welk insect?

Gestart door ratje, december 19, 2010, 11:33:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pietsje

#1
Hannie,
Ja, het klopt, het is een Rupsendoder. Welke is de vraag. Grote Rupsendoder, Behaarde Rupsendoder, Kleine Rupsendoder (denk ik niet maar afmetingen op foto zijn lastig te schatten).  Daarvoor missen wat details op de foto, ik meen als je bijvoorbeeld o.a. behaarde steel ziet van achterlijf-> Behaarde Rupsendoder.
Wacht anders op de kenners, die kunnen misschien nog met een juiste soortnaam komen. Locatie vindplaats, geschatte afmetingen en datum kunnen belangrijk zijn. De bloem lijkt me Koninginnekruid (Eupatorium). Rupsendoder spec. (Ammophila spec.) is voorlopig in ieder geval juist.
Bedankt voor je reactie
Pietsje
Als je naar iets op zoek bent, vind je vaak iets anders!
waarnemingen in het buitenland: https://observation.org/users/50326/photos/?advanced=on

han.endt

Citaat van: Pietsje op december 19, 2010, 13:16:34 PM
Rupsendoder spec. (Ammophila spec.) is voorlopig in ieder geval juist.
Ook voor mij blijft dit een spec. Ik zie niets van haren onder de steel. Althans zo zie ik het dan weer. Er zit wat onregelmatigs onder de steel, maar die zie ik ook onder de rest van het achterlijf. Een foto-effect wat wel vaker te zien is. De Behaarde rupsendoder is dacht ik ook beperkt tot heiden en zandverstuivingen. Hij lijkt me juist wel vrij klein en er zit geen blauwglans op de achterlijfspunt, zoals je bij de Grote rupsendoder wel ziet. Zo redenerend komt de Kleine rupsendoder in beeld, maar het blijft puur speculeren. Harde kenmerken zijn, zoals bijna altijd van foto's, niet te zien.

ratje

Pietsje en Han, bedankt voor jullie royale uitleg. Dan houd ik het op rupsendoder spec.