Jouw vogelmoment van 2010

Gestart door Timo Roeke, december 09, 2010, 11:34:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Erwin Timmerman

Ben er dit jaar best veel op uit geweest, vooral omdat ik wel eens benieuwd was hoeveel soorten ik nou eigenlijk kon zien in één jaar. Niet echt fanatiek getwitched, maar voor mijn doen wel bovengemiddeld mijn best gedaan. Op dit moment staat de 2010-teller op 215 soorten, waarvan 198 soorten in Nederland. 36 soorten kon ik dit jaar voor het eerst aan mijn lijst toevoegen.


Er waren wat dat betreft best veel hoogtepunten, maar ik geloof dat ik nog het meest genoten heb van de vele Pestvogels dit jaar. De Pestvogel was zo'n beetje mijn 'goede voornemen-soort'. Ik wilde er dit jaar eindelijk een zien. Ik mag wel zeggen dat dat gelukt is. De eerste was in februari in Koog aan de Zaan. In oktober kwam ik er op Ameland zelf twee tegen en kort daarna streken ze massaal neer in Leiden, waar ze zich uitgebreid lieten bekijken en fotograferen. Als klap op de vuurpijl kon ik daar een dood exemplaar bemachtigen. Deze is inmiddels opgezet.


En dan was er nog de Zwarte Ooievaar die plotseling boven mijn huis cirkelde terwijl ik nietsvermoedend met een biertje op het balkon zat. En de Middelste Bonte Specht op Ameland die een week of twee is blijven rondhangen zodat ik 'm ook nog (als laatste) kon zien. En de eerste Kerkuil waar ik dit jaar plotseling oog in oog mee stond. En de Citroenkwikstaart. En de waterspreeuw(en). En de Brilzee-eend op Texel. En mijn eerste Smelleken. Eigenlijk teveel om op te noemen. En dan is het jaar nog niet eens voorbij. Misschien trakteer ik mezelf nog op die Rotskruiper...

Met hartelijke groet,

Erwin Timmerman
Amersfoort

Waarnemingen Nederland: http://waarneming.nl/user/view/41580
En daarbuiten: http://observado.org/user/view/41580

Guus Peterse

Mijn top '5' van 2010: als ik eerlijk ben wordt het een saai en voorspelbaar lijstje. Baltimoretroepiaal, ortolaan, witstaartkievit, dwergooruil, groene bijeneter, steppekiekendief en rotskruiper (en dan vergeet ik er nog een paar maar ja, dit zijn er al zeven), dat zijn de momenten die ik me zal herinneren als ik later terugdenk aan dit jaar. Daarvan is hooguit de ortolaan een persoonlijke noot, omdat ik iets heb met die soort en het pas de eerste keer is dat ik die echt mooi van dichtbij gezien heb. En misschien een beetje de dwergooruil, omdat ik een van de wellicht niet zo heel velen ben die de vogel gedurende enige tijd van heel dichtbij in beeld heb gehad.
Als ik origineel wil zijn, dan kom ik met een prachtige roerdomp afgelopen winter, vlak voor me opvliegend in de Gagelpolder. Die enorme zwerm gierzwaluwen die op een mooie lenteavond bij de Loosdrechtse plassen boven de plas foerageerde waarbij geregeld vogels tot op nauwelijks een meter langs me heen scheerden. En met de ransuilen in de Gagelpolder: enkele avonden roepende jongen en één keer een fraaie volwassen vogel vlak om me heen jagend. Met een zomeravond langs de Loet, met purperreigers als vanouds en met grote zilverreiger waar we de vorige keer dat ik daar was (dertig (!) jaar geleden) versteld van zouden hebben gestaan. Met mijn zelfontdekte middelste bonte specht bij Lage Vuursche, de eerste sinds vele jaren in de provincie. En met de ruigpootbuizerd die op een woeste herfstochtend ineens overwoei op de hei bij Bussum, nadat ik daar jammerlijk een woestijntapuit had gedipt. Ook prachtige herinneringen, dat zeker. Maar toch, als ik later terugdenk aan dit jaar zijn het niet deze herinneringen die me het eerst te binnen zullen schieten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Sander Haak

Grappig dat je ondanks een aantal fraaie zelf ontdekte soorten (nog bedankt voor de MiBO) toch de mega's boven aan zet. Persoonlijk haal ik meer voldoening uit een schaarse ontdekking dan uit een zeer zeldzame twitch. Dat laatste vind ik ook mooi maar blijft toch ergens diep van binnen als een dierentuinbezoekje voelen.

