was toch wel een erg gave ervaring! De biebzra marshes, prachtig uitzicht alleen al vanaf de camping. De gehele dag door foeragerende witvleugel- en witwangsterns op de oevers, 's ochtends zelfs op een meter van je af. Maar ook het vinden van de eerste witrugspechten, drieteenspechten, bastaardarenden, Poelsnippen, Hazelhoenen en nog veel meer. Maar het gaafste was nog wel toen we aan het zoeken waren naar drieteenspechten over het pad naar ons toe 3 Wolven aankwamen lopen!  ;D

Voor de rest in Nederland de leuke soorten natuurlijk:)
Jaap Hennevanger



Stefan van Ettinger

Oef dat zijn er nogal wat...

Ik ben namelijk dit jaar begonnen met vogelen!

Enkele gave dingen:

-Mijn allereerste kennismaking met vogelen, door het twitchen van een MiBo bij maartensdijk
-Het zelf afreizen naar Oudorp voor de Baltimore
-Het horen zingen van de Noordse nachtegaal... geweldig!!
-Een bruine kiekendief zijn nest in zien duiken met vangst terwijl de witvleugelstern langs komt op Kinderdijk
-Het ontdekken van een Velduil, die hier toch behoorlijk zeldzaam is!!!
-Mijn "is hij het nou wel of niet" jacht op de blauwe kiekendief op Texel.
-Maar ook kleine dingen, zoals een aalscholver die een halve brasem (denk ik) naar binnen stouwt op de IJssel
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

colossus

Citaat van: Dorine op december 10, 2010, 20:36:43 PM
En een vertederend beeld had ik woensdag in de tuin; in een schaal die op de grond staat  zaten gemoedelijk naast elkaar een winterkoninkje en een ...... muis te smullen van het strooivoer.
Niets spectaculairs maar het genieten daarvan was er niet minder om.

Lief! :lol:
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Timo Roeke

In mijn vorige post was ik één moment helemaal vergeten te melden.


In de ochtend werd ik gebeld dat ik rap naar de telpost in Oelemars moest komen omdat er nogal wat in de lucht hing. Het regende zo nu en dan maar er waren ook enorme 'bellen' te zien. Met enige tegenzin de auto ingestapt omdat het boek voor de houtkachel wel erg prettig was. Eenmaal aangekomen verscheen er een bubbel met een kleine 30 buizerd aan de horizon. Dit bleek niet het eind van de buizerdtrek. Aan het eind van de dag hadden we bijna 1100 buizerds zien overkomen en dan heb ik nog het gevoel dat we bellen gemist hebben. De mega bubbel met 200+ buizerds was een bijzondere ervaring. Die dag was de Oelemars even Klein Falsterbo. Die dag meteen een Nederlands record neergezet die waarschijnlijk niet snel wordt verbroken.

Adri Clements

@ Timo: ben maar een béétje jaloers :angel:  geintje
Lijkt me een enorm mooie ervaring. Op falsterbo 1000 buizerds zien is indrukwekkend en mooi, maar in NL lijkt het me nog vele malen gaver.
Ach, voorlopig koester ik 13 sept. '08, wachtend op herhaling :rolleye:
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's