Taigaboomkruiper?

Gestart door Roely, november 28, 2010, 12:19:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roely

Hoi kenners,

kunnen jullie een determinatie geven van de volgende vogel? Ik heb hem gefotografeerd in de Amsterdamse Waterleidingduinen op 23 november 2010 en ingevoerd als Boomkruiper. Nu wijst iemand mij erop dat het een Taiga zou kunnen zijn. Wat is jullie idee?

Alvast dank
Roely

Jeroen Nagtegaal

Ik zie er geen Taiga in. Waarom zou het volgens de ander een Taiga zijn?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Een mooie witte Boomkruiper (geen Taiga) Roely. Het trapje is met wat moeite wel te beoordelen: geen bakje en ook de overlapping van de treedjes op P8P7P6 lijkt niet goed voor Taiga/Kortsnavelboomkruiper.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roely

Vanwege de grote witte wenkbrauwstreep en de heel lichte onderkant had het kunnen zijn dat....


Dank jullie wel!
Roely

hanso

#4
Ha Roely, ik ben de afgelopen weken op zoek geweest in Wassenaar naar de Taiga, uiteindelijk gelukkig wel gevonden maar ik heb me erover verbaasd hoeveel boomkruipers toch wel (1) een redelijk duidelijke en heldere wenkbrouwstreep hebben en (2) behoorlijk wit zijn.. Dus de verwarring kan ik me goed voorstellen. Uiteindelijk zei iemand me dat als je er een ziet, je eigenlijk direct weet dat je beet hebt omdat 'ie echt heel veel witter is (iets in de trant van "pas als je het ziet heb je het door"). Bij mij werkte het inderdaad zo, en later bleek dat ook het trappetje klopte, en kon 'ie ook keurig met foto worden ingevoerd en bevestigd. Misschien geen keiharde determinatie-criteria, maar ik dacht ik laat het toch even weten - maakt het verder zoeken misschien nog leuker. Groet, Hans

frankneijts

Citaat van: hanso op november 29, 2010, 13:52:07 PM
Ha Roely, ik ben de afgelopen weken op zoek geweest in Wassenaar naar de Taiga, uiteindelijk gelukkig wel gevonden maar ik heb me erover verbaasd hoeveel boomkruipers toch wel (1) een redelijk duidelijke en heldere wenkbrouwstreep hebben en (2) behoorlijk wit zijn.. Dus de verwarring kan ik me goed voorstellen. Uiteindelijk zei iemand me dat als je er een ziet, je eigenlijk direct weet dat je beet hebt omdat 'ie echt heel veel witter is (iets in de trant van "pas als je het ziet heb je het door"). Bij mij werkte het inderdaad zo, en later bleek dat ook het trappetje klopte, en kon 'ie ook keurig met foto worden ingevoerd en bevestigd. Misschien geen keiharde determinatie-criteria, maar ik dacht ik laat het toch even weten - maakt het verder zoeken misschien nog leuker. Groet, Hans

In feite klopt dat wel: in de meeste gevallen is Taiga/Kortsnavel witter (in de zin van helderder wit èn minder 'vuil' op borst en onderbuik/achterflank) dan de meeste naburige gewone Boomkruipers en springt-ie er wel uit. Maar ervaring met de variatie van Boomkruipers (en wat de zon doet moet wittige onderkantjes...) is wel noodzakelijk, zie ook hier want er vliegen fraaie witte, 'schone' Boomkruipers rond. Let er ook eens op dat de kleur bij Taiga/Kortsnavel vaak wat 'blauwig' haast 'doorschijnend' wit is terwijl de kleur bij 'witte' Boomkruipers meer roomwit, wat meer 'verzadigd' wit is.... Dit is natuurlijk zeer persoonlijk en misschien dat anderen hier wat andere bewoordingen voor hebben?
Maar wie op zeker wil spelen kan toch het beste proberen de trapjeskenmerken goed te zien of, beter, te fotograferen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

zsonor

Dat het lastig is viel mij vandaag (29-11) ook weer op. Op de St Pietersberg een Boomkruiper gezien met een giga witte wenkbrauwstreep, behoorlijk witte onder delen, maar ook een opvallend lange snavel. Trappetje niet kunnen zien dus, gaat toch te boek als 'gewone' Boomkruiper.