In ieder geval mooi om te lezen dat forumbezoekers op zo veel verschillende manieren van vogels genieten.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Guus Peterse

Ik begrijp het dilemma, ik hoor het vaak en ik vind de keus ook lang niet altijd makkelijk. Misschien heeft het ermee te maken dat ik al heel veel jaren vogel (weet natuurlijk niet hoeveel jaren anderen vogelen en hoe het bij anderen zit die al heel veel jaren vogelen) en in al die jaren toch al heel wat roerdompen en ruigpootbuizerden etc. en ook al meerdere middelste bonte spechten gezien heb en dat een vogel die helemaal nieuw voor je is, onontgonnen terrein, een geheel nieuwe ervaring, in elk geval voor mij toch net iets zwaarder telt.
En ik ben trouwens dit jaar teveel van die zeldzaamheden net misgelopen om daar een dierentuingevoel bij te hebben. In de dierentuin zie je ze in principe natuurlijk altijd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Christian

Eind April/begin Mei reisde Alwin Borhem, Teun van Kessel en ik naar Zwitserland. We hadden onzelf enkele doelsoorten gesteld waarvan 1 mijn moment 2010 mag heten.
De setting was werkelijk briljant, een oude Romeinse brug spannend tussen 2 rotswanden met een afgrond van 120 meter eronder. Boven ons rezen de 2 rotswanden nog eens 150 meter met daarachter 2 toppen van 2000+ meter. Achter ons bevond zich het dal van de Rhône met in de verte het stadje Sierre. De temperatuur was bijna tropisch en gehuld in bermuda's en t-shirts scanden we, onderwijl toegezongen door Bergfluiters en Grijze Gorzen, 2 enorm saaie grijze rotswanden af. Het dier dat we zochten, jullie raadde het al, was een Rotskruiper. Bijna nummer 1 op het verlanglijstje met alleen de, irrealistisch gekozen, Steenpatrijs als nobele 1e. Het duurde 3 ochtenden voor het Teun was die vanaf een hoger, en gevaarlijker, punt een mannetje vond die na een showtje van 10 minuten plaats maakte voor een vrouwtje dat de show nog met 20 minuten verlengde. Heerlijk, ik denk dat ik zelden zo heb genoten.
Een ander super moment (doch bijna vogelloos) bereikte we slechts 1 dag eerder, we klommen toen bijna 700 meter over de begraste hellingen boven Evolène. Levensgevaarlijk maar wat was dat uitzicht vanaf een plateau op 2700 meter adembenemend en voldoenend!!
Christian Brinkman

colossus

Eigenlijk helemaal niet de zeldzame soorten, maar gewoon een IJsvogeltje op minder dan drie meter afstand!

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

snwja3

Ja, weer vele leuke en mooie momenten beleefd, qua twitches (op verkeerde eiland bij de Noordse Waterlijster en dan de volgende dag de ontknoping), op tijd bij de Groene en ga zo maar door.

Toch twee momenten die ik eruit wil lichten:
- Pestvogels doen wat mij betreft hun naam eer aan. Niet omdat ze niet mooi zijn, of dat ze oninteressant zijn, het tegendeel. Die invasies van die mooie vogels spreken juist enorm aan. Maar een speciale foto maken van die rakkers was mij nog nooit gelukt. Of in het typische bessenstruikje (je struikelt over deze foto's) of hoog in de boom met tegenlicht, een mooie foto maken ging helaas niet.
Dus dit jaar weer geprobeerd en weer dezelfde misere. Eerst in Leiden een mooi groep, maar slecht licht (regenachtig), de vogels meestal hoog in de bomen maakten het niet makkelijk. Maar ook eentje vlak voor, maar de iso goed omhoog voor een goede sluitertijd, en het bekende bessentakje maakten de foto voor mij niet af. Jammer. Dan maar proberen in 's Gravenzande, van de 50 ex. kreeg ik er maar eentje te zien, hoog in de boom, verkeerd licht. Jammer. Hoek van Holland dan, ik kreeg de groep niet eens voor de lens. Pijnacker leek de uitkomst een mooie groep die steeds op een vuurdoorn kwam foerageren. Helaas weer regen, donker weer, hoge iso, en iedereen die daar stond te fotograferen. Weer niet die foto waarop ik hoopte, ze waren leuk, maar ach wat zal ik zeggen: jammer. Toen een weekendje Texel en daar liep ik onverwachts tegen een groep (van wel 60 ex.) op in Oudeschild.Mooi zonnig weer maar de vogels zaten in het algemeen hoog met een fel baluwe lucht als achtergrond. Ook wel leuk, leuke foto's, maar net niet af. Totdat er eentje lager ging zitten met een mooi donker huis (zwarte planken) als achtergrond, fraai in het zonnetje. Nam gelukkig de tijd de camera geod in te stellen en toen ik thuis kwam was ik best tevreden: http://picasaweb.google.com/wietze.janse/Texel02#5537211431567477954

- En een soort zelf ontdekken is altijd het leukst. Hard aan het werk op het Texelweekend, weinig/minder tijd om zelf te vogelen. Snel een laptop ophalen bij het huisje voor de avondlezing en dan daar toch een Baardgrasmus ontdekken. Grootste voldoening was eigenlijk de grote club vogelaars die erop af kwam en konden genieten van een vogel die zich 2 dagen lang zich fraai liet bekijken.
Wietze Janse

Bas vd Burg

Mijn mooiste moment is toch wel de Kuifkoekoek van Marten Hornsveld, Vivian Jacobs en Peter Lindenburg op mijn "local patch" Lentevreugd.

