Rotskruiper Maastricht

Gestart door Bas vd Burg, november 22, 2010, 11:23:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Citaat van: BramtK op november 30, 2010, 11:34:56 AM
Juist, die term is dus volkomen ongepast omdat er ook mensen zijn die hard moeten werken en geen tijd hebben om een hele dag vrij te nemen en daarom pas in het weekend gaan (en dan de vogel genadeloos missen... ander verhaal), niks zitten suffen of niet op te letten. Excuses zullen worden aanvaard.

Maar Bram, hoezo "excuses zullen worden aanvaard"?! Je hele eerste zin is één groot excuus.  ;)

En Rinie: zie je het gebeuren? Herman had gelijk... theekransjes maken dit soort topics lang. Koekje erbij, jongens?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jaap Denee op november 30, 2010, 11:46:35 AM
Koekje erbij, jongens?

Topic blijft wel even "warm" zolang er geen Rotskruiper waargenomen wordt op deze manier...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gert Ottens

Citaat van: guusp op november 30, 2010, 11:45:39 AM
En daarnaast mensen die wel dinsdag of woensdag al geweest zijn maar hem toen jammerlijk hebben gedipt en in het weekend een tweede poging hebben gedaan.

Citaat van: BramtK op november 30, 2010, 11:34:56 AM
Juist, die term is dus volkomen ongepast omdat er ook mensen zijn die hard moeten werken en geen tijd hebben om een hele dag vrij te nemen en daarom pas in het weekend gaan (en dan de vogel genadeloos missen... ander verhaal), niks zitten suffen of niet op te letten. Excuses zullen worden aanvaard.

Volgens mij is het (meestal) geen waardeoordeel t.a.v. de vogelaars die niet meteen alles laten vallen om een bepaalde soort te zien te krijgen! Het overkomt iedereen geloof ik weleens, dat je in de mongolenwaaier terecht komt (om welke redenen dan ook). Is toch niks mis mee?

Gert

Gert Ottens

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 12:00:52 PM
Citaat van: Jaap Denee op november 30, 2010, 11:46:35 AM
Koekje erbij, jongens?

Topic blijft wel even "warm" zolang er geen Rotskruiper waargenomen wordt op deze manier...  ;)

En, ja hoor: daar is 'tie weer!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=25874&page=1

Gert

Vincent Hart

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 11:10:10 AMEn als het me lukt om hem te zien voer ik hem waarschijnlijk nog niet eens in bij wmg. (soort vorm van protest).
Ergens is het wat mij betreft wel je 'morele plicht' je waarneming te melden van een vogel waarvan je alleen weet dat 'ie er zit omdat anderen hem gemeld hebben (2x lezen toegestaan).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#395
Citaat van: Vincent Hart op november 30, 2010, 12:12:40 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 11:10:10 AMEn als het me lukt om hem te zien voer ik hem waarschijnlijk nog niet eens in bij wmg. (soort vorm van protest).
Ergens is het wat mij betreft wel je 'morele plicht' je waarneming te melden van een vogel waarvan je alleen weet dat 'ie er zit omdat anderen hem gemeld hebben (2x lezen toegestaan).

Ow, dit is een discussie waar we gewoon niet uitkomen Vincent (ook na 2x lezen niet  ;) ). -> iedereen moet zijn ding doen en ondertussen proberen samen plezier te blijven beleven op wmg, ieder op zijn eigen manier, ieder vanuit zijn eigen invalshoek, hoofddoel "samen plezier"! Toch?

edit -> de rotskruiper is trouwens weer gesignaleerd!
edit -> Lijkt me overigens een bijzonder interessante discussie en wellicht zinvolle bijdrage aan een meer unanieme opinie. Misschien een apart topic ervan maken in algemener deel van de website? (werd bij de Paddenstoelendiscussie ook al geopperd http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=128925.0.html )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Ted van der Knaap

