je favoriete dialect

Gestart door Marina, november 30, 2010, 13:25:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

beetlestitch

voor paardenmest kever in zeeland de naam strontroenkel. voor meikever roenkel of meulenaer. leuke topic. er volgt nog wel eens wat van hier. toon.
Toon Keukelaar

g.j. keizer

Citaat van: Harm058 op november 30, 2010, 20:02:08 PMDit is een friese naam voor een vogel, boumantsje wipsturt
Harm,
In het Achterhoeks heet de kwikstaart skoolmeister naar de bovenmeester met zijn slipjas.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: andre.schulten op november 30, 2010, 20:03:58 PM''drietebuul'' (Twents) (Gerrit weet wel wat het is..)
André,
Ja, schelden kunnen ze wel, wat dacht je van "stadse geutendrieter" en domme "soese".
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

Citaat van: Tim Asbreuk op november 30, 2010, 20:27:46 PM
Kan me in de vertalingen van Gerrit in grote lijnen wel vinden (al zijn de in Twente en de Achterhoek erg veel verschillen per plaats). Mijn opa corrigeerde mij vroeger als ik een Twents/Achterhoeks woord in de mond nam. Dit woord werd "hier" niet gezegd maar in een ander deel van Twente/Achterhoek (soms zat er maar 4 km tussen mijn woonplaats en de andere locatie). Maar nu begin ik zelf ook steeds meer verschillen te horen tussen de Twentse dorpen.
Tim,
Ook binnen de Achterhoekse gemeente Berkelland bestaan per dorp verschillen. Zo gebruiken ze alleen in Neede "goe gaon" als afscheidsgroet. En als ik in mijn huidige woonplaats Neede plat praat, kunnen oudere "autochtonen" horen, dat ik oorspronkelijk uit het 10 kilometer verderop gelegen Rekken kom.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Rick_Karsenbarg

Ook de Kiefte en Gieteling vind ik altijd wel leuk namen voor de kievit en merel hier in de omgeving Zutphen. Evenals Ulk voor Bunzing ;)
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder


Bart van Hoogstraten

Lelijkste van alle dialecten vind ik Nimweegs, komt omdat ik Limbabwenees ben. Nimweegs komt op de zangerige Limbo's erg "tuigachtig" over. Maar daar zitten ook wel grappige dingen tussen. "aa", "oo" en "eu" is hier allemaal "eu" Dit levert zoiets op -> Nederlands: Oh kijk daar! Waar? Daar, door de deur door! Nijmeegs: Oh kiek deur! Weur? Deur, deur de deur deur! Een geopende winkel is hier ook los en, heel vreemd, als je bijvoorbeeld IJshockey speelt dan zit je "onder" IJshockey.
Zelf ben ik van geboorte Sittardenaar, erg vreemde taal met heel veel diftongering: veel woorden schrijf je exact hetzelfde en spreek je vrijwel hetzelfde uit. Alleen een heel subtiele andere klank (klemtoon) geeft een totaal andere betekenis aan het woord -> "Een muur" is "ein Moer" met een naar beneden gaand toontje. Een winterpeen is ook "ein Moer" maar dan met een subtiel toontje naar boven. Totaal onbegrijpelijk voor mensen buiten Sittard. Om te testen of iemand echt uit Sittard komt is er het zinnetje in het Nederlands " Vier pils voor 1 gulden 4 op een bord" In Sittards -> "Veier Beier veur eine Guie veier op eine Teier".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Voor plantnamen kan dit een handige zoeksite zijn.
Helaas staat de Heetnettel er niet in, Tim.

Ik heb geen favoriete taal noch dialect, of het moet mijn moerstaal zijn.
Ik vind allerlei talen en dialecten leuk, vooral ook het verband met de context.
Maar dat is wellicht een beroepsafwijking, ben antropoloog.

In de gedichten van Guido Gezelle zijn mooie Vlaamse woorden te vinden.
Bijvoorbeeld: de slekke (= slak)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

beetlestitch

een witte kwikstaart in zeeland is een paerdewachtertje en een zwaluw een zwellempje. groeten toon.
Toon Keukelaar