Rotskruiper Maastricht

Gestart door Bas vd Burg, november 22, 2010, 11:23:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

ZO uitzichtpunt, sorry...

R.S.

Herman van der Klis

Citaat van: Jaap Denee op november 29, 2010, 17:43:44 PM
Was vandaag iedereen voor de verandering naar het werk/aan de studie/voor de kinderen zorgen of is er wel degelijk gezocht en niets gevonden?

(... wilde woensdag namelijk eens kijken of ik hem op mijn decemberlijst kan proppen; 't wordt lekker weer immers...)

Meestal gaat het en passant ook gepaard met waarnemingen van Oehoe. Deze zie ik ook niet.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

nicky hulsbosch

Ik denk dat niemand is gaan kijken vanwege de sneeuw. Hier in Midden Limburg ligt nu toch een kleine 5 cm sneeuw en valt nog steeds
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Vincent Hart

Ueberhaupt weinig ingevoerde waarnemingen van de Sint Pietersberg voor vandaag, Nicky zal wellicht gelijk hebben.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Heren, dank. Er zal inderdaad niet (of vrijwel niet) gezocht zijn.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rob Halff

#365
Citaat van: Vincent Hart op november 29, 2010, 17:57:01 PM
Ueberhaupt weinig ingevoerde waarnemingen van de Sint Pietersberg voor vandaag, Nicky zal wellicht gelijk hebben.

Maar de Oehoe's zijn wél ingevoerd vandaag....http://waarneming.nl/waarneming/view/51117719

De Rotskruiper zal er ongetwijfeld wel gezeten hebben maar als je daar in je eentje staat kan je hem zomaar missen.

p.s. je weet overigens nooit hoe vogels reageren op vorst en sneeuw (zoals vandaag in Limburg), een Rotskruiper zou er absoluut tegen moeten kunnen en is zeker winterhart, maar je weet het maar nooit....

Marnix

Citaat van: Rob Halff op november 29, 2010, 19:37:12 PM
een Rotskruiper zou er absoluut tegen moeten kunnen en is zeker winterhart, maar je weet het maar nooit....
De vogel zelf wel, maar hoe zit het met zijn voedsel? De meeste insectjes zijn daar toch wel gevoelig voor vrees ik.
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Guus Peterse

Maar als een rotskruiper winterhard is betekent dat, dat-ie in strenge winter kan overleven en dus dat hij dan nog iets te eten moet kunnen vinden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Max Berlijn

Weet je hoe koud het in 889/90/91 in A'dam was....geen zorgen daarover. Sperwers lijkt me meer een probleem.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Guus Peterse

Inmiddels hebben wel al 4 mensen de oehoe gemeld. Er is dus wel gezocht vandaag.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

WillemBosma

Ik zou er maar niet wakker van liggen...
Willem Bosma

Velp/Opeinde

GijsB

in vergelijking met voorgaande dagen hebben maar erg weinig mensen gezocht, (5 á 6 tegenover 50 tot 70 voorgaande dagen) dus verbaast me niks dat hij niet gevonden is vandaag, bij meer dan 20 oehoe waarnemingen zou het twijfelachtig worden, maar zelfs dan zou ik me nog geen zorgen maken
Gijs

Gert Ottens

Tja. Nadat de mongolenwaaier (met alle respect, zie ook http://www.dutchbirding.nl/special.php?page_id=61) in het weekend is geweest, is het logisch dat er niet fanatiek meer gezocht word.