Citaat van: Rinie van Reenen op november 30, 2010, 09:46:23 AM
Zo maar even een geinteresseerde vraag:
Zelf ben ik niet geweest bij de Rotskruiper (voor vogelen sowieso weinig tijd meer, en een echte twitcher ben ik nooit geworden). Wel valt het me op, dat er ontzaglijk veel belangstelling is voor dit beestje, als je alleen al let op het aantal pagina's in dit topic.
Is het nu zo, dat er echt meer aandacht voor de Rotskruiper is dan voor andere mega's? En in dat geval, wat zit daarachter? Want het is toch een tamelijk moeizame twitch, zo krijg ik de indruk: vele uren in de kou staan wachten, en dan een klein vogeltje op honderden meters afstand. Terwijl je in je achtertuin een Pimpelmees kunt zien op 2 meter afstand...
Begrijp me goed, ik wil twitchen niet belachelijk maken, want ik ken de kik (van die enkele twitch die ik wel gedaan heb, en zeker van het ontdekken van een 'zeldzaamheid') ook wel, maar mijn vraag is deze: wat maakt deze Rotskruiper zo bijzonder, dat je zelfs voor een verre glimp van de vogel uren rijden (dus tientallen euro's!) en uren vernikkelen over hebt?


Lijstjes, lijstjes en thrills... ...daar gaat het toch allemaal om.

Wie heeft de langste? (en dan bedoel ik lijstjes  8) )

Zit de Rotskruiper over een half jaar in de Steengroeve bij Winterswijk en je hebt 'm al in Maastricht dan is ie al minder mooi en spectaculair om maar te zwijgen over de aandacht-dip voor het beestje als  blijkt dat-ie een ringetje om z'n pootje heeft.

Ieder z'n ding maar de "zeldzaamheid" van de vogel zit toch echt in het brein van de vogelaar.
(Verneem dat de Oehoe iig niet in staat van "opwinding" is met z'n nieuwe buurman!)


groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

fkdeboer

over gelost worden uit de  mongolen-waaier gesproken; ik hoop dat de deur nog even open blijft voor de mannen aan het elastiek:  ik ga er komend weekend voor!
en als de gevoelstemperatuur boven de -10 uitvalt, denk ik erover om hem niet op waarneming.nl te zetten, want dan heb ik niet genoeg af gezien ::) :P
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

ArjenDrost †

Het wordt nu wat offtopic, maar dit doet me denken aan wat Midas Dekkers ooit zei. Vogelaars zijn een vreemd soort mensen. Ze zien een vogeltje en moeten dan eerst in hun boekje kijken  hoe zeldzaam het vogeltjes is om te weten hoe blij ze ermee mogen zijn....


Zelf doe ik mee meet de toertocht. Ben eind april in zuid-limburg. Mocht ie er dan nog zitten, wil ik wel overwegen langs te komen :-)

fkdeboer

Citaat van: ArjenDrost op november 30, 2010, 13:22:54 PM
Het   wordt nu wat offtopic, maar dit doet me denken aan wat Midas Dekkers   ooit zei. Vogelaars zijn een vreemd soort mensen. Ze zien een vogeltje   en moeten dan eerst in hun boekje kijken  hoe zeldzaam het vogeltjes is   om te weten hoe blij ze ermee mogen zijn....

  raar, maar vaak oh zo waar. vaak is de eerste vraag van niet-vogelaars   die ik een verrekijker om heb gehangen (zoals de vriendin) en ik een   leuke vogel aanwijs: " is die bijzonder?"     wat maakt dat nou uit?!?   het is toch een leuke/mooie vogel! :rolleye:

maar goed aan de andere kant, kan ik wel een daglang in de kou staan voor een bijzonder vogeltje op 500m afstand puur voor de  kick als ik hem (de rotskruiper om on topic te blijven) uiteindelijk zie! (wat dus nog niet gebeurt is)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

BramtK

Helemaal waar Folker. Gert, ik meende het niet al te serieus. Jaap, vooral een excuus voor het pijnlijke detail dat ik tussen haakjes had gezet (dat ik 'm heb ge...aaahhh...mist).
Groeten,

Bram ter Keurs

Bart van Hoogstraten

Ik dacht dat de Rotskruiper de enige soort was binnen het genus maar lees net bij de Engelse Wikipedia dat de ornithologie het niet eens is over de taxonomie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wallcreeper
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rutger

