Moestuin - Eigen groente / fruit / kruiden kweken

Gestart door Botervlieg, april 10, 2013, 11:39:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

#60
Vandaag trof ik grote hoeveelheden keverlarven aan in de bakken met wortels.
De laatste worteltjes waren overigens sterk aangegeten.

Hoe kan ik de (grote bakken met) aarde nu het beste larve-vrij maken?
(aaltjes en speciale compost zijn wel erg prijzig, zo'n 30-40 euro)

Ik zou de bak een tijdje vol met water kunnen zetten?

Heterorhabditis en Steinernema komen van nature in de aarde voor.
Zitten ze in de strooisellaag? en als ik nu een bladerlaag aanbreng in deze bakken?
Ik zou de aarde met de aarde van de composthoop kunnen mengen, mogelijk zitten daar ook die nuttige Nematoden in?

Hieronder de 'oogst' van vanochtend;


lucasn

onder water zetten werkt. had dat een keer bij een peperplant in een pot die onder water stond na een regenbui. Wist niet dat ze erin zaten, maar ze kwamen vanzelf bovendrijven.
Groet,
Lucas Nieuweboer

Botervlieg

Hallo allemaal,

We zijn inmiddels alweer bijna aanbeland bij de 3e maand van dit jaar. Hebben jullie al voorbereidingen getroffen voor het nieuwe moestuin-seizoen?
Zo ja, wat heb je al gedaan?

Ik heb gisteren wat zaad in een klein kasje gedaan, die staat nu op de vensterbank. Wat groente en kruiden. Bij een aantal soorten stond er februari-maart dat je ze binnen kunt zaaien. Op andere maart-april. Ik weet dat het nog (erg) vroeg is. Maar het moet toch eerst nog een tijdje binnen staan, het gaat nog niet naar buiten.

Groetjes, Marleen

Mimino

Wij gaan binnenkort beginnen met het zaaien en opkweken van onder andere komkommers, tomaten en paprika.
Met een van onze buren wisselen we elk jaar wat kweekplantjes uit.
Bij de een komen de tomatenplantjes goed op, bij de andere de komkommers.
Dus het is altijd handig om goed met je buren om te gaan.
Hier (Moskou) begint het seizoen wel wat later dan in Nederland, meestal begin mei. Dus we hebben nog tijd.

Wij krijgen ook elk najaar van allerlei buren tassen vol met appels, peren, pruimen en dergelijke, waarvan zij zelf niet weten wat ze ermee aan moeten. Ook worden elk jaar kruiwagens vol appels in het nabij gelegen bos gedumpt. In principe een vorm van vervuiling, maar wel biologisch, dus ik heb daar zelf niet zoveel problemen bij.
Veel mensen hebben in hun tuin 5 of 6 appelbomen staan en als het een "appeljaar" is (om het jaar zo'n beetje) dan is er een enorm overschot. Bovendien zijn de meeste van onze buren al gepensioneerd en zijn fysiek niet in
staat om een dergelijke oogst te verwerken.
Dan ben je even weggeweest en dan ligt er weer een grote plastic tas met peren op je stoep. Van wie? Vaak geen idee.
Met vriendelijke groet,
Peter Valk a.k.a. Mimino
Moskou, Rusland

http://www.flickr.com/photos/miminostudio/
http://www.facebook.com/peter.valk#!/profile.php

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Mimino op februari 28, 2014, 18:04:21 PM
Wij krijgen ook elk najaar van allerlei buren tassen vol met appels, peren, pruimen en dergelijke, waarvan zij zelf niet weten wat ze ermee aan moeten. Ook worden elk jaar kruiwagens vol appels in het nabij gelegen bos gedumpt. In principe een vorm van vervuiling, maar wel biologisch, dus ik heb daar zelf niet zoveel problemen bij.
Veel mensen hebben in hun tuin 5 of 6 appelbomen staan en als het een "appeljaar" is (om het jaar zo'n beetje) dan is er een enorm overschot. Bovendien zijn de meeste van onze buren al gepensioneerd en zijn fysiek niet in staat om een dergelijke oogst te verwerken.
Dan ben je even weggeweest en dan ligt er weer een grote plastic tas met peren op je stoep. Van wie? Vaak geen idee.

Als die situatie in Noorwegen of Zweden zou zijn zou ik wel weten wat ik ermee moest  ;) (Maar met de lokale prijs voor водка is dat in jouw geval inderdaad verspilling van moeite  ;D ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robert Heemskerk

Ja, we gaan hier weer zaaien hoor. Vanmiddag even via de 'chat' zaaioverleg gehad.  ;D

Robert Heemskerk

#66
Vandaag tomaten gezaaid, knoflook (of was het nu bieslook?), walstroleeuwenbek, onbekende bloem, bascilicum.
Ik zet het nog binnen, afgedekt.
Hopelijk komen er geen rouwmugjes in, dat is niet zo best voor 'de kweek'
Om te voorkomen dat er rouwmugjes in je aarde komen bedek je het bovenste laagje vh potje met wat scherp zand.


groeten Robert

Robert Heemskerk

Ik gebruik nu eigen tuinaarde met tuincompost.
Heel goed allemaal maar er worden toch veel jonge kiemplantjes opgegeten door hele kleine naaktslakjes..  >:(

De compostaarde vries ik nu eerst even in voordat ik in potjes ga zaaien, dan heb ik i.e.g. geen last van ongenode gasten  ;)
Kijken of dit beter gaat..

pieternella

Oh, vriezen is ook een goed idee.
Ik giet altijd een ketel kokend water erover.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

rudi

Ik heb een fruittuin.. makkelijker dan groente!
Het invriezen van grond werkt minder goed dan heet wster wat betreft ongedierte.
Slakken schijnen van kalk tehouden. Ik strooi redelijk kalk en heb veel slakken.
Een koperdraadje om belangrijke planten beperkt slakkenvraat.

Ik ben nog niet druk bezig met mn tuin.. alleen de composthoop heb ik omgezet.

Compost is goede voeding voor de tuin. Ik kan het iedereen aanraden.
Ik meng het niet maar leg het om de planten. Het schijnt niet goed te werken als men het mengt met grond. Kwaad kan het niet.
De composthoop in combinatie met mn buren hun vijver levert meer biodiversiteit. Juffers.. kikkers e a beestjes.

Groetjes rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer