Zwarte poten, geen snor.

Gestart door magnolia, september 10, 2006, 21:23:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

magnolia

Vrouwelijke bloedrode heidelibel?
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

JohanvantBosch

CiteerVrouwelijke bloedrode heidelibel?
bij libellen hebben niet alleen mannetjes een snor... :P
Dit is een mannetje bloedrode op basis van de zwarte poten. Vrouwtjes zijn niet zo rood, maar geel tot bruin gekleurd.
Groeten,
Johan

JohnvR

Bloedrode heidelibellen hebben veelal een 'vette snor'. Dit exemplaar komt op mij over als een bruinrode, ook voor wat betreft borststuk en achterlijf. Ik vraag me dan ook af, zijn de pootjes echt zwart? Ik zie er wel wat streepjes op.

JohanvantBosch

CiteerBloedrode heidelibellen hebben veelal een 'vette snor'. Dit exemplaar komt op mij over als een bruinrode, ook voor wat betreft borststuk en achterlijf. Ik vraag me dan ook af, zijn de pootjes echt zwart? Ik zie er wel wat streepjes op.
hmm, misschien heb je wel gelijk!
Ook qua borst stuk en vorm achterlijf. Ik vond het achterlijf zo felrood dat ik in eerste instantie niet aan een bruinrode dacht.
Blijft inderdaad jouw vraag wat is echt de pootkleur? Op de inzet-foto lijkt er inderdaad wat geel in te zitten.
...
gr.
Johan

Weia

Ook in phtoshop moeilijk te zien maar de tibia's (schenen) lijken in elk geval niet zwart te zijn. Alles wijst dan naar bruinrode.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Ook de tekening op het borststuk lijkt me geen bloedrode
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

grunsven

De tekening op het borststuk sluit alle zwartpoten al uit.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Goyatlah

CiteerDe tekening op het borststuk sluit alle zwartpoten al uit.
Hoe bedoel u???
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Er is geen heidelibel met zwarte poten die deze borststuktekening kan hebben.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

magnolia

#9
Een extra foto nog vanwege een beter zicht op het borststuk.
Wat betreft die poten is het lastig op de foto te zien of ze ook kleur hebben vanwege de lage zon en de weerschijn dientengevolge.
Life heb ik ze aangezien voor zwart maar vond in verband met andere bloedrode die ik zag de rode kleur niet intens. Vandaar dat ik op vrouw gokte.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

JohanvantBosch

CiteerEen extra foto nog vanwege een beter zicht op het borststuk.
Wat betreft die poten is het lastig op de foto te zien of ze ook kleur hebben vanwege de lage zon en de weerschijn dientengevolge.
Life heb ik ze aangezien voor zwart maar vond in verband met andere bloedrode die ik zag de rode kleur niet intens. Vandaar dat ik op vrouw gokte.
zo is er helemaal geen twijfel meer mogelijk.

magnolia

#11
Vanwege het borststuk Johan?
Dacht ik de poten en snor onder de knie te hebben en is het borststuk weer bepalend. :rolleyes:
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

JohanvantBosch

CiteerVanwege het borststuk Johan?
Dacht ik de poten en snor onder de knie te hebben en is het borststuk weer bepalend. :rolleyes:
Nee hoor, ik bedoel vanwege de poten. Hierop is inderdaad beter te zien dat er geel in de poten zit!
Maar het borststuk met die gele strepen is absoluut een pointer... maar met pootkleur en snor zit je nog altijd het veiligst.