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 14:04:07 PM
[size=78%]Ik dacht dat de Rotskruiper de enige soort was binnen het genus maar lees net bij de Engelse Wikipedia dat de ornithologie het niet eens is over de taxonomie:[/size]
[size=78%]http://en.wikipedia.org/wiki/Wallcreeper[/size]


Het blijft de enige soort in het genus. Er is alleen nog een andere ondersoort (T. m. nipalensis). De discussie gaat over of het genus Tichodroma in een aparte familie moet worden geplaatst of in een subfamilie naast de boomklevers (in dat geval ook een subfamilie).
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

evertdirks

Was Vrijdag in Valkenburg en dacht ga ik even kijken(kom uit Groningen)
Maar dacht het zal wel zo druk zijn dat je niet eens in de buurt kan komen.

:angel: vert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Guus Peterse

Citaat van: fkdeboer op november 30, 2010, 13:37:53 PMvaak is de eerste vraag van niet-vogelaars   die ik een verrekijker om heb gehangen (zoals de vriendin) en ik een   leuke vogel aanwijs: " is die bijzonder?"
Maar dit betreft dan weer juist de niet-vogelaars.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peterlindenburg

morgen de maandlijsters allemaal weer naar het zuiden, vanaf overmorgen de maandlijstmongolenwaaier ;D

Vincent Hart

@Peter: Da's dan wel de maandlijstmongolenwaaier van de mongolenwaaier, mensen die de vogel van Amsterdam hebben zullen in veel gevallen 'm ook al als november-soort hebben ;-)
@Bart: Ben ik het niet helemaal mee eens. Als je dankbaar gebruik maakt van andermans info, maar info zelf niet met anderen deelt, wringt toch ergens iets. En dan is 'iedereen beleeft de hobby op zijn eigen manier' mij (maar da's mijn mening) iets te gratuit. Bij 'geven en nemen' is het toch de bedoeling dat beide partijen beiden doen, i.p.v. dat de ene partij geeft en de andere partij neemt. Ik hoop in elk geval dat mocht jij op een gegeven dag de enige zijn die een waarneming van dit beest op wrn.nl zou kunnen zetten, dat je dat dan ook doet  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

gko

Vincent is een beetje de weg kwijt, lijkt het, misschien dat er een PVV-er
een wetsvoorstel wil indienen om het niet melden van een
zeldzaamheid strafbaar te stellen?   ;D ;)
met vr gr gkoopman

joostheeremans

@Vincent, bij deze rotskruiper is het natuurlijk geen probleem, maar wat nou als ik achter een melding van een draaihals aanga over een paar maandjes en ik merk ter plekke dat het hier weleens om een broedgeval kan gaan. Dan zal ik 'm wel onder embargo invoeren, ook al is dat misschien niet helemaal volgens het principe van 'geven en nemen'. Maar goed, nogmaals, de situatie is nu wel iets anders.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op november 30, 2010, 15:28:23 PM
Ik hoop in elk geval dat mocht jij op een gegeven dag de enige zijn die een waarneming van dit beest op wrn.nl zou kunnen zetten, dat je dat dan ook doet  :duim:

Gaat helemaal goed komen Vincent, no worry, als deze broodbakkende mongolenbezem ooit als eerst een Rotskruiper ziet in Nederland gaat ie hem ongetwijfeld invoeren (dit is wel HEEEL erg hypothetisch trouwens  ;) ).  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

Citaat van: joostheeremans op november 30, 2010, 15:43:07 PM
@Vincent, bij deze rotskruiper is het natuurlijk geen probleem, maar wat nou als ik achter een melding van een draaihals aanga over een paar maandjes en ik merk ter plekke dat het hier weleens om een broedgeval kan gaan. Dan zal ik 'm wel onder embargo invoeren, ook al is dat misschien niet helemaal volgens het principe van 'geven en nemen'. Maar goed, nogmaals, de situatie is nu wel iets anders.
Sterker nog, dan lijkt het me jouw taak om ook de originele melder te vragen diens waarneming op embargo te zetten (of aan de admins te vragen dat met alle waarnemingen van dat exemplaar te [laten] doen).
@Geko: Grappig, waar ik me zo omzichtig mogelijk uitdruk, probeer jij het zo sterk mogelijk uit z'n verband te trekken. Maar goed, m'n verdiende loon voor het serieus op Bart ingaan ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op november 30, 2010, 16:03:01 PM
Maar goed, m'n verdiende loon voor het serieus op Bart ingaan ...

