Hoofdmenu

ToH Vogeldag 2011

Gestart door Martijn Bot, november 18, 2010, 21:13:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Citaat van: hiskodevries op mei 17, 2011, 21:09:00 PM
Wouter daar staat minstens 1 soort tussen die geen enkel team heeft.
spelbreker ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

Voor wie het leuk vind..ik had al een verslagje in DFB staan...

Enige nuance voor mensen die het stukje over de zwartkopmeeuw misschien verkeerd opvatten. Dit is niet om lelijk te doen tegenover Teun (hij had blijkbaar last van slaapgebrek ;)) ik vond zijn reactie ook helemaal geen probleem.

Even een verslagje van de big day van  gister.
  Het doel was 150 soorten.
 
  Om 23.20 begonnen in het Lauwersmeer. Hier eerst nog op een aantal plekken  gekeken of er nog iets leuks zat zodat we dat na 00.00 gelijk mee konden pikken  en inderdaad vonden we een nachtegaal en kwartelkoning (eerste voor de TOH van  2011)
 
  Hierna zijn we naar de pomp gereden om om 00.00 te beginnen op het uitkijkpunt.
  Ook zijn we een stukje de vogelroute opgelopen en zijn we bij de proefboerderij  geweest
 
  00.00 - 00.30 lauwersmeer
  1 - snor
  2 - rietzanger
  3 - sprinkhaanzanger
  4 - wilde eend
  5 - blauwborst
  6 - kievit
  7 - tureluur
  8 - scholekster
  9 - knobbelzwaan
  10 - meerkoet
  11 - nachtegaal
  12 - kwartelkoning
 
  Toen op naar polder oude riet waar ik afgelopen week snachts een kwartel had.  Hier ook nog gezocht naar bosrietzanger en gekeken of de kwartelkoning hier  alweer terug was. Helaas alleen rietzanger en sprinkhaanzanger aanwezig
 
  Daarna moesten er uilen worden gezocht in de omgeving van roden. We hadden 2  plekken voor steenuil, 2 voor kerkuil en 2 bosjes voor ransuil (tijdens  voorbereiding echter maar 1 gevonden) en 1 voor bosuil.
 
  Steenuil was gelijk binnen tot wel 4 stuks. Voor kerkuil hebben we belachelijk  lang moeten zoeken, maar vonden daarna op andere plekken nog veel meer. Bosuil  was snel binnen, maar aangekomen bij het ransuilbosje zie ik 1 vliegen die in  een dichte boom gaat zitten. We wachten 20 minuten, maar helaas. Bij bosje 2 is  het gelukkig gelijk raak. Ondertussen gaan we nog langs polder leutingwolde  waar de afgelopen dagen kwartel, bosrietzanger en porseleinhoen zijn gehoord.  Die vinden we echter niet.
 
  01.00 - 2.30 omgeving roden.
 
  13 - steenuil
  14 - kerkuil
  15 - bosuil
  16 - ooievaar (1 op nest)
  17 - ransuil
  18 - grauwe gans
  19 - grutto
 
  Omdat we aanzienlijk meer tijd in de uilen hebben gestoken dan was gepland en  ook nog geen roerdomp, waterral, watersnip en bosrietzanger hebben besluiten we  om niet meer te gaan zoeken naar de gemelde grote karekiet bij muntendam en  ruigpootuil te gaan zoeken. We gaan dan naar de weperpolder bij het  fochteloërveen, maar waarschijnlijk is het niet helder of warm genoeg want waar  in eerdere nachten veel watersnippen en waterrallen aan het baltsen waren horen  we nu alleen veel blauwborst en een koekoek. Ook bij de uitkijktoren horen we  niks.
 
  2.45 - 3.15 fochteloërveen
 
  20 - koekoek
 
  Dan maar een poging wagen bij diependal. Hier gelukkig wel een waterral, maar  helaas weer geen roerdomp terwijl ze tijdens de voorbereiding zo makkelijk  leken te zijn.
 
  3.30 - 4.00 diependal
 
  21 - kleine karekiet
  22 - waterral
 
  Om op me foon steeds te editten en weer naar beneden te moeten scrollen duurt  erg lang dus maar even zo en dan zal ik het later samenvoegen.
 
  De nachtsessie zit er met gemengde gevoelens op. De kwartelkoning vinden was  erg gaaf, maar uiteindelijk toch 5 missers. Porseleinhoen was echter toch een  bonus en watersnip, kwartel, bosrietzanger en roerdomp kunnen met wat geluk  later ook nog. Met goede moed parkeren we om 04.20 de auto bij het  dwingelderveld.
 
  De eerste targets zijn nachtzwaluw en houtsnip. De eerste is een makkie. De  tweede laat erg lang op zich wachtten. Zolang dat ik het bijna op wil geven,  omdat het al licht wordt, maar dan vliegt een vogel roepend over ons heen! Dan  lopen we naar de plek van de grote lijster en daarna gaan we soortjes scoren.  Iedereen is scherp en doet een goede bijdrage: Robert met dodaars en grote  canadees, willem met zwarte specht, theo met vuurgoudhaan en ik met appelvink  en grauwe vliegenvanger.
 
  4.20 - 6.45 dwingelderveld.
 
  23 - roodborst
  24 - zanglijster
  25 - nachtzwaluw
  26 - roodborsttapuit
  27 - houtsnip
  28 - gekraagde roodstaart
  29 - grote lijster
  30 - merel
  31 - glanskop
  32 - koolmees
  33 - zwartkop
  34 - fitis
  35 - tjiftjaf
  36 - vink
  37 - goudhaan
  38 - zwarte mees
  39 - matkop
  40 - bonte vliegenvanger
  41 - grauwe vliegenvanger
  42 - grote bonte specht
  43 - zwarte specht
  44 - vuurgoudhaan
  45 - geelgors
  46 - fluiter
  47 - boomkruiper
  48 - boomklever
  49 - winterkoning
  50 - tuinfluiter
  51 - houtduif
  52 - zwarte kraai
  53 - gaai
  54 - boompieper
  55 - appelvink
  56 - spreeuw
  57 - buizerd
  58 - dodaars
  59 - pimpelmees
  60 - gaai
  61 - grote canadese gans
 
  We missen nog aardig wat bossoorten zoals staartmees, kuifmees, goudvink,  kleine bonte specht, groene specht etc, maar omdat we om 10.00 op de  bantpolderdijk moeten staan vanwege afnemend tij moeten we door. We komen nog  langs de kale duinen en ravenswoud dus er is hoop.
  Onderweg naar, op en rondom de kale duinen weer een mooi rijtje aan soorten
 
  62 - kokmeeuw
  63 - zilvermeeuw
  64 - kleine mantelmeeuw
  65 - groenling
  66 - graspieper
  67 - boomleeuwerik
  68 - veldleeuwerik
  69 - geoorde fuut
  70 - tapuit
  71 - kneu
  72 - huiszwaluw
  73 - kauw
  74 - roek
  75 - ringmus
  76 - putter
  77 - turkse tortel
  78 – huismus
  79 - boerenzwaluw


Vervolgens richting diependal. Hier lag  een irritante pijp over de weg waar wij snachts met een aardig gangetje  overheen waren geknald (iedereen stuiterde door de auto).
  Dit keer parkeerden wij voor de pijp. Op dat moment kwam ook het team van  jurrien van dijk etc aangereden en we gebaarden nog dat ze niet door moesten  rijden, wat ze toch deden. Toen de voorwielen erover waren en de onderkant van  de auto met een harde klap op de pijp terecht kwam besloten ze toch maar om ook  voor de pijp te parkeren.
 
  Op de weg naar en in de omgeving van diependal de volgende soorten
 
  80 - blauwe reiger
  81 - roodhalsfuut
  82 - fuut
  83 - krakeend
  84 – grasmus
  85 - witte kwikstaart
  86 - gele kwikstaart
  87 - waterhoen
 
  Teruglopend naar de auto noemen we nog eens de soorten die nieuw voor de dag  waren waarna Willem opmerkt dat hij helemaal geen roodhalsfuut heeft gezien  terwijl we het toch noemden in de hut. Willem moest dus nog terug wat kostbare  tijdd koste.
 
  Snel naar het fochteloërveen voordat we richting lauwersmeer moeten. In de hut  treffen we het team van Toy Jansen, Alwin Borhem, Christian Brinkman en Tean  van Kessel. Ze hebben in het stuk naar de hut nog sijs en goedvink. Twee  soorten die wij niet hebben dus hier steken we nog even tijd in. Helaas zonder  succes. Op het veen vind ik gelukkig erg snel een zwartkopmeeuw. Dit melden we  later ook aan Teun, maar hij reageert of het hem niks kan schelen. Ach wij  hebben ons van de goede kant laten zien.
 
  8.30 - 9.15 fochteloërveen
 
  88 - gierzwaluw
  89 - spotvogel
  90 - zwartkopmeeuw
  91 - paapje

Op de weg naar de bantpolder tikken we nog  wat missers weg

  92 - ekster
  93 - torenvalk

  94 - aalscholver
  95 - holenduif
 
  Als we precies om 10.00 bij de dijk aan komen is het begonnen te regenen.  Gewapend met scoop en paraplu klimmen we de dijk op, waar tot mijn schrik het  water lager staat dan verwacht. Toch blijkt de schrik voor niks, want we vinden  alle targets en zelfs nog een bonus. Ook stopt het al snel weer met regenen.
 