Roely

Wat vinden jullie dan van de snavel van deze Boomkruiper? Is die zo lang als bij een Nederlander zal ik maar zeggen?

pwolf

Citaat van: Roely op november 29, 2010, 22:36:06 PM
Wat vinden jullie dan van de snavel van deze Boomkruiper? Is die zo lang als bij een Nederlander zal ik maar zeggen?

Dat lijkt me wel maar op de eerste en de derde foto kijkt de vogel "van de camera af" en op de tweede foto zit de punt achter de tak. Op basis van deze plaatjes dus niet veel van te zeggen, is geen ramp aangezien het op zichzelf geen doorslaggevend kenmerk is.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

HPM

Het is ook maar de vraag of je in het veld en van foto's het verschil tussen 21 en 23 millimeter zou kunnen zien.
Herman van der Meer

Roely

Dan blijft eigenlijk alleen het trappetje over als veldkenmerk als je niet op kleur, snavellengte of wenkbrauwstreep af kunt gaan. Ik kende de verschillen niet, maar het is aardig om het nu eens uit en te na besproken, gelezen en bekeken (hele rij foto's van Taiga's) te hebben.

Dank jullie wel allemaal.
Roely

frankneijts

Citaat van: Roely op november 30, 2010, 16:20:50 PM
Dan blijft eigenlijk alleen het trappetje over als veldkenmerk als je niet op kleur, snavellengte of wenkbrauwstreep af kunt gaan. Ik kende de verschillen niet, maar het is aardig om het nu eens uit en te na besproken, gelezen en bekeken (hele rij foto's van Taiga's) te hebben.

Dank jullie wel allemaal.
Roely

Met dit topic is geprobeerd wat helderheid in de materie te brengen Roely, even doorbladeren voor de samenvatting....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Citaat van: Roely op november 30, 2010, 16:20:50 PM
Dan blijft eigenlijk alleen het trappetje over als veldkenmerk als je niet op kleur, snavellengte of wenkbrauwstreep af kunt gaan. Ik kende de verschillen niet, maar het is aardig om het nu eens uit en te na besproken, gelezen en bekeken (hele rij foto's van Taiga's) te hebben.

Dank jullie wel allemaal.
Roely
Het geluid is ook behoorlijk verschillend!
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op december 01, 2010, 23:16:51 PM
Citaat van: Roely op november 30, 2010, 16:20:50 PM
Dan blijft eigenlijk alleen het trappetje over als veldkenmerk als je niet op kleur, snavellengte of wenkbrauwstreep af kunt gaan. Ik kende de verschillen niet, maar het is aardig om het nu eens uit en te na besproken, gelezen en bekeken (hele rij foto's van Taiga's) te hebben.

Dank jullie wel allemaal.
Roely
Het geluid is ook behoorlijk verschillend!

De zang is inderdaad volkomen verschillend maar let op Kortsnavels die de zang van Boomkruiper kunnen imiteren(andersom schijnt veel minder voor te komen). De "sriee-roep" wordt door beiden gebruikt (soms ook langdurig door Boomkruiper!) en is weliswaar bij Taiga/Kortsnavel zachter, iets hoger en ietsje minder schril maar lijkt toch nog zóveel op die van Boomkruiper dat het erg tricky is voor de meeste vogelaars om die roep zònder geluidsopname of direct vergelijk onderscheidend te gebruiken.
Boomkruiper gebruikt gelukkig ook vaak een helder en hard "tuut", vaak herhaald, wat Taiga/Kortsnavel nooit gebruikt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'