Aw ja, krijg ik ook nog even een veeg uit de pan, mijn schuld...  ;D ;D ;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Enfin, we kunnen weer on-topic -> hij zit er dus in ieder geval nog. Mooie waarneming van Johnny trouwens; in 1 waarneming gelijktijdig 2 Oehoes en de Rotskruiper!
http://waarneming.nl/waarneming/view/51123403
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Gert Ottens

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 16:16:51 PM
Enfin, we kunnen weer on-topic -> hij zit er dus in ieder geval nog. Mooie waarneming van Johnny trouwens; in 1 waarneming gelijktijdig 2 Oehoes en de Rotskruiper!
http://waarneming.nl/waarneming/view/51123403

Voor wat het waard is (en voor de mensen in de mongolenwaaier ;) ): de plek op de foto van de Johnny is exact hetzelfde stukje rotswand waar de vogel zich op de middag na de ontdekking zich ruim een uur lang (tot ca. 16.10 uur) liet bekijken (op kortere afstand dan afgelopen week doorgaans het geval was).

Gert

Jarinka

http://vimeo.com/17332349
Leuk filmpje, waarop de Rotskruiper nog verrassend goed te zien is!
Groeten, Jarinka Heijink

Rickschonewille

Citaat van: Jarinka op november 30, 2010, 18:19:02 PM
http://vimeo.com/17332349
Leuk filmpje, waarop de Rotskruiper nog verrassend goed te zien is!

Idd een super mooi filmpje, ook mooi hoe hij vliegt in het eerste gedeelte van 't filmpje.

jvdzwaag

Citaat van: Jarinka op november 30, 2010, 18:19:02 PM
http://vimeo.com/17332349
Leuk filmpje, waarop de Rotskruiper nog verrassend goed te zien is!

Na een week in het buitenland had ik vandaag eindelijk tijd om ook naar de ENCI groeve af te reizen en het was zeer de moeite waard!
De rotskruiper was vandaag erg honkvast op de westelijke wand. De anderhalf uur dat ik er geweest ben, zat ie er continue. Zo nu en dan even uit beeld, achter een rots en dan weer mooi in beeld. Zeker met de telescoop was ie goed te bekijken. De video is gemaakt met m'n spiegelreflex camera en 400mm lens en de rotskruiper is inderdaad nog goed te herkennen.
Groeten,

Johnny

Jarinka

Citaat van: jvdzwaag op november 30, 2010, 18:56:49 PM
Citaat van: Jarinka op november 30, 2010, 18:19:02 PM
http://vimeo.com/17332349
Leuk filmpje, waarop de Rotskruiper nog verrassend goed te zien is!

Na een week in het buitenland had ik vandaag eindelijk tijd om ook naar de ENCI groeve af te reizen en het was zeer de moeite waard!
De rotskruiper was vandaag erg honkvast op de westelijke wand. De anderhalf uur dat ik er geweest ben, zat ie er continue. Zo nu en dan even uit beeld, achter een rots en dan weer mooi in beeld. Zeker met de telescoop was ie goed te bekijken. De video is gemaakt met m'n spiegelreflex camera en 400mm lens en de rotskruiper is inderdaad nog goed te herkennen.
Dan ben ik blij dat je eindelijk tijd had, want je filmpje is echt super! Ik krijg bijna zin om ook naar Maastricht te gaan :)
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Wellicht een excursie in de groeve a.s. zaterdag!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: Vincent Hart op november 30, 2010, 20:55:27 PM
Wellicht een excursie in de groeve a.s. zaterdag!

Top als het doorgaat, maar waarom nu in het sinterklaasweekend?  :rolleye:
(hopelijk is de excursie een beetje vroeg en zou ik de rit wel kunnen maken  ;D 0
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012