  96 - lepelaar
  97- groenpootruiter
  98- steenloper
  99- rosse grutto
  100- zilverplevier
  101- goudplevier (1!)
  102- drieteenstrandloper
  103- bonte strandloper
  104- kanoet
  105- noordse stern
  106- grote mantelmeeuw (de bonus)
  107- rotgans
  108- eider
 
  Dan richting de morinellen. Onderweg zien we dat er niet 1 brandgans meer  aanwezig is. Zoeken naar een roodhalsgans hoeft dus ook niet meer. We hopen  stiekem dat ze nog wel in de keeg zitten waar ik eerder een kolgans tussen de  brandjes had en ook sneeuwgans was dan nog een mogelijkheid. De morinellen zijn  lastig doordat ze tussen het gewas zitten, maar gelukkig vind ik ze als ze  opvliegen.
   
  109 - kluut
  110 - morinelplevier
 
  Vervolgens de keeg. Hier komen we het team van Luuk Punt etc tegen die ons het  zoeken naar de missende soorten wel erg makkelijk maken en ook nog wat  bonussoorten vinden.
 
  111 - wulp
  112 - kleine strandloper
  113 - bontbekplevier
  114 - temminks strandloper
  115 - zwarte ruiter
  116 - kemphaan
  117 - visdief
  118 - rietgors
  119 - baardman
  120 - tafeleend
  121 - kuifeend
  122 - wintertaling
  123 - smient
  124 - pijlstaart
  125 - zomertaling
  126 - bosruiter
  127 - zeearend
  128 - reuzenstern
  129 - oeverloper
  130 - bruine kiekendief
  131 - slobeend
  132 - steltkluut
  133 - bergeend
 
  Pardoes vergeten we te zoeken naar krombekstrandloper (we worden suf).
  We horen van Luuk dat de roodmus waarschijnlijk nog aanwezig is. Daar zouden  ook een zwarte en witbuikrotganzen moeten zitten. We vinden alleen de tweede en  ook andere mensen zullen de roodmus niet meer zien.
 
  134 - witbuikrotgans (totaal 4 stuks)
  135 - braamsluiper
 
  Next stop is camping de pomp met als doelsoort zomertortel. We vinden  bosrietzanger
 
  136 - bosrietzanger
 
  De proefboerderij geeft ons geen kwartel of grauwe kiek dus door naar het Jaap  deensgat. Hier toch nog een brandgans en opnieuw zeearend. Helaas geen noordse  kwikken meer.
 
  137 - brandgans
 
  Onderweg naar het ballastplaatbos ziet Willem een roofvogel aankomen en zijn  nerveuze geroep doet mij direct de auto stoppen. Dit blijkt een goede  beslissing als blijkt dat hij een wespendief heeft ontdekt. We kunnen de vogel  een mooie tijd bekijken en even lijkt de vogel te blijven circelen. We hebben  net de auto met het team van Luuk Punt langs zien rijden en even denk ik om  terug te rijden en ze op de wespendief te attenderen, maar net op dat moment  vliegt de vogel verder.

138 - wespendief

Vervolgens zoeken naar wielewaal wat  helaas mislukt. Jammer want tijdens de voorbereiding in drenthe leken ze overal  te zitten en nu kunnen we ze op DE plek voor de soort niet eens vinden.  Natuurlijk is 's middags ook niet de beste tijd om te zoeken en een stevige  wind wil ook niet helpen, maargoed. Ook vinden we geen oeverzwaluw in het  nieuwe robbengat en is onze motivatie op. We besluiten alleen nog grauwe kiek  te zoeken (lifer voor theo) die we uiteindelijk vinden in de weilanden tussen  de telpost en de kazerne.
 
