Filmpje dwergjuffer

Gestart door ArjenDrost †, december 03, 2010, 21:01:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Tot mijn verbazing vond ik laatst nog wat filmpjes van dwergjuffers van dit voorjaar. Niet verbazingwekkend dat ik ze had, wel verbazingwekkend dat ik er nog niks mee gedaan heb. Intussen dat goedgemaakt, ze staan nu hier.


Voor wie interesse heeft :-)

ArjanH

Geweldig dit, zeg. Prachtig beestje en idem opnames. Hopelijk krijg ik de soort ooit ook eens te zien, al zal ik vermoedelijk dan wel naar het oosten van Europa moeten gaan om een redelijke kans te maken.

ronald

leuk Arjen, er is volgens mij niet veel film van dit beestje. ik wou altijd al eens eentje zien vliegen, en dat zag ik op je filmpje, al was het dan vrij kort  ;)
groeten, Ronald van Seijen

Anne Hueber †

Leuk filmpje Arjen!
In 2011 een excursie?

ArjenDrost †

Helaas is het filmpje wat kort, maar echt makkelijk was het niet. Een excursie lijkt me niet echt een goed plan, daar is het gebied toch wat te kwetsbaar voor ben ik bang.


Groeten, Arjen

nick w

Mooi Arjen. Als het gebied zo kwetsbaar is, hoe krijgen wij 'm dan ooit te zien? Kun je niet een list verzinnen met een of twee mini-excursies?

Groet,
Nick W

Weia

Waar dit beest zit is het altijd kwetsbaar. Ik kan er goed mee leven dat ik ze misschien nooit zal zien.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Traveller

#7
CiteerIk kan er goed mee leven dat ik ze misschien nooit zal zien.


Ik kan je zeggen het is zeker de moeite waard is om ze een keer in het echt te zien. Wat zijn dat geweldige beestjes!!! Ik vind het persoonlijk de mooiste soort die ik heb gezien.


Waar ik ze in Polen heb gezien, was het redelijk toegankelijk. Daar vlogen ze tussen de lokale vissers.





Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

nick w

OK, buitenslands dus  :( . Zijn er dichterbij dan Polen wel plekken waar ze zonder schade te bezichtigen zijn?

Groet,
Nick W

JohanvantBosch

Citaat van: nick w op december 04, 2010, 16:59:16 PM
OK, buitenslands dus  :( .

Maar dat wist je toch wel, Nick? Als de soort in Nederland teruggevonden zou worden zou het ronduit sensationeel zijn..... :rolleye: ;D

ArjenDrost †

Citaat van: nick w op december 04, 2010, 16:59:16 PM
OK, buitenslands dus  :( .
Ja, de kans op Nederlandse Dwergjuffers lijkt me wel uitgesloten. Die beestjes vliegen hooguit 5 grassprietjes verder en komen zelden hoger dan 20cm boven de grond. Als er nu geen populatie in ons land is, zie ik niet hoe deze er zou moeten komen. Enige mogelijkheid lijkt me dat er ergens nog een onontdekte restpopulatie is, maar gezien de zeldzaamheid van dit biotoop in ons land (wat vervolgens al wel eens bekeken is), lijkt die kans mij verwaarloosbaar.


En nee, ik ga echt geen excursies organiseren naar deze plek.


Groeten, Arjen

ronald

ik sluit me bij Weia aan. ik zou ook dolgraag dat beestje eens zien, maar de plekken die enigzins in de buurt zijn, zijn dungezaaid en kwetsbaar voor zover ik weet. hoe minder mensen die plekken weten hoe beter het is. ik heb bij de Oostelijke witsnuit in Friesland van dichtbij mee mogen maken hoe een handjevol mensen grote ravage kan aanrichten, dus dit geweldige juffertje mag van mij zijn mistieke status houden.
als je ze wilt zien dan zal dat vanaf Polen zijn, ik heb vaker gehoord dat ze daar rond hengelaars vliegen. dat lijken me ideaale plekken om ze te zien, dus als je wat wilt dan graag daar.
en het heeft toch ook wel wat, zo'n geheimzinnig spookjuffertje die je misschien nooit te zien zult krijgen... :)
groeten, Ronald van Seijen

nick w

wie weet kom ik ooit nog in Polen maar ik ben geen hengelaar  ;D  en als alle populaties in de buurt kwetsbaar zijn houdt het op, ik wil inderdaad geen ravage maken. ik ben geen  :angel:  maar wel zuinig op mooie natuur  :rolleye:  Hoopte eerlijk gezegd dat iemand een plekje wist dat wat dichterbij was dan Polen...