Na een bezoekje aan het ziekenhuis toch maar even naar Lentevreugd in de ijdele hoop dat de Griel, die er de dag ervoor door Casper Zuyderduyn was ontdekt, nog aanwezig was. Na wat struinwerk, ik ben toen zonder het te weten op een paar meter langs de Kuidkoekoek gelopen, een gesprekje met John vd Graaf. Ondertussen zie ik de 3 ontdekkers aan komen lopen en die vervolgens gaan posten aan de noordzijde van het elzenbosje. Na het gesprek met John besloot ik terug te gaan naar de auto, want er moest gewerkt worden. Tijdens de wandeling terug naar de auto krijg ik een telefoontje van John: "Bas, ze hebben waarschijnlijk een kuifkoekoek!". Ik gelijk omgedraaid en teruggerend, ondertussen tegen Willem Pompert en Rob Olivier roepend dat er een Kuifkoekoek is gemeld. De gezichtsuitdrukking van beiden sprak wel boekdelen eigenlijk haha want ze dachten dat de Griel was teruggevonden.

Op de plek aangekomen bleek dat de vogel het bosje ingevlogen was. Ik besloot om te lopen om het bewuste bosje vanaf de zuidkant te benaderen. Opeens vliegt de vogel op waarna ik compleet uit m'n dak ging ;D

Andere goede momenten: Groene Bijeneter, de bezemwagen naar de Noordse Waterlijster (met 70 vogelaars de laatste dag en het gejuich op de boot toen het verlossende piepje kwam), die Oosterse Tortel (en de gastvrijheid van de inwoners van Wergea), de Witstaartkievit (waarbij Klaas Eigenhuis opeens zich ontpopte als voetballer toen hij met mijn zoontje een balletje wou gaan trappen) en Baltimore Troepiaal. Maar ook de Waterrietzangers op Lentevreugd, de Griel op Lentevreugd en de langsvliegende Lachstern over telpost Berkheide.

Wat minder goede momenten: het missen van de Withalsvliegenvanger van Katwijk (toch wel pijnlijk om via een mail van Jan vd Laan te moeten vernemen dat er een snoeiharde soort zit in je eigen dorp) en missen van de vele Vale Pijlen langs Katwijk
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

UtrechtsVogelNet

#39
Tja, heel veel mooie momenten, in binnenland (prachtsoorten zoals Groene Bijeneter, Rotskruiper-excursie etc) en buitenland (2,5 mnd in VS geweest). Maar een memorabel NLs moment waren toch de mooie foto's van de Siberische Grijze Ruiter .... ik denk voor velen trouwens.

Phil

Edwin Russer

Het jaar was nog maar vijf dagen oud en opeens het gerucht dat er een Baltimoretroepiaal in Alkmaar zou verblijven. Ja, denk je dan: dat zal wel... Al snel de bevestiging, nog net de tijd genomen om m'n teamleider te bellen en glibberend en glijdend naar Alkmaar. Ik stap mijn auto uit en zie onmiddelijk vogelaars rennen, knap lastig als er dan nog een pak sneeuw ligt... Ik zie mezelf in de avond op de regionale zender nog verdwaasd langs de camera rennen en eigenlijk meer schuivelend tot het moment dat de vogel zich uiteindelijk, na de nodige stress, zich prachtig in de bekende den laat bekijken. Typisch zo'n waarneming, zoveel kansen krijg je niet, waarbij ik nadien nog een keer ben wezen kijken.

Een paar weken later een bericht op lauwersmeer.com met een foto van een potentiele Oosterse Tortel, gefotografeerd in het dorpje Wergea in Friesland. Na de nodige discussie bleek het er echt eentje te zijn en de volgende ochtend naar het koude Wergea. In het midden van het land was het al aan het dooien, maar daar dus nog niet en niet goed gekleed en onderschat heb ik het in tijden niet meer zo koud gehad. Uiteindelijk kwam het bericht dat de vogel in het dorp weer was gezien. Als een speer erheen en net te laat om de vogel goed te kunnen zien. Na ruim vier uur, waarbij ik zowat als enige nog met een gezicht op onweer rondliep, kwam er weer een melding dat de vogel in het dorp was gezien. De ontlading was enorm groot en op het moment dat ik vogel voor het eerst te zien kreeg kwam er een microfoon van de regionale zender onder m'n neus. Gelukkig had ik nog de beleefdheid om die man te woord te staan, maar het liefst had ik 'm wat andere verwensingen naar z'n hoofd geslingerd....

Maandagochtend 16 augustus was ook een legendarische. Eigenlijk nog vroeg in het trekseizoen, nog geen hoge verwachtingen en dan opeens voel je de adrenaline door je aderen spuiten: Groene Bijeneter bij het ringstation in de duinen van Castricum! Gelukkig direct vrij kunnen krijgen, snel naar huis om de spullen op te halen en in een sneltreinvaart naar Castricum. In al mijn stress ook nog eens de verkeerde schoenen aan en na halve kilometer al een vreselijke pijn in mijn wreven. Je hebt van die momenten dat je als het ware door de pijngrens heen gaat en je hoe dan ook die vogel wilt zien, ik heb er zeker nog een paar maanden last van gehad...Gelukkig kreeg ik onderweg een paar keer de bevestiging dat de vogel er nog zat en daar aangekomen liet de vogel zich uiteindelijk prachtig bekijken. Maar ook de momenten van teleurstelling van vogelaars die letterlijk op de seconden te laat aan kwamen en de pijn op dat moment ook voelbaar was. Achteraf bekeken: voor mij toch wel het hoogtepunt van het jaar.