Gert


Rinie van Reenen

Zo maar even een geinteresseerde vraag:
Zelf ben ik niet geweest bij de Rotskruiper (voor vogelen sowieso weinig tijd meer, en een echte twitcher ben ik nooit geworden). Wel valt het me op, dat er ontzaglijk veel belangstelling is voor dit beestje, als je alleen al let op het aantal pagina's in dit topic.
Is het nu zo, dat er echt meer aandacht voor de Rotskruiper is dan voor andere mega's? En in dat geval, wat zit daarachter? Want het is toch een tamelijk moeizame twitch, zo krijg ik de indruk: vele uren in de kou staan wachten, en dan een klein vogeltje op honderden meters afstand. Terwijl je in je achtertuin een Pimpelmees kunt zien op 2 meter afstand...
Begrijp me goed, ik wil twitchen niet belachelijk maken, want ik ken de kik (van die enkele twitch die ik wel gedaan heb, en zeker van het ontdekken van een 'zeldzaamheid') ook wel, maar mijn vraag is deze: wat maakt deze Rotskruiper zo bijzonder, dat je zelfs voor een verre glimp van de vogel uren rijden (dus tientallen euro's!) en uren vernikkelen over hebt?
Groet, Rinie van Reenen

Guus Peterse

Kijk naar het aantal invoeringen van pakweg sneeuwuil, dwergooruil nog dit voorjaar, baltimoretroepiaal en noem maar op en vergelijk die aantallen met die van deze rotskruiper en ik vermoed dat het verschil niet al te groot zal zijn. De lengte van dit topic zal juist wel te maken hebben met de moeizaamheid van de twitch. En nog vraag ik me af of het zoveel langer is dan topics over dwerguil en troepiaal destijds, om er maar een paar te noemen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Sander Haak

Citaat van: Rinie van Reenen op november 30, 2010, 09:46:23 AM
Want het is toch een tamelijk moeizame twitch, zo krijg ik de indruk: vele uren in de kou staan wachten, en dan een klein vogeltje op honderden meters afstand.

Dat is juist het aspect dat mij altijd bij zal blijven! De spanning, het grote ruige gebied en een klein uniek vogeltje. Ik ben ook wel eens op een rustige zondagochtend naar een Ringsnaveleend gefietst, die bij aankomst rustig voor m'n neus dobberde. Stuk minder memorabel.

Overigens ben ik met je eens dat eenvoudige waarnemingen ook erg leuk kunnen zijn. Gisteren nog twee goudhaantjes die zich tot op één meter lieten benaderen, dat vergeet je ook niet snel.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Herman van der Klis

Wat dag je van de blauwstaart in 2007 : 22 pagina's .
De stijgende populariteit van waarneming.nl de laatste jaren is daar natuurlijk ook debet aan , met als gevolg ook het sterk toenemende aantal theekransjes dat hiet langs komt.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

gko

Citaat van: Gert Ottens op november 30, 2010, 09:36:32 AM
Tja. Nadat de mongolenwaaier (met alle respect, zie ook http://www.dutchbirding.nl/special.php?page_id=61) in het weekend is geweest, is het logisch dat er niet fanatiek meer gezocht word.
Gert
ik ken de term niet en de link laat dutch birding-twitchers zien, dus ik snap het nog steeds niet, gaarne enige uitleg over dit woord, bij voorbaat dank,
met vr gr gkoopman

Bas vd Burg

#378
De term mongolenwaaier komt uit de wielersport en heeft betrekking op het feit dat je in feite achteraan hobbelt naar een soort toe. Vrijwel iedereen is dan al geweest maar de betreffende persoon nog niet. Effe gezocht op google:

Mongolenwaaier= Als het peloton breekt en je, omdat je weer eens zat te suffen, in het verkeerde, kansloze gedeelte zit. (misschien niet helemaal politiek correct, maar het is wel een veelgebruikte...)

Over de Mongolenwaaier heb ik wel eens het volgende gelezen of gehoord. Daarmee is het ook gelijk een stuk minder erg om hem te gebruiken. Het is ook op geen enkele manier een verwijzing naar het Down Syndroom.

