Havik (1e winter?)

Gestart door MarianneW, november 21, 2010, 17:50:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarianneW

Vanmiddag deze roofvogel bekeken in de polder. Ik heb hem gedetermineerd als mannetje havik. Ik hoop dat dat juist is. Maar is het een jong mannetje? Wat mij opviel was dat de bandjes op de borst en buik grijs zijn maar dat de vleugels en de rug nog zo bruinachtig zijn, hetgeen mij aan een jong dier deed denken. Of heb ik het helemaal mis?

Bedankt weer voor de hulp.

Marianne
Marianne

Rikstar

eerste winter vogels zijn volgens mij nog steeds bruin op de borst. tenminste de jonge havikken die ik zie. Ik denk dus zeker niet dat een 1ste winter vogel is. Volgens mij is het inderdaad wel een mannetje. over precieze leeftijd durf ik niks te zeggen.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

KorHaan

Het is in ieder geval een adulte Havik; ik durf niet te zeggen of het een mannetje is, of een vrouwtje, zonder groottevergelijking. Wel zijn vrouwtjes meer bruinachtig op de rug dan mannetjes.
Jonge vogels zijn geelbruin van onderen, overlangs gestreept ( "gestreept" is eigenlijk overlangs i.t.t "gebandeerd", dus een beetje dubbelop gezegd). Ook vlekkeriger en lichter bruin op de bovenkant.
1e kj vogels hebben gele iris. 2e kj vogels hebben adult kleed, dus grijs gebandeerd van onderen, maar nog steeds gele iris.
Ik kan de iris hier niet zien, daarom hou ik het op adult.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

MarianneW

Ronald, ik vond zelf dat de grootte meer overeenkwam met een mannetje. Ik dacht eerst dat het een sperwer was. De iris was voor zover ik het kon zien geel, zeker niet oranje. Hierbij nog een tweede foto waarop je dat met een klein beetje moeite kunt zien.

Bedankt voor je reactie, en Rik ook.
Marianne

BramtK

Als dat een doorsnee doorsnee paaltje is, dan klopt zo groot als een Sperwer zeker niet. So wie so is inschatting van grootte erg moeilijk. Geel/oranje zegt niet zo veel. Ik zou er dus niet zo makkelijk een man van maken.
Groeten,

Bram ter Keurs

MarianneW

Ok, jullie weten ermeer van dan ik, zal bij mijn waarneming 'man' weghalen.

Brm ook bedankt voor je toevoeging.
Marianne