informatie over kleuringen aflezen en aflees verslagen

Gestart door yourigroesbeek, november 06, 2010, 17:15:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

yourigroesbeek

in navolging van het ring topic dacht ik dan doe ik een topic over aflezen. hierbij volgt een stukje over de kolganzen en grauwe ganzen die ik op 21 oktober heb afgelezen:

's middags met nog iemand naar de koningsvennen in Milsbeek gefietst en daar gezocht naar de ganzen. ze bleken niet ver te zitten en na wat onwennig heen en weer lopen leiten de ganzen het toe dat we aan de rand van het weiland gingen staan. De ganzen , een goep van 175, zat in het gras en half verdord hoog gras. Al snel werd de eerste halsband gezien maar het beest verdween in het riet :wacko:. Maar een gans voor hem vloog op en land een paar meter verder. Die heeft ook een halsband om. Deze laat zich makkelijk aflezen zwart 6JE is mijn eerste kolgans van het jaar. Dan duikt de ene halsband weer op uit het riet hij laat zich nu wel makklijker aflezen. zwart CGP gaat als tweede de boeken in. Als we nog een keer over de groep kijken zijn we een slapende gans met een wit en zwarte rand om zijn nek. Na lang wachten wordt de gans waker en kunnen we z'n halsband aflezen. Zwart KTC is de laatste halsband van de groep. Een grootere groep verder op (ongveer 500 ganzen) levert geen halsband op wel een paar met 5 jongen. Dat is wel erg veel. Nadat we bij de zandafgraving op het meertje 4 grauwe ganzen aflezen (Groen KSA, JPG, ZHH, RZR). Gaan we terug naar huis en voer ik de ganzen. 6JE is 2009 in Lith bij Oss gering als jonkie, KTC is in 2009 in kolgriv in rusland geringd en CGP in 2008 in Taymir (rusland, Siberie) door de alterra ploeg. De grauwe ganzen zijn allmeaal in 2009 of 2010 geringd in de ooijpolder.

Ik hoop dta jullie ook allemaal een verslagje typen als je iets afleest

Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Maarten Sluijter

Gisterochtend in de buitenhaven van Neeltje Jans op een HVP van Scholeksters twee gekleurringde exemplaren.
Ze waren allebei geringd op Neeltje op 12 en 19 juni als bijna vliegvlug jong.

Dus leuk om te zien dat ze hier nog steeds zitten!
.