  139 - grauwe kiekendief




Kortom: een ontzettend leuke dag en zeker voor  herhaling vatbaar. Dit jaar om 15.00 gestopt vanwege een wat omstandigheden. Volgend jaar als we langer doorgaan is er zeker een hoger aantal mogelijk.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


frankneijts

Citaat van: Certhia op mei 18, 2011, 09:09:06 AM
Citaat van: JohanvantBosch op mei 15, 2011, 14:47:52 PM
Citaat van: Kapser op mei 15, 2011, 14:16:04 PM
steltlopers zijn de bom.


amen


Een stinkbom dan. Doe mij maar zangertjes. :)

Precies..... Al die bruine gestreepte drabvretertjes die tot aan hun ogen en over hun ellebogen steeds in die vieze prut ronddabben, met die mallotige gevorkte wenkbrauwtjes en pietluttige petjes, die lullige schubjes en onbenullige varianten op 'prriet' en nog eens 'prrriet'..... Brrrrrr.... Geef mij maar de bevallige elegantie van een Phyllootje dat hoog en vooral droog de modder mijdt, met wenkbrauwstrepen tot onder de oksel, vleugelstreepjes waaraan je een mes kunt slijpen en roepjes met de overtuigingskracht van een tsunami......  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Ik lees wel vaker met een glimlach op m'n gezicht de berichten op het forum, maar dit veroorzaakte een grijns van oor tot oor. Heb je er ooit aan gedacht om een blog te beginnen, Frank?
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Citaat van: Jarinka op mei 18, 2011, 16:08:25 PM
Ik lees wel vaker met een glimlach op m'n gezicht de berichten op het forum, maar dit veroorzaakte een grijns van oor tot oor. Heb je er ooit aan gedacht om een blog te beginnen, Frank?

Ik ben daar gek: paarlen voor de zwijnen........ 8)
(Maar dank voor je compliment Jarinka!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Gaxiola

Knor!


Oftewel. Ik zou het graag lezen. 8)
Ben Gaxiola

Guus Peterse

Citaat van: frankneijts op mei 18, 2011, 15:40:06 PMPrecies..... Al die bruine gestreepte drabvretertjes die tot aan hun ogen en over hun ellebogen steeds in die vieze prut ronddabben, met die mallotige gevorkte wenkbrauwtjes en pietluttige petjes, die lullige schubjes en onbenullige varianten op 'prriet' en nog eens 'prrriet'..... Brrrrrr.... Geef mij maar de bevallige elegantie van een Phyllootje dat hoog en vooral droog de modder mijdt, met wenkbrauwstrepen tot onder de oksel, vleugelstreepjes waaraan je een mes kunt slijpen en roepjes met de overtuigingskracht van een tsunami.
Nou ja, jongens toch (en meisjes natuurlijk), 't is mooi geschreven, maar kijk hier eens:
http://waarneming.nl/foto/view/2088715
http://waarneming.nl/foto/view/2127311
http://waarneming.nl/foto/view/1206545
http://waarneming.nl/foto/view/2059528
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

theomuusse

Citaat van: guusp op mei 18, 2011, 21:21:07 PM
Citaat van: frankneijts op mei 18, 2011, 15:40:06 PMPrecies..... Al die bruine gestreepte drabvretertjes die tot aan hun ogen en over hun ellebogen steeds in die vieze prut ronddabben, met die mallotige gevorkte wenkbrauwtjes en pietluttige petjes, die lullige schubjes en onbenullige varianten op 'prriet' en nog eens 'prrriet'..... Brrrrrr.... Geef mij maar de bevallige elegantie van een Phyllootje dat hoog en vooral droog de modder mijdt, met wenkbrauwstrepen tot onder de oksel, vleugelstreepjes waaraan je een mes kunt slijpen en roepjes met de overtuigingskracht van een tsunami.
Nou ja, jongens toch (en meisjes natuurlijk), 't is mooi geschreven, maar kijk hier eens:
http://waarneming.nl/foto/view/2088715
http://waarneming.nl/foto/view/2127311
http://waarneming.nl/foto/view/1206545
http://waarneming.nl/foto/view/2059528

Dat bedoelt Frank nou, ze zijn ook erg lastig scherp te stellen met je camera!

Theo

frankneijts

Citaat van: guusp op mei 18, 2011, 21:21:07 PM
Citaat van: frankneijts op mei 18, 2011, 15:40:06 PMPrecies..... Al die bruine gestreepte drabvretertjes die tot aan hun ogen en over hun ellebogen steeds in die vieze prut ronddabben, met die mallotige gevorkte wenkbrauwtjes en pietluttige petjes, die lullige schubjes en onbenullige varianten op 'prriet' en nog eens 'prrriet'..... Brrrrrr.... Geef mij maar de bevallige elegantie van een Phyllootje dat hoog en vooral droog de modder mijdt, met wenkbrauwstrepen tot onder de oksel, vleugelstreepjes waaraan je een mes kunt slijpen en roepjes met de overtuigingskracht van een tsunami.
Nou ja, jongens toch (en meisjes natuurlijk), 't is mooi geschreven, maar kijk hier eens:
http://waarneming.nl/foto/view/2088715
http://waarneming.nl/foto/view/2127311
http://waarneming.nl/foto/view/1206545
http://waarneming.nl/foto/view/2059528

