Wat te doen met de OVP?

Gestart door Norman, november 05, 2010, 11:56:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroenroelofsen

Citaat van: Freek Verkerk op november 20, 2013, 12:09:39 PM
Tot die tijd kan het huidige beleid voortgezet worden met wat mij betreft als kleine wijziging de toevoeging van meer soorten. Begin maar eens met Damhert en daarna en Das, Zwijn, Eland en Moeflon. (in die volgorde) elke 2 jaar een nieuwe soort toevoegen. Zorgt ook voor dynamiek in het gebied. Plus openstellen voor mensen omdat er behoefte is aan recreatieve voorzieningen die nu niet gerealiseerd worden door het Horsterwold.
JA laten we de druk op het gebied nog een beetje ophogen, heel goed plan.
Ik zou zeggen steek geen energie in nieuwe soorten, maar in het maken van de verbindingszone. Die heeft veel meer effect op het gebied. Druk neemt af, en dieren hebben meer keuze.

En dan nog, waarom juist die soorten?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

KorHaan

Eens met Jeroen.


De verbindingszone tussen OVP en HW is belangrijk genoeg. Bovendien zijn daar al gronden voor aangekocht, van boerenbedrijven die tot 2014 nog kunnen pachten en daarna moeten ophoepelen. De aankoop van gronden is trouwens verplicht voor het compenseren van verloren gegane natuur elders i.v.m. economische ontwikkelingen van Almere.


Ik had liever het oorspronkelijke plan zien worden uitgevoerd, een veel bredere zone tussen OVP en HW, maar de smalle verbinding die nu gerealiseerd lijkt te gaan worden, is al heel wat. Bovendien zijn er bredere stukken aanwezig, het is niet helemaal zo'n olifantenpaadje als in de link die ik hierboven gaf.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

jeroenroelofsen

Citaat van: KorHaan op november 20, 2013, 17:57:46 PM
De verbindingszone tussen OVP en HW is belangrijk genoeg. Bovendien zijn daar al gronden voor aangekocht, van boerenbedrijven die tot 2014 nog kunnen pachten en daarna moeten ophoepelen. De aankoop van gronden is trouwens verplicht voor het compenseren van verloren gegane natuur elders i.v.m. economische ontwikkelingen van Almere.
Precies en wie weet kan het dan in de toekomst nog verder worden uitgebreid.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

#63
Citaat van: jeroenroelofsen op november 20, 2013, 14:25:22 PM
Citaat van: Freek Verkerk op november 20, 2013, 12:09:39 PM
Tot die tijd kan het huidige beleid voortgezet worden met wat mij betreft als kleine wijziging de toevoeging van meer soorten. Begin maar eens met Damhert en daarna en Das, Zwijn, Eland en Moeflon. (in die volgorde) elke 2 jaar een nieuwe soort toevoegen. Zorgt ook voor dynamiek in het gebied. Plus openstellen voor mensen omdat er behoefte is aan recreatieve voorzieningen die nu niet gerealiseerd worden door het Horsterwold.
JA laten we de druk op het gebied nog een beetje ophogen, heel goed plan.
Ik zou zeggen steek geen energie in nieuwe soorten, maar in het maken van de verbindingszone. Die heeft veel meer effect op het gebied. Druk neemt af, en dieren hebben meer keuze.

En dan nog, waarom juist die soorten?


Druk verhogen is juist dynamiek vergroten. En waarom deze soorten? Juist deze soorten omdat ze al in Nederland voorkomen en kans hebben een niche te vinden in de OVP om te overleven.


En openstellen voor mensen om 2 redenen: De eerste is dat er via belasting voor betaald wordt en mensen geinteresseerd zijn in de natuur en je met afsluiting juist de mensen / belastingbetalers tegen je krijgt. De tweede reden is dat ook mensen (met loslopende honden bijvoorbeeld), juist voor verandering / dynamiek in het gebied zorgen. 