Groet,
Nick W

ronald

ach, een rondje Polen hoeft ook geen straf te zijn he. en onderweg goed opletten, wie weet ontdek je nog wel ergens een populatie in Duitsland dan ben je nog eerder thuis ook  ;) 
daar wordt trouwens niet zo fanatiek gezocht, in ieder geval in NW Duitsland is de onderzoeksintensiteit niet zo hoog, er kan zomaar een populatie net over de grens zitten!
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Heb je suggesties voor een logisch gebied in Duitsland? Dan kunnen we daar wel een ritje aan wijden van de zomer  ;)

Groet,
Nick W

Weia

Ik zou met deze soort toch wel voor flinke terughoudendheid willen pleiten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Ik ging ook alleen even een filmpje laten zien. Verder zul je uit mij niks krijgen. :)

ronald

Citaat van: nick w op december 04, 2010, 19:28:51 PM
Heb je suggesties voor een logisch gebied in Duitsland? Dan kunnen we daar wel een ritje aan wijden van de zomer  ;)

Groet,
Nick W
ik weet alleen dat daar niet overdadig onderzocht wordt, maar voor verdere buitenlandse tips ben ik waarschijnlijk de laatste waar je moet zijn. de paar keer dat ik in het buitenland libellen ging kijken verliep dat meestal dramatisch (wel ironisch dat net ik helemaal naar duitsland moest kloffen om er noordse winterjuffers in te tikken om de Duitsers een beetje aan te moedigen om er te zoeken ;-) en ik blijf maar liever in het dwergjufferloze NO Nederland.
groeten, Ronald van Seijen

hiskodevries

Arjan, mogelijk is het beter om zo`n filmpje NIET te laten zien, want uiteraard levert zo`n filmpje bovenstaande vragen/opmerkingen op.
Uiteindelijk zwicht je voor een vriend en hup volgend jaar staat weer iemand ( of meerdere personen) een poging te wagen om de soort voor de lens te krijgen wat natuurlijk altijd verstoring met zich meebrengt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

ArjenDrost †

Citaat van: hiskodevries op december 06, 2010, 15:47:26 PM
Arjan, mogelijk is het beter om zo`n filmpje NIET te laten zien, want uiteraard levert zo`n filmpje bovenstaande vragen/opmerkingen op.
Uiteindelijk zwicht je voor een vriend en hup volgend jaar staat weer iemand ( of meerdere personen) een poging te wagen om de soort voor de lens te krijgen wat natuurlijk altijd verstoring met zich meebrengt.
Ja, daar heb je misschien wel gelijk in. Heb er ook wel even over getwijfeld, maar toch besloten om het wel te doen. Juist om de reden dat het zo'n onbekende Europese soort is die weinig mensen tegen zullen komen. Op deze manier kunnen we er toch een beetje van genieten.
De locatie heb ik bewust niet bij staan en zal ook niemand van mij horen, daar is het gebied echt te kwetsbaar voor.

Groeten, Arjen

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



ArjanH

Citaat van: ArjenDrost op december 06, 2010, 16:25:52 PM
Citaat van: hiskodevries op december 06, 2010, 15:47:26 PM
Arjan, mogelijk is het beter om zo`n filmpje NIET te laten zien, want uiteraard levert zo`n filmpje bovenstaande vragen/opmerkingen op.
Uiteindelijk zwicht je voor een vriend en hup volgend jaar staat weer iemand ( of meerdere personen) een poging te wagen om de soort voor de lens te krijgen wat natuurlijk altijd verstoring met zich meebrengt.
Ja, daar heb je misschien wel gelijk in. Heb er ook wel even over getwijfeld, maar toch besloten om het wel te doen. Juist om de reden dat het zo'n onbekende Europese soort is die weinig mensen tegen zullen komen. Op deze manier kunnen we er toch een beetje van genieten.
De locatie heb ik bewust niet bij staan en zal ook niemand van mij horen, daar is het gebied echt te kwetsbaar voor.

