stormmeeuwen van extreem oostelijke herkomst?

Gestart door laatvlieger, september 11, 2006, 18:39:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=84480

Deze foto is wat mij betreft vrij interessant. Beide strommeeuwen lijken een lichte vrijwel gele iris te hebben. Nou heb ik wel eens gehoord dat stormmeeuwen van extreem oostelijke herkomst vooral dit kenmerk zouden hebben. Weet iemand hier toevallig meer van? (waarbij er volgens mij zelfs over een nieuwe soortstatus werd gedacht)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


Antonie Blom

Ik kom het toch wel met enige regelmaat tegen dat Stormmeeuwen een lichtere iris hebben, afgelopen winter zat er in Tiel een exemplaar waarbij de iris maar iets lichter was dan bij de Ringsnavelmeeuw. Bij de voorste meeuw op de foto lijkt de iris nog lichter vanwege het zonlicht dat er in schijnt. Ze zijn wel iets lichter dan standaart, maar volgens mij is dit niet absurt. Ik zal eens kijken wat ik hierover kan vinden.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Antonie Blom

Zoals beloofd ben ik in de stof gedoken, erg interessante vogels trouwens  :wacko: . Om kortweg te zeggen wat ik denk; ik denk dat het hier gaat om twee afwijkende Stormmeeuwen van de nominaatvorm (de standaart ondersoort in Nl.). Hieronder een uitgebreide beargumentering van deze uitspraak.

Waarom denk ik dat? Ten eerste is het enige dat naar ondersoort Kamtschatschensis lijkt te wijze, zijn de lichte irissen. De aangehaalde ondersoort is steviger gebouwd, met een stevigere snavel en een iets andere kopvorm dan de nominaat, daarnaast is de iris iets lichter en is er een andere handpentekening. Bij deze meeuwen is de handpentekening niet te zien, dus daar is niets zinnigs over te zeggen. Op de lichtere irissen na, verschillen deze meeuwen niet van de nominaatvorm. Ten tweede komt Kamtschatschensis alleen voor in oost Siberie, China en de rest van noord-oost Azie. Ik sluit niet uit dat een enkel exemplaar mogelijk hier beland, maar aangezien het met grote regelmaat gebeurt lijkt het mij uiterst onwaarschijnlijk en lijkt het mij waarschijnlijker dat er een schaarse / zeldzame afwijking binnen de nominaatvorm bestaat waarbij de iris lichter is. Hetzelfde zie je trouwens bij de Zilvermeeuw, waarbij het met enige regelmaat voorkomt dat een exemplaar donkere irissen heeft (dit is hetzelfde, maar dan omgekeerd). Ten derde wordt het boek Gulls van KMO aangehaald voor de beschrijving van deze ondersoort, maar als je in dit boek naar plaat 57 op blz. 80 kijk, dan zie je een foto van een Stormmeeuw (nominaat) met lichte irissen.

In dit geval lijkt het mij dus logischer dat Stormmeeuwen met een lichtere iris dus een afwijking binnen de nominaatvorm zijn. Hier geldt volgens mij de regel dat een afwijking binnen een algemene soort, waarschijnlijker in dan een zeldzame soort. Mocht iemand een Stormmeeuw toch als Kamtschatschensis willen aanvoeren, dan zal de vogel aan de hand van vorm en kleed (dus bij adult ook handpenpatroon) geheel moeten kloppen en ik denk dat zelfs in dit geval aan de hand van DNA volledige zekerheid geboden zal moeten worden.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

thijs

L. c. kamtschatschensis is hier in Alkmaar geclaimed door de (plaatselijke) meeuwenexpert Leon Edelaar.
Inmiddels is hij verhuist, maar als je nog wat over die beesten wilt weten, zou je ehm een mailtje kunnen sturen...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Antonie Blom

Het lijkt me erg interessant om de beargumentering van deze persoon voor deze ondersoort te zien. Voorlopig blijf ik er echter bij dat ik verwacht (ik wil L. c. kamtschatschensis niet gelijk uitsluiten) dat het gaat om variatie binnen de soort. Mocht het inderdaad waar zijn dat L. c. kamtschatschensis in Nederland voorkomt, dan zullen we moeten onderzoeken wat de status van deze ondersoort in Nederland is en wat de harde determinatiecriteria hiervoor zijn.

Nog een interessant artikel over deze meeuw uit Korea. De samenvatting van het artikel is als volgt:
CiteerCriteria for separating the various taxa of Common Gull in East Asia are still at a relatively early stage, with knowledge greatly limited by the lack of study of individuals of known provenance. In South Korea, Common Gull flocks contain a huge range of variation, and differences between heinei and kamtschatschensis (and intergrades thereof) are not well-known. As time allows, Birds Korea will try to gather more images of Common Gull in South Korea (and elsewhere in the region); and we would like to appeal through this note to those with better knowledge of these taxa to help our efforts in understanding and then explaining what the best features are to look for. As always, with thanks in advance for all and any comments and observations.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.