Rotskruiper Maastricht

Gestart door Bas vd Burg, november 22, 2010, 11:23:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

#180
tja, wat gefrustreerde twitchers al niet doen voor een vogel :P
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Sander Bot

Citaat van: Rikstar op november 24, 2010, 16:32:58 PM
tja, wat gefrustreerde twichers al niet doen voor een vogel :P

Alvorens komende posts weer helemaal vol staan met dit soort statements misschien eerst ff wachten op meer info over wat er precies gebeurd is.

Bart van Hoogstraten

#182
Van die Oehoes hoef je je helemaal niets aan te trekken of er bang voor te zijn dat je ze *verstoort -> Dit is opzettelijk de enig bekende plek in Nederland waar Oehoes zitten, speciaal voor de twitchers dus (er is zelfs een speciaal omheind uitzichtplekje met parking voor gecreëerd, met een beetje geluk staat er een koek en sopie)  ;D

*edit -> mits je niet over de omheining klimt en het terrein opgaat dus...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Ik rij er zondagochtend trouwens naartoe -> als iemand uit de omgeving van Nijmegen een lift moet hebben, stuur maar een pm-etje. (moet dan wel op eigen gelegenheid terugreizen, ik blijf er tot 's avonds).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Tinok

Volgens mij was dit artikel uit het nrc nog niet geplaats, zo wel dan haal ik hem weer weg maar leek me mooie aanvulling op het stuk van Trouw en Volkskrant :)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 24, 2010, 14:26:09 PM

Weet je wat de aldaar fouragerende Oehoe's zoal eten?  ::)

.... Op het menu van de Oehoe's daar staat overigens voornamelijk Egel (wat eigenlijk al een top-predator is).  :P


In Limosa 83.3 2010 staat een uitgebreid artikel over "Het dieet van de Oehoe in Nederland en enkele aangenzende gebieden in Duitsland" (dat betreft dus ook de Limburgse Oehoes) en daaruit blijkt dat Houtduiven de belangrijkste prooidieren zijn (ruim 38% qua gewicht), terwijl Egel met ruim 6% (ook weer qua gewicht) een beduidend minder belangrijke plaats inneemt.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Exacte percentages weet ik niet meer maar de egel is wel de grote oorzaak van die PCB ophoping in Oehoes.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rikstar

je hebt wel gelijk sander,

maar het feit blijft dat je niet in de groeve mag komen, al zou je kijker naar beneden zijn gevallen...
en zou me niet kunnen voorstellen dat die 10 mensen toestemming zou hebben. maar nogmaals, ik moet niet te snel oordelen dus ik wacht rustig af..



Citaat van: Sander Bot op november 24, 2010, 16:37:29 PM
Citaat van: Rikstar op november 24, 2010, 16:32:58 PM
tja, wat gefrustreerde twichers al niet doen voor een vogel :P

Alvorens komende posts weer helemaal vol staan met dit soort statements misschien eerst ff wachten op meer info over wat er precies gebeurd is.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij staan op de in dit topic geplaatste foto ook van zulke mensen...

@Bart, het gaat hier over een Rotskruiper en geen Oehoe. En er zijn nog geen conclusies over de herkomst van de PCB's. dat onderzoeken ze nu!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pauljp

Hallo Jeroen,
ik neem niet aan dat men de zittende mensen op de foto (waaronder ikzelf) bedoelt met 'In de groeve lopen'.
Groet, Paul Groot

Jeroen Nagtegaal

Weet ik ook niet, maar dat is in elk geval al over het hek. En een hek staat er meestal niet voor niets.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 24, 2010, 18:36:23 PM
Volgens mij staan op de in dit topic geplaatste foto ook van zulke mensen...

