Onbekende larve?

Gestart door Spink, mei 16, 2005, 15:29:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Spink

Ik ben vandaag weer zo'n vreemd beestje tegengekomen dat nogal lijkt op een larve, maar ik heb er niet zoveel verstand van. (maar zou natuurlijk wel heel graag weten wat het is ;) ) Het komt regelmatig voor op groene plantjes en deze keer heb ik het op een Morgenster gevonden. Het is lichtgroen en ongeveer een halve millimeter groot, heeft kleine pootjes en ook 2 oogjes (of wat het ook is, het zijn twee zwarte puntjes vooraan). Het heeft dus iets weg van een groen rupsje qua structuur, maar dan kleiner en het voorkomen (pootjes etc) doet eerder aan een week kevertje denken. Het belangrijkste kenmerk waardoor ik het beestje steeds opmerk op planten is dat het heel veel slijmerige bubbels maakt (zoals speeksel precies) waarin het zich dan verstopt bv. in een oksel van een blad. Iemand een idee wat dit kan zijn? (Ik heb helaas geen foto)

gardensafari

#1
Het beestje dat je omschrijft is ongetwijfeld de larve van een cicade. Dit zijn wantsachtige dieren, verwant aan bladluizen. Van een aantal soorten kloppen de larven een soort schuim waar ze in leven. Ze worden wel spuugbeestjes genoemd, omdat het net lijkt of iemand in de plant heeft gespuugd. Er zijn een flink aantal soorten van. Aan de hand van jouw omschrijving durf ik niet te zeggen welke soort het betreft.
Hier een voorbeeld van zo'n larve in een belletje schuim.



De volwassen dieren leven niet in schuim maar vliegen en springen vrij rond. De meeste zien er ongeveer zo uit:



Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Spink

#2
Ja, inderdaad, het is zo'n spuugbeestje. Maar he was wel maar zo'n heel klein groen beestje van slechts 0,5 cm groot. Ik heb echter nog nooit de volwassen versie ervan gezien... cicaden zijn toch krekels (of krekel-achtigen) of vergis ik mij?

robin

cicaden zijn geen krekels maar wantsachtigen. ze hebben geen bijtende monddelen zoals krekels maar een steeksnuit waar ze plantensappen mee zuigen. ze zijn meer familie van de bladluizen
groeten robin kraaij

Spink

#4
Ik heb een foto kunnen maken van twee beestjes die blijkbaar nog op de plant zaten toen ik deze te drogen gelegd heb tussen kranten. Ze zijn dus een beetje plat geworden en de originele kleur was licht groen en dus niet gelig zoals dat nu het geval is. Ze zijn dus zoals gezegd slechts een halve centimeter groot. Zegt dit iets meer over de soort? Volgens mij zijn het er heel gewone die vaak voorkomen.


gardensafari

Helaas, de larfjes van schuimcicaden zijn nauwelijks uit elkaar te houden. Er komen in Nederland dan ook heel veel soorten voor en bijna alle larfjes zijn rood, bruin of groen. Je kunt je larfjes wat mij betreft wel in waarneming.nl opvoeren als Schuimcicaden - Cercopidae sp., maar tot benoeming op soortnivaeu zal het wel nooit komen.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Spink

CiteerJe kunt je larfjes wat mij betreft wel in waarneming.nl opvoeren als Schuimcicaden - Cercopidae sp., maar tot benoeming op soortnivaeu zal het wel nooit komen.
Wat bedoel je precies met opvoeren?
(Sorry, ik ben hier nieuw, dus ken de gang van zaken nog niet goed)

Vincent

#7
Hij bedoeld het invoeren van een waarneming op deze site. Als je nog niet geregistreerd bent moet je dat eerst doen waarna je waarnemingen kunt invoeren dan komen ze in de database te staan en je hebt zelf ook een overzicht van wat je allemaal invoert.
Vincent

Spink

Ah ok, voor mij hoeft dat nu niet speciaal hoor. Ik ben al blij dat ik een idee heb van wat voor beestje dit was. ^_^
Bedankt allemaal voor de informatie!