Zaterdag 18 september zat ik in de middag naar sport te kijken en gaat de telefoon af, What The F... Dat zijn dan van die momenten dat je het even niet meer weet waar je het zoeken moet. Een Noordse Waterlijster op Vlieland! Een onvoorstelbare klapper en natuurlijk eentje in de categorie: nooit aan gedacht, zelfs niet aan durven dromen. Een fantastische ontdekking van Ben Gaxiola. Op dat moment besef ik dat een reis van in totaal veertien uur bij mij een soort psychologische barriere opwerpt. Ik vind twitchen ontzettend gaaf, maar heb in de loop van de jaren een soort van aversie opgebouwd tegen het eilandtwitchen waarbij alleen Texel een uitzondering is. Ik belandt dat weekend in een soort emotionele rollercoaster waarbij mijn wederhelft opeens tegen mij geagiteerd zegt: je gaat als de donder morgen naar Vlieland! Ik bel mijn verbaasde teamleider op zondagmiddag en vind het geen probleem. Bij de boot kom ik al snel een paar bekenden tegen, maak o.a. kennis met James Lidster en op de boot krijgen we het verlossende telefoontje van Steven Wytema dat de vogel er nog zit. Han Zevenhuizen regelt op de boot een taxi en na zo'n tien minuten zijn we op de plek aangekomen. We rennen als een gek naar de plek en na de nodige verwarring en mislopen zien we Steven en Vincent Hart staan. Op het moment dat ze vogel aanwijzen verdwijnt de vogel in een klein slootje. Even later een schreeuw van de andere kant en weer net te laat, dat is niet goed voor je rittetik... Een tijdje later vind Hans Bossenbroek de vogel luid alarmerend hoog in een boom. Een korte waarneming en nog steeds niet het bevredigende gevoel. Op dat moment denk ik: heb ik dat hele klere eind voor niets gereisd... Pas in de loop van de middag, zo'n dik uurtje voordat de boot weer zou gaan, laat de vogel zich uiteindelijk fenomenaal door de scoop bekijken. Op dat moment zijn de meeste vogelaars al uitgewaaierd en ben ik daar nog o.a. met Han, Marc Plomp, James Lidster en Karel Hoogteyling en worden we nog uitgebreid door de Friese regionale omroep geinterviewd. Het voelde heel anders aan dan het moment dat ik die Oosterse Tortel in beeld kreeg, maar dat had ook te maken met de mooie Friese blondine die mij interviewde 8)  Marc maakt op de valreep nog prachtige beelden, zodat een bewust overwogen besluit om daar desnoods nog te overnachten om de vogel alsnog mooi te kunnen filmen, uiteindelijk niet doorgaat. Op de boot terug halen we oude herinneringen op waarbij James, sinds een paar jaar in Nederland woonachtig en perfect Nederlands sprekend! ook nog een paar legendarische Engelse twitchverhalen tevoorschijn tovert.

Begin oktober gaat op zondagochtend mijn telefoon af. Ik zie tot mijn grote schrik dat er al de dag daarvoor een juveniele Steppekiekendief  bij Camperduin is waargenomen. De vogel was aan het jagen en het leek erop dat de vogel daar nog zou kunnen zitten. Ik kijk snel op waarneming.nl en zie de bevestiging. Wederom giert de adrenaline door mijn lichaam want na 25 jaar, toen ik reeds het baltsende adulte mannetje van Schiermonnikoog op een haar na (weekendje Schier) miste, besefte ik na een paar flinke teleurstellingen, aanvaarde en na herziening afgewezen vogels van Den Haag en de Veluwe, niet naar Kamperhoek gaan terwijl de weersomstandigheden gunstig waren, Breskens te ver, etc. dat dit de ultieme kans was om eindelijk een vogel te kunnen zien. Binnen het uur was ik op de plek, onderweg geflitst :police:  en nadat Pierre van de Wielen mij telefonisch naar de plek dirigeerde, zat de vogel fraai in een akker. Wat een schitterend beest en na een tijdje vloog de vogel op en was het plaatje helemaal rond. Ondanks dat ik in het buitenland wel Steppekieken had gezien was de blijdschap en ontlading er niet minder om. De volgende dag ben ik nog een keer wezen kijken zodat ik een periode van 25 jaar op een waardige manier kon afsluiten.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Margreet Kwh

Mijn vogeljaar 2010

Dit jaar keek ik naar de vogels in mijn nieuwe woonomgeving. Allereerst in mijn tuin in de Molenwijk in Haarlem, maar ook daarbuiten, rond de Molenplas en de Meerwijkplas, in de Amsterdamse Waterleidingduinen, de Haarlemmerhout en Elswout en in de stad Haarlem.