Al die pafferige pleviertjes en freaky franjepootjes (alleen de naam is al een gotspe...) die zo open & bloot, dom & wezenloos rennen & weer stilstaan, wenden & weer keren, de ogen star op het vettige slib of vieze water gericht: allemaal zó voorspelbaar dat ze, zo lijkt het, van de weeromstuit soms de geslachtelijke rollen maar hebben omgedraaid..... Jakkes.... Geef mij maar de prikkelende uitdaging van een stiekem sluipertje in stekelig struikgewas, dat van pure opwinding een lastig schetterzangetje zingt maar ons behendig steeds alleen de kont toekeert zodat zijn ware identiteit lange tijd een enigma blijft ...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn Bot

Je kunt nog tot zondag aanstaande jouw digiscoopfoto's van afgelopen zaterdag insturen en meedingen naar de Panasonic-camera met lensbeugel, beschikbaar gesteld door www.opticron.nl. Graag bewerkte en originele versie opsturen naar topofholland at gmail.com.

Toy Janssen

Alwin Borhem, Teun van Kessel, Christian Brinkman en ikzelf hebben meegedaan onder de naam van "Twitch & Go". We wisten 142 soorten te scoren. Een volledig verslag is te vinden op mijn site http://www.globalbirding.com/index.php?option=com_content&view=article&id=142:top-of-holland-2011&catid=40:weblog-toy&Itemid=154&lang=nl
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Folkert Jan

Citaat van: Toy Janssen op mei 20, 2011, 19:22:42 PM
Alwin Borhem, Teun van Kessel, Christian Brinkman en ikzelf hebben meegedaan onder de naam van "Twitch & Go". We wisten 142 soorten te scoren. Een volledig verslag is te vinden op mijn site http://www.globalbirding.com/index.php?option=com_content&view=article&id=142:top-of-holland-2011&catid=40:weblog-toy&Itemid=154&lang=nl

Leuk verslag Toy!

Ik verheug me er al op om volgend jaar weer met jullie de strijd aan te gaan!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Martijn Bot

Citaat van: Toy Janssen op mei 20, 2011, 19:22:42 PM
Alwin Borhem, Teun van Kessel, Christian Brinkman en ikzelf hebben meegedaan onder de naam van "Twitch & Go". We wisten 142 soorten te scoren. Een volledig verslag is te vinden op mijn site http://www.globalbirding.com/index.php?option=com_content&view=article&id=142:top-of-holland-2011&catid=40:weblog-toy&Itemid=154&lang=nl
Inderdaad erg leuk, Toy. Prima prestatie gezien de omstandigheden. Als meer teams de daglijst serieus gaan nemen, kunnen we eens met sponsoren om tafel gaan om toch de langste daglijst weer te belonen. Zou de dag zeker een extra dimensie geven!
Overigens hebben jullie nog tot vanavond 20.00 uur om je digiscoopfoto in te sturen voor de Panasonic camera en lensbeugel beschikbaar gesteld door Opticron. Daarna hoop ik het voor elkaar te krijgen dat de foto's op www.lauwersmeer.com en www.vogeldag.nl te zien zijn, zodat er gestemd kan worden.

Martijn Bot

Je kunt vanaf nu mede bepalen wie er met de Panasonic Camera met lensbeugel vandoor gaat. Kijk op www.vogeldag.nl/opticron of www.lauwersmeer.com (knop Vogeldag 2011 en dan verder), kies de mooiste digiscoopfoto van de Vogeldag 2011 en mail daar het nummer van door naar topofholland at gmail.com (1 stem p.p. en niet op eigen inzendingen stemmen). Je hebt tot 4 juni, bij gelijke stemmen beslist het ToH-bestuur in samenwerking met de sponsor www.opticron.nl!

Martijn Bot

Mocht je nog invloed willen uitoefenen op de uitslag van de digiscoopwedstrijd, kijk op www.vogeldag.nl/opticron of op www.lauwersmeer.com (onder ToH en Vogeldag 2011). Het is tot nu toe een nek-aan-nek-race tussen twee plaatjes...

Martijn Bot

Nog tot vanavond om je stem uit te brengen. Morgen in de loop van de dag of anders maandag wordt bekend gemaakt wie er met de Opticron-prijs aan de haal gaat (zie oa www.vogeldag.nl/opticron )!

Martijn Bot

Het is bekend... De winnaar had slechts twee stemmen voor op de nummer 2, maar nipt winnen is net zo goed winnen!
www.vogeldag.nl!