Buizerd of Ruigpootbuizerd??

Gestart door Bianca777, december 06, 2010, 17:42:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bianca777

Kom er niet uit of dit nu een gewone Buizerd of toch een Ruigpootbuizerd is. Is gefotografeerd bij Zuidlaardermeer/Onnerpolder in Groningen.

Alvast bedankt maar weer voor de reacties

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bianca777


Guus Peterse

De klassieke kenmerken werken in dit geval niet zo gemakkelijk: witte staart met donkere eindband is niet goed te zien, donkere polsvlekken heeft-ie wel en met enige fantasie kun je nog wel zeggen dat-ie iets donkers heeft op buik en flanken. Echter veel te weinig voor een echte ruigpoot. Daarnaast, wat je nooit ziet bij ruigpootbuizerd zijn die bijna ongetekende lichte delen op de bovenvleugel. Dat is typisch voor 'bonte' buizerden. Daarnaast zijn ruigpootbuizerden in mijn ervaring vrijwel altijd zwaar gestreept rond de kop. Alles bij elkaar heeft deze vogel typisch het uiterlijk van een 'bonte' variant van de buizerd, die je vrij vaak tegenkomt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bianca777

oke, dan weet ik dat ook weer. heel vriendelijk bedankt voor de moeite

BramtK

Beetje een lapmiddel-kenmerk, maar zoveel wit op de bovenvleugel zie je volgens mij nooit bij Ruigpootbuizerd.
Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Wordt het niet eens tijd dat er een determinatietopic over Buizerd/Ruigpootbuizerd komt waarnaar kan worden verwezen?
Bijna alles op de huidige eerste pagina van 'Roofvogels en uilen / Birds of prey' gaat erover, met iedere keer weer dezelfde vragen en antwoorden.
Herman van der Meer

Bianca777

is dat z`on ramp dan? moet je ze niet allemaal lezen....

en bovendien is het telkens iemand anders die ervan leert.......

Stijn E.

Citaat van: Bianca777 op december 06, 2010, 20:32:30 PM
is dat z`on ramp dan? moet je ze niet allemaal lezen....

en bovendien is het telkens iemand anders die ervan leert.......

Niks is een ramp, maar het is makkelijker om het één keer uit te typen dan alsmaar opnieuw in al die topics. Als er gewoon één goed determinatietopic komt, dan kan men verwijzen naar dat topic en dan kan de waarnemer er nog meer van leren door zelf uit te vinden waarom zijn vogel een Ruigpootbuizerd danwel Buizerd is.  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Bianca777

dank je wel voor deze wijze woorden... ;)

Vincent Hart

Wel een goed idee, Herman, wellicht wil jij je hier sterk voor maken? Stuur ik je een prachtige (samengestelde) foto van Karel Mauer + uitleg toe voor het onderscheid tussen adulte man en vrouw ruigpoot.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op december 06, 2010, 21:28:22 PM
Wel een goed idee, Herman, wellicht wil jij je hier sterk voor maken? Stuur ik je een prachtige (samengestelde) foto van Karel Mauer + uitleg toe voor het onderscheid tussen adulte man en vrouw ruigpoot.

Ik vind dat allemaal prima en vooral goed bedoeld maar waarom niet 'gewoon' verwijzen naar de Collins/ANWB (die bijna elke beetje-vogelaar wel heeft inmiddels)? Het probleem Buizerd vs. RPB wordt daarin meer dan uitstekend behandeld en de plaatjes spreken feitelijk al voor zich: óók die van man, vrouw, onvolwassen! Daarbij staan er inmiddels vele, vele goede RPB-foto's (man, vrouw, onvolwassen) in onze eigen database die iedereen als referentie kan gebruiken. En zolang hier nog steeds bij foto's van Buizerden met haast obsceen blote loopbenen wordt gevraagd "is dit een RPB?", vraag ik me oprecht af wat zo'n ID-verhaal nog moet toevoegen......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bianca777


frankneijts

Citaat van: Bianca777 op december 06, 2010, 22:14:07 PM
zou verboden moeten worden..... ;) >:(

Misschien even voor jouw duidelijkheid Bianca:
Al sinds de vroegste middeleeuwen in de ontwikkeling van de veldgidsen staat bij Ruigpootbuizerd uitdrukkelijk vermeld (èn afgebeeld) dat het loopbeen bevederd is en dat dit een daignostisch verschil is met Buizerd (zelfs in de 1e druk van de Petersons uit de jaren 60). De vogel dankt er zelfs zijn naam aan, niet alleen in het Nl of zijn wetenschappelijke naam (lagopus betekent zoiets als 'hazenpoot') maar zowat àlle namen op het Westelijk Halfrond en omstreken......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Vincent Hart op december 06, 2010, 21:28:22 PM
Wel een goed idee, Herman, wellicht wil jij je hier sterk voor maken? Stuur ik je een prachtige (samengestelde) foto van Karel Mauer + uitleg toe voor het onderscheid tussen adulte man en vrouw ruigpoot.

Het spijt me, maar daar ga ik me niet op vastleggen.
Herman van der Meer