Ik leerde enkele exoten kennen: Halsbandparkiet en Nijlgans.
Daarnaast ontmoette ik trekvogels die ik nog niet had gezien: Pestvogel en Zwartbuikwaterspreeuw. Ik leerde nieuwe vogels als Grasmus en Tafeleend.
En oude bekenden kwamen voorbij: Huismus, Koolmees, Pimpelmees, Kauw, Spreeuw, Merel, Kokmeeuw, Fuut, Waterhoen, Meerkoet, Staartmees, Blauwe reiger, Wilde eend, Knobbelzwaan, Grauwe gans, Gaai, Ekster, Winterkoning, Roodborst, Heggenmus, Zwarte kraai, Gierzwaluw, Kuifeend, Houtduif, Turkse tortel, Boomklever.

Die Zwartbuikwaterspreeuw was een bijzondere ervaring. Ik ging op 8 november met een ervaren vogelaar mee wandelen in de Amsterdamse Waterleidingduinen en bleek zonder het te weten mee te doen in een twitch. Daarbij zag ik zowel de Pestvogels als de Zwartbuikwaterspreeuw en maakte mee hoe eerbiedig mensen zo'n vogel benaderen en er met elkaar over spreken. Pas thuis realiseerde ik me hoe bijzonder die waarneming was. De foto die ik van mijn medewandelaar maakte met de vogel erop, bleek goed voor een goedkeuring van de waarneming.

Voor het eerst keek ik dit jaar op het vogelforum van waarneming.nl, vooral bij de Frisse Blik-afdeling, omdat ik mijzelf nog steeds een beginner acht, maar ook wel bij de "Herenclub" van de meer ervaren vogelaars. Ik volgde op internet het twitchen van de Noordse waterlijster op Vlieland en de Rotskruiper bij Maastricht. Ik raakte zelfs gegrepen door de "vogelkoorts" en deelde op afstand het enthousiasme van de deelnemers.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Steven Wytema

#42
Citaat van: Vincent Hart op december 09, 2010, 23:07:17 PM
Citaat van: JohanvantBosch op december 09, 2010, 21:32:57 PMIk geloof dat exact dit ook mijn moment is....  O0
;D
Ik geloof dat mijn moment alleen dat eerste zinnetje ontbreekt. Ik was de uitgestoken hand :) Toch? althans dat dacht ik... ik zat in zo'n rush dat het me niet allemaal meer bijstaat. Maar het verhaal van Vincent spreekt boekdelen.


Twee momenten die meestrijden om de eerste plek: Na op het eind van de landelijke Big Day Kwartelkoning te hebben gehoord vliegt een Ransuil voor de auto langs: zeer welkome soort  op een prachtige avond!! Een brede glimlach verschijnt op mijn gezicht als we de flevo nog voor ons hebben.
En het moment dat ik word gebeld op 5 januari door Debby die doodleuk zegt "ik heb 'm" ,... alleen waar dat precies is als je midden in een woonwijk in Alkmaar staat? Al rennend/glibberend/telefonerend diverse mensen duidelijk maken dat ze mij moeten volgen... maar waarheen? Nou... naar de Debby Doodeman Den!
Steven Wytema


peterlindenburg

1. Kuifkoekoek op Lentevreugd ontdekt met Marten Hornsveld en Vivian Jacobs.
2. Noordse Waterlijster op laatste dag dat-ie kon
2. Groene Bijeneter
3. Siberische Boompieper op Schier (ontdekt door Vivian en Marten)
3. Woestijntapuit op Schier (ontdekt door Martijn Hammers)




groet Peter

frankw

#44
-Het jaar begon voor mij ook prima met de Baltimoretroepiaal en op de zelfde dag ook nog Witoogeend, Kuifaalscholver en Zwarte Ibis.
-De Ruigpootuilen excursie vond ik ook geweldig.
-Kuifkoekoek. Ik vroeg aan een aantal vogelaars hoe ik in het veld kwam waar een grote groep vogelaars stond, waarop mij gevraagd werd wat ik daar moest? "de vogel zit hier!". Auto in de berm en zien.. Heerlijk! Ook memorabel was Erik die het schikdraad over het hoofd zag en de volle lading kreeg. Voor ons vrij komisch voor hem iets minder geloof ik. :rolleye: ;)
-Grote Grijze Snip in mijn 'locale patch', helaas niet zelf ontdekt. 8)
-Noordse Nachtegaal, ook op nog geen 2km van mn huis. Wat kon dat beest zingen, geweldig!
-De aanleg van mijn tuin met vijver! Heerlijk om de gedragingen van veel algemenere soorten op zo'n korte afstand te kunnen waarnemen. (back to basic zeg maar 8) ) En de libellen die de vijver aantrekt zijn ook super.

