Weet iemand wat dit is?

Gestart door gea, mei 07, 2005, 00:13:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

gea

Ik denk een larve van iets........maar van wat? Iemand een idee? Hij liep op een blad van een appelboom en was niet langer dan ca. 3 mm.

/Gea

Groeten,

Gea van Veen

gardensafari

Lijkt mij een nimf van een cicadesoort. Als volwassen diertjes al niet altijd even gemakkelijk op naam te brengen, maar als nimf nog veel moeilijker. Ik kan je de soort dan ook niet vertellen.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Tapinoma

Mee eens. Overigens kunnen ze (iig volwassen beesten) flink springen. Sommige mensen verwarren ze met vlooien.

Groet,
Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene

gea

Dank jullie wel.........ik had echt geen flauw idee wat het moest zijn.

Ik heb inmiddels nog een paar (voor mij) onbekenden op de foto staan........misschien weten jullie welke soorten het zijn.

Een zweefvlieg......maar welke? Hij lijkt wel wat op Epistrophe eligans maar de tekening is net weer even wat anders.


Deze lijkt wel op een dansvlieg.........maar ik zou niet weten welke.......


Een nimf van een wants (himacerus mirmicoides?????).....of misschien toch iets heel anders?


En dit lijkt iemand van de anthomyiidae..........maar weer welke?



Alvast bedankt!
Groeten,

Gea van Veen

paulhoekstra

Die zweefvlieg is volgens mij wel gewoon een Epistrophe eligans. Ik kwam met de zweefvliegentabel van Aat Barendregt uit op Epistrophe eligans var. trifasciatus.

groet,
Paul
groeten,
Paul

gardensafari

Ik zou het werkelijk niet weten. De wants heeft nog het meest weg van Himacerus mirmicoides, maar er is niet genoeg te zien om dat te kunnen vaststellen. Zo is er maar bar weinig rood aan het achterlijf te zien. Toch zou je daar wel op kunnen gokken, omdat er eigenlijk geen dubbelgangers zijn.
Met uitzondering van een paar families behoren vliegen tot de insekten die niet vanaf foto's zijn te determineren. De exacte plaatsing van één enkele haar kan het verschil tussen soorten betekenen. Ik fotografeer veel van dit soort vliegen al niet meer, want je zou er een echte studie van moeten maken (en ze dood moeten maken) om ooit de soort te kunnen achterhalen. Hetzelfde geldt voor veel muggen, zaagwespen en parasitaire wespen.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gea

Bedankt Paul...ik heb hem in de waarnemingen gezet en vandaag vond ik nog een Epistrophe eligans die wat duidelijker was.

En Hans, zou een nimf van Himacerus mirmicoides rood aan het achterlijf moeten hebben? Ik had nog een paar foto's gemaakt, maar ook daarop is dat niet te zien.........misschien is het dan toch wat anders.

Ja en die vliegen......die geef ik voorlopig ook maar op.

In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Groeten,

Gea van Veen

gardensafari

Beste Gea,

Stuur die andere foto's eens op (desnoods naar mijn e-mailadres). Wat ik vooral niet zie op de ene foto is de wespentaille. Om de mier na te bootsen heeft de wants een stuk van zijn taille doorzichtig gemaakt en slechts een klein stukje zwart gelaten.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gea

Groeten,

Gea van Veen

gardensafari

Beste Gea,

Deze foto laat meer zien. Wat ik mis is het doorzichtige middeltje. Maar verder lijkt mij de vorm anders en ook de antennes (met een dik eerste deel) zijn geheel anders. Ze zijn ook veel dikker. Eén ding weet ik zeker: dit is niet de mierennabootser.
En daar heb jij allemaal niets aan, want nu weet je nog niet welke soort. Ik zal blijven speuren en desnoods leg ik hem aan een wantsenkenner voor (Mark kent er geloof ik ook één), dus binnenkort krijg je ongetwijfeld zekerheid. Even geduld dus.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.