Groeten, Arjen


Aangezien je de exacte locatie niet hebt aangegeven (en terecht mijns inziens) vind ik het persoonlijk geen enkel punt dat je het filmpje hebt geplaatst. Integendeel. Erg fraai en leerzaam. De meesten onder ons zullen deze soort waarschijnlijk toch nooit te zien krijgen. Zeker niet in Nederland.

Bertusvr

Beestje staat in heel veel landen op de lijst met bedreigde soorten (Austria, Belarus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Germany, Japan, Korea, Latvia, Lithuania, Poland, Russia, Ukraine). Super toch dat je hem hebt gevonden en hebt kunnen fotograferen en filmen. En het mooie van foto en film is dat je hem daarna aan iedereen kunt laten zien zonder de locatie prijs te geven.

nick w

Gezien ik het beestje misschien nooit van mijn leven in het echt ga zien (tenzij ik toch nog in Polen en op de goede plek zou belanden ;) ), ben ik toch blij met Arjen's filmpje  :duim:

Groet,
Nick W

Gert Veurink

#24
Citaat van: JohanvantBosch op december 04, 2010, 17:32:47 PM
Citaat van: nick w op december 04, 2010, 16:59:16 PM
OK, buitenslands dus  :( .

Maar dat wist je toch wel, Nick? Als de soort in Nederland teruggevonden zou worden zou het ronduit sensationeel zijn..... :rolleye: ;D

jij gaat m toch vinden in NL Johan? ;)

Ik ben nog een believer... niet dat-ie gaat komen, maar wel dat-ie er zou kunnen zijn. Kan zomaar over het hoofd worden gezien. Ik denk het niet, maar sluit het zeker nog niet uit.

Oh en ik ben ook heel blij dat ik eindelijk het resultaat mag zien, als je live in de studio aanwezig bent geweest is het altijd leuk om op tv terug te kijken  ;)  En nee niemand hoeft mij te pm-en want ik vertel het ook ècht niet  :-X
groet!
Gert Veurink



Bertusvr

Citaat van: Gert Veurink op december 07, 2010, 21:19:48 PM
Oh en ik ben ook heel blij dat ik eindelijk het resultaat mag zien, als je live in de studio aanwezig bent geweest is het altijd leuk om op tv terug te kijken  ;)  En nee niemand hoeft mij te pm-en want ik vertel het ook ècht niet  :-X

Ik herinner het me. Ik was toen al zo vreselijk jaloers  :-\  op de soorten die jullie op die dag hadden gezien. Volgens mij ook nog een libel (Gaffel of Bron) die daar helemaal niet zou moeten vliegen, en die was ook nog voor jullie neus aan het eitjes leggen. Of ben ik in de war?? :rolleye: 

Goyatlah

Als er iemand in Nederland dit beest vind is dat niet Johan (de kans dat ie in Zuid-Holland vliegt is nada), maar ik wil zelf wel een poging wagen.  >:D

Maar ik ben blij dat eerdere topics over soort- en habitat-bescherming niet helemaal verloren zijn gegaan.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

ooops, realiseer me nu, dat als ik dat beest vind, het nooit zal doorgeven, dus dan vind ik het toch niet (denk ik)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citaat van: Goyatlah op december 08, 2010, 02:36:18 AM
Als er iemand in Nederland dit beest vind is dat niet Johan (de kans dat ie in Zuid-Holland vliegt is nada)

Nou heb ik Johan ook wel eens aangetroffen in andere provincies dan Zuid-Holland...

Als je m vindt kun je ook nog kiezen voor alleen dat feit doorgeven en niet de locatie. Ik denk dat ik dat zou doen. Maar goed, de kans is bijzonder klein.

@ Bertus je bent warm maar klopt niet helemaal. We hebben in 2009 gezocht maar niet gevonden, toen wel gaffel idd en vooral veel mooie vlinders en in een heel ander gebied maar op dezelfde dag mercuriale

Dit jaar wel gevonden, maar geen gaffel.

Overigens zijn er veel walhalla's net over de grens, niet voor dwergjuffer, maar wel voor vlinders en libellen die wij niet (meer) hebben.

groet!
Gert Veurink



ArjenDrost †

Citaat van: Gert Veurink op december 08, 2010, 07:44:16 AM
Overigens zijn er veel walhalla's net over de grens, niet voor dwergjuffer, maar wel voor vlinders en libellen die wij niet (meer) hebben.
Daar komt vandaag een filmpje van ;-)