Mijn hoogte punt dit jaar was toch wel het herontdekken van de Dwergaalscholver op de eerste dag. Na een, toen nog, vrij wazige medling van een op/overvliegende Dwergali naar de Ooijpolder gegaan om te helpen zoeken. Na paar uur zoeken samen met Pieter de vogel eindelijk gevonden en toen direct aan het bellen geslagen. Zware stress om aan te duiden waar de vogel nu precies zat (bewijs plaatjes willen maken en de camera van de telefoon die het uitgerekend dan niet meer doet). Toen de plek eenmaal duidelijk bekend was hadden een aantal locals en een aantal gelukkigen die op de eerste piep waren gaan rijden (Luuk Punt ea.) de kans de vogel goed te bekijken, ook foeragerend, alvorens deze na vrij korte tijd weer wegvloog. Daarna is de vogel nog kort gezien 'iets verderop' maar helaas kwamen velen echt net te laat.

Gelukkig voor iedereen die m gedipt had de eerste dag werd de vogel vrijdag weer terug gevonden waardoor bijna iedereen m toch nog heeft kunnen zien, ook in de periode daarna. Al bleef de vogel voor een aantal toch vrij moeilijk.

Vincent Hart

Citaat van: Steven Wytema op december 10, 2010, 11:57:00 AM
Citaat van: Vincent Hart op december 09, 2010, 23:07:17 PM
Citaat van: JohanvantBosch op december 09, 2010, 21:32:57 PMIk geloof dat exact dit ook mijn moment is....  O0
;D
Ik geloof dat mijn moment alleen dat eerste zinnetje ontbreekt. Ik was de uitgestoken hand :) Toch? althans dat dacht ik...
Weet het ook niet meer, maar net toen ik op het punt stond m'n tas dan maar na de waterlijster te gaan zoeken, was 'ie daar. Was een van de mensen die je belde toen Debby de troepiaal had, met een straatnaam en een uitleg waar in Oudorp dat ergens was. Alleen had ik na uren achtertuinen afstropen niet helemaal helder waar in Oudorp ik inmiddels zelf was aanbeland. Eerste de beste voorbijganger met verrekijker aangesproken met de melding dat de vogel gevonden was. Gelukkig bleek Roelof te weten waar we heen moesten  :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Marten Hornsveld

Een top jaar in zijn totaliteit!
Met als mooiste moment (zoals al eerder in dit topic uitvoerig beschreven door Bas) het ontdekken van de Kuifkoekoek te Lentevreugd met Peter en Vivian!

Andere leuke hoogtepunten waren een weekje vogelen op Vlieland eind augustus met Vivian, wat meerdere Breedbekstrandlopers, grauwe frapo's, sperwergrasmus en een draaihals opleverde. Een paar weken later weer op Vlieland kunnen genieten van de Waterlijster (en vele andere soorten). Luttele seconden voor de Waterlijster piep zaten Bas (van Schooten) Vivian en ik intensief de nieuwe kooi te checken vanaf het bankje en vroeg Vivian zich af of er even een goede soort uit de mouw geschud kon worden, met direct een piep + rode waas als antwoord! schitterend!
Twee weekjes later met een deel van de Strandplu4 crew is het weer raak op Vlieland als we onder leiding van (Bonelli) Bas de Bergfluiter vinden!
Eind oktober dan nog even bijkomen van de herfst op Schier met als gevolg dat Vivian een SiBoPi ontdekt! En als we dan noodgedwongen op Schier moeten blijven door hoog water word er naast de haven, voor de boot gaat nog een Woestijntapuit gevonden door Martijn Hammers!
Ons geluk kon/kan niet op dit jaar!
Verder natuurlijk genoeg memorabele vogel momenten met de vele zeldzaamheden die met spoed getwitched moesten worden!

j.steenbergen

D'r is al heel wat gezegd, wat nog toe te voegen? Brilzee-eend was geweldig, Dwergooruil die opeens vlak bij je zit ook.  Rotskruiper op zich mooi maar zeer minimaal gezien, dat wordt 'm niet (herkansing 2011). Mijn leukste: aankomen bij Camperduin en te horen krijgen dat er op dat moment twee Vale Pijlen langsvliegen, rukken en trekken aan je telescoop om nog wat te zien, zenuwachtig overzee turen en niet wijs worden van de aanwijzingen van anderen en opeens een prachtige Vale Pijl vol in de scoop die veel dichterbij vliegt dan de twee waar de anderen (enkelen dan, de meesten zien niets...) naar kijken! Daar zat ik al jaren op te wachten.
Jeroen Steenbergen

UtrechtsVogelNet

Citaat van: j.steenbergen op december 10, 2010, 14:29:18 PM
... Daar zat ik al jaren op te wachten.
Ik ook nog steeds ;-) Volgend jaar !
Gelukkig is niet Duinpieper soortnummer 400 geworden (die staat ergens in de 390 namelijk :-) ).