In het verleden was de jaarlijkse Vredeskoers vooral een samenzijn van communistische landen. Dus ook Mongolie. Alleen de Mongolen waren wat minder goede wielrenners dan de DDR-renners, de Russen en de Polen. Dus bij de eerste etappe na enkele kilometers reden de Mongolen al in hun eigen waaier achter de rest aan om flink na tijd binnen te komen. De organisatie vond dat zo zuur omdat ze van zover waren gekomen. Dus volgende dag weer starten om na een paar km weer te lossen!
Als je moest lossen en tussen de Mongolen terecht kwam ging het dus ECHT heel slecht met je. Renners die dat wel overkwam vertelde dan met enige schaamte na afloop: "ik zat zelfs in de Mongolenwaaier"

(bron: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=22731&page=4 )

En hier is ook nog wel wat te vinden: https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0511&L=EBNNL&D=1&I=-3&T=0&m=1&P=3836
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gert Ottens

Citaat van: gko op november 30, 2010, 10:39:39 AM
Citaat van: Gert Ottens op november 30, 2010, 09:36:32 AM
Tja. Nadat de mongolenwaaier (met alle respect, zie ook http://www.dutchbirding.nl/special.php?page_id=61) in het weekend is geweest, is het logisch dat er niet fanatiek meer gezocht word.
Gert
ik ken de term niet en de link laat dutch birding-twitchers zien, dus ik snap het nog steeds niet, gaarne enige uitleg over dit woord, bij voorbaat dank,

Oh sorry, de link verwijst naar een boek waarin deze term (vanuit twitchers-perspectief, het is eigenlijk een term uit de wielersport) wordt uitgelegd.

Dus hierbij:
Mongolenwaaier:
Broodbak*- en weekendvogelaars die pas gaan twitchen als een zeldzaamheid dagenlang ter plaatse is. Als in: 'Balen man, ik zat midden in de mongolenwaaier.'

Groetjes,

Gert

Ps. *)= Broodbakvogelaar:
Een niet-fanatieke vogelaar. Gebaseerd op de anekdote van een vogelaar die bij aankomst op een goeie plek eerst zijn boterhamtrommel leeg ging eten voordat hijk naar vogels ging kijken.

[Edit: zie bijdrage van Bas hierboven - GO]


frankw

Ik dacht dat je op dag 2 al in de mongolenwaaier zit? Oa. bij de Sneeuwuil en Kaspische Plevier van Texel hadden 'we' het er, geloof ik, over dat we weer in de mongolenwaaier zaten op de 2e dag. :rolleye:

Ik vind het iig een briljante uitspraak. :duim:

Bart van Hoogstraten

Hahaha  ;D ;D ;D! Leuk die mongolenwaaier! Maar het kan nog erger -> deze broodbakker gaat er nog niet eens speciaal voor naartoe. Ik moet volgende week toevallig in Maastricht zijn en maak dan een klein ommetje voor de Rotskruiper. Dat heeft echter 2 grote voordelen: 1. Teleurstelling valt reuze mee als ik hem niet te zien krijg en 2. Mijn geproduceerde hoeveelheid CO2 in verhouding tot de bio-massa aan Rotskruiper in Nederland valt dan wel heel erg mee (Ik zou wel eens willen weten hoeveel 100 den kilo's er nu al uitgestoten zijn alleen maar om dat vogeltje van een tiental gram te kunnen zien)
En als het me lukt om hem te zien voer ik hem waarschijnlijk nog niet eens in bij wmg. (soort vorm van protest).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Eigenlijk zou er een bonus moeten zijn voor twitchers per fiets of benenwagen...
Maar ik ben maar een eenvoudige tuinvogelaar. ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

frankw

Citeer(Ik zou wel eens willen weten hoeveel 100 den kilo's er nu al   uitgestoten zijn alleen maar om dat vogeltje van een tiental gram te   kunnen zien)

Een discussie die al vele malen is gevoerd..

CiteerEn als het me lukt om hem te zien voer ik hem waarschijnlijk nog niet eens in bij wmg. (soort vorm van protest).
Onzin! Ik ga er wel heen maar geef m lekker niet door.. Beetje hypocriet?