@Bart, het gaat hier over een Rotskruiper en geen Oehoe. En er zijn nog geen conclusies over de herkomst van de PCB's. dat onderzoeken ze nu!
Dan is iedereen gister schuldig geweest, want iedereen moest over/door het hek, ook de herontdekkers, maar iedereen was ook op niet meer dan enkele meters daarachter te vinden en niemand is de groeve ingegaan. Dit heeft dus niks te maken met de af te keuren actie die nu bekend is geworden.
Theo van Veenendaal

gerdwichers8

Wat ik me afvraag is wat zulk een Rotskruiper beweegt om twee jaren op rij  in Nederland of drie jaren (die in Belgie) hier te overwinteren; is er  toentertijd in Amsterdam gezien wat die vogel op de gevels te pakken kreeg?
Moet wel dezelfde vogel geweest zijn  of niet?
Zijn er gevallen in Engeland, Scandinavie of elders ver van hun broedgebieden vandaan..

Bart van Hoogstraten

#198
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 24, 2010, 18:36:23 PM
@Bart, het gaat hier over een Rotskruiper en geen Oehoe. En er zijn nog geen conclusies over de herkomst van de PCB's. dat onderzoeken ze nu!

Huy Jeroen,

Het gaat hier wel degelijk over de Oehoe -> hun rust wordt verstoord als mensen over de omheining klimmen en dat terrein op gaan om de Rotskruiper te zien!
(Ik vermeldde overigens "vermoedelijke" oorzaak van de hoge PCB-concentratie. Een vermoeden dat door Voskamp zelf werd uitgesproken. Er is inderdaad nog geen wetenschappelijk bewijs. Maar als er de grootste partij geloosde PCB ooit in Nederland uitgegoten wordt binnen het fourageergebied van de Limburgse Oehoe, die vervolgens 20 jaar later een meer dan 100-voudige concentratie PCB in zich heeft dan het landelijke gemiddelde, snap ik volkomen dat zelfs een professionele wetenschapper "vermoedens" durft uit te spreken).
Tot zondag! (aan de goede kant van de omheining  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

TjeerdBurger

Citaat van: HJDT op november 23, 2010, 21:08:51 PM

Vandaag zat de vogel, voor zover ik begreep, vooral op de oostelijke wand (dus die aan de kant van de parkeerplaats ligt) maar dan in het deel dat het verste en uit het zicht van het eerder beschreven uitkijkpunt ligt. Om dit deel van de wand te kunnen bekijken moet je doorlopen over het onverharde pad totdat je bij een voormalig paardenweitje komt. Lang geleden kon je hier het hek over klimmen en dan moest je nog een stukje lopen voordat je bij de rand van de groeve was. Vanaf daar kun je dus een groot deel van de groeve overzien. Er zijn vast wel mensen die weten of je dat deel nog kunt betreden, het zou mogelijk je kansen op het zien van de vogel vergroten aangezien hij daar vandaag toch vaak leek te verblijven.

Groet Michel

Is men niet over dit hek geklommen? Als je over het hek van de 'Oehoe-uitkijkplek' klimt en naar beneden wilt moet je wel durf hebben!

martinharskamp

#200
Op Theo zijn foto is inderdaad de plek te zien waar de mensen achter het hek zitten. De plek die je daar ziet is ook de hele plek waar je kon zitten, verder kon je niet. Meteen achter de bosjes achter de mensen links was het hek, waar een spijl uit was (daarnaast was het officiele uitkijkpunt dus qua verstoring viel het wel mee). De vogel werd vanaf deze plek ontdekt en als je de hele dag in kou en regen hebt gezocht dan is de neiging wel erg groot om ook door dat hek te kruipen om de vogel snel te zien. Dat was achteraf niet nodig want de vogel was ook vanaf de goeie kant van het hek te zien. Op deze plek leek het mij trouwens ook niet link, de helling was gewoon aflopend en niet bepaald afbrokkelend. Verstoring voor de Oehoes leek het me ook niet echt, de twee Oehoes zaten helemaal aan de andere kant van de groeve. Vroeg in de ochtend was er overigens ook iemand die een hek overging maar die werd daar onmiddelijk weer achter vandaan gepraat. Wat mij betreft: door het hek gaan was achteraf niet goed en niet nodig maar wel begrijpelijk.

edit: Zie nu dat het over een actie van vandaag gaat, dat veranderd wat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: gerdwichers8 op november 24, 2010, 18:50:07 PM
Wat ik me afvraag is wat zulk een Rotskruiper beweegt om twee jaren op rij  in Nederland of drie jaren (die in Belgie) hier te overwinteren; is er  toentertijd in Amsterdam gezien wat die vogel op de gevels te pakken kreeg?
Moet wel dezelfde vogel geweest zijn  of niet?
Zijn er gevallen in Engeland, Scandinavie of elders ver van hun broedgebieden vandaan..