Er is ook geen enkele reden om tegen verandering / dynamiek te zijn. Er zijn daar vrijwel geen kwetsbare soorten die hier niet tegen kunnen. Uiteraard is de verbetering van de verbindingszones ook goed, maar je kunt beide doen. Voor veel kleine dieren werken die verbindingszones al natuurlijk. Ik denk dat de kleine zoogdieren (zoals otter, bever, muizen, ratten, vleermuizen, marters enz) al gebruik kunnen maken van een halve verbindingszone. Ook alle vogels zien weinig beperkingen. Slechts de grotere dieren moeten nog even wachten, maar dit zijn geen bedreigde soorten. En als we humanitaire redenen hebben (ook vreemd voor dieren) kunnen we ze wel vangen en met een vrachtwagen transporteren. Ben benieuwd waar ze dan op de veluwe welkom zijn trouwens. De Veluwe is ook volledig in rasters opgedeeld.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

joostheeremans

Freek, probeer je eens voor te stellen wat loslopende honden in een barre winter voor leed gaan veroorzaken onder hongerige grazers. Dat zal alles behalve de publieke opinie ten goede komen.

Daarnaast moeten we denk ik goed definiëren wat we met dynamiek bedoelen en willen bereiken. Dynamiek is in Nederland vaak niet zo makkelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar de enorme kritiek die er komt op de afname van broedvogelsoorten in de OVP, dat wordt door de ene kant uitgelegd als dynamiek, terwijl de andere kant daaruit de mislukking van de OVP distilleert. Hier staat een recent krantenartikel over die afname van broedvogels waarin je ook kan terugzien dat dynamiek lastig ligt.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Citaat van: joostheeremans op december 05, 2013, 16:17:55 PM
Freek, probeer je eens voor te stellen wat loslopende honden in een barre winter voor leed gaan veroorzaken onder hongerige grazers. Dat zal alles behalve de publieke opinie ten goede komen.

Ik denk dat zowel de heckrunderen als ook de paarden zich uitstekend kunnen verdedigen tegen honden. Ik kan me goed voorstellen dat die wel eens een hond doodtrappen, dus verwacht ik niet dat er grote aantallen honden de oel in beweging gaan brengen. Iets anders is dat wolven ongeveer hetzelfde gaan doen, dus over een paar jaar gaat het toch gebeuren, dus kunnen ze er langzaam aan gaan wennen. Dat is nu eenmaal de natuur.

Citaat van: joostheeremans op december 05, 2013, 16:17:55 PM
Daarnaast moeten we denk ik goed definiëren wat we met dynamiek bedoelen en willen bereiken. Dynamiek is in Nederland vaak niet zo makkelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar de enorme kritiek die er komt op de afname van broedvogelsoorten in de OVP, dat wordt door de ene kant uitgelegd als dynamiek, terwijl de andere kant daaruit de mislukking van de OVP distilleert. Hier staat een recent krantenartikel over die afname van broedvogels waarin je ook kan terugzien dat dynamiek lastig ligt.


Ik vind het wel geinig dat de OVP eindelijk in Nederland een beete de discussie over de natuur aanzwengelt. Want we vinden natuur goed en natuurlijke processen en dynamiek enzo. Allemaal mooie woorden, maar omdat veel mensen dyslextisch zijn, kunnen ze zich daar geen goed beeld bij vormen en blijft het vor hen bij klanken, maar als het op een gegeven moment realiteit wordt en er beeld bij komt; video's van stervende dieren, dan beginnen ze het opeens te begrijpen.


EN dat is goed, dan men begrijpt wat natuur is.


Ik wil de OVP niet afschaffen en de boel weer inpolderen en veranderen in een saaie maisvlakte. Ik ben wel voor de huidige dierengevangenis. Bij voorkeur ook nog aangesloten op de Veluwe en via allerlei (voorlopig nog theoretische)  ecologische verbindingszone's met Duitsland en Belgie natuurlijk. En zolang we dit experiment hebben mogen er wat mij betreft dus nog wat zoogdieren bij. Damhert, Moeflon, Zwijn, Eland en Das.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Citaat van: Freek Verkerk op december 08, 2013, 21:34:55 PM
Citaat van: joostheeremans op december 05, 2013, 16:17:55 PM
Freek, probeer je eens voor te stellen wat loslopende honden in een barre winter voor leed gaan veroorzaken onder hongerige grazers. Dat zal alles behalve de publieke opinie ten goede komen.

