ik heb deze week een manfrotto 055xb met 128rc kop besteld.
ik wou een manfrotto voornamelijk door de prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast was het voor mij vooral belangrijk dat hij hoog genoeg kwam (ben 1.94m). ik zag door de bomen het bos ook niet meer,voornamelijk door al die verschillende cijfer-letter combinaties. maar in de winkel konden ze me het een beetje uitleggen;
het getal geeft het type (praktisch gezien de poten) aan: bijvoorbeeld 055 is de meest bekende en 190 is een iets lichtere (en lagere)
daarna krijg je een lettercombinatie: bijv xb of xdb : deze extra 'd' geeft aan dat het hier om de draaisluitingen op de poten gaat ipv de snelsluitingen. Dan heb je ook nog 'pro'. Dit geeft aan of er een extra 'unit' op het statief zit die het mogelijk maakt om de middenzuil horizontaal te klappen (voor macro-fotografie). dit kan weer in combinatie met draaisluitingen of snelsluitingen. kortom het aantal keuzes vliegt omhoog

.
daarnaast heb je ook nog lettercombinaties voor carbon etc, maar die vielen sowieso buiten mijn budget.
en dan heb je dus nog niet eens een kop... ik heb voor een video-kop gekozen, wat ik handig vind voor een telescoop.het getal is weer het type en de 'rc' geeft aan dat je een snelsluiting hebt . zonder snelsluiting is iets van LP.
maar ja. dit is alleen nog maar voor een paar types van manfrotto... die hebben ook nog eens allemaal veel kleinere modellen die voor mij afvielen door mijn lengte...
kortom, ik zou bedenken wat belangrijk voor je is (lichtgewicht/hoogte /stabiliteit etc) en wat je budget hiervoor is en aan de hand daarvan een 'favoriet' merk kiezen (gitzo is veel duurder dan manfrotto; heb je dat er voor over). En dan toch naar een speciaalzaak, spullen mee en uitproberen!
succes!