Mijn Capitool-vogelgids vermeldt dat de Rotskruiper zich het 's zomers liefst op de sneeuwgrens ophoudt en daarom 's winters afdaalt. Misschien dat de strenge winters van afgelopen jaren er iets mee te maken hebben? En wie weet kondigt deze Rotskruiper wederom een strenge winter aan, het skiseizoen in de Alpen is immers ook weer erg vroeg van start gegaan dit jaar.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Theovanv

Het is echt onzin om het gebeuren gistermiddag te vergelijken met de actie van diegenen die vandaag over het hek zijn geklommen en de groeve in zijn gegaan! Toen we gister aankwamen stonden de herontdekkers net 2 meter achter het hek met de missende spijl en als je daar dan aankomt en men zegt, kom! Hier zit ie! Dan loop je daar ook naartoe en dat deden we met zn allen. Je staat daar in feite in het verlengde van het uitkijkpunt, net achter het hek, 2 meter verder. de rest kon er niet meer bij en stond of net over het hek op de bewuste foto, of net achter het hek. Toen we aankwamen wisten we niet waar de Rotskruiper zat en een deel van de groeve kon van de goede kant van het hek niet bekeken worden.

Maar ik vind het belachelijk om dat te vergelijken met mensen die blijkbaar over het hek heen gaan en zich ver op gevaarlijk terrein begeven en echt de groeve ingaan, niet wetend waar de Oehoe's en Rotskruiper zich op dat moment bevindt.

Alsof je vanaf waar wij stonden ineens de Rotskruiper en Oehoe verstoord, terwijl die Rotskruiper op 400 meter (!) rustig zijn gang ging en de Oehoe ruim een kilometer verder om een hoek zat, en dat terwijl de mega auto's gewoon door de groeve banjeren en de werkzaamheden lawaai zat maken. Kom op, je moet wel een beetje reeel zijn en niet roomser dan de paus willen zijn.
Theo van Veenendaal

Edwin Russer

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 24, 2010, 18:58:35 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 24, 2010, 18:50:07 PM
Wat ik me afvraag is wat zulk een Rotskruiper beweegt om twee jaren op rij  in Nederland of drie jaren (die in Belgie) hier te overwinteren; is er  toentertijd in Amsterdam gezien wat die vogel op de gevels te pakken kreeg?
Moet wel dezelfde vogel geweest zijn  of niet?
Zijn er gevallen in Engeland, Scandinavie of elders ver van hun broedgebieden vandaan..

Mijn Capitool-vogelgids vermeldt dat de Rotskruiper zich het 's zomers liefst op de sneeuwgrens ophoudt en daarom 's winters afdaalt. Misschien dat de strenge winters van afgelopen jaren er iets mee te maken hebben? En wie weet kondigt deze Rotskruiper wederom een strenge winter aan, het skiseizoen in de Alpen is immers ook weer erg vroeg van start gegaan dit jaar.

Wat ik mij van die Rotskruiper van Amsterdam kon herinneren fourageerde de vogel precies tussen de spleetjes/voegen van de stenen. Ik neem aan dat er ondanks de winterperiode toch iets van winterharde insectjes te halen viel. Waar zou de vogel anders van moeten kunnen leven. Iets anders zou ik niet kunnen verklaren gezien het feit dat de vogel zelfs twee winters daar heeft gezeten.

http://www.vogelwerkgroepamsterdam.nl/zeldzame_soorten/rotskruiper/foto_rotskruiper_90_91.htm

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=9&fid=3228&page=zoek

En als het aan onze onvervalste weerman Piet ligt krijgen we niet zo'n strenge winter.

http://www.pietsweer.nl/2010/winter-op-schaatsen-sneeuw-iets-te-koud/


Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Het zal vrijdag t/m zondag vast druk worden rond de groeve. Wellicht een goed idee wanneer de DBA (Wietze?) contact zoekt met Natuurmonumenten om samen duidelijke afspraken te maken over wat wel mag (evt. tijdelijk), en wat niet. Vervolgens die afspraken op de pieper/DB-site en hier op het forum. Weet iedereen waar 'ie aan toe is, en kunnen mensen elkaar op de plek aanspreken op gedrag wat tegen die afspraken ingaat. En nog los van verstoring/betreden van verboden terrein: Het zal maar gebeuren dat er iemand in de stress uitglijdt of iets dergelijks. Laten we al dat soort zaken proberen zoveel mogelijk in goede banen te leiden.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Mensen,

Ik begreep dat er vandaag 100+ meter naar en langs de rand is gelopen door 10 mensen omdat de vogel daar zou zijn geland (ik begreep, niets gevonden). Gisteren waren er mensen die door een gaatje in het hek voor de struiken zijn gaan zitten voor een beter uitzicht. Twee verschillende zaken maar beide levens gevaarlijk!! Doe dat niet, de randen brokkelen af en die hekken staan er niet voor niets. Los van verstoring bij de actie van vandaag moet ik er niet aan denken wat er gebeurt als er iemand van de rand af valt.
Door de atie van vandaag bestaat de kans op verhoogde politiecontrole en mogelijke afsluiting van de uitkijkpunten. Je gooit dus voor jezelf roet in het eten door voorbij het hek te gaan los van het gevaar wat je voor jezelf creeert. Ik ben zelf in het verleden ook iet de netste geweest betreffende vervelende boeren hekjes maar hier hebben we het over een veiligheidsafrastering vanwege het afbrokkelen.
Ik hoop dat de sociale controle in de komende dagen ervoor zal zorgen dat het niet meer zal gebeuren.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gerard Troost

Citaat van: Edwin Russer op november 24, 2010, 13:20:32 PM
Citaat van: hiskodevries op november 24, 2010, 12:43:43 PM
zaterdag kunnen jullie niet, dat weten jullie !!!
Sovondag

Prioriteiten stellen Hisko!
Zo is dat maar net, die Rotskruiper zit er volgende week ook nog wel, je krijgt niet elke dag de kans om met Thomas Heinicke te discussieren over Rietganzen, of naar het verhaal van Hans van Gasteren over Vogelvoorspellingen en BAMBAS te luisteren of boswachter Theo te horen over de spectaculare toename van de Cetti's zanger in de Biesbos enz enz (volledig programma op www.sovon.nl/ld)
Tot zaterdag!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Die oproep had wel iets meer indruk gemaakt als je niet zelf al geweest was, Gerard  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

#208
Citaat van: gtroost op november 24, 2010, 19:55:23 PM
Citaat van: Edwin Russer op november 24, 2010, 13:20:32 PM
Citaat van: hiskodevries op november 24, 2010, 12:43:43 PM
zaterdag kunnen jullie niet, dat weten jullie !!!
Sovondag

Prioriteiten stellen Hisko!
Zo is dat maar net, die Rotskruiper zit er volgende week ook nog wel, je krijgt niet elke dag de kans om met Thomas Heinicke te discussieren over Rietganzen, of naar het verhaal van Hans van Gasteren over Vogelvoorspellingen en BAMBAS te luisteren of boswachter Theo te horen over de spectaculare toename van de Cetti's zanger in de Biesbos enz enz (volledig programma op www.sovon.nl/ld)
Tot zaterdag!

Ha Gerard,

Ik bedoelde het eigenlijk omgekeerd ;) Je krijgt niet elk jaar de kans om een Rotskruiper in levende lijve in Nederland te kunnen bewonderen. De jaarlijkse Sovon-dag zal, neem ik aan, de komende jaartjes nog wel te bezoeken zijn. En zoals Vincent ook al stelt: wat had jij a.s. zaterdag gedaan als je dit prachtige vogeltje om wat voor reden dan ook nog niet had kunnen bewonderen :police:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Gelukkig deug ik zelf al helemaal voor geen meter, want hoewel ik van plan was (precies om de redenen die Gerard aandraagt) naar de Sovon-dag te gaan, en ik de VU-kruiper al heb, ga ik zaterdag toch lekker naar de ENCI  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers