Zeiss Conquest 8x30 bt

Gestart door Antal, december 05, 2010, 21:37:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antal

Ik overweeg bovenstaand model aan te schaffen vanwege de "vriendelijke prijs" en omdat het toch een van de topmerken is. Heeft iemand ervaring met dit model? En wat zijn de voor- of eventuele nadelen?

Alvast bedankt weer!

groet, Antal

Herman van der Klis

Citaat van: Antal op december 05, 2010, 21:37:10 PM
Ik overweeg bovenstaand model aan te schaffen vanwege de "vriendelijke prijs" en omdat het toch een van de topmerken is. Heeft iemand ervaring met dit model? En wat zijn de voor- of eventuele nadelen?

Alvast bedankt weer!

groet, Antal

Zeer goede kijker voor dat geld , schemeringsgetal misschien wat laag.
http://www.birdforum.net/reviews/showproduct.php/product/203

http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/zeissconquestvictory.htm

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

grutto


Goede kijker wij hebben hem ook. Tevens de Zeiss 8 x 32 in olijf groene uitvoering.

Lekker licht en makkelijk mee te nemen en voor veel doelen zeer bruikbaar en 30 jaar garantie !

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

zwarteleeuwerik

als het voor vogelobservatie is is deze kijker niet zo goed , zeker de 30 , beter is bv.een 8x42 ...   
Erik vb.

temmie

Ik kan zo 5 vogelkijkers opnoemen die al jaren met een kijker in de 8x32 of 10x32 rondlopen, en die daar dik tevreden van zijn.
Ik vind het dan ook een beetje vaag om te zeggen dat x32 (of in die geval x30) niet zo goed is, en er direct een x42 wordt aangeprezen (die uiteraard beter scoort voor schemergetal e.d.). In vergelijking met een x42 heeft een x32 voor- en nadelen voor vogelskijken. Zo zijn gewicht en beeldhoek vaak een stuk beter bij x32.
De Conquest is een lichte en handige kijker met goede scherpte, garantie en bouwkwaliteit. De beeldhoek is een beetje klein voor een 8x30 (ze hebben immers ergens gewicht moeten besparen, dus kleinere prisma's, dus kleiner gezichtsveld), en de lichtsterkte is wat minder dan bvb de Victory serie door andere coatings.
Maar door de band genomen is het zeker geen miskoop, wel integendeel. Het is alleen een stuk moeilijker kiezen in dit segment (want er is veel concurrentie).
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Norman

Als de kijker die ik heb niet zou bestaan zou ik beslist een Swarovski 8x32WB kopen.
Lekker licht om mee te nemen en een prachtbeeld.

temmie

Indien het gewicht belangrijk is zou ik net niet naar Swarovski kijken. Ik leg even uit waarom.

Hieronder volgt een overzicht van 8x verrekijkers van topmerken met meergewicht tov de Conquest. Over de meerprijs ga ik zedig zwijgen... ;)

Zeiss Conquest 8x30: 512 gram
Leica Ultravid 8x32: 537 gram +25g
Zeiss Victory 8x32: 560 gram +38g
Swarovski EL 8x32: 614 gram +102g
Nikon HG-L 8x32: 696 gram +184g
Leica Ultravid 8x42: 760 gram +238g
Zeiss Victory 8x42: 763 gram +251g
Nikon HG-L 8x42: 790 gram + 278g
Swarovski SLC HD: 810 gram +298g
Swarovision 8.5x42: 829 gram +317g
Swarovski EL 8.5x42: 840 gram +328g
Swarovski SLC 8x42: 878 gram +366g

conclusie: de Conquest is een hele goede kijker, en dat meerbepaald in verhouding tot zijn geringe gewicht. Hij is dacht ik zelfs de lichtste 8x30. Nu zijn er niet zoveel kijkers meer in 8x30, de meest merken hanteren 8x32. In de 8x32 zijn Zeiss en Leica behoorlijk licht, Swaro is al wat zwaarder en Nikon neigt al naar het gewicht van enkele hele goede 8x42 kijkers (voor mij dé reden om die Nikon niet te overwegen).
In de x42 klasse zijn alweer en nu vooral de Swaro's de vetzakken.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

KorHaan

Mooie lijst, Lieven.

De Swarovski 8x42 SLC, daar bedoel je denk ik de 7x42 SLC mee. Die is volgens mij 950 gram,
maar daar wil ik vanaf zijn. Zwaar zat in ieder geval.

De Conquests 8x30 en 10x30 zijn mooie kijkers. Ik heb ze zelf nooit gehad, wel overwogen, ook een boel uitgeprobeerd, maar er zit nogal wat individuele variatie in de soepelheid van de scherpstelling. Ik heb modellen gezien met vlotte scherpstelwieltjes, maar ook modellen met stroeve scherpstelling, en één 10x30 waarbij het scherpstelwiel helemaal niet wou draaien. En wel nieuw uit de doos, dus geen obscure tweedehands.
Ik zou deze kijker dus zeker eerst fysiek uitproberen voor tot koop over te gaan.

Overigens vind ik de prijs wel aan de hoge kant, voor een niet in Duitsland gefabriceerde Zeiss.
Minox maakt ook kijkers in die prijsklasse die ik persoonlijk beter vind dan de Conquest, en dan met name de HG modellen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

temmie

Nog een niet-onbelangrijke aanvulling:
De Conquest stelt niet 100% inwendig scherp. Hij stelt scherp door het bewegen van de objectieflenzen (die grote lenzen vooraan de kijker).
De meeste huidige kijkers die inwendig scherpstellen doen dat door de prisma's te bewegen, of één van de lenzen die tussen de prisma's en de objectieflenzent.
Op zich gaat dat prima met objectieflenzen, maar om hem dan volledig waterdicht te krijgen heeft Zeiss er nog een lens (eerder een stuk glas zonder lensfunctie) voorgezet.

Nog een opmerking: het gewicht zegt uiteraard niets over de kwaliteit (beeld en bouw). Maar de combinatie van een goed beeld + goede bouwkwaliteit + licht gewicht is nog altijd vrij zeldzaam.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis