Was dit een kauw? (PAS OP! Onprettige foto!)

Gestart door Botervlieg, november 27, 2010, 13:58:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Op 22 november vond ik 's morgens onderweg naar de bus, een restje van een vogel.
Ik denk zelf aan een kauw. Of heeft iemand een andere suggestie?

PAS OP! Foto is niet erg smakelijk...

http://waarneming.nl/waarneming/view/51042235
Een onzekere Kauw - Corvus monedula gezien op 2010-11-22 te Haarlem

Foto's :


Groetjes, Marleen

whmvb

Hoi Marleen,

zeker geen Kauw. Die heeft veel grotere en zwartere veren. Ik houd het op een Kramsvogel, er vanuit gaande dat de tegel 30 cm lang is. Maar het is lastig te zien op deze foto. Weinig details. Aangezien de vleugels nog aan elkaar zitten, is een Slechtvalk als dader waarschijnlijk.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Botervlieg

Hallo Wim,

Ja, de stoeptegel lijkt mij ook 30 cm, het is een "gewone" tegel, net als alle andere stoeptegels  :blink:

Kramsvogel, oke. dat is interessant!
Ik pas de waarneming aan.

Ik heb hier nog nooit een kramsvogel gezien.
(Betekend niet dat die hier niet zit).

Wat betreft de slechtvalk.
In een eerder topic van mij, met 2 specht veren, werd er over sperwer of havik gesproken.
Er moet dus hier ergens in de buurt een "rover" zijn (of meerdere) die dit doen.
Ik ben wel nieuwsgierig welke "rover" hier de buurtvogels liquideerd  ;)

Waar moet ik op letten om die te vinden?
Zie je die alleen 's nachts? Of bepaald tijdstip? Of ??
Er staat hier een grote kerk, zou die zich daar schuil kunnen houden?

Ik kijk wel continu in de bomen als ik buitenloop,
sinds een aantal weken, maar heb nog geen rover ontdekt.

Groetjes, Marleen


Oenanthe

Hoi Marleen,

een slechtvalk ontdekken is niet zo gemakkkelijk. Hij opereert alleen overdag maar hij jaagt zo efficient dat hij vaak in heel korte tijd zijn voedsel heeft gevangen en de rest van de dag verlummelt hij dan op een niet altijd opvallende plaats.  In bomen zitten slechtvalken zelden of nooit. Wel op hoge gebouwen. Een kerk is, mits voorzien van geschikte zitplaatsen, een prima plek om hem te zoeken. Maar ik heb ze ook gezien op kantoorgebouwen, tegen de schoorsteen van een electriciteitscentrale en in een klokkentoren. Let ook op de aanwezigheid van prooiresten. Slechtvalken eten alleen vleugelspieren en gooien de rest van de prooi naar beneden. Succes!
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Hallo Maarten,

Dank je wel voor je leuke reactie en uitgebreide uitleg.

Oei, zitplaatsen op/in de kerk. Ja, die zijn er, een heleboel zelfs.





Dat zal inderdaad moeilijk zijn.

Deze foto heb ik een keer gemaakt, van twee Nijlganzen...



Ik zal het goed in de gaten houden. Wie weet zie ik die slechtvalk (of andere rover) ooit.
Zou gaaf zijn!

Dank jullie wel!

Groetjes, Marleen


HPM

Herman van der Meer

whmvb

Marleen,

roofvogels jagen overdag, uilen 's nachts. Alleen in steden kunnen met name Slechtvalken ook nog wel eens 's avonds jagen dankzij de sterke verlichting. Roofvogels zien is een kwestie van goed opletten en kunnen herkennen wat je ziet. Soms cirkelt een roofvogel op grote hoogte rond en moet je dus veel naar boven kijken. soms schieten hij snel door straten en tuinen heen en dan zie je hem in het voorbijgaan. Ook letten op de alarmsignalen van andere vogels (mussen, merels, mezen) is nuttig, want dan kun je er zeker van zijn dat er een rover in de buurt is. Plotseling opvliegende of de struiken in duikende groepen vogels zijn ook zo'n signaal.
Kortom, blijven opletten, dan zie je vanzelf wel eens wat.

Wim
Wim van Boekel

Botervlieg

Aan Herman,

Bedankt voor de link naar het andere topic. Interessant om te zien wat je allemaal al hebt gevonden!
Ik ga het goed in de gaten houden, want dit is niet de eerste keer dat ik zoiets hier vind.

Ook al eens een hoofdje van een vogeltje gevonden.
En op een andere plek ineens meerdere veren van een specht.
Allemaal rondom die kerk.

Aan Wim,
Wat betreft alarmsignalen van andere vogels.
In mijn buurt is het mij nog niet zo opgevallen. Maar op andere plekken in de stad wel.
Erg onrustige vogels.

Iemand zei mij eens:
Als vogels druk gaan kwetteren/roepen zit er een rover onder ze. (vos ofzo)
Als ze heel stil worden en wegduiken zit er een boven ze. (bijv slechtvalk ofzo)

Omdat een vos e.d. niet naar boven kan om ze te vangen, dus ze zijn "veilig" wat dat betreft, maar alarmeren elkaar.
Maar een roofvogel kan wel naar beneden, dus "verstoppen" ze zich.

Klopt dat?

Ik ga het eens goed in de gaten houden, ik vind dit echt reuze interessant! B)

O nog een ander vraagje.
Ik zie bij een waarneming van Herman: http://waarneming.nl/waarneming/view/46950976
Hij heeft niet de gevonden vogel ingevoerd (spoor of dood).
Maar de roofvogel die dit heeft aangericht.

Hoe moet ik dit invoeren?
Want ik heb nu "kramsvogel" ingevoerd. Is dat goed of moet ik het in "slechtvalk" veranderen?

Groetjes, Marleen

Jeroen Nagtegaal

Je kan het beste de prooirest als spoor invoeren. De soort kan vele 100-en meters ervandaan zijn gevangen.
Let bij het zoeken ook eens op poepsporen op de grond.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 27, 2010, 18:17:18 PM
Je kan het beste de prooirest als spoor invoeren. De soort kan vele 100-en meters ervandaan zijn gevangen.
Let bij het zoeken ook eens op poepsporen op de grond.

Oke, dan duik ik ook even wat andere waarnemingen op.
Want dat klopt dan niet helemaal, denk ik.

Ik zal ze voor de zekerheid even eerst in dit topic noemen, voor ik ze verander.

Momentje alsjeblieft  :blink:

Botervlieg

- 22/11/2010 Kramsvogel http://waarneming.nl/waarneming/view/51042235 = spoor slechtvalk

- 12/10/2010 Grote bonte specht - 3 veren pal naast de kerk http://waarneming.nl/waarneming/view/50500270 / http://waarneming.nl/waarneming/view/50500249 = spoor van ?

- 15/07/2010 Houtduif http://waarneming.nl/waarneming/view/48991422 = spoor van ?

- 14/06/2010 Groenling http://waarneming.nl/waarneming/view/48546228 = spoor van ?

Ik zal de kramsvogel nu aanpassen.
Wat zal ik met de rest doen? Zo laten of aanpassen?
En in wat moet ik het dan veranderen?
Groenling en houtduif zijn wellicht ook sporen van de slechtvalk?
De veren van grote bonte specht, geen idee.

Bij de waarnemingen zitten links naar topics waar het is besproken.

Groetjes, Marleen

HPM

Citaat van: M. Baltus op november 27, 2010, 18:11:19 PM
[...]
O nog een ander vraagje.
Ik zie bij een waarneming van Herman: http://waarneming.nl/waarneming/view/46950976
Hij heeft niet de gevonden vogel ingevoerd (spoor of dood).
Maar de roofvogel die dit heeft aangericht.

Hoe moet ik dit invoeren?
Want ik heb nu "kramsvogel" ingevoerd. Is dat goed of moet ik het in "slechtvalk" veranderen?


Ik denk dat ik beide heb gedaan. Maar misschien wel niet altijd.
Ik heb ze onder Slechtvalk geboekt omdat de prooien onder een vaste plukplaats van een Slechtvalk lagen.
Zolang jij geen slechtvalk hebt geconstateerd lijkt het mij niet dat je die restanten bij Slechtvalk moet zetten.

Herman van der Meer

Botervlieg

Hm, oke.

Dus Jeroen adviseert: aanpassen naar "rover"
En Herman adviseert: laten zoals het is

Ik wacht even af wat anderen/admins zeggen.

Aan Jeroen:
Poepsporen. Van de slechtvalk bedoel je?
Hoe herken ik die?
Ik zie op waarneming.nl en via google geen voorbeelden ervan.

Groetjes, Marleen



Oenanthe

Poepsporen zijn die strepen kalkachtig spul die ik en hoogstwaarschijnlijk ook jij af en toe op je ramen aantreffen. Roestplaatsen van (roof)vogels zijn vaak te herkennen aan de aanwezige witte strepen, zijnde de poep die ze ter plaatse hebben laten lopen. De kerk waarvan je foto's hebt geplaatst is zeer geschikt als roestplaats voor een slechtvalk maar het zal niet meevallen hem daarop te ontdekken. Een plek die opvallend wit gekleurd is kan dan een goed hulpmiddel zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Botervlieg

Hallo Maarten,

Oke, helder, je uitleg.

Ik zal morgen ofzo eens met mijn verrekijker rondje om de kerk wandelen.

Ik ben echt reuze nieuwsgierig. haha.  ;D

Wat betreft de sterke verlichting waar eerder over werd gesproken.
Er staan in de winter 's avonds van die felle voetbalveld / bouw verlichting tegen de kerk te schijnen.
Licht genoeg...  :(

Groetjes, Marleen

HPM


Op deze foto zie je vage poepstrepen onder de zitplaats. Of ze wit zijn is op die witte ondergrond moeilijk te zien



Als die vogelresten steeds aan dezelfde kant  en ongeveer op dezelfde plek liggen kan je daar beginnen met zoeken,
maar zoals Oenanthe al zegt valt dat niet altijd mee.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Je kan ook de predator invoeren als sporen en de prooirest als vondst dood.

Je kan ook kort langs de gebouwen lopen en kijken of je op de grond witte spetters ziet. Dit kunnen ook poepsporen zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Aan Herman:

Gaaf, die foto. Geniale plaats van die slechtvalk!
Dat je dat gevonden hebt! Moet je inderdaad wel goed opletten.
Want het valt nauwelijks op!

Aan Jeroen: Dat is ook een idee, tweezijdig invoeren.

Langs het gebouw is wel een idee ja.
Deze kerk is alleen maar vanaf 2 zijden vlakbij te benaderen.
Aan de andere twee kanten ligt een tuin.
Maar daar kan ik wellicht van een afstandje met mijn verrekijker kijken.

Groetjes, Marleen

HPM

In ieder gheval als de Slechtvalk niet op de plukplaats aanwezig was heb ik de prooien als sporen van Slechtvalk geboekt.
De prooisoort altijd als doodvondst.
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: M. Baltus op november 27, 2010, 13:58:19 PMHallo allemaal, Op 22 november vond ik 's morgens onderweg naar de bus, een restje van een vogel. Ik denk zelf aan een kauw. Of heeft iemand een andere suggestie?
Groetjes, Marleen

hoi Marleen,

In ieder geval geen Kauw. Ik zou in het vervolg zowel èn foto's nemen èn de resten mee naar huis nemen en thuis goed documenteren (dus in een envelop o.i.d. met notities over plaats / datum etc. bewaren).

Thuis kun je er namelijk nog eens even rustig naar kijken. Je kunt thuis ook maten nemen. Het nemen van maten is vaak een uitstekende manier om diverse soorten al meteen uit te sluiten (veel te groot / veel te klein etc.). Kramsvogel en Kauw (om maar eens twee voorbeelden te noemen) hebben bijvoorbeeld uitsluitende maten van de vleugellengte. Goede papieren bronnen zijn bv de ANWB vogelgids en Tirions Vogelsporengids. Er zijn ook diverse uitstekende digitale bronnen, via deze site wel te vinden.

En ik zou deze waarneming (geldt trouwens voor iedere waarneming) pas op waarneming.nl invoeren als je zelf voor 100% zeker bent van een juiste determinatie. En zelf kunt beargumenteren waarom het inderdaad deze soort moet zijn & niet wat anders. En dat kost soms best wat tijd cq in het begin zul je best vaak waarnemingen niet op naam kunnen brengen. Is allemaal gewoon een leerproces & kost gewoon heel veel tijd.

Sorry dat dit een beetje aanmatigend klinkt, maar we (=waarneming.nl & alle andere vogelaars / onderzoekers) hebben gewoon niets aan waarnemingen waaraan een onzekerheid kleeft. Ik heb je ondertussen beide artikelen toegezonden. Denk ook niet dat ik alle gevonden prooiresten meteen op naam wist te brengen. Met sommige resten ben ik uren & uren bezig geweest. En ik heb ook hulp van anderen gehad (onder andere van Wim alhier!). Meenemen naar huis en het aanleggen van een zogenaamde referentiecollectie heeft bovendien als voordeel dat je latere vondsten goed hiermee kunt vergelijken.

Het zou trouwens geweldig zijn als je inderdaad een vaste roestplaats van een Slechtvalk ontdekt zou hebben. Gewoon net zolang zoeken totdat je de vogel hebt gevonden. Kan ook best veel tijd kosten.

Groetjes & veel succes met je activiteiten.

Klaas

BramtK

Houtduif. Typisch van die veren met zo'n lichte rand eromheen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Botervlieg

Citaat van: BramtK op december 09, 2010, 11:25:07 AM
Houtduif. Typisch van die veren met zo'n lichte rand eromheen.

Kramsvogel is wel al goedgekeurd.  :-\

Hoewel houtduiven hier wel zeker voorkomen.
Kramsvogel weet ik niet. Zelf hier nog niet gezien.

BramtK

Goedkeuring is niet zaligmakend.  ;)  Maar voor Kramsvogel lijken mij de toppen van de slagpennen te breed en de schachten te opvallend.
Groeten,

Bram ter Keurs