Otterschelp? Strandgaper?

Gestart door Botervlieg, november 14, 2010, 14:26:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Willen jullie met mij meekijken naar deze waarneming?
http://waarneming.nl/waarneming/view/50914163

Ik dacht zelf Otterschelp. Herman (HPM) denkt dat het een strandgaper is.

Ik twijfel een beetje.

Ik heb nog wat extra foto's toegevoegd.









Groetjes, Marleen

Margreet Kwh

Ha, een leuke discussie.

Beide schelpen zijn asymmetrisch, en hebben als volwassene grofweg hetzelfde formaat.
Bijgaand twee figuren uit het boekje Schelpen van de Nederlandse Kust van Rykel de Bruyne, een uitgave van st.JBU en st.KNNV uit 1994. De figuren zijn van blz. 84a (Strandgaper) en blz. 56b (Otterschelp).

Als je de binnenzijde bekijkt, zie je een opvallend verschil: het lepeltje in het slot, bij de Strandgaper, ontbreekt bij de Otterschelp. Verder is de Otterschelp meer elliptisch en heeft de Strandgaper een duidelijke punt aan de kant van de mantelbocht.
De sculptuur van de Otterschelp is regelmatiger dan die van de Strandgaper, die onregelmatige groeilijnen heeft en vrij dikschalig is. De Otterschelp is vrij dunschalig.

Marleen mag het zeggen.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Giny Kasemir

Hallo Marleen,


Het is een otterschelp.
1 - De vorm: strandgapers zijn aan de achterzijde meer toegespitst.
2 - Het slot: Ik zie op de tweede foto een driehoekige ligamentholte; geen spoor van een uitstekende lepel, zoals bij een strandgaper.
3 - De top: ligt bij een strandgaper meer naar het midden.
4 - De mantelbocht: loopt bij een otterschelp aan de onderkant min of meer parallel aan de mantellijn, bij de strandgaper wijkt hij meteen meer af.


Met vriendelijke groet,
Giny Kasemir

HPM

Tja, zo met die twee foto's erbij ziet het er anders uit.
Hierbij nog een paar plaatjes uit 'Schelpen van de Friese Waddeneilanden' van De Boer & De Bruyne, vergeleken met de twee nieuwe foto's  van Marleen.
Herman van der Meer

Botervlieg

Hallo Margreet, Giny en Herman,

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Aan Herman:
Ik ben blij dat je kritisch bent en wijst op de gelijkende soorten.
Mijn schelpfoto op het strand was niet zo handig gemaakt, blijkt nu.
Sorry.

Bedankt allemaal voor jullie moeite om scans te maken en uitgebreid te reageren  :duim:

Groetjes, Marleen