Phil

Dorine

In augustus heb ik op een paar meter afstand een minuut of 5 kunnen kijken naar een Zilvermeeuw die zat te vechten met een Meun. Prachtig om te zien want het valt voor meeuw niet mee dat ding goed in de bek te krijgen zodat ie doorgeslikt kan worden. Toen ie dat in de bek hebben voor elkaar had viel het doorslikken niet mee, vis was behoorlijk aan de maat voor meeuw.
En een vertederend beeld had ik woensdag in de tuin; in een schaal die op de grond staat  zaten gemoedelijk naast elkaar een winterkoninkje en een ...... muis te smullen van het strooivoer.
Niets spectaculairs maar het genieten daarvan was er niet minder om.
Dorine van Asten
peregrines.nl

jaapbird

De griel op lentevreugd -- eindelijk dat  spookig beest mooi kunnen zien. Dat je de dag erna ook een kuifkoekoek daar mag zien liet ik zelfs een sollicitatiegesprek voor schieten (met een kanidaat niet van mezelf).
Waren 2 hele mooie dagen ...


martinharskamp

Rotskruiper op de dag na de ontdekking! Vanaf kwart over 8 de hele dag die wanden afgezocht en de vogel één keer op een paar tellen gemist. Halverwege de middag begon ik hem te knijpen, het zal toch niet waar zijn dat ik hem vandaag mis. Daarna de melding dat de vogel werd gezien aan de andere kant van de groeve, een roteind rennen. Daar aangekomen op een paar seconden na de vogel weer gemist omdat die een gat in vloog. Uiteindelijk kwam de vogel toch nog naar buiten, en hoewel het vreselijk ver weg was was het toch een gave ervaring. Wat een ontlading na een hele dag blauwbekken langs die groeve. Verder leuke twitchen gedaan naar Baltimoretroepiaal, Oosterse Tortel, Griel en Kuifkoekoek (2 dagen achter elkaar op stel en sprong mijn werk verlaten...), op één dag Iberische Tjiftjaf, Brilzee-eend, Kleine Topper en Ringsnaveleend, Dwergooruil, DB-weekend, Grote Geelpootruiter, Woestijntapuit. En de week voor het DB-weekend over Texel gestruind. Het vogelen op een waddeneiland in de goeie tijd van het jaar, als 'alles' kan, blijft ook leuk.

Overigens jammer dat niemand een Big Year heeft gedaan dit jaar. Leek me toch weer een goed jaar.

Ted van der Knaap

Mijn vogelmoment van 2010 is erg verwant aan mijn vogelmoment van 2009 (http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=98480.0.html)

dinsdag 30 nov. was ik aan het uitwaaien met m'n hond op het strand en kwam toen Watersnippen en  Tureluurs tegen die ik daar normaal nooit zie in die periode.

De volgende dag besloot ik ondanks de kou -5 (gevoelstemp -15!) met de fiets de strekdammetjes af te gaan. Normaal worden mijn handen/vingers, na eerst door de kou heen gegaan te zijn, "kacheltjes" (Draag ook nooit handschoenen).

De wind was erg snijdend en besloot eerst voor de wind het strand af te fietsen en dan tegen door de duinen.

Het was erg rustig/stil bij de eerste strekdammetjes Bij een grotere dam zag ik de eerste 3-teen Strandlopertjes. Stapte van de fiets want de beestjes zaten mooi hutje bij mutje dicht bij elkaar in de luwte van een hoge steen.
Hee, verderop zit ook een Rotgans... ...eerst die 3-teentjes maar op de foto die met tientallen zo zielig bij elkaar zaten.
In m'n ooghoek zie ik meer Rotganzen, langszaam komt het besef dat die "witter" zijn en de 3-tenen hou ik even voor gezien.
Ja hoor, 3 Witbuiken. Als ik 3 foto's heb gemaakt moeten m'n handen in m'n zakken. Klikken gaat dan niet meer.
Zie dat er 'n geringde tussenloopt... ...foto's Ted, maak foto's....
paar foto's, opwarmen, weer foto's, opwarmen enz.
De kleurringen komen me bekend voor alleen de cijfers kan ik niet aflezen. Maar heb ter plekke het idee dat het de "record-vogel" is van verleden jaar.

Omdat ik voor de kleur-ring té dichtbij kwam vlogen ze op maar kwamen na 'n rondje weer terug.
Voor aflezen van de ringen had ik nmm voldoende foto's dus besloot het erbij te laten.

Vlug naar het eerstvolgende slag een voor een m'n handen in m'n zakken om op te warmen. Hoe ik bij m'n auto ben gekomen weet ik bijna niet meer maar eenmaal daar had ik geen gevoel meer in m'n vingers.
Met veel moeite kon ik 't deurslot openen en m'n auto starten, blower op vol vermogen.
Lichte paniek toen het leek dat de bevriezingsverschijnselen aanhielden. Met stijve vingers toch gaan rijden en na ruim 10 minuten in een warme auto begon het gevoel toch langszaam maar zeker weer terug te komen.

Thuis bleek het toch om de bijna 21-jarige te gaan... ...maar als je vraagt wat mijn vogelmoment van 2010 is dan zijn het toch de "BEVROREN" vingers die me het meest bijstaan en zelfs m'n zelfontdekte Morinelplevier half september naar de achtergrond drukken.
 