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat ie met zn waarnemingen doet maar ik denk niet dat deze vorm van 'protest' ook maar een grammetje effect heeft.
Voer m lekker in zodat anderen ook weten dat ie er nog zit en er ook van kunnen genieten. :angel:

Bart van Hoogstraten

Citaat van: frankw op november 30, 2010, 11:13:32 AM
Voer m lekker in zodat anderen ook weten dat ie er nog zit en er ook van kunnen genieten. :angel:

Hangt hiermee samen:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=128925.0.html
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Sander Haak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 11:10:10 AM
En als het me lukt om hem te zien voer ik hem waarschijnlijk nog niet eens in bij wmg. (soort vorm van protest).

Kijk, dat zijn nog eens principes. Als je echt goed bezig wilt zijn zou ik helemaal naar het platform lopen en dan de andere kant op kijken.

Maar serieus, een beetje carpoolen of OV-fietsen is natuurlijk niet verkeerd. Ik heb de hele reis een achterbank gedeeld met de geboeders Van der Meer dus ik voel me iets minder bezwaard.
Groet, Sander Haak (Woerden)

DeHaas

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 11:15:08 AM
Citaat van: frankw op november 30, 2010, 11:13:32 AM
Voer m lekker in zodat anderen ook weten dat ie er nog zit en er ook van kunnen genieten. :angel:

Hangt hiermee samen:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=128925.0.html

M.i. Het gaat er toch om of je hem wel of niet waarneemt en als je hem waarneemt netjes meld in wrn, want dat is jouw waarneming en voor de rest doet dat andere topic er niet toe.

Achteraf baal ik een beetje dat ik anderhalve week geleden toen ik in Maastricht was geen ommetje heb gemaakt naar de rotskruiper... maar ach ik ben ook (nog) geen twitcher en heb al lol aan alles wat ik toevallig op mijn pad tegenkom en kan invoeren
Groeten,
Nanny de Haas

gko

Citaat van: Bas vd Burg op november 30, 2010, 10:46:48 AM
De term mongolenwaaier komt uit de wielersport en heeft betrekking op het feit dat je in feite achteraan hobbelt naar een soort toe. Vrijwel iedereen is dan al geweest maar de betreffende persoon nog niet. Effe gezocht op google:

Mongolenwaaier= Als het peloton breekt en je, omdat je weer eens zat te suffen, in het verkeerde, kansloze gedeelte zit. (misschien niet helemaal politiek correct, maar het is wel een veelgebruikte...)

Over de Mongolenwaaier heb ik wel eens het volgende gelezen of gehoord. Daarmee is het ook gelijk een stuk minder erg om hem te gebruiken. Het is ook op geen enkele manier een verwijzing naar het Down Syndroom.

In het verleden was de jaarlijkse Vredeskoers vooral een samenzijn van communistische landen. Dus ook Mongolie. Alleen de Mongolen waren wat minder goede wielrenners dan de DDR-renners, de Russen en de Polen. Dus bij de eerste etappe na enkele kilometers reden de Mongolen al in hun eigen waaier achter de rest aan om flink na tijd binnen te komen. De organisatie vond dat zo zuur omdat ze van zover waren gekomen. Dus volgende dag weer starten om na een paar km weer te lossen!
Als je moest lossen en tussen de Mongolen terecht kwam ging het dus ECHT heel slecht met je. Renners die dat wel overkwam vertelde dan met enige schaamte na afloop: "ik zat zelfs in de Mongolenwaaier"

(bron: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=22731&page=4 )

En hier is ook nog wel wat te vinden: https://listserv.surfnet.nl/scripts/wa.exe?A2=ind0511&L=EBNNL&D=1&I=-3&T=0&m=1&P=3836


Bas e.a., bedankt voor de uitleg
met vr gr gkoopman

BramtK

Juist, die term is dus volkomen ongepast omdat er ook mensen zijn die hard moeten werken en geen tijd hebben om een hele dag vrij te nemen en daarom pas in het weekend gaan (en dan de vogel genadeloos missen... ander verhaal), niks zitten suffen of niet op te letten. Excuses zullen worden aanvaard.
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

En daarnaast mensen die wel dinsdag of woensdag al geweest zijn maar hem toen jammerlijk hebben gedipt en in het weekend een tweede poging hebben gedaan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015