Arocatus roeselii

Gestart door Gert Veurink, november 15, 2010, 22:18:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Berend Aukema

Arocatus longiceps. Heel leuke waarneming! Hoe gevonden?

Gert Veurink

#2
Citaat van: Berend Aukema op november 15, 2010, 23:26:54 PM
Arocatus longiceps. Heel leuke waarneming! Hoe gevonden?

Die soort kent wrn.nl nog niet... ik zal vragen om m aan te maken. Status zeldzaam of heel zeldzaam?

Gisteravond bij het nachtvlinderen op de Agnietenberg in Zwolle. 18.30 ongeveer. We waren aan het smeren en Marijn Verbeek zag hem onderaan de stam van een boom. We hebben hem niet verzameld helaas. Binnenkort zal ik daar wel even gericht zoeken. Als je wilt dat ik m voor je verzamel moet je het zeggen.

groet!
Gert Veurink



Arp

Hoi Berend,

Ik zie op andere fora. en nu ook jij - ik meen zelfs voor de tweede keer al, steeds vaker mensen toch gewoon deze beesten op naam brengen, terwijl ik o.a. uit publicaties van jou tot nu toe begrepen had dat de variabiliteit te groot is en de taxonomie c.q. de van oudsher 'gebruikelijke' onderscheidingspunten een revisie nodig zouden hebben voordat je er wat zinnigs over kon zeggen.

De laatste status die ik begrepen had was zoiets van (vrij vertaald) "we houden voorlopig aan dat beide soorten toch waardplant-specifiek zijn en dat dieren met de kleur/habitus van de andere soort die op de 'verkeerde' waardplant gevonden worden toch gewoon bij de soort voor die waardplant horen en binnen een (kennelijk tamelijk brede) variabiliteit voor die soort vallen."

Zijn er inmiddels nieuwe inzichten of had ik het allemaal verkeerd geterpreteerd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

blaauw7

Ik denk dat Berend wil weten welke boom! Plantaan/els misschien?
Groeten,
Dick Belgers

blaauw7

Die van mij, van een Els, was een vrouwtje Arp. Helaas heeft Berend hem daarom niet op naam kunnen te brengen :-\
Groeten,
Dick Belgers

Arp

#6
Ha Dick,

Ja, ik moet wat beter terugzoeken en niet meteen beginnen te blaten  :-X Was alweer goeddeels vergeten dat ik het bij de vorige ook al had aangekaart  :rolleyes:

Determinatie longiceps dus op basis van het feit dat roeselii nog niet in NL is vastgesteld  :huh:

Ik blijf me ook steeds vergissen omdat ik dan bijvoorbeeld deze weer tegenkom waar nog steeds bij staat dat het roeselii is - misschien moet daar een keer een opmerking bij dat we inmiddels aan moeten nemen dat het toch longiceps was? Ik wil dat niet doen, want ik kan dat niet echt beoordelen en klets maar wat raak ....

Edit/P.S.
Over onderstaand geneuzel mijnerzijds in het andere draadje is destijds nog niks intelligents gezegd door mensen die het beter weten ...
Citaat van: Pudding4brains op augustus 29, 2010, 18:40:24 PM
Kort na mijn aanvankelijke verwarring hierboven, kwam ik er - iets wakkerder inmiddels - achter dat in het verhaal in feite wel de conclussie getrokken wordt "Op Plataan -> longipes", maar inderdaad niet met zoveel woorden "Op Els -> roeselii". Dat had ik min of meer automatisch wel gedaan  :rolleyes:
Is het inderdaad zo dat roeselii monofaag is op Els (dus op Plataan zeker geen roeselii) en longiceps wat minder kieskeurig? Of mogen we vooralsnog van een min of meer strikte waardplantscheiding voor beide uitgaan? (Edit2: ik had de logica hier net even verkeerd om, nu gecorrigeerd)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gert Veurink

ik ga vanmiddag weer kijken met Marijn. Zeker niet op Plataan, volgens mij ook geen Els. Uit ons hoofd dachten wij beiden aan Acacia, op de foto kun je wel zien dat het een ruwe bast is, maar denk dat we vanmiddag wel zien waar het exact was.
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

Citaat van: Gert Veurink op november 16, 2010, 11:15:41 AM
ik ga vanmiddag weer kijken met Marijn. Zeker niet op Plataan, volgens mij ook geen Els. Uit ons hoofd dachten wij beiden aan Acacia, op de foto kun je wel zien dat het een ruwe bast is, maar denk dat we vanmiddag wel zien waar het exact was.

Net weer gekeken, Definately Acacia. In het bosje staan meer acacia's, beuk, eik en een enkele berk. Els en plataan niet aanwezig. Net nog even gezocht maar geen Arocatus meer gevonden
groet!
Gert Veurink



Berend Aukema

Roodzwarte exemplaren zijn problematisch en tot dusverre alleen op basis van de waardplant onder te brengen. Dit exemplaar is orajebruinzwart en dus zeker geen 'echte' roeselii, maar een plataanbeest. Arocatus longiceps is inmiddels bekend van Rotterdam, Wageningen, Venlo en nu dus Zwolle. Het exemplaar van Dick van els in de Blauwe Kamer is mooi roodzwart en zou op basis van de waardplant A. roeselii kunnen zijn. Helaas waren er niet meer exemplaren te vinden ... A. roeselii komt overigens in Duitsland op verschillende plekken langs de Rijn voor. Ben benieuwd of ze in Zwolle onder plataanschubben te vinden zijn ...

Gert Veurink

Citaat van: Berend Aukema op november 16, 2010, 19:15:51 PM
Ben benieuwd of ze in Zwolle onder plataanschubben te vinden zijn ...

Ik zal er gericht naar zoeken en beter op letten en onder wat Zwolse natuurfreaks onder de aandacht brengen. Wie weet wat het oplevert. Mocht ik iets vinden dan laat ik het weten.
groet!
Gert Veurink



Arp

Berend, hartelijk dank weer voor de puntjes op de "i" - volgens mij snap ik het nu. Nou nog onthouden  :rolleyes: ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)