Ik denk dat zowel de heckrunderen als ook de paarden zich uitstekend kunnen verdedigen tegen honden. Ik kan me goed voorstellen dat die wel eens een hond doodtrappen, dus verwacht ik niet dat er grote aantallen honden de oel in beweging gaan brengen. Iets anders is dat wolven ongeveer hetzelfde gaan doen, dus over een paar jaar gaat het toch gebeuren, dus kunnen ze er langzaam aan gaan wennen. Dat is nu eenmaal de natuur.

Vergeet niet dat honden nog een heel ander effect hebben dan het daadwerkelijk vangen. Wat denk je van de stress die in de groepen ontstaat. Ze gaan rennen. Rennen = energie verspillen = onherhoepelijk probleem = uiteindelijk dood. Wel goed om de stand in te perken ;)

Citaat van: joostheeremans op december 05, 2013, 16:17:55 PM
Daarnaast moeten we denk ik goed definiëren wat we met dynamiek bedoelen en willen bereiken. Dynamiek is in Nederland vaak niet zo makkelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar de enorme kritiek die er komt op de afname van broedvogelsoorten in de OVP, dat wordt door de ene kant uitgelegd als dynamiek, terwijl de andere kant daaruit de mislukking van de OVP distilleert. Hier staat een recent krantenartikel over die afname van broedvogels waarin je ook kan terugzien dat dynamiek lastig ligt.
Ik vind het wel geinig dat de OVP eindelijk in Nederland een beete de discussie over de natuur aanzwengelt. Want we vinden natuur goed en natuurlijke processen en dynamiek enzo. Allemaal mooie woorden, maar omdat veel mensen dyslextisch zijn, kunnen ze zich daar geen goed beeld bij vormen en blijft het vor hen bij klanken, maar als het op een gegeven moment realiteit wordt en er beeld bij komt; video's van stervende dieren, dan beginnen ze het opeens te begrijpen.


EN dat is goed, dan men begrijpt wat natuur is.


Ik wil de OVP niet afschaffen en de boel weer inpolderen en veranderen in een saaie maisvlakte. Ik ben wel voor de huidige dierengevangenis. Bij voorkeur ook nog aangesloten op de Veluwe en via allerlei (voorlopig nog theoretische)  ecologische verbindingszone's met Duitsland en Belgie natuurlijk. En zolang we dit experiment hebben mogen er wat mij betreft dus nog wat zoogdieren bij. Damhert, Moeflon, Zwijn, Eland en Das.
[/quote]
Ben het er niet mee eens dat er meer zoogdieren bij moeten, wel dat de boel moet worden verbonden met de buitenwereld. En dan komen die zoogdieren uiteindelijk vanzelf wel.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

joostheeremans

Als de OVP wordt verbonden met de Veluwe zullen zwijn, moeflon en das de OVP kunnen bereiken (en damhert waarschijnlijk ook ). Wanneer we deze soorten zouden gaan introduceren dan haal je je een hoop ellende op de hals, aangezien de OVP maatschappelijk erg gevoelig ligt. Nou kan je voor de OVP nog zo'n mooie visie hebben, en die nog zo goed kunnen onderbouwen met allerlei ecologische argumenten, maar je zal een en ander ook maatschappelijk moeten kunnen verantwoorden. En als je ziet hoe er door sommige partijen (veelal boeren en jagers) al fanatiek aan de poten van de OVP wordt gezaagd, dan moet je die lui niet nog meer munitie geven om lukraak mee in het rond te schieten. Het bijvoeren wat onder Bleker werd ingevoerd had ook geen enkele ecologische basis, maar gebeurde enkel door maatschappelijk druk (en o.a. een wanstaltig slecht item van eenvandaag). Ik denk dat het introduceren van nieuwe soorten gewoon niet haalbaar is en dat de energie beter kan worden gestoken in de ecologische verbindingen. Vooral ook omdat de grootste tegenstanders van de huidige OVP ook de grootste tegenstanders zijn van uitbreiding van de OVP en die tegenstanders bovendien erg korte lijntjes houden met bepaalde media (die vervolgens niet geremd door enig ecologisch inzicht een schreeuwerig/huilerig item maken waardoor de hele onderbuik van Nederland ontdaan is over de OVP).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-