Maaicultuur in Landgraaf

Gestart door lily, november 02, 2010, 11:14:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Maaicultuur in Landgraaf

Is het wel normaal dat in de maand november gras en kruiden gemaaid worden?
Vorige week was ik naar een natuurgebied en vond op zo'n vierkante meter 20 beerrupsen.
Deze plek wou ik blijven observeren om te zien wat er meer aan verrassingen te vinden was in de komende periode.
Doch nadat ik twee dagen later terug ging naar deze plek, bleek er geen enkel gras of kruid meer te staan, alles was grondig gemaaid, een kale plek dus.
Op handen en voeten heb ik rondgekropen om nog een rups te vinden, maar niets meer.

De randen langs het fietspad waren al eerder gemaaid, dus ook geen kruid meer te zien.
Nu kan ik daar een beetje begrip voor op brengen, omdat de fietsers veilig moeten kunnen rijden.
Dus ik dacht, nou ja vooruit dan maar, ik kan daar mee leven.
Totdat ik vanmorgen langsreed
Vanmorgen reed ik met de auto over de randweg, waar de fietspaden schoongepoetst zijn, moest er 30 km rijden omdat, ja hoor er wordt gemaaid.
Wat blijkt, er is groot materieel ingezet, een grote auto met zuiginstallatie was bezig om tussen de bomen die verder van het pad afliggen, te ontdoen van gras en kruiden.
Alles werd ook netjes opgezogen en vernietigd.

Ik krijg tranen in de ogen bij het zien van dit alles, omdat ik het gebied goed ken en weet welke dieren er aanwezig zijn, niet alleen rupsen, maar ook kevers, o.a. het klein vliegend hert.

Kijk, dat is nu een gronding werken, er wordt grondiger gepoetst dan in menig huishouden.
Het houd wel in dat er alles wordt vernietigd wat de natuur nodig heeft, b.v. de voedselketen van anderen dieren, neem maar eens b.v. de vogels, enz. die op zoek zijn naar voedsel.

In mijn eigen omgeving, Landgraaf dus, is zoveel gebeurd aan omzagen van bomen tot en met overdreven "poetsen" in de natuur, dat ik mij afvraag, waar is dat goed voor.

Gebeurd dit landelijk?
Zijn jullie ook bekend met deze schoonmaakbeurten in de natuur?
Is dit soms werkverschaffing?
En zo gaat onze natuur naar de kl......!
En maar roepen dat er zoveel dieren uitsterven!

Gr.Lily



ronald

het is wel een lastige materie, en er gaat idd nog veel mis op dat punt. helaas vaak door overmacht. je zou dergelijke plekken gefaseerd kunnen maaien, maar daar is enige kennis voor nodig en dat is er vaak niet bij de maaiers (op dit punt dan). als je niet maait blijft er ook niks van de huidige plek over, dan staat er al heel snel bos, dus wordt vaak deze oplossing gekozen. het kan beter, maar dit werkt dus wel. je moet alleen over het feit heen kijken dat er van alles wordt doodgemaaid, dat hoort er helaas bij. in natuurlijke situaties hoort vernietiging er ook bij, dus probeer het ruim te zien. het belang van soorten gaat boven dat van het individu.
soms kun je wel een bepaalde soort extra aandacht geven, door te overleggen met maaibeheerders.

en er gebeuren veel meer gekke dingen in de natuur hoor, bijvoorbeeld in de grote laagveengebieden wordt cultuurhistorie als heel belangrijk gezien. maar dat betekent rechtlijnigheid, eentonigheid en dus minder biodiversiteit. momenteel is men er bezig om dat nog erger te maken, meer grote vierkante vakken nemen de plaats in van nog enigzins gevarieerde bosrandjes, ik snap er zelfs helemaal niks meer van. maar de drang naar cultuurhistorie is zo sterk, en mijn opmerkingen erover worden al jaren niet begrepen of gehoord. dan moet je op een gegeven moment kiezen, doorergeren of accepteren, en ik ben maar voor dat laatste gegaan, het is goed zoals het is  :)

onlangs kreeg ik nog een nieuwe uitdaging in de bossen van Beetsterzwaag, Friesland. daar zijn oude beukenlanen die behoorlijk gevarieerd zijn geworden en vrij rijk aan van alles omdat er bomen van verschillende leeftijden staan en en deel ervan stervende is of al dood. een heel stuk van zo'n rijke laan wordt nu verwijderd en moet plaats maken voor allemaal beuken van dezelfde leeftijd omdat dat vroeger ook zo was. het wordt met een boel geld veel entoniger gemaakt, daarmee gaat een enorm stuk biodiversiteit verloren om wederom plaats te maken voor cultuurhistorie. omdat ik van de week pas zag hoe erg het eigenlijk wordt zit ik nog in de schrik en acceptatiefase.maar ik heb even geen zin meer om tegen dit soort dingen te strijden, heb het te lang zonder succes gedaan, praten tegen muren werkt net zo goed lijkt het soms wel. ik ben zelf ook meer onderzoeker, ik kan dergelijke dingen wel uitzoeken/constateren, maar voor de politiek eromheen zijn andere mensen nodig. dat is niet mijn sterke punt, dus ben ik er maar mee opgehouden.