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

RonJMBerkhout

Ook dit jaar heb ik veel hoogtepunten gehad. Maar dan in het buitenland. Ik ben niet zo'n twitcher in eigen land. Ik zie liever een Noordse Waterlijster alleen in Canada dan met 100 man op vlieland... Maar een van mijn meest bijzondere ontmoetingen dit jaar is deze Inland Dotterel, waarvoor ik flink op de rem heb getrapt tijdens mijn laatste reis tussen Perth en Adelaide!

Vincent Hart

Ik heb ook erg genoten van een paar momenten helemaal alleen met de waterlijster van Vlie  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjanH

Persoonlijk hoogtepunt vind ik toch wel de Huiskraaien van Hoek van Holland. Aardig en leuk dat het een nieuwe soort voor me betekende, maar ook niet meer dan dat. Daarentegen vond ik het gedrag van deze vogels werkelijk geweldig. 1 exemplaar benaderde me tot op een meter toen ik een broodje krabsalade had gekocht bij het Vispaleis. Fantastische beesten. Ander hoogtepunt vind ik de Heggenmus die afgelopen week tegen een ruit was gevlogen maar na zijn / haar versuftheid wist te ontkomen uit een doos waar ik de vogel tijdelijk in had geplaatst. Gevolg: een rondvliegende Heggenmus in huis. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en heb ik de vogel buiten vrij kunnen laten.  En wanneer je een Heggenmus in je hand hebt gehad, besef je pas wat voor een schoonheden deze vogeltjes zijn.

Danny katerbarg

al ben ik nog een beginner, maar toch leuke waarnemingen gedaan.

de witkopstaartmezen in het bargerveen waren leuk, en de overvliegende kraanvogels gewoon in mijn woonplaats waren fantastisch. en ook de mibo die ik hoorde op de klencke was fantastisch.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

KorHaan

Wat mij nog steeds op het netvlies gebrand staat, is een waarneming die zomaar uit de lucht kwam vallen. Ik ging naar Castricum met mijn vrouw voor een zoveeljarig huwelijksfeest van vrienden van ons, dat in het strandpaviljoen plaats had. Dat wist ik niet, anders had ik wel een kijker meegenomen, op de kaart stond halverwege de Zeeweg ergens. Op een gegeven moment sta ik buiten op het terras een sigaretje te roken en wat rond te kijken, wat meeuwen op het strand, wat badgasten. Een ideale middag, fijn zonnetje. net als ik weer naar binnen wil gaan, hoor ik achter me de meeuwen tekeer gaan. Ik draai me om en op twintig meter afstand staat op het strand een Grote Jager aan een jonge Zilvermeeuw zijn vleugel te rukken!
Een kabaal van jewelste, gekrijs van de Zilvermeeuwen die er omheen staan. Een groepje kinderen staat er in badpak beteuterd bij te kijken, op een paar meter afstand. De Grote Jager is de Zilvermeeuw aan het overmeesteren, ik loop de trap af naar het strand. De kinderen kunnen het kennelijk niet meer aanzien, ze komen aarzelend op het vechtende duo af, en verjagen die donkerbruine  bullebak tenslotte. Ik ben dan tot op zes meter genaderd als de Grote Jager de zee opvliegt, en de Zilvermeeuw beduusd de duinen invliegt.
Als ik de kinderen wil vertellen wat ze precies gezien hebben, haken ze al af bij het horen van de woorden Grote Jager.
Ook vinden ze mijn blije toestand maar raar...

Maar wat een geweldige, totaal onverwachte ervaring. Onvergetelijk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Oenanthe

Mijn vogelmoment was in Turkije. Het was geen nieuwe soort voor me, een dwergarend. Daarvan heb ik er al heel veel gezien maar op een trektelpost kwam er een zo laag over, temidden van een stroom balkansperwers, steppebuizerds, slangenarenden en schreeuwarenden, dat ik hem kon determineren aan de kop. Die was identiek aan de kop van een dwergarend op een foto in een boek dat ik heb. Dat heeft dit jaar de meeste indruk op mij gemaakt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Wouter van der Ham

Super leuk vogeljaar gehad, Ik zal even wat dingen noemen
- Heka Schier, Met leuke zeevogels, Ijs en Sneeuwgorzen lekker dichtbij, Fraters, Witkopstaartmees, Pestvogels, Klapekster Ect...
-DB wekend op texel, Baardgrasmus, Bladkoning
- Pallas Boszanger & Bladkoning in Meijendel
- Aan het begin van het jaar de Zwarte Ibis, en vanaf die dag zat er ook in januari & Februari een vuurgoudhaan in de tuin.
- de 30e gaan we naar de Amsterdamse Waterleiding duinen, Ik ben benieuwd.
- In de zomer op texel wezen zoeken naar Aziatische Goudplevier, Uiteindelijk gezien.
-En als laatste erg veel leuke vogels vanuit huis gezien, Kraanvogel En steeds meer soorten in de tuin zoals Groenlingen, Putters, Sijsjes en zwartkoppen.

Ik ben nog superveel vergeten, Bosrietzangers, Citroenkwikstaart, Sprinkhaanzanger...
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl