Havik/sperwer

Gestart door DuDe, november 29, 2010, 21:22:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

DuDe

Afgelopen zondag zien vliegen. Door de kauwen er om heen dachten we aan vrouwtje sperwer of mannetje havik. Met voor het eerst de ANWB vogelgids naast me, moet ik er natuurlijk zelf uit komen, maar pffff... ik blijf het nog lastig vinden.
De gids zegt dat bij de sperwer de staart minstens zo lang is als de breedte van de vleugels. Dat lijkt me hier niet het geval. Ook vind ik de staartbasis wat meer bij havik passen. Als het een havik is dan wel een mannetje want een vrouwtje zou volgens mij nog heel wat forser moeten overkomen. En ???
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)


DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

PieterH

Is volgens mij inderdaad een havik  :right:. Vrij forse kop , ronde staart , 6 vingers .
Groeten , Pieter Hilgeman

frankneijts

Een Sperwer heeft ook 6 vingers.... bovendien wijzen smal lijf, klein kopje en dito snavel wel degelijk op die soort.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankw


BramtK

Schorvoetend eens met beide Franken, maar ik vraag me af of er meer foto's zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op november 30, 2010, 11:12:25 AM
Schorvoetend eens met beide Franken, maar ik vraag me af of er meer foto's zijn.

Bij nader inzien eens met de aarzeling die Bram hier blijkbaar voelt: armpennen buigen nogal uit, snavel zie je van onderen en dan lijkt-ie sowieso smal (en zegt niet zoveel over de grootte), staart relatief kort en afronding kan wel eens reëel zijn. Tekening hand- en armpennen onregelmatig qua vaagheid (maar moeilijk te zien door tegenlicht). Ondersteun daarom de vraag om meer foto's.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

PieterH

Citaat van: frankneijts op november 30, 2010, 00:50:33 AM
Een Sperwer heeft ook 6 vingers.... bovendien wijzen smal lijf, klein kopje en dito snavel wel degelijk op die soort.
Ik dacht inderdaad dat een Sperwer maar 5 handpennen had . In de Gensbol die ik voor roofvogels determineren gebruik , leken er bij sommige vliegbeelden maar 5 handpennen te zijn. Maar zie nu bij andere toch inderdaad zes handpennen .
Ik vind het nu inderdaad ook moeilijk te beoordelen of het een havik man of sperwer is...
Groeten , Pieter Hilgeman

DuDe

Helaas..... geen andere foto's. Ik heb deze foto al wat opgelicht, omdat er nogal wat tegenlicht was. Het origineel kan ik uiteraard wel te beschikking stellen. Waarschijnlijk blijft dit echter een onzekere bij gebrek aan een betere foto. Wat me wel troost is het idee, dat determineren niet altijd eenvoudig is.  :blink:
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

BramtK

Moeilijk, het uitbuigen van de armpennen zoals Frank dat hierboven benoemt, kan wellicht worden verklaard door het feit dat enkele armpennen verser zijn dan anderen. Misschien net geruid, nog in de rui. Dat zou ook kunnen gelden voor de staart. Lichaam lijkt nogal smal.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Sperwer! borst/staartbasis véél te iel.
Hier een mooi vergelijk met een havikman : http://waarneming.nl/fotonew/2/1710972.jpg
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147