maar er gebeuren ook veel goede dingen natuurlijk, wat dat betreft is er wel een natuurlijk evenwicht, want alleen maar goed en mooi bestaat niet, dus misschien is het allemaal wel goed zoals het is, hoe fout het er oppervlakkig ook uitziet. als je het natuurbeheer als geheel ziet dan slaat de balans volgens mij toch wel heel erg naar de goede kant uit.  :)
groeten, Ronald van Seijen

Bart van Hoogstraten

Citaat van: ronald op november 02, 2010, 12:04:43 PM
en er gebeuren veel meer gekke dingen

Paar jaar geleden werden er langs de Hoofdstraat door Beek bij Nijmegen de oude Beuken omgezaagd door de gemeente. Zonder aankondiging of overleg met de buurtbewoners. Die hebben dit aangekaart en voor de rechter gelegd. Deze oordeelde dat de Gemeente in de fout was, die hadden hiervoor vergunning moeten aanvragen bij de Provincie maar sloot zijn uitspraak af met het feit dat de overheid de overheid niet kan beboeten en daarmee was de kous af...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ronald

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 02, 2010, 13:41:27 PM
Citaat van: ronald op november 02, 2010, 12:04:43 PM
en er gebeuren veel meer gekke dingen

Paar jaar geleden werden er langs de Hoofdstraat door Beek bij Nijmegen de oude Beuken omgezaagd door de gemeente. Zonder aankondiging of overleg met de buurtbewoners. Die hebben dit aangekaart en voor de rechter gelegd. Deze oordeelde dat de Gemeente in de fout was, die hadden hiervoor vergunning moeten aanvragen bij de Provincie maar sloot zijn uitspraak af met het feit dat de overheid de overheid niet kan beboeten en daarmee was de kous af...
das een fraai cirkeltje... :-X
groeten, Ronald van Seijen

andre.schulten

Er zijn de laatste jaren heel wat boeken verschenen over bijv. paddenstoelvriendelijk maaibeheer, insectenvriendelijk maaibeheer enz, maar er zijn nog altijd andere, overheersende factoren. Zo speelt geld tegenwoordig de hoofdrol (vaak via inkopers die vaak geen idee van het werkelijke werk hebben), daarbij moeten maaiers (vaak aangenomen werk/loonwerkers) nauwkeurig geïnstrueerd (.. en tijd is geld.. ) en liefst ook nog wéten waar ze mee bezig zijn. En dat geldt evengoed voor de beheerders die het werk uitbesteden. Dan speelt het 'netheidssyndroom' ook nog steeds een rol; die dooie rommel willen mensen liever niet zien. Ik heb zelf ondervonden hoe lastig het is om te durven beheren, om er met je vingers af te blijven, want wij mensen regelen het allemaal zo graag, inclusief de natuur..

Ik heb niet zo snel medelijden met de arme natuur, en gelukkig gaat het op veel plekken wel goed, maar het zou op nog meer plekken vrij eenvoudig beter kunnen.. maar als je dat wilt omvormen, moeten eerst de mensen omgevormd (willen) worden.

ronald

Citaat van: andre.schulten op november 02, 2010, 13:53:50 PM
maar het zou op nog meer plekken vrij eenvoudig beter kunnen.. maar als je dat wilt omvormen, moeten eerst de mensen omgevormd (willen) worden.
:duim:
groeten, Ronald van Seijen

Margreet Kwh

In mijn vorige woonplaats, Den Helder, was een vlinderaar die jarenlang ijverde voor gefaseerd maaien. Maar keer op keer werden de afspraken door de gemeente gemaakt, ook weer door de gemeente geschonden. De vlinderaar werd er soms moedeloos van, en soms werd hij heel kwaad.

Daarnaast speelde er een projekt om de Stelling van Den Helder in oude staat terug te brengen. Wat de oude staat was, was echter boterzacht. Maar men besloot om alle bosschages te verwijderen. Hier en daar was trouwens wel wat onderhoud nodig, want dat had men jarenlang laten zitten. Gelukkig dat geldgebrek de realisatie nu gefaseerd laat verlopen. Maar er zijn al wel mooie sleedoorn- en meidoornbosschages gesneuveld.

In mijn huidige woonplaats, Haarlem, valt me op dat kapvergunningen bijna altijd met herplantplicht afgegeven worden. Hier in mijn wijk worden op het moment groenstroken gereguleerd. Dat is natuurlijk ook nodig af en toe. Ik probeer dan maar te genieten van de mooie kale zwarte aarde, waar vast weer wat in gaat groeien.

Margreet.

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven