Is dit een blankvoorn?

Gestart door wtamis, november 21, 2010, 12:13:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

wtamis

Beste mensen,

Ik heb weinig verstand van vissoorten. Heb inmiddels de veldgids van Sportvisserij Nederland besteld voor determinatiedoeleinden.

Is bijgevoegde vis (vandaag gevangen in een kreeftenfuik) een Blankvoorn of een Blei of een?

Bij voorbaat dank voor de reactie!

Met vriendelijke groeten

Wil Tamis

Theo Linders

mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

evertdirks

ik ook.
geen blankvoorn want geen rode vlek in het oog

evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

ronald

is het geen kruising? het oog is erg Blij, maar het lichaam lijkt nogal Voornig. ik meen me tenminste te herinneren dat Blij hoger was, maar dat kan ook aan de hoek van de foto liggen.
groeten, Ronald van Seijen

hans parlevliet

geen blankvoorn, maar een hybride, en ik denk kolblei/blankvoorn
mvg
Hans

tekenaar

#5
Ik houd het ook op kolblei: groot oog, roodachtige basis van de borstvin. Een jong exemplaar, die zijn nog wat minder hoog gebouwd. Maar bij twijfel kan je de schubben op de zijlijn natellen, ik denk dat de foto daar wel scherp genoeg voor is.

Kolblei: 45-48, blankvoorn 44-48 (vis heeft geen blankvoornkenmerken dus aan deze soort denk ik eerlijk gezegd niet), brasem 51-52.

Voor een alternatief kenmerk om blankvoorn uit te sluiten: kolblei heeft 19-21 vinstralen in de anaalvin terwijl blankvoorn er 12-14 heeft. Maar hiervoor ide foto waarschijnlijk niet goed genoeg. Dit kan je heel goed natellen op foto's die in een foto-aquariumpje zijn gemaakt.

Evengoed: ik zie geen enkel kenmerk wat in de richting van hybride wijst.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

ronald

haha, ik zie nu pas dat ik wel erg consequent blij schreef ipv blei. het is ook al best lang geleden dat ik met vissen bezig was. maar deze viel me op en ik was toch wel benieuwd.
groeten, Ronald van Seijen

dmsoes

Ook ik maak hier een volbloed kolblei van, maar sta open voor argumenten die vreemd bloed aan zouden tonen.

Groet,

Menno

wtamis

Beste mensen,

Dank voor de reacties. Het was een miniskuul exemplaar (foto wat uitvergroot).

Ik zal hem invoeren als Kolblei.

Met vriendelijke groeten

Wil Tamis